Ce sunt carbohidratii, proteinele, lipidele

Carbohidrati in dulciuriCarbohidratii pot fi buni sau rai, trebuie sa stim sa-i alegem. Carbohidratii cu eliberare prelungita sunt asa numitii carbohidrati buni in timp ce aceia cu eliberare rapida (zaharul simplu sau din alimente prea procesate) nu sunt tocmai buni.

Ne intrebam ce sunt carbohidratii, proteinele sau lipidele si care este rolul lor in organism si in dieta de slabire. Alte denumiri pe care trebuie sa le cunoastem: carbohidrati sau glucide, proteine sau aminoacizi, lipide sau grasimi.

Energia sau caloriile din mancare provin din 3 mari substante organice: proteine, lipide si carbohidrati. Aceste substante sunt necesare in cantitati suficient de mari asa incat sa sustina metabolismul si functiile organismului. In plus, organismul are nevoie si de vitamine si minerale care, desi vitale pentru organism, nu furnizeaza acestuia energie sau calorii.

Ce sunt Proteinele

PROTEÍNA, proteine, s.f. Substanta organica alcatuita din carbon, hidrogen, oxigen, azot, sulf etc., care intra in componenta protoplasmei celulelor animale si vegetale, indeplinind in organism functii variate fundamentale. – Din fr. protéine.
Sursa: DEX ’98

Proteina este componenta principala a organelor, musculaturii, a celulelor vii si, in mare, a aproape tuturor fluidelor din organism. Proteinele sunt lanturi de aminoacizi legati intre ei in formatiuni complexe.
Au fost identificati 25 de aminoacizi – substante cu rol esential in cresterea si refacerea tesuturilor corpului care intra si in alcatuirea hormonilor, enzimelor, anticorpilor si neurotransmitatorilor.

Proteinele care contin toti aminoacizii sunt numite si proteine complete si se gasesc in produse de origine animala: carne (pui, curca, gasca, peste), in oua sau lactate. Proteinele ce provin din plante sunt considerate incomplete pentru ca nu contin toti aminoacizii insa daca alegem sa combinam mai multe plante putem sa-i obtinem pe toti. Alimentele care contin proteine vegetale sunt mai sanatoase pentru ca acestea contin in general mai multi hidrati de carbon complecsi benefici si formeaza mai putini acizi decat carnea.

Multe legume, in special cele cu seminte cum sunt fasolea cataratoare, porumbul, broccoli sau mazarea au un continut mare de proteine care ajuta la neutralizarea excesului de acid, cel care provoaca pierderea substantelor minerale cum ar fi calciul. Asa se justifica de ce consumatorii de carne au un risc crescut de osteoporoza.

In general, conform indicatiilor doctoroz.com, femeile trebuie sa consume 46 grame de proteine ​​pe zi, in timp ce barbatii au nevoie de până la 56 (aproximativ 0.80 proteine de buna calitate/kg greutatea corpului/zi). Exceptie fac femeile insarcinate, persoanele care depun un efort fizic foarte mare sau acelea care se recupereaza dupa o boala. Mancati cat mai multa fasole, soia, mazare, linte si in portii medii sau mici carne, peste, oua sau branza.

Este o greseala foarte des intalnita ca trebuie sa mancam in mod obligatoriu produse animale pentru a aduce organismului aportul necesar de proteina. Ca o gluma, putem spune ca gorilele sunt animale masive cu foarte multa masa musculara si nu consuma carne pentru a fi astfel!

PROTEINELE STARNESC NUMEROASE CONTROVERSE: De ce sunt considerate periculoase dietele bogate in proteine si grasimi?

Probleme renale: Proteinele produc reziduri care supun rinichii la multe eforturi. Daca aveti rinichi sanatosi si excesul de proteine nu este prea ridicat, nu este nimic rau. Dar cat de departe se poate ajunge? Cercetarile facute in S.U.A. pe un numar de 1.624 femei cu varste cuprinse intre 42 si 68 de ani au stabilit ca la aproape una din trei femei rinichii nu functionau cum trebuie. In cazul femeilor care nu aveau probleme cu rinichii, consumul mare de proteine nu afecta rinichii. Acelea care aveau o cat de mica problema renala si care consumau multe proteine, in special carne, au inregistrat o deteriorare ulterioara a rinichilor. Proteinele din produse lactate sau din legume nu influenteaza in rau functionarea rinichilor. Renumitele cure de slabire Dukan sau dieta Atkins recomanda chiar mai multe ratii de proteine animale decat au fost folosite in acest studiu, deci va imaginati la ce probleme va pot expune.


Probleme osoase: Proteinele sunt acide. Prea mult acid in sange trebuie neutralizat. Recentele cercetari Nurses Health Study au aratat ca femeile care au consumat 95 g de proteine pe zi in comparative cu cele care au consumat mai putin de 68 g au avut un risc cu 25% mai mare de a face facturi de antebrat. “Consumul unei diete sarace in hidrati de carbon si bogate in proteine pet imp de sase saptamani a incarcat rinichii cu acid, crescand riscul formarii de calculi renali, scazand echilibrul calciului si crescand riscul pierderii de masa osoasa”, spune Shalini T. Reddy de la Universitatea din Chicago, Illinois, care a condus un studiu timp de sase saptamani facut pe persoane adulte supuse unei diete sarace in hidrati de carbon.


Mitul “consuma carne ca sa faci muschi” Credeti ca mai aveti nevoie de ceva dupa ce consumati o friptura, care va furnizeaza 52% calorii din proteine, sau spanac (renumita sursa de energie a lui Popeye) care va furnizeaza 49% calorii din proteine? Dupa parerea medicului Michael Colgan, nutritionistul lui Sylvester Stallone si consilierul altor renumiti sportive din lotul olimpic American, aceste vorbe sunt povesti. El a subliniat ca, printr-un antrenament sustinut, maximum de masa musculara care poate fi obtinuta intr-un an nu este mai mare de 3,6 kg. Aceasta inseamna aproximativ 70 g pe saptamana sau 9,5 g pe zi. In alcatuirea muschilor, proteinele reprezinta numai 22%, deci cresterea consumului de proteine la nu mai mult de 2,8 g pe zi, echivalentul unui sfert de lingurita, este tot ceea ce aveti nevoie, pentru a creste masa musculara! Astfel, in loc de a va incarca inutil cu proteine, care mai mult fac rau decat bine organismului, urmati regulile nutritiei optime pentru a fi siguri ca veti folosi asa cum trebuie proteinele din dieta dvs.


Proteinele trebuie consumate intr-un echilibru perfect cu carbohidratii si lipidele, iar nu in exces. Va recomandam pudra proteica din canepa, in sau seminte de dovleac >>vezi aici detalii in magazinul online prodietabio.ro <<


Ce sunt Grasimile (lipidele)

LIPÍDA, lipide, s.f. (Mai ales la pl.) Substanta organica grasa, insolubila in apa, componenta a materiei vii. – Din fr. lipide.
Sursa: DEX ’98

Consumul de grasimi nesanatoase trebuie sa fie minim insa grasimile, ca si proteinele, sunt absolut necesare organismului. Grasimea este un element vital in crearea tesuturilor si a celulelor si absolut necesar in absorbtia anumitor vitamine. Exista grasimi „bune” si grasimi „rele” si trebuie sa fim foarte atenti la proportia acestora. Intr-un alt articol din acest site discutam despre grasimi saturate, grasimi nesaturate (mononesaturate sau polinesaturate), colesterol, grasimi esentiale ca omega 3 sau omega 6. (Omega 6 si Omega 3 sunt grasimi esentiale pentru creier, sistemul nervos, cel imunitar, sistemul cardio-vascular si pentru piele.) Semintele de dovleac si cele de in sunt bogate in acid linoleic Omega 3 iar semintele de susan si cele de floarea soarelui sunt bogate in acid linoleic Omega 6. O alimentatie optima implica si consumul mediu de lipide si echilibrul celor doua grasimi esentiale. citeste si articolul despre » Grasimi bune si grasimi rele

O greseala des intalnita este si aceea ca pentru a slabi trebuie sa diminuam drastic consumul de lipide. Nu numai grasimea din alimentatie se depune in organism. Si proteinele sau glucidele se pot depozita in organismul nostru ca si grasime, adica rezerva de energie. Atunci cand are nevoie, organismul apeleaza grijuliu la aceasta rezerva de energie, cum “vede” el grasimea.


1 gram de lipide inseamna 9 calorii. În componenta lipidelor intra colesterolul si lecitina – substante cu rol energetic.

Atentie! Surplusul de lipide poate conduce la dereglarea metabolismului in timp ce limitarea lipidelor din alimentatie poate duce la scaderea imunitatii si un deficit de absorbtie a vitaminelor.


Ce sunt Carbohidratii (glucidele).

GLUCÍDA, glucide, s.f. Substanta organica naturala care contine carbon, hidrogen si oxigen, reprezentând un constituent fundamental al materiei vii si având un rol important in metabolism; hidrat de carbon, carbohidrat. – Din fr. glucide.
Sursa: DEX ’98
Carbohidratii sunt lanturi de mici parti de zahar si reprezinta principala sursa de energie a organismului. Glucoza in exces este depozitata sub forma de glicogen in ficat si, in cantitati mai mici, in muschi.

Carbohidratii simpli sunt molecule mici. Datorita acestei dimensiuni reduse pot fi metabolizati repede si sunt cei care ne ofera cea mai rapida sursa de energie. Acestia se gasesc in zahar. Evitati sa consumati zahar si alimente din faina alba sau rafinate.

Carbohidratii complecsi sunt molecule mai mari iar din acest motiv dureaza mai mult pana cand metabolismul nostru ii proceseaza. Acestia se gasesc in legume si cereale integrale. Carbohidratii complecsi sunt de asemeni si o sursa de fibra in organism.

Fibra este o forma de carbohidrat pe care organismul nostru nu o poate digera si, ca atare, un bun factor de poate ajuta la pierderea in greutate.

Macronutrient 1 gr Calorii Kilojoules
Proteine 4 16.7
Grasimi 9 37.7
Carbohidrati 4 16.7

Intreaga lume sufera de “carbofobie”, adica frica de carbohidrati. Carbohidratii ingrasa, carbohidratii dauneaza grav sanatatii si siluetei, carbohidratii trebuie evitati – iata ce auzim si citim atat de des despre carbohidrati. Carbohidratii ne sunt dusmani si trebuie sa fugim de ei ca de ciuma. Iata cateva dintre cele mai populare diete de slabire bazate pe reducerea carbohidratilor: dieta indicelui glicemic (dieta IG), dieta Atkins, dieta South Beach, dieta Dukan.

Un gram de grasime implica de doua ori mai multe calorii decat un gram de proteina sau carbohidrat.

… un gram de alcool implica 7 calorii ?

>> Mancarea sanatoasa nu e greu de gasit. Trebuie sa dai doar un click! Uleiuri cu Omega 3, Lapte vegetal fara colesterol, Unt de Migdale si Arahide pentru grasimi bune, sanatoase, in magazinul online prodietabio.ro <<





19 Raspunsuri la discutia despre “Ce sunt carbohidratii, proteinele, lipidele”

Pages: [2] 1 » Vezi toate comentariile

  1. 19
    Gătește inteligent spune:

    […] s-au creat multe mituri, precum pastele trebuie excluși din dietă pentru că sunt o sursă de carbohidrați, iar unele spun că este foarte benefic sănătății. O dietă sănătoasă trebiue să conțină […]

  2. 18
    Flory spune:

    Doresc sä dau un sfat,foarte simplu celor ce vor sä släbeascä dacä nu este nici o problemä de sänätate ,cum este glanda.Eu de cind am aflat cä am diabet si am fost sfätuitä de medic sä släbesc ,am ajuns de la 83kg..la 73kg ,am inältimea de 1 70cm am släbit si mä mentin de 10 ani la fel,doar dacä urc un kg dar dau inapoi.Totul depinde de vointä, ambitie, dorinduti binele ,sänätatea care este cea mai scumpä pe pämint.Mincatul trebuie sä fie cumpätat ,pinä cind nu mai simnti foamea,si nu dupä ora 18 .Dacä imi era totusi foame mincam un fruct,un mär si beam multä apä.Nu uitati miscarea este si ea cea mai inportantä sursä de a släbi.

  3. 17
    să mâncăm sănătos, zic! | lazy bones spune:

    […] al doilea rând, trebuie să ştii şi tu ce sunt carbohidraţii, proteinele şi grăsimile. Că dietele gen Dukan nu sunt sănătoase (exclud carbohidraţii, pe care ar trebui să îi […]

  4. 16
    doru spune:

    daca doriti sa va ingrasati trebuie sa stiti ca este necesar sa invatati sa va relaxati corpul. o meditatie in fiecare dimineata si cititi carti cel putin 2 ore pe zi. in tot acest timp orientati-va atentia din cand in cand asupra corpului pentru a observa daca apar tensiuni si incercati sa le dezamorsati printr-o simpla comanda mentala simtind partea incordata cum se relaxeaza. sunteti persoane prea active, putina inactivitate va poate ajuta.

  5. 15
    doru spune:

    Subscriu acestui articol confirmand ca nu este nevoie sa sustinem acest masacru la nivel mondial prin care atatea animale sunt ucise fara mila pentru a hrani aceste persoane obeze care din lene si comoditate nu fac nimic pentru a-si imbunatati viata si sanatatea. Nu stiu cati culturisti din lume s-ar putea masura cu forta colosala a unei gorile care da, aveti dreptate,nu consuma carne. Nu este necesar sa petreceti ore prin magazine citind etichete daca ati prepara voi acasa un cartof fiert si niste mazare de exemplu, sau un albus de ou cu lapte inainte de a alerga cativa km sau a merge la sala. intrebati-va bunicii care lucrau campul din greu ce citeau ei pe etichete, si totusi nici unul nu a fost obez si aveau forta de trei ori mai mare decat a unui adolescent care-si pierge sperma (vlaga, energia creatoare) vizionand filme porno. asadar lipsa de miscare duce la toate problemele inclusiv obsesiile sexuale care sunt tot mai raspandite acum pe internet. asadar salate, legume, fructe, oleaginoase, sport si mai invatati cate o poezie o data pe saptamana ca sa va exersati memoria :)

  6. 14
    berki marin spune:

    buna , as vrea sa stiu cum as putea sa ma ingras citeva kg si sa ramin constant ,ce ar trebui sa maninc

  7. 13
    viorel spune:

    De mult incerc sa ma ingras, si nu reusesc. am incercat tot felul de vitamine si alte chestii care nici nu stiu ce sunt, efecte negative nu au avut nici una, cel putin pana acum. Din pacate de cand aveam 10 ani sau chiar mai putin am fost predispus la calculi renali, anual am fost internat pe aceasta problema. In situatia in care sunt am nevoie de sfaturi la urmatoarele
    Care este echilibrul cel mai apropiat de perfectie intre proteine, carbohidrati si lipide?
    Daca doresc sa iau preparate gym pentru ingrasat si masa musculara cum credeti ca mi-ar fi influentat organismul, in special rinichii?
    Nu cunosc domeniul bine, ma documentez, subliniez ca orice sfaturi legate cum as putea sa ma ingras sunt bine venite.
    Daca primesc raspuns la acest mesaj va rog sa imi trimiteti pe mail. Va multumec, numai bine!

  8. 12
    Ana spune:

    Buna. In primul rand mersi de informatii.

    Eu as vrea sa continui mananc sanatos dar fara sa slabesc. Am renuntat anul acesta la prajeli, fast food, fainoase albe, dulciuri, carne, zahar.

    Mananc doar legume, fructe, de obicei in stare cruda dar mai fac si supe, paste integrale,orez integral,brun(cat mai sanatoase), nuci, multa apa,ceai verde, branza de vaci slaba, oua naturale, paine graham,neagra.

    As vrea sa stiu cum sa le combin si in ce cantitate sa ma si ingras cateva kg..dar sa fie si sanatos in acelasi timp.

    Daca ai putea sa raspunzi, ar fi super. O zi buna

  9. 11
    mirella spune:

    buna as vrea sa stiu daca mananc mancare spcial facuta ptr diabetici {paste orez paine toate speciale ptr cei cu diabet}pot slabi?

Pages: [2] 1 » Vezi toate comentariile

Opinia / Comentariul dvs


− 5 = 1

Powered by WordPress | Visit iCellPhoneDeals.com for Free Cell Phone Deals. | Thanks to BestInCellPhones.com, MMORPGs and Fat burning furnace| Scientia.ro
Toate articolele din acest site sunt sub licenta revistei online prodieta.ro. Articolele Prodieta.ro pot fi preluate in limita a 1000 de semne, dar nu mai mult de 1/2 din continut, obligatoriu cu link catre articolul original.Toate articolele din site-ul pro dieta.ro sunt cu titlu informativ si nu trebuie tratate precum substitut al sfaturilor medicului de specialitate sau al oricarei alte forme de interventie medicala profesionala. Pro dieta.ro nu este responsabil pentru diagnosticuri facute de vizitatori sau de consecintele interpretarii informatiilor prezente aici. Site-ul pro dieta .ro are la baza informatii furnizate de nutritionisti si articole ale universitatilor si institutelor de cercetare specializate in nutritie si sanatate. Informatiile sunt adaptate conform stilului redactional prodieta.ro.
Bibliografie generala: Ghidul sanatatii tale/Michael van Straten; 199 de retete vegetariene; Cum sa oprim imbatranirea/Jean Carper; Ghidul indicelui glicemic/Barbara Ravage; Armonia din farfurie/Maryse Wolinski si Dr. Laurent Chevallier; Ghidul caloriilor, carbohidratilor si colesterolului/Martha Schueneman; Slabim mancand normal/Melissa Hall; 101 Alimente care va pot salva viata/David Grotto; The World's Healthiest Foods/George Mateljan; Alimentatia Gravidei/Leonella Nava; Biblia Alimentatie Copilului/Eileen Behan; Alimentatia copilului de la nastere la 3 ani/Ruth Yaron; Alina-ti bebelusul in mod natural/Pamela Rhatigan; Beneficiile Nutritiei Optime/Patrick Holford; Traiesc, deci ma abtin/Mihaela Bilic; whfoods.com; Noua dieta Revolutionara/Atkins; Mananc, slabesc si ma mentin/Michel Montignac; Alimentele Adevar si Impostura/Laurent Chevallier; Sanatate prin terapii naturiste/Aurelian Cirjeu-Gogan; Mituri, fobii si adevaruri despre alimente/Dr. Joe Schwarcz; Ghidul viitoarei mame/Dr. Spock; wikipedia.org; Rina's Dieta de 90 de zile I si II/Breda Hrobat si Mojca Poljansek; Nutritie si Biotratamente/Phyllis A. Balch; Reteta Sanatatii Perfecte/Patrick Holford; 150 de alimente esentiale pentru imunitate/Kirsten Hartvig; 10001 de remedii casnice/The Reader's Digest;