Hrisca

Hrisca aduce beneficii reale pentru sanatate, este energizanta si hranitoare, o foarte buna alternativă pentru retetele cu orez sau cartofi. Hrisca este foarte mult folosita in tarile nordice, in Rusia, Ukraina, Polonia unde joaca un rol important in bucataria traditionala. In Romania gasim hrisca la orice magazin naturist, fiind mai cunoscuta in special printre persoanele preocupate de alimentatia diversificata si de un stil de viata sanatos. Hrisca poate fi consumata de persoanele care sufera de boala celiaca si poate fi un substitut bun pentru grâu, ovăz, secară şi orz intr-o dieta fara gluten. Puteti pregati variate retete cu hrisca in aceasi maniera in care gatiti orezul sau cartofii (hrisca cu lapte, pilaf cu hrisca si legume, ciroba de rosii cu hrisca, budinca, etc.).

Iata cum fierbem hrisca: la o cana de hrisca adaugati doua cani de apa si putina sare; lasam sa fiarba incet, cu capac, timp de 30-40 minute fara sa amestecam (caci se face terci) pana absoarbe apa.

Florile de hrisca sunt foarte parfumate si foarte atractive pentru albine care le folosesc pentru a produce o miere foarte aromata si inchisa la culoare. Va recomandam sa cautati in magazine mierea de hrisca.

Hrisca nu contine gluten asa ca este recomandata persoanelor care au intoleranta la gluten, sunt sensibile la grau sau care doresc sa evite glutenul. Se considera in mod gresit ca hrisca este o cereala pentru ca, de fapt, este samanta unui fruct din aceasi familie cu rubarba si macrisul. Hrisca consumata de cateva ori pe saptamana ajuta la scaderea colesterolului si stabilizeaza glicemia.Alegand sa mancam hrisca reducem riscul dezvoltarii de pietre/nisip la vezica biliara si riscul aparitiei bolilor cardiace sau al dezvoltarii cancerului de san.

Beneficii pentru sanatate

Hrisca are un continut bogat de antioxidanti puternici, vitaminele B1, B2, B3 si B6, precum si fier, zinc si potasiu. Hrisca este foarte bogata si in fibre insolubile, mangan si magneziu. Magneziul relaxeaza vasele de sange, imbunatateste circulatia sangelui si livrareaza nutrienţi în timp ce scade tensiunea arteriala (ombinaţia perfectă pentru un sistem cardiovascular sanatos). Hrisca contine multi antioxidanti atat de benefici pentru organism precum vitamina E, tocotrienolul, seleniul, acidul felonic si acidul fitic. Efectele benefice aduse de hrisca se datoreaza in mare parte si abundentei de flavonoizi (quercitina si rutina). Flavonoidele (flavonoizii) sunt fitonutrienti care protejează împotriva bolilor prin extinderea acţiunii vitaminei C şi a celorlalti antioxidanti. Proteina din hrisca este o proteină de înaltă calitate care conţine opt aminoacizi esentiali, inclusiv lizina.

Hrisca este benefica pentru sistemul cardiovascular. Studiile arata ca daca alegem sa strecuram si hrisca printre alimentele noastre preferate reducem implicit riscul de a dezvolta valori crescute ale colesterolului şi ale presiunii arteriale. Cand cercetatorii au testat nivelul lipidelor din sange pentru 805 de chinezi Yi, aceştia au constatat că alimentatia ce contine si hrisca este direct relationata cu scaderea colesterolului LDL (nociv pentru sanatate si care poate conduce catre boli cardiovasculare) şi cu un raport mare de colesterol total HDL benefic.

Hrisca tine de foame si nu ingrasa.

Hrisca este recomandata si in curele de slabire sau dieta de mentinere a greutatii datorita faptul ca scade lipidele din sange si nivelul de glucoza. Un studiu efectuat in 2005 arata ca oamenii se simt mai satui atunci cand consuma mancaruri cu hrisca decat cu grau sau alte cereale. Va recomandam sa folositi faina de hrisca in combinatie cu faina de grau pentru a face paine de casa, briose, biscuiti sau clatite. Va veti satura apoi mai repede cu delicioasele preparate. Consumul de hrisca poate scadea nivelul colesterolului si poate impulsiona functionarea eficienta a celulelor sistemului imunitar. Mancarurile cu hrisca sunt recomandate si diabeticilor pentru ca aceasta poate scadea nivelul de glucoza. Hrisca si alte cereale integrale sunt o sursa bogata de magneziu, un mineral care actioneaza ca un co-factor pentru mai mult de 300 de enzime, inclusiv enzimele implicate în utilizarea glucozei si a secreţiei de insulină.

Retete cu hrisca. Idei si moduri de gatire.

  • Cel mai simplu mod de a consuma hrisca este sa o fierbem cu apa si sa adaugam lapte si o lingura de miere de albine sau dulceata, ca in cazul orezului cu lapte.
  • Cum gatim hrisca: cu legume in aceeasi maniera in care gatim de obicei pilaful de orez.
  • Adaugati faina de hrisca in aluatul pentru pizza sau prajituri de casa. In Statele Unite este o adevarata moda a clatitelor din hrisca, un adevarat deliciu, in special pentru cei alergici la grau. Pentru ca nu contine gluten, faina de hrisca este adeseori amestecata cu faina de grau pentru aluaturile delicioase de prajituri, briose, pizza. » Faina de hrisca bio putem gasi in magazinul online prodieta «
  • Adaugati hrisca in supe si cirobe (inca de la inceput, odata cu morcovii si ceapa) pentru a le oferi acestora o textura cremoasa si o aroma delicioasa.
  • Ingrediente pentru reteta de tocanita cu hrisca: 200 gr de hrişcă; 200 gr de piept de pui; 1 ardei gras; 1 ceapă mare; 100 gr de ciuperci proaspete; 1 morcov; 2 roşii; cimbru; dafin; piper; 1 nucă de unt; ulei de măsline.
    Dupa ce alegeti hrisca si o clatiti in cateva ape o scurgeti si o puteti rumeni putin la tigaie inainte de a o pune la fiert (capata un gust delicios). La o masura de hrisca se pun doua masuri de apa si putina sare. Se fierbe mai mult de o jumatate de ora, pana absoarbe toata apa. Adaugati putin unt dupa ce a fiert pentru un plus de savoare. 
    Cum gatim tocanita cu hrisca: caliti ceapa cu ulei de masline; adaugati morcov dat pe razatoare si ardei gras tocat marunt, apoi rosii tocate marunt, sare, piper si cateva frunze de dafin. Dupa 10 minute de fierbere adugati piept de pui taiat cubulete si ciuperci si lasati la fiert inca 20 minute. Inainte de a inchide focul adaugati hrisca prefiarta si amestecati usor. Lasati cratita pe aragaz cateva minute ca sa se intrepatrunda gusturile. Decorati cu cimbru.
  • Pastele din hrișcă au mai puține calorii decât cele din grâu și țin mai bine de foame. În plus, au mai multe proprietăți nutritive. Se pregătesc în același mod ca și cele din grâu, alături de legume, sosuri roșii sau sorui albe pe bază de smântână, cu carne, pește ori fructe de mare, etc. Sunt recomandate și copiilor pentru că se digeră ușor, au multe proprietăți nutritive și nu au gluten!

  • Reteta de budinca de hrisca: 100 gr hrisca fiarta; 200 ml lapte vegetal (lapte de migdale, orez, soia); 1 banana; 2 curmale sau smochine; seminte crude (de care aveti: de in, de floarea soarelui, de dovleac). Toate ingredientele de pun la blender si de mixeaza pana capata consistenta unei budinci. Asezata pe blat de biscuiti digestivi din faina integrala, budinca poate forma o tarta sanatoasa!
  • Stiati ca hrisca ajuta la reglarea tranzitului intestinal?
Puteti posta comentarii mai jos .


Mancare fara calorii

Smoothie slabire si detox

Ceaiuri Yogi Tea Germania prodietanaturala.ro Romania

Alimente pentru slabire, paste si orez fara calorii

3 Raspunsuri la discutia despre “Hrisca”

  1. 3
    Ramona spune:

    Sunt medicamente care interzice consumul de Hrisca?

  2. 2
    Marin Falcă spune:

    Stimată Doamnă GHIULNAR, v-aş fi recunoscător dacă mi-aţi da detalii referitoare la sărmăluţele cu hrişcă în foi de varză murată (fără foc). Sunt crude? Nu mai consum proteină animală, de niciun fel (lapte, iaurt,brînză, ouă) şi, lesne de înţeles, caut să-mi diversific, pe cât pot, regimul alimentar. Îmi este greu, mai ales când vin Marile Sărbători, precum Paştele şi Crăciunul. “Studiul China” şi alte lucrări asemănătoare mi-au statornicit acest comportament. V-aş mulţumi şi pentru alte reţete!
    Vă mulţumesc,
    M. Falcă

  3. 1
    GEMIL GHIULNAR spune:

    Sant interesata si folosesc de regula orz,ovaz,hrisca,linte in alimentatie .Din hrisca se pot face sarmalute in foi de varza murata (fara foc).Am invatat de la o prietena de a mea din ASOCIATIA ELTA .In concluzie sant interesata de materialele prezentate .Am sa urmaresc mai des .Si atentie:hrisca se poate pregati fara fierbere ptr preparatele propuse .

Opinia / Comentariul dvs

Completati calculul matematic (anti-spam). Multumim :) *

Powered by WordPress | Designed by: Themes Gallery | Thanks to wordpress 4 themes, Download Premium WordPress Themes and

Folosim cookie-uri pentru a imbunatati calitatea serviciilor. Va cerem acordul conform EU Cookie LAW. info

Utilizam cookie-uri pentru a face site-ul prodieta.ro mai usor de folosit. Continuand navigarea in site si dand click pe "ACCEPT" inseamna ca va dati acordul.

INCHIDE

Toate informațiile din acest site sunt sub licența Revistei Online ProDieta.ro. Articolele Prodieta.ro NU pot fi preluate decât dacă se respectă condiția de a preciza sursa, cu link, conform Legii Drepturilor de Autor! ©2017. Toate articolele din site-ul pro dieta.ro sunt cu titlu informativ și nu trebuie tratate precum substitut al sfaturilor medicului de specialitate sau al oricărei alte forme de intervenție medicală profesională.
Informațiile au scop pur informativ. NU INTENȚIONEAZĂ SĂ OFERE SFATURI MEDICALE. Nici editorii prodieta.ro, autorii sau redactorii nu-și asumă responsabilitatea pentru niciuna dintre posibilele consecințe ale vreunui tratament, procedură, exercițiu, modificare în dietă, acțiune sau administrare a medicației ce rezultă din lectura sau aplicarea informației conținute în această informare. Publicarea acesteia nu echivalează cu practicarea medicinei, iar această informație nu înlocuiește recomandarea dată de medicul dumneavoastră sau de altă autoritate medicală. Înainte de urmarea oricărui tratament, cititorul trebuie să ceară sfatul unui medic sau al unui reprezentant medical.