Topinambur, napi sau Anghinare de Ierusalim

Topinambur, Napi sau Anghinare de Ierusalim

Topinambur, Napi sau Anghinare de Ierusalim

Topinambur (în România spunem napi) sau Anghinare de Ierusalim (Helianthus tuberosus) – sunt câteva nume folosite pentru o legumă rădăcinoasă care în partea de sus seamănă cu floarea soarelui iar în partea din pământ seamănă ca aspect  cu cartoful. Topinambur pot fi consumat crud sau fiert, dar și sub formă de suc. Topinamburul este originar din estul Americii de Nord, fiind cunoscut și sub numele de măr de pământ, morcov porcesc sau rădăcina soarelui. Cert este că această legumă este extrem de hrănitoare, plină de nutrienți valoroși pentru sănătate și de fibre care îmbunătățesc procesul metabolic. Spre deosebire de cartof, pielea topinamburului, care variază la culoare de la maro deschis la violet, alb și roșu, pot fi consumată (cu condiția să o curățăm bine înainte de a mânca).

Topinambur are efecte prebiotice și ajută la slăbire

Topinambur conține inulină, un tip de fibră prebiotică recomandată de medici pentru că aduce o serie de beneficii pentru sănătate, printre care și capacitatea de a ajuta la slăbire și de a stimula creșterea bifidobacteriilor. Prezente în mod natural în intestinul gros, bifidobacteriile luptă împotriva bacteriilor dăunătoare din intestine, pentru a preveni constipația și pentru a susține buna funcționare a sistemului imunitar. În plus, dovezile indică faptul că bifidobacteriile ajută la reducerea concentrațiilor intestinale ale anumitor enzime cancerigene.

Ați remarcat că la administrarea oricărui antibiotic, medicii recomandă dublarea cu probiotice (prebioticele sunt bacterii sănătoase benefice pe care antibioticele le anihilează din păcate totodată cu cele rele). Ei bine, alimente naturale precum topinambur, cicoarea, varza murată, iaurtul sau chefirul sunt bogate în prebiotice. Nu trebuie să consumați aceste alimente doar când aveți probleme de sănătate, ci tot timpul, pentru a avea un sistem imunitar puternic. Numeroase tipuri de alimente fermentate furnizeaza probiotice, însă nu toate conțin și culturi active. Trebuie să distingeți cele mai bune surse de bacterii sănătoase în alimentația zilnică și să beneficiați de proprietățile lor benefice pe termen lung!

Inulina este un fel de polizaharidă manipulată într-un mod diferit de către organism în comparație cu alte tipuri de amidon. Inulina are capacitatea de a consolida mecanismele de apărare împotriva infecțiilor și de a neutraliza viruși și bacterii care în sezonul de iarnă provoacă răceli și gripe. Inulina ajută organismul să țină glicemia stabilă și de aceea diabeticii, persoanele cu predispoziție de îngrășare sau care luptă cu obezitatea trebuie să consume cât mai multe alimente bogate în inulină.

Beneficii pentru tractul digestiv promovate de tiamină

Topinambur este o legumă în care se găsesc și vitaminele din complexul B, în special tiamina. Tiamina, cunoscută sub numele de vitamina B1, este implicată într-o serie de funcții ale corpului, fiind esențială pentru buna funcționare a sistemului nervos și a mușchilor. De asemenea, tiamina este necesară pentru metabolismul carbohidraților, precum și pentru producerea de acid clorhidric în stomac. Lipsa de acid clorhidric poate afecta digestia proteinelor și poate provoca dureri de stomac prin inhibarea activării enzimei pepsine. Mai mult, nivelurile scăzute de acid cresc riscul de suprainfecție bacteriană în stomac, care la rândul ei poate provoca diaree sau poate diminua absorbția de vitamine și minerale. Nivelul natural de acid clorhidric scade pe măsură ce imbătrânim și, prin urmare, în special persoanele în vârstă ar putea apela la alimente precum napii (topinambur) și altele asemenea care promovează producția de acid clorhidric.

Topinambur – controlul glicemiei și implicit al greutății corporale

Topinambur la cuptor cu orez si legume

Topinambur la cuptor cu orez si legume

Cu o valoare glicemică de 50, anghinarea de Ierusalim sau topinambur este considerat un aliment cu Indice Glicemic mediu. Indicele glicemic (IG) clasifică alimentele și băuturile în funcție de capacitatea lor de a crește nivelul de glucoză în sânge iar nutriționiștii îl folosesc ca referință atunci când ne recomandă metode de a avea o siluetă ideală. Citiți aici mai multe informații despre ce este Indicele Glicemic și cum putem slăbi dacă știm să ne controlăm glicemia! Carbohidrații din alimentele cu un IG mare se descompun în zaharuri simple, care pot cauza creșterea bruscă a nivelului de glucoză din sânge. Zahărul și dulciurile rafinate cu IG mare ard ca un foc de paie în organism – efect ce conduce la îngrășare și poate crește semnificativ riscul unei game largi de probleme de sănătate, cum ar fi oboseală, boli de inimă, stare de spirit alterată, pofte alimentare intense, rezistența la insulină și diabet. Cu cât mai mare nivelul de glucoză din sânge, cu atât mai multă energie va fi stocată în special sub formă de grăsime corporală. În schimb, produsele alimentare cu indice glicemic mic și mediu, cum ar fi cerealele integrale sau anghinarea de Ierusalim, respectiv topinambur, sunt digerate lent și nu provoacă fluctuații rapide ale nivelului de glucoza din sânge.

Datorită efectului lor blând asupra nivelului de glucoză din sânge, alimentele cu indice glicemic redus și mediu pot combate oboseala, ne pot ajuta să ne menținem silueta, să îmbunătățim controlul diabetului zaharat și chiar reduc riscul de boli de inimă și accident vascular cerebral.

Topinambur este o sursă excelentă de potasiu, magneziu și fier

Topinambur (sau anghinarea de Ierusalim) are chiar mai mult potasiu decât bananele, care sunt renumite pentru conținutul lor ridicat de potasiu: o porție de 100 de grame de topinambur aduce 429 de miligrame de potasiu, în timp ce bananele furnizează 358 miligrame din acest mineral important. Potasiul este esențial pentru o inimă sănătoasă și pentru buna funcționare a mușchilor. Mai mult, prin consumul de anghinare de Ierusalim și alte alimente bogate în potasiu se poate îmbunătăți starea de sănătate a oaselor și se reduce riscul de a dezvolta osteoporoză. Alimentele care conțin potasiu, cum ar fi anghinarea de Ierusalim (topinambur) și bananele sunt considerate deosebit de benefice pentru persoanele care mănâncă sărat, căci potasiul poate contracara unele dintre efectele negative date de sare asupra sănătății. Un efect benefic este protecția împotriva hipertensiunii arteriale. Magneziul este esențial pentru reglarea temperaturii corpului, pentru transmiterea impulsurilor nervoase, detoxifierea organismului, producerea de energie, precum și pentru a avea oase și dinți sănătoși. Magneziul asigură asimilarea de calciu prin tractul intestinal în corp și scade rezistența la insulină, fapt care este esențial în reglarea nivelului de glucoză. O porție de anghinare de Ierusalim oferă aproape o cincime din doza zilnică recomandată pentru fier. Spre deosebire de carnea roșie (și ea bogată în fier), topinambur ne aduce acest prețios element fără adaos de colesterol, fără toxine și fără prea multe calorii. Fierul este un element vital al proteinelor active și ajută la furnizarea de oxigen în fiecare celulă din corpul nostru. O insuficiență de fier limitează livrarea de oxigen către celule, fapt care conduce la oboseală, dar dă și imunitate redusă.

Un păr mai sănătos și mai frumos cu topinambur

Topinambur este bogat în fier care transportă oxigenul și la păr, menținând foliculii sănătoși. Similar cu fierul, cuprul ajută și el la prevenirea căderii părului și stimulează creșterea. Vitamina C din topinambur (anghinarea de Ierusalim) este în plus necesară pentru sinteza colagenului. Colagenul contribuie la un par sănătos prin consolidarea foliculilor și prin menținerea sănătății vaselor de sânge de la nivelul scalpului. Vitamina C din topinambur ajută, de asemenea, la absorbția de fier din alte alimente.

Scade colesterolul din sânge

Consumul de suc de topinambur ajută la minimizarea nivelului trigliceridelor din sânge și a colesterolului rău, căci acest tip de legume modifică modul în care organismul procesează grăsimile.

Leguma topinambur (napi sau anghinare de Ierusalim) este acum bine-cunoscută în întreaga lume, deoarece oferă o varietate de avantaje pentru sănătate fără a uita de conținutul său nutritiv valoros. 

Topinambur este util și ca înlocuitor de cartofi pentru diabetici. 150 gr topinambur aduc circa 109 calorii, 0 colesterol, 0 sodiu, 644 mg potasiu, 26 gr carbohidrați, 2,4 gr fibre.

Cum putem consuma topinambur:

– în supe sau tocănițe ca și cartoful.

– fiert, feliat și adăugat la salate.

– la cuptor: el pot fi tăiat sau chiar pus întreg cu tot cu pieliță la cuptor. Coacem pe foaia de copt timp de 30-45 de minute. Se condimentează după gust.

– la aburi: se taie în bucăți, se gătește la aburi și apoi de pregătește un piure.

– poate fi ingerat crud, așa că putem face sau cumpăra suc de topinambur sau îl putem pune alături de alte murături.

– Topinambur este folosit în obținerea băuturilor alcoolice, deoarece alcoolul fermentat din tuberculii plantei este de calitate mai bună decât cel obținut din sfeclă de zahăr. În Franța se folosește foarte mult pentru producția de vin sau bere.

Puteti posta comentarii mai jos .


Mancare fara calorii

Facebook prodieta.ro

Smoothie slabire si detox

Ceaiuri Yogi Tea Germania prodietanaturala.ro Romania

Alimente pentru slabire, paste si orez fara calorii

3 Raspunsuri la discutia despre “Topinambur, napi sau Anghinare de Ierusalim”

  1. 3
    elena9 spune:

    Este importat din Germania.

  2. 2
    Petnic Roman spune:

    Sucul de topinambur este produs in Romania sau este de import ?

  3. 1
    Cristian spune:

    N-am mancat niciodata,pare ca arata bine

Opinia / Comentariul dvs

Completati calculul matematic (anti-spam). Multumim :) *

Powered by WordPress | Designed by: Themes Gallery | Thanks to wordpress 4 themes, Download Premium WordPress Themes and

Folosim cookie-uri pentru a imbunatati calitatea serviciilor. Va cerem acordul conform EU Cookie LAW. info

Utilizam cookie-uri pentru a face site-ul prodieta.ro mai usor de folosit. Continuand navigarea in site si dand click pe "ACCEPT" inseamna ca va dati acordul.

INCHIDE

Toate informațiile din acest site sunt sub licența Revistei Online ProDieta.ro. Articolele Prodieta.ro NU pot fi preluate decât dacă se respectă condiția de a preciza sursa, cu link, conform Legii Drepturilor de Autor! ©2017. Toate articolele din site-ul pro dieta.ro sunt cu titlu informativ și nu trebuie tratate precum substitut al sfaturilor medicului de specialitate sau al oricărei alte forme de intervenție medicală profesională.
Informațiile au scop pur informativ. NU INTENȚIONEAZĂ SĂ OFERE SFATURI MEDICALE. Nici editorii prodieta.ro, autorii sau redactorii nu-și asumă responsabilitatea pentru niciuna dintre posibilele consecințe ale vreunui tratament, procedură, exercițiu, modificare în dietă, acțiune sau administrare a medicației ce rezultă din lectura sau aplicarea informației conținute în această informare. Publicarea acesteia nu echivalează cu practicarea medicinei, iar această informație nu înlocuiește recomandarea dată de medicul dumneavoastră sau de altă autoritate medicală. Înainte de urmarea oricărui tratament, cititorul trebuie să ceară sfatul unui medic sau al unui reprezentant medical.