Prodieta.ro Nutriție & Sănătate

Vitamina K

Vitamina K ajuta la coagularea sangelui si protejeaza oasele in special in perioada post-menopauza. Vitamina K previne calcifierea arterelor si asigura protectie impotriva afectiunilor hepatice si a cancerului de prostata.

Sunt situatii in care necesarul organismului de vitamina K este mai mare decat in mod normal iar printre aceste situatii enumeram:

Alimente care contin vitamina K: patrunjel, spanac, varza de Bruxelles, fasole verde, mazare, sparanghel, broccoli, gulii, morcovi sau mustar.

Vitamina K nu este o substanta chimica unica, ci mai degraba o familie de substante chimice legate prin denumirea generala de “vitamina K”.

Toate tipurile de vitamina K se incadreaza intr-o categorie mare de substante chimice numite naftochinone. In cadrul acestei categorii naftochinone, exista doua tipuri de baza de vitamina K. Primul tip, numit filochinone, se face de catre plante. Al doilea tip de baza, numit menachinone, se face de bacterii. Multe tipuri diferite de bacterii din intestinele noastre pot face vitamina K, sub forma de menachinone. 90% din vitamina K din alimentatie provine din alimentele vegetale.

Care sunt functiile vitaminei K?

Vitamina K ajuta la coagularea sangelui. De fapt, litera “K” a acestei vitamine a venit de la cuvantul german koagulation. Ori de cate ori avem o rana (chiar si o simpla taietura), avem nevoie ca sangele sa se coaguleze pentru a inchide rana si pentru a preveni sangerarea excesiva. Pe de alta parte, abilitatea de coagulare nu trebuie sa fie excesiva pentru ca nu ne dorim sa sistemul nostru cardiovasular sa “arunca un cheag de sange” din greseala si sa blocheze buna functionare a intregului sistem. Echilibrul corect intre aceste necesitati este pastrat tocmai de vitamina K.


Vitamina K protejeaza sanatatea oaselor.

Cercetarile arata ca persoanele care au deficit de vitamina K prezinta un risc mai mare de a face fracturi. In plus, pentru femeile care au trecut de menopauza si au oasele mai fragile, s-a demonstrat ca vitamina K ajuta la prevenirea posibilelor fracturi. Beneficiile aduse de vitamina K par sa depinda de cel putin doua mecanisme de baza.

Vitamina K previne calcifierea vaselor de sange sau a supapelor inimii. O problema comuna in mai multe forme de boli cardiovasculare este calcifierea nedorita, acumularea de calciu in
interiorul unui tesut care este in mod normal moale. Aceasta acumulare de calciu duce la intarirea tesutului si nu-i mai permite sa functioneaze corect. In cazul in care calciul se acumuleaza in interiorul arterelor se produce rigidizarea acestora. Persoanele cu deficit de vitamina K prezinta un risc mai mare de rigidizare a arterelor decat persoanele care au suficienta vitamina K in organism.

Cercetatorii continua sa exploreze rolul vitaminei K pentru sanatate. Cercetarile sunt indreptate in special in trei mari directii: (1) protectia impotriva oxidantilor; (2) regularizarea corecta a raspunsului
inflamator si (3) sprijinirea structurii sistemului nervos si a creierului.

Deficientele de vitamina K sunt sesizate in special atunci cand avem probleme de coagulare a sangelui.

Simptome de deficit de vitamina K includ si sangerari menstruale abundente, sangerare in tractul digestiv, sangerare nazala sau in urina, hemoragie si anemie.
Un al doilea set de simptome de deficit de vitamina K implica probleme osoase. Aceste simptome pot include pierderea de masa osoasa (osteopenie), scaderea densitatii minerale osoase (osteoporoza) si fracturi. Un alt set de simptome de deficit de vitamina K implica depunerea de calciu in exces in tesuturile moi.

Vitamina K este considerata toxica pentru organism in forma sa sintetica numita mendiona. Aceasta forma de vitamina K poate fi uneori convertita de catre organismul in forme non-toxice, dar cercetarile arata totusi ca exista riscuri nedorite pentru organismul uman. Acest risc implica un stres oxidativ excesiv si daune implicite pentru o varietate de tipuri de celule, inclusiv celule din rinichi si ficat. Pe baza acestor constatari, US Food and Drug Administration (FDA) nu permite ca vitamina K sa fie vanduta ca supliment alimentar in forma de menadiona. (Menadiona este denumite in mod obisnuit vitamina K3.)

Studiile arata ca inghetarea, fierberea sau depozitarea pe termen lung a alimentelor nu cauzeaza pierderea excesiva de vitamina K. Procesarea comerciala a alimentelor conduce insa la pierderi mari de vitamina K si de aceea, daca avem de ales intre un suc natural facut in casa si un suc ambalat este mult de preferat prima varianta.

Orice probleme de sanatate care afecteaza digestia si absorbtia de substante
nutritive pot contribui la deficitul de vitamina K in organism.
Aceste probleme sunt bolile inflamatorii intestinale, colita ulcerativa, boala celiaca, sindromul intestinului scurt precum si interventiile chirurgicale ale tractului digestiv (ca de exemplu rezectie intestinala). Problemele cu functia pancreatica, functia hepatica sau functia vezicii biliare pot creste, de asemenea, riscul de deficit de vitamina K. Pentru ca bacteriile noastre intestinale ajuta la obtinerea de vitamina K rezulta ca orice medicamente care modifica bacteriile intestinale normale pot compromite nivelul optim de vitamina K din organism.Medicamentele care afecteaza cel mai mult sunt antibioticele.

Magneziu + Vitaminele D si K2: vezi pret, detalii suplimentare si beneficii

Vitamina K poate juca un rol in prevenirea si / sau tratarea unor probleme de sanatate precum:

In ce forme se gaseste vitamina K in suplimentele alimentare?
Vitamina K este disponibila pe scara larga in forma de filochinona si menachinona. Unele suplimente alimentare au specificatia “spectru complet de vitamina K”. Aceasta fraza se refera in general la o combinatie a celor doua: filochinona si menachinona. Suplimentele mentioneaza de obicei familia de compusi filochinona ca fiind vitamina K1 iar familia de compusi menachinona ca fiind vitamina K2.

Fermentarea produselor alimentare poate fi deosebit de utila pentru cresterea continutului de vitamina K. Soia fermentata furnizeaza vitamina K. Uneori veti regasi cuvantul “natto” care se refera la alimente din soia fermantata deoarece natto Bacillus sunt bacterii care pot converti K1 in K2. Nu numai soia fermentata reprezinta o sursa buna de vitamina K ci si unele branzeturi fermentate. Bacteriile Proprioni, de exemplu, produc cantintati mari de menachinone numite MK 9 (H4) iar branzeturile fermentate de aceste bacterii sunt o sursa bogata de vitamina K. Exemple de astfel de branzeturi fermentate de bacterii proprioni: branza elvetiana Emmental sau branzeturile norvegiene Jarlsberg.
Iata mai jos un tabel cu cateva dintre alimentele bogate in vitamina K.

Alimente bogate in vitamina K
Aliment Masura Cantitate(mcg) Densitatea
Patrunjel proaspat 2 linguri 123,00 1025,0
Spanac fiert 1 cana 888,48 482,9
Mustar fiert 1 cana 419,30 449,2
Varza creata gatita 1 cana 529,34 413,5
Busuioc uscat 2 lingurite 48,01 143,6
Cimbru uscat 2 lingurite 48,01 136,4
Varza de Bruxeles fiarta 1 cana 218,80 80,9
Broccoli oparit la aburi 1 cana 155,20 79,9
Varza tocata fierta 1 cana 73,35 50,0
Sparanghel fierte 1 cana 91,80 47,8
Oregano uscate 2 lingurite 18,65 45,8
Telina cruda 1 cana 35,26 41,3
Piper negru 2 lingurite 6,88 14,2
Fasole verde fierta 1 cana 20,00 10,3
Cuisoare uscate 2 lingurite 5,96 9,4
Conopida fierta 1 cana 11,17 8,8
Rosii 1 cana 14,22 8,5
Mazare verde fierte 1 cana 41,40 6,9
Morcovi cruzi 1 cana 16,10 6,9
Ardei gras rosu crud (felii) 1 cana 4,51 4,1
Avocado (felii) 1 cana 29,20 2,8
Soia preparata 1 cana 33,02 2,5
Seminte de bostan crude un sfert de cana 17,73 2,1
Lapte de vaca, 2% grasime 1 cana 9,76 1,8
Para fiecare 7,47 1,7
Capsuni 1 cana 3,17 1,7
Papaia fiecare 7,90 1,5
Boabe de fasole, fierte 1 cana 14,87 1,5

Daca nu va plac alimentele verzi si nu consumati zilnic dintre alimentele enumerate in tabelul mai sus, atunci puteti avea in vedere suplimentarea cu vitamina K.

Vitamina K naturala: vezi pret, detalii suplimentare si beneficii