Sparanghelul

Sparanghelul se remarcă în farfuriile maeștrilor bucătari dar și în recomandările nutriționiștilor. De ce? Are foarte multe proprietăți nutritive și aduce beneficii pentru sănătate. Sparanghelul este una dintre cele mai nutritive legume, fiind bogat în potasiu, acid folic, vitamina B6, tiamină (vitamina B1) și fibre. Sparanghel proprietati si beneficiiAlături de anghinare, sparanghelul este o legumă ideală pentru detoxifiere și slăbire. Poate fi gătit la grătar, aburi sau în tigaia neaderentă cu puțin ulei de măsline sau de cocos. Aceste mici „sulițe” verzi de sparanghel sunt suculente și fragede, fiind considerate, încă din cele mai vechi timpuri, o delicatesă. Îl puteți găsi la conservă, deși poate fi întâlnit și proaspăt în unele magazine gastronomice de lux și, în general, la un preț mai mare decât al altor legume verzi, din moment ce producția lui necesită o muncă solicitantă.

Sparanghelul este o plantă perenă ce aparține familiei Liliaceae. Regele Ludovic al XIV-lea a dispus construirea de sere special dedicate pentru a se bucura de sparanghel tot timpul anului, leguma căpătând astfel titulatura de “hrana regilor”.

Sparanghelul are inulină și proprietăți probiotice

Probabil ați auzit de cele două alimente, rădăcină de cicoare și anghinare de Ierusalim, care sunt recunoscute pretutindeni pentru beneficiile aduse sănătății tractului digestiv. Aceste beneficii implică o componentă aparte a susținerii digestiei cunoscută sub denumirea de „prebiotice” furnizate de un compus numit inulină. Atât rădăcina de cicoare, cât și anghinarea de Ierusalim conțin concentrații bogate în inulină, un tip unic de carbohidrat numit polifructan. Diferită de majoritatea carbohidraților, inulina nu se descompune în primele segmente ale tractului digestiv. Trece nedigerată până în intestinul gros. Odată ajunsă aici, ea devine sursa ideală de hrană pentru anumite tipuri de bacterii (Bifidobacterium și Lactobacillus) care sunt asociate cu o mai bună absorbție a nutrienților, cu un risc scăzut la alergii, precum și în a dezvolta cancer de colon. Cercetătorii au dovedit că sparanghelul face parte din categoria alimentelor ce conțin inulină. Deși conține cu aproximativ 5% mai puțină inulină decât rădăcina de cicoare și anghinarea de Ierusalim, sparanghelul prezintă în componența sa o sursă unică și valoroasă de carbohidrați ce oferă beneficii pe măsură sănătății tractului digestiv.

În plus față de binevenitul conținut de inulină, sparanghelul este bogat în fibre (cam 3 g/ceașcă, ce includ circa 2 g de fibre insolubile și 1 g de fibre solubile) și totodată prezintă o cantitate considerabilă de proteine (cam 4-5 g/ceașcă). Atât fibrele, cât și proteinele contribuie la stabilizarea digestiei și combaterea constipației.

Beneficii antiinflamatorii și antioxidante

Sparanghelul este foarte cunoscut ca aliment antiinflamator pentru că furnizează o combinație unică de nutrienți cu proprietăți antiinflamatoare. Printre aceștia putem menționa substanțele saponine din sparanghel, incluzând asparina A, sarsasapogenina, protodioscina și diosgenina. Alți nutrienți antiinflamatori din sparanghel conțin flavonoizii quercetină, rutină, chempferol și izorhamnetină. Rutina este un compus ce întărește pereții vaselor capilare. De asemnea, 150 gr sparanghel vă pot oferi 8% din necesarul zilnic de vitamina A. Aceasta este necesară în creșterea și dezvoltarea celulară și la îmbunătățirea structurii retinei.

Alături de acești fitonutrienți antiinflamatori, sparanghelul poate oferi și o largă varietate de nutrienți cu proprietăți antioxidante, ce includ vitamina C, beta-caroten, vitamina E și mineralele zinc, magneziu și seleniu. Pe lângă acești nutrienți antioxidanți, această legumă mult îndrăgită poate conține și o cantitate valoroasă de antioxidant glutation (GSH). Acesta este unul dintre cei mai studiați antioxidanți ai organismului uman; el constă în trei aminoacizi – acid glutamic, glicină și cisteină – combinați într-o moleculă. Glutanionul este un antioxidant ce poate ajuta la neutralizarea radicalilor liberi ce reprezintă un pericol pentru celule și o posibilă cauză a cancerului. Câteva studii au comparat capacitatea antioxidantă totală a sparanghelului cu cea a altor legume, iar rezultatele favorabile sparanghelului au fost impresionante. Calitățile sale sunt foarte apropiate de cele ale cruciferelor precum varza și conopida și, deși proprietățile antioxidante ale spanacului sunt mai mari decât ale sparanghelului, el rămâne foarte sus în topul alimentelor bogate în antioxidanți. Nutrienții antiinflamatori și antioxidanți sunt printre cei mai recomandați în diminuarea riscului de apariție a celor mai cunoscute boli cronice, ce includ diabetul de tip 2 și bolile de inimă.

Sparanghelul se evidențiază și ca o sursă excelentă de acid folic, vitaminele B1 și B2, precum și de niacină, colină, vitamina B6 și acid pantotenic. Deoarece complexul de vitamine B joacă un rol cheie în metabolizarea zaharurilor și amidonului, importanța sa este crucială în buna administrare a cantității de zahăr din sânge. Și pentru că joacă un rol important și în reglarea homocisteinei, vitaminele B au o mare însemnătate și pentru sănătatea inimii. (Homocisteina este un aminoacid ale cărui valori excesive din sânge reprezintă un puternic factor de risc pentru declanșarea bolilor cardiovasculare.)

Sparanghel gătit, 1 ceașcă (180.00 g) Calorii: 40. IG (indice glicemic): foarte scăzut
Nutrient Cantitate VNR*
(%)
Densitate nutrițională
vitamina K 91.08 mcg 101 46.0
folat 268.20 mcg 67 30.5
cupru 0.30 mg 33 15.2
vitamina B1 0.29 mg 24 11.0
seleniu 10.98 mcg 20 9.1
vitamina B2 0.25 mg 19 8.7
vitamina C 13.86 mg 18 8.4
vitamina E 2.70 mg 18 8.2
fibre 3.60 g 14 6.5
mangan 0.28 mg 14 6.4
fosfor 97.20 mg 14 6.3
vitamina B3 1.95 mg 12 5.5
potasiu 403.20 mg 12 5.2
colină 46.98 mg 11 5.0
vitamina A 90.54 mcg 10 4.6
zinc 1.08 mg 10 4.5
fier 1.64 mg 9 4.1
proteine 4.32 g 9 3.9
vitamina B6 0.14 mg 8 3.7
acid pantotenic 0.40 mg 8 3.6
magneziu 25.20 mg 6 2.9
calciu 41.40 mg 4 1.9

*Valori Nutriționale de Referință

Sparanghel la gratarCâteva idei rapide de servire:
• Adăugați sparanghel rece în salata preferată.
• Înlocuiți carnea la grătar cu sparanghel la grătar. Veți aduce câteva beneficii importante pentru sănătate precum scăderea colesterolului și trigliceridelor.
• Amestecați pastele proaspăt fierte cu sparanghel, ulei de măsline și condimentele preferate pentru paste. Vă sugerăm în acest sens cimbru, tarhon și rozmarin.
• Sparanghelul tăiat bucăți este o alegere aromată și colorată pentru omlete.
• Sotați într-un mod sănătos sparanghelul cu usturoi, ciuperci shiitake și tofu sau carne de pui pentru a avea parte de o masă completă.

Extractul bio de sparanghel este util pentru eliminarea lichidelor din organism, fluidizarea sângelui, detoxifierea organismului (ficat, plămâni, intestine), remineralizarea acestuia. Extractul obținut simplu numai prin presare la rece are o influentă benefică asupra arterelor și îmbunătățește activitatea inimii. De asemenea, sparanghelul are efecte benefice şi în privința tractului urinar, prevenind apariţia pietrelor la rinichi și infecţiile.
Este recomandat în curele de slăbire, în cazuri de astenie fizică și intelectuală, anemie și convalescentă, iar datorită acidului folic este indicat și în cazuri de oboseală cronică.

Puteti posta comentarii mai jos .


Mancare fara calorii

Smoothie slabire si detox

Ceaiuri Yogi Tea Germania prodietanaturala.ro Romania

Alimente pentru slabire, paste si orez fara calorii

Opinia / Comentariul dvs

Completati calculul matematic (anti-spam). Multumim :) *

Powered by WordPress | Designed by: Themes Gallery | Thanks to wordpress 4 themes, Download Premium WordPress Themes and

Folosim cookie-uri pentru a imbunatati calitatea serviciilor. Va cerem acordul conform EU Cookie LAW. info

Utilizam cookie-uri pentru a face site-ul prodieta.ro mai usor de folosit. Continuand navigarea in site si dand click pe "ACCEPT" inseamna ca va dati acordul.

INCHIDE

Toate informațiile din acest site sunt sub licența Revistei Online ProDieta.ro. Articolele Prodieta.ro NU pot fi preluate decât dacă se respectă condiția de a preciza sursa, cu link, conform Legii Drepturilor de Autor! ©2017. Toate articolele din site-ul pro dieta.ro sunt cu titlu informativ și nu trebuie tratate precum substitut al sfaturilor medicului de specialitate sau al oricărei alte forme de intervenție medicală profesională.
Informațiile au scop pur informativ. NU INTENȚIONEAZĂ SĂ OFERE SFATURI MEDICALE. Nici editorii prodieta.ro, autorii sau redactorii nu-și asumă responsabilitatea pentru niciuna dintre posibilele consecințe ale vreunui tratament, procedură, exercițiu, modificare în dietă, acțiune sau administrare a medicației ce rezultă din lectura sau aplicarea informației conținute în această informare. Publicarea acesteia nu echivalează cu practicarea medicinei, iar această informație nu înlocuiește recomandarea dată de medicul dumneavoastră sau de altă autoritate medicală. Înainte de urmarea oricărui tratament, cititorul trebuie să ceară sfatul unui medic sau al unui reprezentant medical.