Ce este pectina?

Pectina este o fibră solubilă ce se regăsește în mod natural în multe fructe și legume. Pectina de sinteză obținută industrial se încadrează însă la categoria E-uri și poate fi evitată prin pregătirea alimentelor în casă sau achiziționarea lor în varianta Bio, 100% naturală.

Pectina este un exemplu excelent de polimer natural și este alcătuită din molecule de acid pectic și acid pectinic. Pectina este practic un compus cu o mulțime de zaharuri și acizi atașați. Fiecare plantă o conține într-o anumită cantitate, uneori într-una foarte mică. În cadrul plantei sau fructului, pectina este materialul care unește celulele.

Cojile de citrice conțin cea mai mare cantitate de pectină, fiind urmate de mere, pulpa citricelor și de morcovi.

Atunci când este încălzită cu mai mult zahăr și acid (de obicei, suc de lămâie sau oțet), pectina determină îngroșarea caracteristică jeleurilor și gemurilor.

Pectina naturalaCa majoritatea lucrurilor din societatea actuală, puteți găsi pectina comercializată atât în forma sa naturală, cât și în cea sintetică (E440). Pectina obținută industrial face parte din categoria “E-uri”. De obicei, pectina este folosită ca agent de îngroșare, emulgator și stabilizator în alimente precum gemurile și jeleurile, însă o puteți găsi și în băuturile comerciale, în iaurturi și în multe alte alimente, medicamente și suplimente. Din păcate, nu o veți vedea neapărat menționată pe eticheta cu ingrediente ale unui produs comercial pentru că poate fi încadrată la arome naturale. În acest caz, cel mai probabil provine din merele-crab necoapte sau din napi turcești, însă pectina poate fi impură. Poate fi amestecată cu conservanți și alte chimicale pentru a funcționa mai bine.

La prepararea gemurilor, jeleurilor sau dulciurilor de casă puteți folosi piure de mere sau de coji de portocale bio. Funcționează la fel de bine ca și pectina sintetică dar aveți un produs curat, natural.

PECTINA ESTE SĂNĂTOASĂ?

Pectina în starea sa naturală este sănătoasă. Puteți evita însă pectina obținută industrial. Pectina naturală este o fibră dietetică pe care organismul uman nu o poate absorbi, deci doar tranzitează ajutând chiar la detoxifierea organismului.

Fibrele naturale precum pectina oferă o mulțime de beneficii sănătății, precum menținerea unui colon sănătos, prevenirea creșterilor bruște ale nivelurilor de glucoză din sânge, reducerea IBS (sidromul colonului iritabil) sau a altor probleme intestinale.

Pectina naturală, un tip de fibră ce se regăsește în cele mai mari concentrații în citrice și mere, poate oferi multe beneficii sănătății. Fibrele reprezintă un aspect important în alimentație. Potrivit MedlinePlus, un occidental consumă, în medie, 10-15 g de fibre zilnic. Aceste valori se situează mult sub recomandarea pentru adulți, de 25, până la 35 g fibre pe zi.

Pectina poate fi extrasă industrial din anumite tipuri de fructe pentru fabricarea gemurilor și jeleurilor și a fost pentru prima oară separată în anii 1820. Cojile citricelor și substanța uscată din măr sunt utilizate adesea în industria alimentară datorită conținutului lor mare de pectină. De asemenea, fructele bogate în pectină pot fi amestecate cu cele sărace în pectină, precum căpșunile și coacăzele roșii, pentru a fi transformate în gemuri și jeleuri. Deoarece pectina este folosită la scară largă pe post de agent de îngroșare în fabricarea alimentelor comerciale, oamenii se întreabă adesea dacă se poate lua în discuție un exces. Pentru că se regăsește deja în mod natural în fructe și legume, consumul de pectină nu cauzează de obicei efecte adverse. Dar, așa cum vă așteptați, un consum excesiv de pectină poate genera dureri stomacale, probleme digestive sau diaree. De asemenea, consumul excesiv de pectină poate împiedica tractul digestiv să absoarbă nutrienții din mâncare.

Ce fructe au mai multă pectină?

Potrivit USDA (Departamentul pentru Agricultură al Statelor Unite), fructele sunt cele ce conțin cea mai mare cantitate de pectină (toate fructele au în alcătuirea lor cel puțin 5-10% pectină). Dintre fructe, piersicile, merele, portocalele, grapefruit-ul și caisele conțin cele mai mari cantități de pectină. De exemplu, o piersică mică conține 0,910 g pectină, în timp ce o ceașcă de felii de măr conține 0,654 g pectină.

Legume și leguminoase bogate în pectină

Conform USDA, de obicei, fibrele dietetice care se regăsesc în legume și leguminoase sunt alcătuite în proporție de 15-20% din pectină. Dintre legume, morcovii sunt cei care conțin una dintre cele mai mari cantități de pectină, un morcov mare având 0,576 g de pectină. Roșiile și cartofii sunt de asemeni legume bogate în pectină. O roșie medie conține 0,369 g pectină, în timp ce un cartof alb mediu conține 0,639 g. Dintre leguminoase, mazărea conține una dintre cele mai mari concentrații de pectină, o porție de o ceașcă având 0,960 g pectină.

Cereale și alte surse de pectină

Datorită proprietăților de gelifiere ale pectinei, aceasta este adăugată mai multor alimente pentru a le stabiliza. De exemplu, pectina este utilizată adesea în băuturile răcoritoare, în deserturi și produse lactate. În special, unele tipuri de cereale sunt bogate în pectină, ca de exemplu, fulgii de porumb, care au 0,750 g pectină la o porție de o ceașcă. De asemenea, unele tipuri de pâine au un conținut ridicat de pectină, o felie având 0,261 g.

Fibre

Fibrele dietetice reprezintă acea parte nedigerabilă a plantelor. În alimentație, există două tipuri de fibre: solubile și insolubile. Ambele lucrează împreună pentru a susține sănătatea organismului. Pectina este o formă de fibră solubilă, care atrage apa din tractul digestiv și formează un gel, contribuind la încetinirea digestiei. Fibrele insolubile ajută la susținerea mișcării alimentelor ingerate de-a lungul sistemului digestiv, adăugând totodată masă scaunului rezultat.

Pectina ajută la scăderea colesterolului

Potrivit unui studiu publicat în luna mai 2012, în „European Journal of Clinical Nutrition”, pectina poate ajuta la menținerea colesterolului la valori normale. Participanții la acest studiu au consumat câte 15 g de pectină din măr sau din citrice zilnic, timp de patru săptămâni. Rezultatele au arătat că pectina, din orice sursă ar proveni, scade LDL-ul, colesterolul „rău” cu 7 până la 10 procente. Într-un proces ulterior, administrarea a 6 g de pectină din citrice pe zi, timp de trei săptămâni, a avut ca efect o scădere a LDL-ului cu 6-7 procente.

Poate proteja împotriva cancerului de colon

În urma unui studiu de laborator ale cărui rezultate au fost publicate în 2003, în revista „Anti-Cancer Research”, s-a constatat că adoptarea unei diete bogate în fibre precum pectina poate fi cheia către prevenirea tumorilor intestinale. Oamenii de știință au testat efectele pectinei asupra celulelor canceroase ale colonului uman și au descoperit că aceasta inhibă creșterea tumorii, după cum se arată și în studiu. Cercetătorii au concluzionat că pectina și substanțele rezultate în urma descompunerii sale sunt potențiali apărători împotriva cancerului de colon.

Susține valorile stabile ale glucozei

Dacă aveți diabet, cunoașteți importanța menținerii unei glicemii stabile. Vestea bună este că, mâncând alimente bogate în fibre solubile așa cum este pectina, puteți contribui la stabilizarea nivelului de glucoză din sânge. Atunci când consumați o masă ce conține fibre solubile, acestea încetinesc digestia și întârzie golirea stomacului. Astfel se reduce viteza cu care organismul absoarbe carbohidrații de la o masă, fapt ce menține stabile nivelurile de glucoză. Pectina este un tip de fibră dietetică vâscoasă. Potrivit unui raport întocmit de către Departamentul de Agricultură al Statelor Unite, fibrele vâscoase scad răspunsul glicemic al alimentelor, întârziind golirea gastrică și, în consecință, și absorbția glucozei de către organism. De asemenea, pectina joacă un rol în normalizarea nivelurilor grăsimilor din sânge, mai ales a colesterolului.

Cu sau fără pectină adăugată?

Pectina extrasă chimic (E440) este considerată sigură în cantitatea prezentă în alimente (nu și sănătoasă), însă în cantități mai mari (din suplimente) poate avea efecte negative precum balonare, diaree, flatulență, alergii, astm etc. Pentru extragerea pectinei din plante se poate utiliza și fierberea acestora, astfel obținând un lichid cu un conținut ridicat de pectină, însă randamentul este scăzut ceea ce face ca această metodă să nu fie folosită de producătorii industriali.

Pectina naturală cât și cea obținută prin extracție chimică au efecte benefice similare, diferența fiind faptul că pectina extrasă industrial poate conține și impurități chimice rezultate în urma tratamentelor chimice făcute în timpul procesului de extracție. În acest context, puteți evita pectina extrasă chimic (E440) fie consumând numai gemuri și dulcețuri de casă, fie alegând produse bio, de cea mai bună calitate, care au mențiunea “FĂRĂ PECTINĂ ADĂUGATĂ”.

ProBios Italia vă aduce prin prodietamagazin.ro o selecție excepțională de gemuri de fructe fără adaos de pectina sintetică, cu procente mari de fructe organice de înaltă calitate. Aceste gemuri sunt garantate fără gluten. Sunt îndulcite numai cu suc de fructe și piure de mere. Încercați întreaga gamă de gemuri fără adaos de pectină și fără zahăr adăugat: portocale, lămâie, goji, merișoare, piersici, fructe de pădure, afine, caise bio.



Puteti posta comentarii mai jos .


Mancare fara calorii

Facebook prodieta.ro

Smoothie slabire si detox

Ceaiuri Yogi Tea Germania prodietanaturala.ro Romania

Alimente pentru slabire, paste si orez fara calorii

Opinia / Comentariul dvs

Completati calculul matematic (anti-spam). Multumim :) *

Powered by WordPress | Designed by: Themes Gallery | Thanks to wordpress 4 themes, Download Premium WordPress Themes and

Folosim cookie-uri pentru a imbunatati calitatea serviciilor. Va cerem acordul conform EU Cookie LAW. info

Utilizam cookie-uri pentru a face site-ul prodieta.ro mai usor de folosit. Continuand navigarea in site si dand click pe "ACCEPT" inseamna ca va dati acordul.

INCHIDE

Toate informațiile din acest site sunt sub licența Revistei Online ProDieta.ro. Articolele Prodieta.ro NU pot fi preluate decât dacă se respectă condiția de a preciza sursa, cu link, conform Legii Drepturilor de Autor! ©2017. Toate articolele din site-ul pro dieta.ro sunt cu titlu informativ și nu trebuie tratate precum substitut al sfaturilor medicului de specialitate sau al oricărei alte forme de intervenție medicală profesională.
Informațiile au scop pur informativ. NU INTENȚIONEAZĂ SĂ OFERE SFATURI MEDICALE. Nici editorii prodieta.ro, autorii sau redactorii nu-și asumă responsabilitatea pentru niciuna dintre posibilele consecințe ale vreunui tratament, procedură, exercițiu, modificare în dietă, acțiune sau administrare a medicației ce rezultă din lectura sau aplicarea informației conținute în această informare. Publicarea acesteia nu echivalează cu practicarea medicinei, iar această informație nu înlocuiește recomandarea dată de medicul dumneavoastră sau de altă autoritate medicală. Înainte de urmarea oricărui tratament, cititorul trebuie să ceară sfatul unui medic sau al unui reprezentant medical.