Vitamina A

Vitamina AVitamina A este numita si vitamina “anti-infectii” datorita rolului sau in sustinerea sistemului imunitar. Vitamina A este prima vitamina solubila descoperita. Vitamina A a fost identificata in 1913 si este un compus cunoscut si sub numele de retinol. Vitamina A este esentiala pentru reproducere, pentru mentinerea si reintinerirea tesuturilor epiteliale din piele (dermul si epidermul), din plamani, tract gastro-intestinal, uter si altele.

Vitamina A se gaseste sub doua forme: forma de origine animala, retinolul care este inmagazinat in organism si forma de origine vegetala, betacarotenul, care este convertit in retinol daca nivelul din organism nu este suficient. Astfel, se poate spune ca betacarotenul nu este toxic, cu exceptia cazului in care aportul excesiv poate cauza o ingalbenire reversibila a pielii. Betacarotenul poate creste incidenta aparitiei cancerului la plamani si la nivelul colonului daca este oferit izolat fumatorilor.

Vitamina A:

  • este necesara pentru sanatatea tegumentelor si protectia impotriva infectiilor
  • este un puternic antioxidant si imbunatateste imunitatea
  • ofera protectie impotriva multor forme de cancer
  • este esentiala pentru vederea nocturna

Numele de retinol a fost pus astfel ca referire la participarea acestui compus in functiile de la nivelul retinei ochiului. Retinolul (sau vitamina A) se gaseste in alimente de origine animala, fructe si legume care contin carotenoide. Carotenoizii sunt pigmenti care determina culorile rosu, orange si galben din plante, fructe si legume. Organismul poate converti anumiti membri ai familiei carotenoide in vitamina A – precum beta-caroten, alfa-caroten si gama-caroten. Acestea carotenoide sunt denumite si “provitamina A”. Betacarotenul este cel mai activ precursor al vitaminei A si in doze mari nu este toxic, spre deosebire de vitamina A. Vitamina A este cunoscuta cel mai mult pentru rolul sau esential pentru vedere, dar este bine de stiut ca aceasta vitamina participa in plus la activitatile fiziologice legate de sistemul imunitar, de intretinerea tesuturilor epiteliale si a mucoaselor, cresterea, reproducerea si dezvoltarea osoasa. Vitamina A apare de obicei in produsele alimentare ca un compus de grasime numit palmitat de retinil. Organismul transforma palmitatul de retinil in trei forme metabolic active de vitamina: retinol, retiniana si retinoic.

Este recomandabil ca Vitamina A sa fie administrata intr-o formula de multivitamine sau antioxidante impreuna cu alimente bogate in Vitamina A. Ca medicamentatie, vitamina A este disponibila ca retinol si palmitat de retinil. Acidul retinoic este o forma de vitamina A gasita in medicamente prescrise pentru tratamentul bolilor de piele. Ficatul de vita este un aliment care contine vitamina A (10.800 mcg) in cantitate mare, cel de vitel la fel (8.000mcg). Laptele de vaca si ouale sunt de asemeni alimente care contin vitamina A. Mai jos regasiti un tabel cu alimente bogate in vitamina A.

Lista alimente care contin vitamina A
Aliment Masura Cantitate (UI) Densitatea nutrientului
Morcovi cruzi 1 cana 34317,40 235,5
Spanac fiert 1 cana 18865,80 164,1
Patrunjel in stare proaspata 2 linguri 631,80 84,2
Ardei gras rosu, crud 1 cana 5244,00 76,0
Salata verde 2 cesti 2912,00 66,9
Cartofi dulci, coapti sau fierti in coaja fiecare 13107,70 49,5
Pepene galben 1 cana 5158,40 33,2
Caise fiecare 914,20 19,6
Broccoli gatit la aburi 1 cana 2280,72 18,8
tomate 1 cana 1121,40 10,7
Oregano uscat 2 lingurite 207,08 8,1
Sparanghel fiert 1 cana 970,20 8,1
Fasole verde fierta 1 cana 832,50 6,9
Varza Brussel fierta 1 cana 1121,64 6,6
Castraveti cu coaja 1 cana 223,60 6,0
Pepene verde 1 cana 556,32 4,1
Grapefruit 0.50 fiecare 318,57 3,1
Telina cruda 1 cana 160,80 3,0
Prune uscate 0.25 cana 844,48 3,0
Papaya fiecare 863,36 2,6
Mazare verde fierta 1 cana 955,20 2,6
Varza tocata fierta 1 cana 198,00 2,2
Prune crude fiecare 213,18 2,1
Portocale fiecare 268,55 1,6
Lapte de vaca 2% 1 cana 500,20 1,5

Vitamina A a fost initial masurata in unitati internationale (UI), care inca mai apar pe produse alimentare si pe etichetele medicamentelor sau suplimentelor alimentare. Cu toate acestea, acum se practica mai des exprimarea in micrograme (mcg) de echivalenti retinol (RE). Cand se face conversia intre aceste doua unitati de masura, 1 echivalent retinol (sau RE) este egal cu 3.33 Unitati Internationale (sau UI) de vitamina A.

Rolul vitaminei A pentru vedere

Retina umane contine patru tipuri de fotopigmenti pentru a stoca compusii de vitamina A. Unul dintre acesti pigmenti, denumit rodopsina, este situat in celulele tija de la nivelul retinei. Rodopsina permite celulelor tija sa detecteze cantitati mici de lumina si astfel joaca un rol fundamental in adaptarea ochiului la conditii de luminozitate scazuta si la vederea pe timp de noapte.

Retiniana, forma aldehida a vitaminei, participa in sinteza de rodopsina si in seria de reactii chimice care provoaca excitatia vizuala. Ceilalti trei pigmenti, cunoscuti in mod comun sub numele de iodopsine, se gasesc in celulele con de la nivelul retinei si sunt responsabili pentru vederea de zi.

Rolul pentru sistemul imunitar

Vitamina A imbunatateste functiile celulelor albe din sânge si creste raspunsul anticorpilor la antigeni si la activitatea anti-virala. În plus, acidul retinoic este necesar pentru a mentine structura normala si functia tesuturilor epiteliale si a mucoaselor care se gasesc in plamani, trahee, piele, cavitatea bucala si in tractul gastro-intestinal. Aceste tesuturi, atunci când sunt sanatoase si intacte, servesc ca prima linie de aparare pentru sistemul imunitar, oferind o bariera de protectie pe care microorganismele ce cauzeaza boli nu o pot patrunde.

Rolul vitaminei A in crestere

Vitamina A este necesara pentru cresterea dezvoltarea normala a celulelor. Cu toate ca mecanismele prin care vitamina A promoveaza cresterea si dezvoltarea celulelor nu sunt inca pe deplin intelese, se stie insa ca acidul retinoic este necesar pentru sinteza multor glicoproteine, care controleaza aderenta celulara (capacitatea celulelor de a se atasa una de alta), cresterea si diferentierea celulelor.

Alte roluri ale vitaminei A

Este cunoscut faptul ca vitamina A este esentiala pentru procesele de reproducere atât la barbati cat si la femei si joaca un rol important in metabolizarea normala a oaselor. In plus, unele dintre cele mai recente cercetari de vârf in domeniul geneticii arata rolul dat de vitamina A (sub forma de acid retinoic) in realizarea legaturilor genetice.

Care sunt simptomele de deficit de vitamina A?

Deficitul de vitamina A este des constatat in tarile in curs de dezvoltare si este asociat cu incidenta cazurilor de orbire, de infectii virale si mortalitate infantila in randul populatiilor sarace. Deficitul de vitamina A afecteaza in primul rand sanatatea pielii, a parului, ochilor, precum si sistemul imunitar. Si pierderea poftei de mâncare, anomaliile osoase si intarzierea cresterii sunt, de asemenea, asociate cu aportul inadecvat de aceasta vitamina. Persoanele ce au un aport insuficient de vitamina A au o sensibilitate crescuta la infectii virale, mai ales rujeola, varicela, pneumonie si virusul sincitial respirator (VSR). Un deficit prelungit de vitamina A poate duce la incapacitatea de a vedea vreun pic noaptea sau in conditii de lumina slaba. Acest fapt se datoreaza productiei insuficiente de rodopsina. Xeroftalmia, o afectiune caracterizata prin modificari la nivelul conjunctivei si a corneei ochiului, este de asemenea rezultata dintr-un deficit prelungit de vitamina A si este o cauza majora de orbire in tarile in curs de dezvoltare.

Simptomele de toxicitate, cantitati recomandate zilnic de Vitamina A

Vitamina A poate provoca reactii adverse atunci când este luata in cantitati excesive. Toxicitatea datorata vitaminei A apare in cazul ingestiei accidentale a unor doze de peste 660000 UI (200 mg de echivalent de retinol) si 330000 UI (100 mg de echivalent de retinol) de catre adulti, respectiv copii.

Academia Nationala de Stiinte SUA a stabilit in anul 2000 nivelul admis pentru digestia de Vitamina A, astfel:

  • Copii 3 ani sau mai tineri, 600 micrograme (2000 UI) pe zi
  • Copii 4-8 ani, 900 micrograme (3000 UI)
  • Copii 9-14 ani, 1700 micrograme (5666 UI)
  • Adolescenti 14-18 ani, 2800 mcg (9333 UI)
  • Adulti 19 ani si peste, 3000 mcg (10000 UI)
  • Femeile gravide sau care alapteaza ce au 18 ani sau sunt mai tinere, 2800 mcg (9333 UI)
  • Femeile gravide sau care alapteaza ce au 19 ani sau sunt mai in varsta, 3000 mcg (10000 UI)

Sfaturi pentru gravide: Este important sa subliniem faptul ca, desi consumul excesiv de vitamina A de catre copii si adulti nu provoaca de obicei leziuni ireversibile, vitamina A este toxica pentru fat si pot determina malformatii congenitale severe, inclusiv palatoschizis si spina bifida, daca este luata in doze zilnice de peste 10000 UI de catre femeile gravide. Se recomanda ca femeile care sunt sau vor sa ramana insarcinate sa limiteze aport de vitamina A la nu mai mult de 5000 UI pe zi.

Gatitul, stocarea sau prelucrarea alimentelor nu afecteaza semnificativ cantitatea sau absorbtia vitaminei A!

Deoarece vitamina A este o vitamina solubila in grasimi, deficitul de vitamina A poate fi cauzat de o dieta foarte saraca in grasimi si / sau prezenta unor afectiuni medicale care provoaca o reducerea capacitatii de a absorbi grasimile, cum ar fi deficitul de enzime pancreatice, boala Crohn, fibroza chistica, indepartarea chirurgicala a unei parti din stomac, boli de vezica biliara si boli hepatice. In plus, diareea cronica, cauzata de infectii gastro-intestinale si / sau de paraziti intestinali poate contribui la deficitul de vitamina A. Si infectiile virale duc la un deficit de vitamina A. Expunerea la anumite produse chimice toxice (de exemplu bifenili polibromurati sau PCB) duce la defalcarea de vitamina A de catre ficat. Aportul insuficient de proteine sau grasimi alimentare sanatoase contribuie la deficitul de vitamina A. Pentru ca deficitul de vitamina A provoaca anemie, se crede ca vitamina A interactioneaza cu metabolismul fierului, desi mecanismul prin care se intampla acest lucru nu a fost inca foarte clar definit. Excesul de vitamina A interfereaza cu absorbtia de vitamina K, o vitamina solubila in grasimi necesare pentru coagularea sangelui.

Vitamina A poate juca un rol in prevenirea si / sau tratarea urmatoarelor afectiuni:

  • Acnee
  • Alcoolism
  • Dermatita atopica
  • Cataracta
  • Displazia de col uterin
  • Diabetul zaharat
  • Ochi uscati
  • Boala de san fibrochistica
  • Hiperkeratoza
  • Boala intestinala inflamatorie
  • Leucoplazie
  • Osteoartrita
  • Otita medie (infectie la ureche)
  • Vedere slaba
  • Psoriazis
  • Tulburari ale glandei tiroide
  • Ulcerele
  • Vaginita
  • Varicele
  • Infectii virale
Puteti posta comentarii mai jos .


Mancare fara calorii

Facebook prodieta.ro

Extracte lichide de patrunjel si plante medicinale

Ceaiuri Yogi Tea Germania prodietanaturala.ro Romania

Alimente pentru slabire, paste si orez fara calorii

Un comentariu la discutia despre “Vitamina A”

  1. 1
    Vitamina A spune:

    Stiam despre vitamina A (din morcovi) este foarte buna pentru sanatatea ochilor, dar nu ma gandeam ca poate ajuta influenta si acneaa.

Opinia / Comentariul dvs

Completati calculul matematic (anti-spam). Multumim :) *

Powered by WordPress | Designed by: Themes Gallery | Thanks to wordpress 4 themes, Download Premium WordPress Themes and

Prin continuarea navigării pe site confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform EU Cookie LAW. info

1. Ce date colectam. Numele si adresa de email pentru formularul de comentarii (numele poate fi si pseudonim). Nu trimitem nici un fel de promotionale pe adresa de email si nici nu transmitem aceasta adresa catre terte parti. Istoricul de navigare, cum ai interactionat cu website-ul, adresa IP, ce tip de browser folosesti, cat a durat vizita, istoricul de cautare, numarul de pagini vizitate, date legate de traffic. Nu trimitem newslettere si nu primim plati online, deci nu colectam date de card bancar.
2. Cum sunt colectate datele. Colectam in mod indirect date prin intermediul cookie si scripturi de monitorizare. Datele colectate in scop de masurare a audientei si care in principiu sunt cele de istoric de navigare sunt pastrate timp de 50 de luni. Aceste date sunt anonimizate si folosite in scopuri statistice fara a se putea identifica persoana reala.
3. De ce colectam datele. Din motive de securitate pe website si trasabilitate.
4. Cine proceseaza datele. Google Analytics, Adwords si Google Search Console pentru servicii de analiza a traficului. Datele tale personale pot fi trimise catre forurile guvernamentale sau instantele judecatoresti in cazul in care exista un temei legal pentru aceasta.
5. Link-uri catre alte website-uri. Este posibil ca in paginile magazinului nostru online sa existe link-uri catre diferite alte site-uri sau retele sociale asupra carora compania nostra nu are niciun control sau influenta.
6. Cum sunt protejate datele mele. Datele tale sunt tinute pe servere securizate, protejate cu ajutorul softurilor antivirus si firewall. Am implementat atat din puct de vedere tehnic cat si la nivel organizational solutii si proceduri pentru ca datele tale sa fie pastrate in siguranta si sa ramana confidentiale.
7. Care sunt drepturile tale. Chiar daca initial ti-ai dat acordul pentru prelucrarea datelor tale, acest acord poate fi retras in orice moment pentru anumite date sau pentru toate (cu respectarea legii si a timpului de stocare). Pentru datele pentru care nu exista obiectiuni in a fi procesate ele se considera de drept procesabile.
8. Transferul datelor in afara UE. Datele colectate de magazinul online sunt gazduite pe servere aflate la Hetzner (https://www.hetzner.de/) si sunt localizate in Frankfurt Germania. In calitate de prestator de servicii european, Hetzner este supus si el normelor GDPR. Terții (Google, Facebook si altii care opereaza in UE) sunt obligați prin contract pentru a proteja și menține confidențialitatea datelor tale și să le utilizeze exclusiv pentru scopurile pentru care le oferim.

INCHIDE

Toate informațiile din acest site sunt sub licența Revistei Online ProDieta.ro. Articolele Prodieta.ro NU pot fi preluate decât dacă se respectă condiția de a preciza sursa, cu link, conform Legii Drepturilor de Autor! ©2017. Toate articolele din site-ul pro dieta.ro sunt cu titlu informativ și nu trebuie tratate precum substitut al sfaturilor medicului de specialitate sau al oricărei alte forme de intervenție medicală profesională.
Informațiile au scop pur informativ. NU INTENȚIONEAZĂ SĂ OFERE SFATURI MEDICALE. Nici editorii prodieta.ro, autorii sau redactorii nu-și asumă responsabilitatea pentru niciuna dintre posibilele consecințe ale vreunui tratament, procedură, exercițiu, modificare în dietă, acțiune sau administrare a medicației ce rezultă din lectura sau aplicarea informației conținute în această informare. Publicarea acesteia nu echivalează cu practicarea medicinei, iar această informație nu înlocuiește recomandarea dată de medicul dumneavoastră sau de altă autoritate medicală. Înainte de urmarea oricărui tratament, cititorul trebuie să ceară sfatul unui medic sau al unui reprezentant medical.