Somon – beneficiile aportului de Omega 3

Somonul aduce numeroase beneficii sănătății iar reputația sa de a fi bogat în proprietăți nutritive este atestată de studii. Într-adevăr, nenumărate cercetări au întărit renumele somonului de a fi un aliment de bază foarte sănătos. Această susținere este bazată în mare parte pe conținutul său foarte mare de acizi grași Omega 3 benefici sănătății. Somon cina de dietaMai mult de jumătate din grasimile Omega 3 sunt furnizate sub formă de EPA (acid eicosapentaenoic) și o cantitate ușor mai mică sub formă de DHA (acid docosahexaenoic). Beneficiile acizilor grași Omega 3 au fost îndelung studiate pentru că aduc controlul îmbunătăţit al proceselor inflamatorii ale organismului, funcționarea mai bună a celulelor per ansamblu şi transferul îmbunătăţit de informații între celulele corpului şi creier.



Cantitățile de acizi grași EPA și DHA conținute în somon sunt considerabil mai mari decât în celelalte alimente consumate frecvent. Doar câteva alimente oferă mai mulţi acizi Omega 3 per porție standard decât somonul. Aceste alimente sunt nucile, semințele de in și semințele de chia. Trebuie să știm însă că ele nu pot fi comparate pe o bază egală cu somonul, deoarece acizii Omega 3 sunt sub formă de acid alfa-linolenic ( ALA), mai degrabă decât EPA sau DHA.

Cu o valoare nutritivă excepțională datorată concentrației lui bogate de acizi grași omega 3, somonul este un favorit printre iubitorii de pește și se bucură chiar și de aprecierea acelora care nu sunt întotdeauna pasionaţi de pește. Somonul sălbatic este un pește incredibil care călătoreşte mii de kilometri de-a lungul ciclului lui de viață și în decursul unei perioade de doi la cinci ani revine la locația unde s-a născut pentru a depune icre și a muri. Dar somonul de crescătorie reprezintă acum mai mult de 80% din cantitatea de somon destinată vânzării din lume. Smonul afumat este popular, însă nu este la fel de sănătos ca şi somonul proaspăt sau congelat pentru că peștele afumat poate conține substanțe toxice numite hidrocarburi aromatice policiclice (HAP).

Știm cu toții că beneficiile acizilor grași Omega 3 sunt majore pentru organism însă consumul de somon aduce și alte beneficii unice pentru sănătate care nu trebuie să fie trecute cu vederea. Este vorba despre conținutul de proteine de cea mai bună calitate, acei aminoacizi din somon care au un fascinant cercetătorii și nutriționiștii. Mai multe studii recente au descoperit că somonul conține mici molecule de proteine bioactive (numite peptide bioactive), care pot ajuta cartilajul articular, eficacitatea insulinei, precum și controlul inflamației din tractul digestiv .

Consumând somon ne asigurăm cantități importante de antioxidanți și aminoacizi de taurină. Citiți și articolul Ce este taurina și de ce se găsește și în laptele praf al bebelușilor?
Somonul este o sursă excelentă de vitamina B12, vitamina D și seleniu, niacină, acizi grași Omega 3, proteine, fosfor și vitamina B6. În plus, în somon se află colină, acid pantotenic, biotină și potasiu. Seleniul este un mineral care, alături de Omega 3 ajută la scăderea inflamațiilor cornice.

Chiar dacă contaminarea cu mercur, pesticidele, precum și poluanții organici persistenți (POP) au devenit o problemă larg răspândită în habitatele de somon și afectează calitatea acestuia, există însă și categorii de somon care prezintă risc relativ scăzut în ceea ce privește contaminarea. Conducător în această categorie cu risc scazut este somonul sălbatic prins în Alaska.

Beneficii cardiovasculare

Aportul de pește bogat în grasimi omega 3 (inclusiv somonul) este asociat cu un risc scăzut de a dezvolta probleme cardiovasculare (precum infarctul miocardic, accidente vasculare cerebrale, aritmie cardiacă, hipertensiune arterială). Cei care au trigliceride mari în sânge primesc recomandarea de la doctor de a mânca pește sau de a lua suplimente pe bază de ulei de pește pentru a diminua problemele de sănătate asociate cu trigliceridele mărite în urma alimentației neadecvate. Consumul de pește care conține Omega 3 este asociat cu markeri metabolici îmbunătățiţi pentru bolile cardiovasculare.


Îmbunătățirea stării de spirit şi a memoriei

Mulți cercetători consideră DHA a fi cea mai importantă grăsime aflată în creierul uman, iar concentrația mare a acesteia din somon ajută cercetătorii să explice avantajele consumului de somon pentru gândire însoţite de riscul scăzut al apariţiei anumitor probleme legate de creier. Aportul de grăsimi omega 3 conținute de pește este asociat cu un risc scăzut de depresie, scăderea riscului de ostilitate la adolescenți demonstrate de unele studii și un risc scăzut de declin cognitiv la persoanele în vârsta. Unele studii au aratat o legătură între IQ și consumul de Omega 3 din pește.

Protejarea articulaţiilor

Un domeniu fascinant de cercetare referitor la omega 3 din vegetale dar și din pește este cel legat de articulații. Cercetări privind legătura dintre consumul de pește și protecția articulaţiilor au arătat că EPA din pește (precum somonul) poate fi transformat de către organism în trei tipuri de compuși înrudiţi care lucrează pentru a preveni inflamările nedorite. Un grup de compuși sunt seria de 3 prostaglandine. Un al doilea tip sunt seria de 3 tromboxani. Un al treilea tip și cel mai nou descoperit sunt resolvinele. Toţi aceşti derivați din grăsimile omega 3 pot împiedica inflamațiile excesive și nedorite.

Avantaje pentru ochi

Aportul de omega 3 din pește și vegetale a fost asociat cu un risc scăzut de a dezvolta două probleme legate de ochi: degenerarea maculară și uscarea cronică a ochilor. În cazul degenerării maculare (o problemă cronică a ochilor în care materialul din centrul retinei din spatele globului ocular începe să se deterioreze și duce la pierderea vederii), s-a demonstrat că două porții de pește pe săptămână pot reduce semnificativ acest risc.

Câteva idei de rețete rapide cu somon:

Somon cu quinoaCele mai bune metode de a găti somonul sunt acelea care îl păstrează moale şi suculent. Timpul de gătire al rețetelor cu somon trebuie analizat cu atenţie căci foarte repede putem găti prea mult somonul și îl putem face uscat sau crocant…

– Serviți somon la grătar sau pe plită alături de paste integrale gătite cu smântână lichidă pentru gătit.

– Acoperiți somonul cu un sos făcut din ulei de măsline, mărar, coajă de lămâie, ceapă verde și piper negru.

– Un alt sos ideal pentru servirea somonului se face din muștar dulce, smântână pentru gătit, sirop de agave și foarte puțină zeamă de lămâie.

– Puneți somonul în tigaia neaderentă cu puțin ulei de măsline și apă și acoperiți cu capac. În felul acesta veți obține un preparat succulent. Serviţi-l cu un sos de miere şi muștar deasupra. Garnituri ideale pentru somon sunt: quinoa, amarant, perle de konjac, orez negru sau arpacaș de orz gătit cu legume. Quinoa, amarantul, perlele de konjac sau arpacașul de orz se gătesc în același mod ca și orezul dar au proprietăți nutritive mult mai valoroase.

– Combinaţi somon rece rămas de la o masa anterioară cu salată verde, roșii, castraveți, pentru o gustare delicioasă.

– Orice garnitură de legume (cu excepția cartofilor) gătite simplu, fără prea mult ulei sau sosuri este ideală lângă somon dacă sunteți la cură de slăbire.

– Vara facem multe grătare din carne de proastă calitate precum cea din mici, cârnați ori derivate de porc și pui marinate. Vă recomandăm să alegeți grătarul de somon asortat cu o salată verde cu multe legume proaspete iar la desert ananas. Iată una dintre cele mai sănătoase, delicioase și mai ales DIETETICE alegeri pe care le puteți face.

Persoanele care nu consumă pește gras de cel puțin 2-4 ori pe săptămână se pot orienta către capsulele de ulei de pește sau de krill. Deoarece acizii grași esențiali nu sunt creați de către organism, aceștia trebuie suplimentați prin alimentație optimă ori prin capsule de cea mai bună calitate. Un supliment de ulei de pește este o sursă excelentă de acizi grași esențiali Omega 3, deoarece aceștia furnizează organismului atât acid docosahexaenoic (DHA) cât și acid eicosapentaenoic (EPA).

Puteti posta comentarii mai jos .


Mancare fara calorii

Facebook prodieta.ro

Smoothie slabire si detox

Ceaiuri Yogi Tea Germania prodietanaturala.ro Romania

Alimente pentru slabire, paste si orez fara calorii

Opinia / Comentariul dvs

Completati calculul matematic (anti-spam). Multumim :) *

Powered by WordPress | Designed by: Themes Gallery | Thanks to wordpress 4 themes, Download Premium WordPress Themes and

Folosim cookie-uri pentru a imbunatati calitatea serviciilor. Va cerem acordul conform EU Cookie LAW. info

Utilizam cookie-uri pentru a face site-ul prodieta.ro mai usor de folosit. Continuand navigarea in site si dand click pe "ACCEPT" inseamna ca va dati acordul.

INCHIDE

Toate informațiile din acest site sunt sub licența Revistei Online ProDieta.ro. Articolele Prodieta.ro NU pot fi preluate decât dacă se respectă condiția de a preciza sursa, cu link, conform Legii Drepturilor de Autor! ©2017. Toate articolele din site-ul pro dieta.ro sunt cu titlu informativ și nu trebuie tratate precum substitut al sfaturilor medicului de specialitate sau al oricărei alte forme de intervenție medicală profesională.
Informațiile au scop pur informativ. NU INTENȚIONEAZĂ SĂ OFERE SFATURI MEDICALE. Nici editorii prodieta.ro, autorii sau redactorii nu-și asumă responsabilitatea pentru niciuna dintre posibilele consecințe ale vreunui tratament, procedură, exercițiu, modificare în dietă, acțiune sau administrare a medicației ce rezultă din lectura sau aplicarea informației conținute în această informare. Publicarea acesteia nu echivalează cu practicarea medicinei, iar această informație nu înlocuiește recomandarea dată de medicul dumneavoastră sau de altă autoritate medicală. Înainte de urmarea oricărui tratament, cititorul trebuie să ceară sfatul unui medic sau al unui reprezentant medical.