Vitamina D

Vitamina D ajuta la mentinerea sanatatii oaselor si a dintilor. Vitamina D reglementeaza si activitatea de crestere a celulelor organismului nostru si reduce inflamatiile. Vitamina D este considerata un ajutor real in prevenirea unor boli cronice precum diabet de tip 2, boli de inima, hipertensiune arteriala, osteoporoza, cancer de san, cancer de colon sau ovarian.

Cand avem nevoie de vitamina D?

Este nevoie sa mancam mai multe alimente care contin vitamina D sau sa luam suplimente nutritive atunci cand intampinam probleme precum:

Vitamina D

  • Dureri osoase sau oase moi
  • Fracturi osoase frecvente
  • Deformari osoase sau o intarziere de crestere la copii
  • Exista o lipsa de expunere la lumina soarelui din diverse motive, inclusiv geografice, utilizarea de protectie solara sau purtarea de imbracaminte sau accesorii de protectie.

Alimentele in care gasim vitamina D in cantitati insemnate sunt: somonul, sardinele, crevetii, laptele, pestele cod si ouale. Somonul este sursa alimentara cea mai bogata in vitamina D (in special somonul din specia Sockeye). Pentru a nu avea deficit de vitamina D este foarte indicat sa ne expunem la soare macar 15 minute pe zi, de trei ori pe saptamana!

Vitamina D pentru copii masticabila, delicioasa, cu capsuni

Vitamina D pentru copii masticabila, delicioasa, cu capsuni. Modul usor si delicios de a vitamina copiii! Vezi pret si detalii.

La inceputul secolului 20 oamenii de stiinta au descoperit ca rahitismul, o boala ce se refera la dezvoltarea osoasa incorecta, poate fi prevenit printr-un compus izolat din uleiul de ficat de cod denumit “factor D solubil in grasime,” acum cunoscut sub numele de vitamina D. Vitamina D a fost numita si “calciferol” deoarece s-a constatat ca impulsioneaza depozitele de calciu din oase. Vitamina D este foarte importanta in cresterea scheletica si pentru a avea oase tari si de aceea multe alimente sunt astazi imbogatite cu aceasta vitamina. Trebuie sa fim siguri ca in special copiii obtin cantitati adecvate de vitamina D. Atat adultii cat si copiii necesita 2 tipuri de vitamina D pentru a avea un organism sanatos. Acestea sunt: ergocalciferol (vitamina D2), care este produs de plante si colecalciferol (vitamina D3), care este produs de corpul uman atunci cand este expus la razele solare ultraviolete tip B (UVB). Ergosterolul este un component al membranelor celulelor care ajuta la construirea de vitamina D in plante. Este echivalentul colesterolului la oameni si animale.

Colesterolul este foarte important pentru construirea de vitamina D la organismul uman. Cand ultravioletele ating frunzele plantelor, ergosterolul este convertit in ergocalciferol sau vitamina D2. In acelasi fel, atunci cand lumina ultravioleta atinge celulele pielii noastre, o forma de colesterol din celulele pielii noastre – numita dehidrocolesterol 7 – poate fi transformat in colecalciferol, o forma de vitamina D3. În viata unei plante, vitamina D2 sub forma ergocalciferol este util ca atare. În viata unui om insa, colecalciferolul nu este forma finala pentru vitamina D. Este nevoie de o metabolizare suplimentara in ficatul si rinichiul nostru.

Functiile vitaminei D

Una dintre principalele functii ale vitaminei D este mentinerea nivelurilor adecvate de calciu in sange. Desi este de obicei clasificata ca o vitamina solubila in grasimi, vitamina D functioneaza mai degraba ca un hormon. Calcitriolul, forma cea mai metabolic activa a vitaminei D, lucreaza cu hormonul paratiroidian (PTH) pentru a mentine nivelurile corespunzatoare ale calciului in sange. Nivelurile scazute ale calciului in sange stimuleaza secretia de PTH de la glanda paratiroida. PTH stimuleaza apoi conversia formelor inactive de vitamina D in calcitriol. Calcitriolul creste absorbtia intestinala a calciului, creste resorbtia de calciu in rinichi si stimuleaza eliberarea de calciu din oase, contribuind astfel la cresterea nivelului de calciu din sange. Alternativ, atunci cand nivelul de calciu din sange este prea mare, calcitriolul scade absorbtia intestinala a calciului si stimuleaza oasele sa preia calciul, ceea ce reduce nivelul de calciu din sange.

O alta functie a vitaminei D este mentinerea nivelurilor corespunzatoare de fosfor in sange. Atunci cand nivelul de vitamina D este foarte scazut, glanda paratiroida devine hiperactiva (o afectiune cunoscuta sub numele de hiperparatiroidism). Nivelul de PTH creste iar nivelul de fosfor din sange scade. Fara fosfor oasele nu pot fi corect mineralizate, ceea ce contribuie la defecte constatate in osteomalacie.

Vitamina D joaca un rol important si in reglementarea cresterii celulare si pentru buna functionare a creierului nostru. Vitamina D ajuta si la reglarea activitatii sistemului imunitar, prevenind inflamatiile. Celulele sistemului nostru imunitar, in special celulele active T, au receptori pentru vitamina D. Efectele anti-inflamatorii ale vitaminei D sunt observabile intr-o spectru larg de boli inclusiv hipertensiune arteriala, diabet zaharat de tip 1 si psoriazis. Tensiunea arteriala marita este des intalnita la persoanele ce locuiesc in zone situate la o altitudine mare si care au un nivelul insuficient de vitamina D. Acestor persoane le sunt recomandate baile solare, fiind demonstrat ca in urma expunerii la soare pentru 30 min / 3 ori pe saptamana, nivelul de vitamina D a crescut cu 180% iar tensiunea arteriala a scazut cu aproximativ 5%.

Un studiu publicat in Jurnalul American de Nutritie Clinica (in iulie 2004), care a evaluat 11202 subiecti cu varsta de 20 de ani si mai mult a constatat ca, atat la barbatii cati si la femeile de peste 50 de ani, deficitul de vitamina D a crescut semnificativ riscul de boli parodontale. Barbatii peste 50 de ani cu cel mai scazut nivel de vitamina D din sange au avut un risc mai mare de 61% de a dezvolta boala parodontala decat barbatii care nu prezentau deficit de vitamina D. Procentul a fost de 74% in cazul femeilor peste 50 de ani. Barbatii si femeile mai tineri de 50 de ani nu au insa acelasi risc. De aici rezulta urmatoarea concluzie: persoanele cu varsta peste 50 de ani si cei care nu se expun soarelui sunt sfatuite sa ia suplimente nutritive de vitamina D si sa consume alimente care contin vitamina D (vezi tabelul de mai jos). Productia de vitamina D scade odata cu inaintarea in varsta iar rinichii nu mai sunt atat de capabili de a converti vitamina D in forma sa activa hormonal.

Adultii cu deficit de vitamina D pot avea dureri osoase si / sau osteomalacie (os moale). La sugari si copii, deficitul de vitamina D se manifesta prin rahitism, o afectiune caracterizata prin deformarea oaselor si intarzierea cresterii. Laptele matern nu poate contine o cantitate suficienta de vitamina D, asa ca sugarii alaptati necesita suplimente de vitamina D. Bebelusilor le este recomandata vitamina D inca din ziua a 7-a de viata (solutie orala, 2 picaturi o data pe zi sau conform indicatiilor de pe prospectul suplimentului respectiv).

Vitamina D este un compus stabil. Nici gatirea si nici stocarea alimentelor pe termen lung nu reduc semnificativ nivelurile de vitamina D.

Obezitatea este asociata cu deficitul de vitamina D. Vitamina D este solubila in grasimi si ca atare poate fi luata in celule adipoase si stocata, fapt care inseamna ca nu mai este disponibila in metabolismul organismului. Si productia de vitamina D in sine este redusa in cazul persoanelor obeze. Intr-un studiu s-a aratat ca atunci cand atat subiecti sanatosi cat si obezi au fost expusi la aceeasi cantitate de radiatii de la lumina naturala a soarelui, subiectii obezi au produs numai 55% din cantitatea de vitamina D pe care au produs-o subiectii de greutate normala.

Cum interactioneaza vitamina D cu alti nutrienti?

Vitamina D joaca un rol important in mentinerea nivelurilor normale de calciu si stimuleaza absorbtia fosforului. Cercetarile indica faptul ca vitamina D coordoneaza productia proteinelor legate de calciu care activeaza in oase si rinichi. Pentru ca aceasta legatura este dependenta de vitamina K, rezulta de aici interactiunea absolut necesara intre vitaminele D si K.

Vitamina D poate juca un rol in prevenirea si / sau tratarea multor probleme de sanatate, printre care enumeram:

  • Ateroscleroza
  • Cancer de san
  • Cancerul de colon
  • Cancer ovarian
  • Depresia
  • Epilepsie
  • Hipertensiune arteriala
  • Boala intestinala inflamatorie
  • Boli de rinichi
  • Boli hepatice
  • Scleroza in placi
  • Osteoporoza
  • Boala parodontala
  • Preeclampsia
  • Psoriazis
  • Tinitus
  • Colita ulcerativa

Cele doua forme de vitamina D utilizate in suplimentele alimentare sunt ergocalciferol (vitamina D2) si colecalciferol (vitamina D3). Ergocalciferolul este considerat o sursa vegetariana de vitamina D, deoarece poate fi derivat din plante. Drojdia de bere este frecvent utilizata ca sursa de D2. Legat de suplimentele nutritive care includ vitamina D sunt si anumite dispute care trebuie luate in considerare. Disputele au in vedere aspectele natural versus sintetic. Plantele sunt de obicei iradiate intr-un laborator de chimie, pentru a produce aceasta formula de vitamina – D2. Colecalciferolul, o forma a vitaminei D3, poate fi obtinut de la animale sau din surse microbiene. O practica comuna pentru generarea de vitamina D3 pentru suplimente implica lana de oaie. Ovinele (si multe alte animale) au glandele sebacee in piele care secreta o varietate complexa de substante, inclusiv colesterolul (sub forma de 7-dehidrocolesterol). Producatorii de suplimente pot elimina secretiile din blana (in acest caz, de lana de oaie), procesa si purifica dehidrocolesterolul-7, il expun la lumina UVB (ultraviolete B) si obtin astfel colecalciferol. Cand vine vorba de suplimente alimentare, colecalciferolul este mai eficient pentru necesarul organismului nostru de vitamina D decat ergocalciferolul. Ambele forme pot produce toxicitate daca sunt consumate peste masura, fara indicatiile precise ale medicului.

Alimente clasate ca surse de calitate de vitamina D
Aliment Masura Cantitate (UI) Densitatea
Somon la cuptor / gratar 100 grame 411,00 7,1
Creveti la aburi sau fierti 100 grame 162,39 6,5
Lapte de vaca 1 cana 97,60 3,6
Cod, la cuptor / gratar 100 grame 63,50 2,4
Oua intregi, fierte fiecare 22,88 1,5

În 1997, Academia Nationala de Ştiinte SUA a stabilit urmatoarele doze adecvate de vitamina D:

  • Sugari si copii: 5 micrograme (200 UI)
  • Adolescenti: 5 micrograme (200 UI)
  • Adulti pana la 50 de ani: 5 micrograme (200 UI)
  • Adulti 51-70 ani: 10 micrograme (400 UI)
  • Adulti peste 70 ani: 15 micrograme (600 UI)
  • Femei insarcinate sau care alapteaza: 5 micrograme (200 UI)

De la initierea acestor recomandari privind necesarul vitamina D in 1997, peste 3000 de studii si cercetari care implica vitamina D au fost publicate in revistele stiintifice la nivel de top. Multe dintre aceste studii sugereaza ca pentru anumite grupuri de oameni necesarul de vitamina D este totusi unul mai mare. Aceste grupuri includ persoane care locuiesc in nordul mai multe zone geografice, de exemplu, rezidentii din Pacificul de Nord-Vest sau New England in Statele Unite, persoanle obeze, persoanele care se feresc de lumina soarelui fie din cauza serviciului fie din optiuni personale sau de sanatate, cele care folosesc in mod constant protectie solara cu factor UV mare si persoanele cu pielea mai inchisa in mod natural. Persoanele din aceste categorii au nevoie de o suplimentare cu cel putin 1.000 de UI pe zi, cifra mult mai mare decat nivelurile de 200-600 UI enumerate mai sus.

Un studiu de revizuire (unul care rezuma probe de la un numar de alte studii), publicat in numarul din iulie 2006 al Jurnalului American de Nutritie Clinica a constatat ca doza zilnica recomandata de 200 si 600 UI de vitamina D pentru adultii mai tineri si respectiv mai in varsta a fost insuficienta pentru a furniza nivelurile necesare de vitamina D pentru densitatea minerala osoasa, pentru sanatatea dentara, precum si pentru a reduce riscul de fracturi sau cancer colorectal. Nivelurile sanguine adecvate de vitamina D pentru a evita aceste probleme de sanatate incep de la 75 nmol / L. Nivelurile sanguine de vitamina D sunt optime intre 90 si 100 nmol / l. Daca sunteti preocupat de nivelul de vitamina D al organismului dvs, adresati-va medicului dumneavoastra pentru a verifica nivelurile de sange de 25 (OH) D3. Aceasta forma de vitamina D circula majoritar in sange si este un adevarat barometru al starii de vitamina D.

Puteti posta comentarii mai jos .


Mancare fara calorii

Smoothie slabire si detox

Ceaiuri Yogi Tea Germania prodietanaturala.ro Romania

Alimente pentru slabire, paste si orez fara calorii

Opinia / Comentariul dvs

Completati calculul matematic (anti-spam). Multumim :) *

Powered by WordPress | Designed by: Themes Gallery | Thanks to wordpress 4 themes, Download Premium WordPress Themes and

Folosim cookie-uri pentru a imbunatati calitatea serviciilor. Va cerem acordul conform EU Cookie LAW. info

Utilizam cookie-uri pentru a face site-ul prodieta.ro mai usor de folosit. Continuand navigarea in site si dand click pe "ACCEPT" inseamna ca va dati acordul.

INCHIDE

Toate informațiile din acest site sunt sub licența Revistei Online ProDieta.ro. Articolele Prodieta.ro NU pot fi preluate decât dacă se respectă condiția de a preciza sursa, cu link, conform Legii Drepturilor de Autor! ©2017. Toate articolele din site-ul pro dieta.ro sunt cu titlu informativ și nu trebuie tratate precum substitut al sfaturilor medicului de specialitate sau al oricărei alte forme de intervenție medicală profesională.
Informațiile au scop pur informativ. NU INTENȚIONEAZĂ SĂ OFERE SFATURI MEDICALE. Nici editorii prodieta.ro, autorii sau redactorii nu-și asumă responsabilitatea pentru niciuna dintre posibilele consecințe ale vreunui tratament, procedură, exercițiu, modificare în dietă, acțiune sau administrare a medicației ce rezultă din lectura sau aplicarea informației conținute în această informare. Publicarea acesteia nu echivalează cu practicarea medicinei, iar această informație nu înlocuiește recomandarea dată de medicul dumneavoastră sau de altă autoritate medicală. Înainte de urmarea oricărui tratament, cititorul trebuie să ceară sfatul unui medic sau al unui reprezentant medical.