ZAHARUL, fructoza si indulcitori

Zaharul este unul dintre cele mai contestate alimente. Zaharul este inventia erei moderne dar mai este numit si „otrava alba”. Desi este un aliment pur, natural, zaharul este totusi procesat industrial. Prin rafinare, zaharul pierde nutrientii si, ca atare, furnizeaza asa-numitele calorii goale sau oarbe care ingrasa daca nu sunt consumate sub forma de energie.

Zaharul alb este un aliment foarte concentrat care uzeaza anumite organe, in special pancreasul si sistemul nervos. Alimentele rafinate cu concentratie mare de zahar sunt o inventie noua pentru organismul nostru care nu este adaptat. Stramosii nostri nu aveau in natura alimente care sa contina atat de mult zahar pe cat contin alimentele moderne. Organismul nu este adaptat sa faca fata unui flux de hidrati de carbon cu eliberare rapida.

Zaharul alb rafinat nu contine nutrienti iar organismul uman mobilizeaza resursele de calciu pentru a procesa zaharul, totul in detrimentul sistemului osos si al danturii. Mamele sunt sfatuite ca, fie in timpul sarcinii, fie dupa alaptare dar si in timpul cresterii copiilor sa manance cat mai putin zahar si sa nu isi lase copiii apoi sa consume prea multe dulciuri.

Zaharul rafinat este un carbohidrat si ar trebui inlaturat din alimentatia zilnica. Zaharul brun contine o cantitate putin mai mare de minerale dar , intocmai ca si zaharul alb, este sarac in vitamine, proteine si fibre.

Zaharul se gaseste in mai multe forme in natura:

» fructoza – in fructe si miere; Fructoza nu are nevoie de digerare si intra rapid in ciclul sangvin. Organismul nu poate folosi insa fructoza daca nu o transforma mai intai in glucoza. De aceea fructoza este totusi cu eliberare lenta in organism. Merele contin in principal fructoza (cu eliberare lenta). V-ati intrebat de ce nu va recomanda nutritionistii bananele avand in vedere ca sunt totusi fructe si fac parte din alimentatia naturala? Bananele contin atat fructoza cat si glucoza, fapt ce determina cresterea rapida a zaharului in sange. Atentie: nutritionistii ne avertizeaza sa nu mancam alimente procesate industrial care contin fructoza pentru ca aceasta ingrasa prea mult. Cititi cu atentie etichetele si evitati alimentele indulcite cu fructoza.
» glucoza – in paine, paste, cereale; Strugurii si curmalele contin glucoza pura (cu eliberare rapida)
» maltoza – in cereale;
» lactoza – in lapte.

Atunci cand analizati cat zahar consumati zilnic nu va ganditi numai la cel pe care il puneti in cafea ci si la cel din paine, iaurturi dulci, ciocolata, checuri, prajituri, inghetate, torturi, racoritoare, conserve, ketchup, mustar, supe concentrate. Limitati si consumul de fructe uscate sau confiate caci pot contine mult zahar. Cititi etichetele! Puteti aproxima astfel: cam 4 grame de zahar reprezinta o lingurita. Citind pe eticheta cate grame de zahar (sau carbohidrati/glucide) se gasesc la 100 grame de produs va veti da seama cate lingurite de zahar sunt ascunse intr-un aliment. Daca sunt prea multe va veti opri cu siguranta.

Va intrebati cat zahar ar trebui sa consumam zilnic? Trebuie sa luati in considerare ca zaharurile din dieta unui om nu trebuie să depăsească 10% din totalul caloriilor zilnice. Astfel, unui barbat de varsta adulta ii sunt permise aproximativ 60 g de zahar pe zi, iar unei femei – 50 g de zahar pe zi.

Un exemplu elocvent in ceea ce priveste cantitatea de zahar il reprezinta bauturile racoritoare: acestea contin intre 10% si 11% zahar, adica dintr-o sticla de 500 ml de bautura gen cola luam 50 g de zahar. Oamenii consuma prea mult zahar iar calculul este simplu: din productia anuala de zahar impartim per persoana si rezulta aproximativ 38 kilograme pe an de persoana! (bibliografie Patrick Holford – Cartea nutritiei optime, pg. 45)

Organismul uman este totusi facut sa functioneze cu hidrati de carbon dar nu cu cei proveniti din alimente post procesate ci, dimpotriva, cu hidrati de carbon cu eliberare lenta. Acestia sunt “carburantul” organismului uman. Daca nu facem excese, produsele dulci de provenienta naturala sunt totusi o foarte buna hrana pentru creier. Ciocolata, bomboanele, inghetata stimuleaza productia de serotonina, hormonul senzatiei de bine. Nu vi-i recomandam neaparat pe cei enumerati mai devreme caci sunt cu eliberare rapida ci va indicam sa consumati carbohidrati complecsi precum cerealele integrale, legume ca fasolea sau lintea si carbohidratii din fructe.

Zaharul nu ar trebui inlocuit cu indulcitori artificiali. Indulcitorii sunt de două tipuri: fara calorii (aspartamul, zaharina) si cu calorii (sorbitolul, manitolul). Putem inlocui zaharul cu indulcitori naturali precum xilitol (citeste aici despre xilitol) sau stevia (citeste aici despre stevia).

Atentie si la produsele “light” facute sa ii prinda in capcana pe cei fără cultură nutritională. Unele produse care contin indulcitori artificiali sunt chiar mai periculoase pentru sanatate decat cele care contin zahar. Consumat in exces si pe termen lung, aspartamul este cancerigen. Aspartamul este format din fenilalanină şi acid aspartic, doi aminoacizi naturali. Fenilalanina in exces blocheaza producerea în creier a serotoninei, ceea ce provoaca mai departe insomnie si uneori tulburări de comportament.

Sirop bio de Artar Canada 40.15 Lei

Sirop bio de Artar Canada

Cu ce putem inlocui zaharul? Cel mai potrivit inlocuitor natural al zaharului este mierea de albine. Putem inlocui zaharul si cu sirop de artar (aurul Canadei) foarte bogat in minerale. In plus, va recomandam sa consumati cat mai multe cereale integrale (grau, porumb, secara, orz, ovaz, orez) si fructe proaspete sau confiate (smochine, stafide, smochine, curmale, caise, s.a. ). Mierea contine vitamine din grupul B, minerale si enzime dar atentie ca enzimele se distrug la temperaturi inalte (spre exemplu in aluaturile de prajituri pe care le pregatiti la cuptor). Un alt inlocuitor bun al zaharului este si xilitolul, un zahar vegetal cu o incarcatura glicemica foarte scazuta si usor laxativ. Prunele, spre exemplu, sunt bogate in xilitol.

Extractul de stevie este un indulcitor natural, extras din frunzele plantei cu acelasi nume. Are foarte putine calorii spre deloc. Stevia poate fi consumata de diabetici. Stevia, numită și frunza dulce, este cea mai dulce plantă din lume și poate inlocui zaharul in cafea sau in orice preparate, chiar si in cele la cuptor.  Stevia contine substante dulci (glicozide) care nu sunt metabolizate de organismul uman, fiind astfel eliminate fara ca vreo calorie sa fie absorbita. In afara de glicozide, stevia mai contine si proteine, fibre, carbohidrati, fosfor, zinc, calciu, potasiu, magneziu si vitaminele A si C.

Diabetul zaharat sau consumul exagerat de zahar atrag dupa sine alte probleme cum ar fi boli cardiace, tulburari circulatorii, vederea, sinuzita si rinita cronica, tulburari hormonale, cancer, degenerescenta osoasa si altele.

Una din problemele majore generate de consumul de zahar este dereglarea metabolismului calciului ceea ce atrage dupa sine instalarea osteoporozei si a problemelor legate de asimilarea calciului.

Atentie, doamne si domnisoare, zaharul este in foarte mare parte vinovat de aparitia celulitei cu aspectul sau respingator de coaja de portocala! Evitati zaharul, prin urmare!

Nu a fost suficient argumentul celulitei? Haideti sa detaliem despre efectele nocive ale zaharului! Prin procesul numit glicozilare avansata zaharul din sange ataca proteinele printre care se numara si colagenul si elastanul. Cu cat mai mult zahar consumati cu atat mai degraba va veti degrada elasticitatea pielii. Diabeticii cunosc cel mai bine acest aspect… Va recomandam sa renuntati la alimentele ce contin zahar, sa folositi cosmetice cu retinol si antioxidanti.

Cercetatorii de la Massachusetts Institute of Technology au conluzionat ca cu cat este mai mare consumul de glucide cu atat scade mai mult IQ-ul. Diferenta intre IQ-ul marilor consumatori de zahar si cei cu consum mai redus a fost de 25 puncte! (bibliografie: Shauss, A.G. “Nutrition and Behaviour”, Journal of Applied Nutrition, vol. 35 (I), pp30-5(1983)) Un studiu al Universitatii din Liverpool arata ca si aspartamul poate fi daunator creierului daca este combinat cu o alta substanta care se gaseste in mare parte din snaks-uri.

>> vezi produse bio si indulcitori naturali online <<

Puteti posta comentarii mai jos .


Mancare fara calorii

Facebook prodieta.ro

Extracte lichide de patrunjel si plante medicinale

Ceaiuri Yogi Tea Germania prodietanaturala.ro Romania

Alimente pentru slabire, paste si orez fara calorii

7 Raspunsuri la discutia despre “ZAHARUL, fructoza si indulcitori”

  1. 7
    ala spune:

    In prajituri si in orice alt aliment se poate utiliza ca indulcitor xylitolul(XyloSweet) deoarece acest indulcitor – total natural- are acelasi gust cu zaharul (fara a avea niciunul dintre efectele nocive ale acestuia), are continut caloric cu cca 40 % mai mic decat zaharul, indice glicemic 7, nu-si schimba gustul si proprietatile prin fierbere/coacere (alti indulcitori pot deveni usor amarui) si mai este si un antibacterian eficient (de aceea se si utilizeaza in produsele pentru igiena orala – pasta de dinti, apa de gura, guma de mestecat, etc. – si cailor respiratorii – picaturi, spray – gama Xlear contine ca indulcitor numai xylitol)

  2. 6
    elena spune:

    aceeasi intrebare am diabet tip 2 ce sa folosesc? indulcitori sau fructoza?

  3. 5
    munteanu cristina spune:

    ai grija de corpul tau daca vrei sa fii sanatos gndestete la viata care ai duso pna acum si o sa vezi unde ai gresit

  4. 4
    carla spune:

    zaharul din prajituri poate fi inlocuit cu indulcitor natural din stevie.se gaseste in doua variante:lichid si pulbere.evitati toti ceilalti indulcitori,nu fac bine nici diabeticilor si nici celor sanatosi.sanatate tuturor.

  5. 3
    ionut mocan spune:

    cu ce se poate inlocui zaharul din prajituri?

  6. 2
    iris spune:

    Zaharina si aspartamul fac rau unui organism sanatos. In schimb, pentru bolnavii de diabet ele sunt binevenite.

  7. 1
    catalinica spune:

    Ce se stie despre fructoza care se gaseste in farmacii. Cat de mult se poate comsuma? Indicatii si contra indicatii?Este mai bine de consumat fructoza sau indulcitori (zaharina, aspartam ). Astept unraspuns. Va multumesc anticipat

Opinia / Comentariul dvs

Completati calculul matematic (anti-spam). Multumim :) *

Powered by WordPress | Designed by: Themes Gallery | Thanks to wordpress 4 themes, Download Premium WordPress Themes and

Folosim cookie-uri pentru a imbunatati calitatea serviciilor. Va cerem acordul conform EU Cookie LAW. info

Utilizam cookie-uri pentru a face site-ul prodieta.ro mai usor de folosit. Continuand navigarea in site si dand click pe "ACCEPT" inseamna ca va dati acordul.

INCHIDE

Toate informațiile din acest site sunt sub licența Revistei Online ProDieta.ro. Articolele Prodieta.ro NU pot fi preluate decât dacă se respectă condiția de a preciza sursa, cu link, conform Legii Drepturilor de Autor! ©2017. Toate articolele din site-ul pro dieta.ro sunt cu titlu informativ și nu trebuie tratate precum substitut al sfaturilor medicului de specialitate sau al oricărei alte forme de intervenție medicală profesională.
Informațiile au scop pur informativ. NU INTENȚIONEAZĂ SĂ OFERE SFATURI MEDICALE. Nici editorii prodieta.ro, autorii sau redactorii nu-și asumă responsabilitatea pentru niciuna dintre posibilele consecințe ale vreunui tratament, procedură, exercițiu, modificare în dietă, acțiune sau administrare a medicației ce rezultă din lectura sau aplicarea informației conținute în această informare. Publicarea acesteia nu echivalează cu practicarea medicinei, iar această informație nu înlocuiește recomandarea dată de medicul dumneavoastră sau de altă autoritate medicală. Înainte de urmarea oricărui tratament, cititorul trebuie să ceară sfatul unui medic sau al unui reprezentant medical.