Spanacul

Spanac

Spanacul (Spinacia oleracea) este o planta cu frunze ce actioneaza si ca un produs medicinal: spanacul este antioxidant, antiviral si imunostimulent. Spanacul este o sursa foarte buna de fibre, vitamina K, minerale precum calciu, fier, magneziu si mangan. In spanac gasim si mult acid folic, vitamina foarte importanta printre altele pentru functia cognitiva a creierului. Spanacul este bogat si in vitamina A si compusii acesteia cum sunt beta-carotenul, zeaxantina, luteina sau carotenoidele atat de importante pentru vedere. Spanacul este una dintre cele mai bogate surse de luteina, continand aproape 30 000 de micrograme la o cana de spanac congelat.

Tot in spanac gasim si glicolipide, utile in organism pentru suprimarea celulelor canceroase si pentru calitatile lor de antiproliferare. Spanacul stimuleaza raspunsul imunitar si contribuie la protectia impotriva bolilor de inima si cancerelor, in special impotriva cancerului la plamani, san si col uterin. Mai mult, contribuie la mentinerea sanatatii pielii, mucoaselor, sangelui, muschilor si nervilor. Este o sursa de energie pentru organism, mentine buna functionare a ficatului si regleaza nivelul grasimilor din sange. Un studiu din Statele Unite efectuat pe 36 644 de barbati a aratat ca spanacul previne aparitia cataractei.

Atentie, spanacul contine si acid oxalic. Alimentele care contin acid oxalic trebuie evitate daca suferiti de pietre la rinichi sau vezica sau de artrita reumatoida.

In anul 2006 o epidemie cauzata de E-coli provenind de la spanacul organic a ucis trei oameni, dintre care unul a fost un copil mic. Multe persoane au fost surprinse sa afle ca E-coli se poate gasi si in produsele organice. Ei bine da, acest lucru este posibil mai degraba la produsele organice pentru ca acestea se obtin din recolte culivate pe teren tratat cu ingrasaminte de origine animala, adica sursa de E-coli. Solutia pentru distrugerea microbilor este spalarea si fierberea. In atentia mamicilor care au inceput diversificarea alimentatiei sugarului si vor sa includa in masa bebelusului si spanac: deoarece copiii sunt foarte sensibili, se recomanda sa nu li se dea spanac crud.

O vedere mai buna cu spanac!

Luteina, un carotenoid de protectie impotriva bolilor de ochi, cum ar fi degenerescenta maculara legata de vârsta si cataracta, se gaseste in legumele verzi, in special spanac, dar si in broccoli si varza. Un studiupublicat in Jurnalul de Nutritie SUA arata ca, asociat cu galbenusul de ou, spanacul are un efect benefic si mai intens asupra sanatatii. Luteina este mult mai bine absorbita de organism daca manacm spanac cu galbenus de ou. Cautati, asadar, retete cu spanac si cu galbenus de ou! Noi va recomandam ca spanacul sa fie proaspat, iar retetele cu spanac sa includa si ulei de masline extravirgin. Spanacul aduce foarte multe beneficii pentru sanatate iar daca stiti sa-l gatiti in retete inteligente cu atat mai mult va contribui la o sanatate de fier.

Cum este cu fierul din spanac? Stia Popeye ceva sau e un mit?

Spanacul gatit este o sursa foarte buna de fier pentru ca, spre deosebire de fierul din carne, cel provenit din vegetale nu este insotit de colesterol. Fierul este o componenta integranta a hemoglobinei, care transporta oxigenul de la plamani la toate celulele corpului, ajutand si la functionarea sistemului de enzime pentru producerea de energie si metabolism. Femeile insarcinate, cele care alapteaza, copiii si adolescentii in crestere au nevoi crescute de fier. Într-o cana de spanac fiert obtinem 35,7% din valoarea zilnica recomandata.

Popeye manca spanacul din conserva dar noi vi-l recomandam proaspat sau congelat. Alegeti spanacul de culoare verde vibranta si fara frunze ingalbenite sau ofilite. Este bine sa-l fierbem chiar si pentru un minut pentru ca prin fierbere se reduce cantitatea de acid oxalic si se obtine un gust mai dulce.

Mitul ca spanacul ar fi cea mai buna sursa de fier este fals!

Acest mit a aparut dintr-o greseala a unui secretar de stat american care, din neatentie, a multiplicat cu 10 continutul de fier din spanac si astfel s-a ajuns sa se creada ca spanacul este foarte bogat in fier. Spanacul contine fier dar nu in cantitati foarte mari asa cum se intampla cu alte legume (cititi articolul despre fier unde veti regasi un tabel cu alimentele bogate in fier). Popeye este insa ambasadorul cel mai bun al spanacului. L-a promovat atat de bine incat locuitorii Crystal City din Texas i-au ridicat o statuie in 1937 atat in memoria desenatorului E.C. Segar cat si a celebrului personaj. Lui Popeye i s-a acordat creditul pentru o crestere a vanzarilor cu 33% si i-a fost recunoscut meritul de a fi salvat de unul singur industria spanacului! Astazi cei mai mari producatori de spanac sunt Statele Unite si Olanda.

Retete cu spanac si idei de servire:

  • Adaugati straturi de spanac fiert la lasagna. Foarte multe retete cu carne pot fi adaptate, de altfel, inlocuind carnea cu spanac!
  • Faceti un piure de spanac gatit la aburi cu usturoi ocat, suc proaspat de lamâie si ulei de masline. Puneti doua oua ochiuri langa spanac. Se presara un pic de parmezan.
  • Semintele de pin dau un gust mai bun spanacului fiert.
  • Faceti salata cu frunze de spanac alaturi de cele de salata.

Spanacul si oxalatii

Oxalatii (continuti orintre altele si de spanac) pot cauza probleme de sanatate daca ajung sa fie prea concentrati in fluidele organismului si se cristalizeaza.

Din acest motiv, persoanele care au probleme cu rinichii sau vezica biliara vor evita a manance spanac in cantitati mari. Studiile de laborator au aratat ca oxalatii pot interfera si cu absorbtia de calciu din organism. Cantitatea exacta de calciu absorbit este greu de delimitat dar nu reprezinta mai mult de 10%. De exemplu, intr-o cana de spanac fiert, continând aproximativ 285 de miligrame, va puteti astepta sa se absoarba aproximativ 25-30 miligrame. Pentru adulti, un aport adecvat al nivelului de calciu se incadreaza intre 1.000 si 1.200 de miligrame. 25-30 miligrame de calciu nu reprezinta intr-adevar prea mult dar trebuie sa tinem cont de faptul ca acest calciu este insotit de foarte putine calorii (aproximativ 40) spre deosebire de calciul absorbit din surse alimentare provenite de la animale. Din acest punct de vedere spanacul este o sursa viabila de calciu!

Purinele din spanac

Spanacul contine si purine – substante naturale, frecvent intalnite in plante, dar si la animale si oameni. Purinele pot fi defalcate in acid uric iar acumularea in exces a purinelor in organism poate conduce la un exces de acid uric. Probleme de guta sau formarea de pietre la rinichi pot fi evitate daca evitam si alimente care contin purina.

Spanacul contine foarte multi nutrienti. Prezentam mai jos tabelul nutrientilor in functie de densitatea acestora.

<td > 18865.80 UI<td > 1.68 mg<td > 262.80 mcg<td > 156.60 mg<td > 6.43 mg<td > 17.64 mg<td > 244.80 mg<td > 38.80 mg<td > 0.07 g<td > 4.32 g<td > 15.5<td > 0,17 mg<td > 10.1<td > 9.1<td >2.70 mcg

Spanac, fiert 1 Cupa <=> 180 grame<=> 41.40
calorii
Nutrienti Valoare Doza zilnica (%) Densitatea nutrientilor
vitamina K 888.48 mcg 1110.6 482.9
vitamina A 377.3 164.1
mangan 84.0 36.5
acid folic 65.7 28.6
magneziu 39.1 17.0
fier 35.7 15.5
vitamina C 29.4 12.8
Vitamina B2
(riboflavina)
0.42 mg 24.7 10.7
calciu 24.5 10.6
potasiu 24.0 10.4
vitamina B6
(piridoxina)
0.44 mg 22.0 9.6
triptofan 21.9 9.5
vitamina E 3.74 mg 18.7 8.1
fibre 17.3 7.5
cupru 0.31 mg 6.7
vitamina B1 (tiamina) 11.3 4.9
proteine 5.35 g 10.7 4.7
fosfor 100.80 mg 4.4
zinc 1.37 mg 4
acizi grasi omega 3 0,15 g 6.3 2.7
vitamina B3 (niacina) 0.88 mg 4.4
4.4
1.9
seleniu 3.9
3.9
1.7

Spanacul previne boli de cancer

Cercetatorii au identificat cel putin 13compusi flavonoizi diferiti in spanac. Acesti compusi din spanac functioneaza ca antioxidanti si ca agenti anti-cancer. (Multe dintre aceste substante se incadreaza intr-o categorie tehnica cunoscuta sub numele de flavonoizi metilenedioxiflavonoizi glucuronoconjugati.) Aceste proprietati anticancer ale flavonoizilor din spanac au fost suficient de impresionante pentru cercetatori astfel incat sa-i determine sa creeze centre de specialitate pentru studii dedicate. S-a dovedit ca extractele de spanac incetinesc diviziunea celulelor in cancerul de stomac (adenocarcinoame gastrice). Alte studii pe animale de laborator au aratat ca extractul de spanac poate reduce cazurile de cancer de piele (papiloame ale pielii). Un studiu facut cu femeile adulte care traiesc in New England la sfârsitul anilor 1980 a aratat, de asemenea, ca prin consumul de spanac scade foarte mult incidenta cancerului de san.

Spanacul previne cancerul de prostata.

Un carotenoid gasit in spanac si in alte legume cu frunze verzi lupta cu cancerul de prostata in doua moduri diferite, arata un studiu publicat in Journal of Nutrition. Carotenoidul numit neoxantininduce celulelor cancerului de prostata sa se autodistruga si, in plus, este transformat in intestine in compusi suplimentari, numiti neocromi, care pun celulele cancerului de prostata intr-o stare de staza, impiedicând astfel replicarea lor.
Spanacul combate cancerul ovarian
Un studiu ce a luat in calculaportul de flavonoizi a 66.940 femei inscrise in Studiul de Sanatate a Asistentilor Medicaliintre 1984 si 2002 a relevat faptul ca femeile a caror dieta a inclus alimente bogate in kaempferol au avutcu 40% mai mic riscul de cancer ovarian, comparativ cu femeile ce au consumat foarte putine alimente care contin flavonoidul kaempferol.

 

În afara de spanac, cele mai bogate alimente in flavonoidul kaempferol sunt ceaiul, ceapa, varza creata, prazul, broccoli si afinele.

O reducere semnificativa de 34% a riscului de cancer ovarian a fost, de asemenea, observata la femeile a caror dieta include un aport mare de luteolina (flavonoid gasit in citrice). Spanacul contine foarte multa vitamina K, aproape 200% din valoarea zilnica recomandata se afla intr-un pahar de frunze de spanac proaspete si peste 1000% din valoarea zilnica intr-un cana de spanac fiert (care contine aproximativ 6 ori mai mult spanac). Vitamina K este importanta pentru mentinerea sanatatii oaselor. Vitamina K1 previne activarea excesiva a osteoclastelor. În plus, bacterii prietenoase din intestinele noastre convertesc vitamina K1 in vitamina K2 care activeaza osteocalcinele, proteine majore non-colagene din oase. Spanacul este o excelenta sursa de alti nutrienti care ajuta la mentinerea si reconstructia structurii osoase, precum calciu sau magneziu. Mai mult, spanacul este printre cele mai bune alimente recomandate in caz de ateroscleroza sau diabet zaharat. In spanac gasim vitamina C si vitamina A in cantitati foarte mari. Vitamina A din spanac este in special sub forma de beta-caroten. Cele doua vitamine ajuta foarte mult la reducerea radicalilor liberi din organism. Vitamina C functioneaza ca un antioxidant solubil in apa iar beta-carotenul ca unul liposolubil, ajutand la prevenirea oxidarii colesterolului. Colesterolul oxidat este cel care ne ataca peretii vaselor sanguine, cel care poate cauza artere blocate, infarct miocardic sau accident vascular cerebral. O cana de spanac fiert va poate furniza294.8% din doza zilnica (DZ) de vitamina A si 29,4% din DZ de vitamina C.

Spanacul este, de asemenea, o excelenta sursa de acid folic. Acidul folic este necesar in organism pentru a ajuta la conversia unei substante chimice numite homocisteina (potential periculoasa care poate duce la atac de cord sau accident vascular cerebral in cazul in care nivelul devine prea mare) in alte molecule benigne. În plus, spanacul este o sursa excelenta de magneziu, un mineral care poate contribui la scaderea tensiunii arteriale ridicate si ne poate proteja impotriva bolilor de inima.
O cana de spanac fiert contine 65,6% din valoarea zilnica de acid folic si 39,1% din doza zilnica recomandata pentru magneziu.

Vitamina C si beta-carotenul din spanac ajuta la protejarea celulelor colonului de efectele daunatoare ale radicalilor liberi. Iar acidul folic din spanacprevine deteriorarea ADN-ului si mutatiile in celulele de colon, chiar si atunci când sunt expuse la substante cancerigene. Studiile arata ca persoanele care consuma alimente bogate in vitamina C, beta-caroten si acid folic au un risc mult mai mic de a avea cancer de colon decât cei care nu sunt atenti la o dieta sanatoasa.

Spanacul contine nutrienti anti-inflamatori, fiind de ajutor in afectiuni precum astm, osteoartrita, osteoporoza si artrita reumatoida (toate acestea fiind afectiuni care implica inflamatie). In plus, magneziul si riboflavina din spanac pot ajuta la reducerea frecventei migrenelor.

Un creier mai inteligent cu spanac!

Studiile desfasurate cu animale au demonstrat cercetatorilorca spanacul poate ajuta la protejarea creierului de stres oxidativ si poate reduce efectele legate de
imbatranire in functionarea creierului.
Cercetatorii au descoperit faptul ca animalele de laborator hranite cu spanac si-au imbunatatit considerabil atat capacitatea de invatare cat si abilitatile motorii. Performantele mentale scad odata cu varsta dar rezultatele unui studiu desfasurat de Chicago Health and Aging Project (CHAP) arata ca daca alegem sa mancam la toate cele trei mese legume cu frunze verzi, crucifere si legume de culoare galben-portocalie imbatranirea poate incetini cu 40%. Aceasta scadere este echivalentul a aproape 5 ani de tinerete castigata, arata studiul desfasurat de Universitatea din Chicago. Studiul a fost desfasurat cu ajutorul a 3718 participanti prin 4 metode diferite, repetate la 3 si 6 ani. Studiul amintit arata ca legumele si nu fructele sunt cele care ajuta la scaderea semnificativa a declinului cognitiv. Surprinzator, dar consumul de fructe nu are nici un impact in acest sens. Cercetatorii Universitatii Rush continua studiul cu cercetari suplimentare pentru a intelege de ce fructele par sa aiba un efect redus si analizeaza efectele produse de citrice pentru reducerea declinului cognitiv. Retineti: Daca va amintiti sa mancati cel putin 3 portii de legume cu funze verzi si verdeturi in fiecare zi se pare ca va veti mai aminti multe alte lucruri!

Puteti posta comentarii mai jos .


Mancare fara calorii

Facebook prodieta.ro

Smoothie slabire si detox

Ceaiuri Yogi Tea Germania prodietanaturala.ro Romania

Alimente pentru slabire, paste si orez fara calorii

Un comentariu la discutia despre “Spanacul”

  1. 1
    Iulia spune:

    Felicitari pentru acest articol. Este foarte educativ.

Opinia / Comentariul dvs

Completati calculul matematic (anti-spam). Multumim :) *

Powered by WordPress | Designed by: Themes Gallery | Thanks to wordpress 4 themes, Download Premium WordPress Themes and

Folosim cookie-uri pentru a imbunatati calitatea serviciilor. Va cerem acordul conform EU Cookie LAW. info

Utilizam cookie-uri pentru a face site-ul prodieta.ro mai usor de folosit. Continuand navigarea in site si dand click pe "ACCEPT" inseamna ca va dati acordul.

INCHIDE

Toate informațiile din acest site sunt sub licența Revistei Online ProDieta.ro. Articolele Prodieta.ro NU pot fi preluate decât dacă se respectă condiția de a preciza sursa, cu link, conform Legii Drepturilor de Autor! ©2017. Toate articolele din site-ul pro dieta.ro sunt cu titlu informativ și nu trebuie tratate precum substitut al sfaturilor medicului de specialitate sau al oricărei alte forme de intervenție medicală profesională.
Informațiile au scop pur informativ. NU INTENȚIONEAZĂ SĂ OFERE SFATURI MEDICALE. Nici editorii prodieta.ro, autorii sau redactorii nu-și asumă responsabilitatea pentru niciuna dintre posibilele consecințe ale vreunui tratament, procedură, exercițiu, modificare în dietă, acțiune sau administrare a medicației ce rezultă din lectura sau aplicarea informației conținute în această informare. Publicarea acesteia nu echivalează cu practicarea medicinei, iar această informație nu înlocuiește recomandarea dată de medicul dumneavoastră sau de altă autoritate medicală. Înainte de urmarea oricărui tratament, cititorul trebuie să ceară sfatul unui medic sau al unui reprezentant medical.