Soia

Soia (Glycine max) reprezinta un aliment versatil si foarte nutritiv si este consumata in mai multe moduri: lapte de soia, faina de soia, iaurt de soia, sub forma de boabe verzi, uscate, nuci de soia, tempeh, tofu, miso si alte forme. Soia boabeSoia contine numeroase substante fitochimice benefice pentru sanatatea noastra. Soia este considerata a fi anticancerigena si antioxidanta si utila pentru faptul ca scade nivelul de colesterol si creste nivelul de energie. Se considera ca produsele din soia reduc riscul aparitiei cancerului de prostata si san si contribuie la prevenirea si tratarea bolilor cardiovasculare.


Dar soia este un aliment cu doua fete. In timp ce unele carti de specialitate, cercetatori sau nutritionisti ii sustin efectele benefice, altii ne recomanda sa nu ne ghiftuim cu prea multa soia si produse derivate pana nu aflam mai multe informatii din cercetari stiintifice. Nimeni nu contesta ca soia ar fi foarte bogata in nutrienti dar pentru a fi siguri de efectele benefice trebuie sa mai asteptam cateva studii si cercetari. Soia este unul dintre alimentele vegetale care conţin toti aminoacizii esenţiali pentru o proteina completa cruciala pentru susţinerea vieţii umane. Soia este bogata in grasimi Omega-3, grăsimi polinesaturate, vitamine din complexul B, fier, zinc, antioxidanti, fibre si fitochimicale. Soia contine 40% proteine ​​si este considerat un rival elegant al proteinelor de origine animală. O cana de boabe de soia fierte oferă jumătate din necesarul zilnic de proteine​​.

Potentialele proprietati anticancerigene din soia au pornit o avalanşă de studii, mii de fapt, pentru a vedea ce efecte are soia asupra sănătatii organismului uman. Şi ceea ce am învăţat până acum este ca soia poate fi un aliment cu două feţe: aceasta poate avea proprietăţi care se bat cap in cap, atat pozitive cat şi negative. Indiferent de motive, pana cand stiinta hotaraste pe deplin adevărul, cadrele medicale şi nutritionistii se impart in doua tabere, respectiv “soia dauneaza sanatatii vs. soia are efecte benefice sanatatii”, mai ales atunci când vine vorba de efectele asupra bolilor de inima si cancerul de san.

Soia si cancerul la san

Soia este asociata scaderii riscului de cancer la san. In Japonia si China, femeile care isi asigura proteinele din alimentele bazate pe soia – tofu, soia boabe si laptele de soia – au cea mai scazuta rata de cancer la san. Studiile populationale realizate au aratat asadar faptul ca in culturile traditionale asiatice femeile aveau mult mai putine probleme legate de estrogen, cum ar fi durerea de sani si simptome de menopauza. Soia contine compusi asemanatori cu hormonii, denumiti fitoestrogeni, care influenteaza fluctuatiile hormonale legate de menstruatie si menopauza.

Soia salata cu tofuIntrebarea de baza este daca si femeile din Europa ori America ar trebui sa consume soia si daca da, isi vor micsora sau isi vor mari riscul de cancer la san? Dovezile nu sunt destul de clare si se pare ca soia poate conduce la ambele situatii. Dovezile par să sugereze totusi o mica reducere globală a riscului de cancer de san. Asiaticii consuma soia intr-o maniera mai putin procesata decat americanii. Boabele de soia si tofu sunt mai bogate in nutrienti benefici sanatatii decat derivatele extrem de rafinate precum sosul de soia, burgeri de soia, snitelele de soia si alte asemenea. Asiaticii mananca 47 mg de isoflavonoide pe zi, comparativ cu americanii care consuma 1-6 mg pe zi.

Katherine Lee, specialist in cancerul de san Cleveland Clinic Breast Cancer Center de 12, citata pe site-ul doctoroz.com ne face urmatoarele recomandări cu privire la consumul de soia: femeile cu cancer de san ar trebui sa evite consumul regulat de soia.
Femeile care care au un risc crescut pentru cancerul de san ar trebui să evite, de asemenea, consumul regulat de alimente pe baza de soia.
Dacă doriţi să adăugaţi soia in dieta zilnica, ar trebui să o consumati în mod natural sub forma de alimente şi sa evitati suplimentele. Sunt recomandate tofu, laptele de soia si boabele de soia. Suplimentele extrem de prelucrate din soia pot avea activitate biologică şi inca mai sunt necesare studii si cercetari privind siguranţa acestora.
Dacă aveţi dureri de san, soia trebuie evitata, deoarece aceasta poate provoca, de asemenea, dureri de san.

În concluzie, sunt necesare mai multe studii pentru a răspunde la întrebări despre soia şi riscul de cancer de san.

Soia si colesterolul rau

Soia a fost promovata o buna perioada de timp ca fiind utila in scaderea colesterolului LDL ( colesterol rau), un factor de risc pentru boli de inima. Ca şi în cazul multor altor studii iniţiale, studiile ce au urmat nu au putut cimenta afirmatiile privind beneficiile aduse de soia. În 2008, la indemnul dat de American Heart Association (AHA) şi a Food and Drug Administration (FDA) s-a reconsiderat eticheta care a permis producătorilor de produse de soia sa afiseze faptul că soia “ne face inima sanatoasa”, arătând lipsa de dovezi ştiinţifice puternice şi coerente.

Cu toate acestea, soia poate reduce intr-adevar colesterolul rau LDL cu câteva puncte procentuale în cazul persoanelor cu un nivel de colesterol nesanatos (hiperlipidemie), daca mai mult de jumătate din aportul zilnic de proteine ​​este provenit din soia si daca inlocuiesc proteinele ​​lactate şi animale, care contin grasimi saturate si colesterol nesanatos.

Soia boabeDouă meta-analize ale unor studii clinice randomizate, unul luând în considerare 9 studii care au inclus un total de 432 de subiecţi, iar altul revizuirea a 10 studii cu un total de 608 de subiecţi, au arătat că mancand alimente pe baza de soia bogate in isoflavonoide, se inhibă semnificativ pierderea de masa osoasa si se stimuleaza formarea osoasa la femeile aflate la menopauza. Sfat practic: Doar 6 luni de alimentatie bazata pe soia poate fi suficienta pentru a exercita efecte benefice asupra oaselor la femeile aflate la menopauza. Toate derivatele tradiţionale din soia (tofu, lapte de soia, miso si tempeh) furnizeaza minim 30 / 40 mg isoflavonoide per portie. Boabele de soia prăjite sunt o sursă deosebit de bună, doar o jumatate de cana contine 167 mg de isoflavonoide. Trebuie sa stim insa ca sosul de soia ori uleiul de soia nu contin isoflavonoide. http://www.soyfoods.com/nutrition/isoflavonelevels.html

Soia poate scadea activitatea glandei tiroide deoarece continutul de fitati blocheaza asimilarea iodului si absorbtia hormonilor tiroidieni. Incetinirea functiei glandei tiroide la persoanele care mananca mai mult poate contribui la cresterea in greutate sau obezitate.

Sub forma de boabe intregi, soia are un continut foarte mare de fibre, insa multe produse din soia sunt atat de mult procesate industrial incat ajung sa piarda mult din continutul de fibre sanatoase. Soia poate fi o sursa excelenta de calciu ce variaza intre 80 si 750mg la portie, in functie de produsul de soia. Desi alimentele din soia contin oxalati si acid fitic (doua elemente care pot inhiba absorbtia de calciu), cantitatea de calciu din alimentele cu soia este foarte bine absorbita. Alimentele din soia fermentate, cum ar fi tempeh si miso, sunt o sursa buna de fier. Alimentele din soia sunt bogate in cupru si magneziu, dar si in vitaminele B, in special niacina, piridoxina si folacin. Boabele de soia contin multe substante fitochimice cunoscute sub denumirea de izoflavone, care, in opinia multor cercetatori, pot ajuta la prevenirea anumitor tipuri de cancer, la tratarea bolilor de inima sau imbunatatirea densitatii osoase.

Chiar daca sunteti un adept al produselor din soia, ca si in cazul altor alimente, nu trebuie sa considerati soia ca fiind un “aliment magic”. Soia trebuie integrata intr-un regim alimentar diversificat si echilibrat. Soia trebuie să fie consumata cu moderatie asa cum se intampla si in Asia. Cercetarile arata in mod clar faptul că soia este benefica pentru sanatate in special atunci cand este consumata sub forma de produse de soia fermentate (tofu, miso fermentat, sos de soia fermentat).

Dr. Oz recomanda

Până ce juriul va spune cu încredere că soia alimentara este într-adevăr fără risc, soia ar trebui să fie consumata cu moderatie, ca parte a unei diete sănătoase bazata pe fructe, legume, verdeturi, nuci, seminţe şi cereale integrale.

Proteine ​​de soia sunt intr-adevar un substitut pentru proteinele ​​animale şi pentru produsele lactate care sunt bogate in grasimi saturate. Alegeti soia de bună calitate, cum ar fi tofu, miso si tempeh.
Evitaţi suplimentele de soia fabricate din componente de soia izolate – izoflavonoide precum genisteina si daidzeina.

Tempeh

Tempeh este un tip de branza de soia produsa initial in Indonezia, insa astazi populara in intreaga lume. Tempeh are un gust similar cu cel de pui sau de peste si se obtine amestecand boabele de soia decorticate si gatite inainte, cu o cultura de drojdie, intr-un proces asemanator cu fabricarea branzei. Procesul de fermentatie initiaza descompunerea partiala a boabelor de soia, ceea ce face ca tempehul sa fie mai usor de digerat decat alte leguminoase gatite, cu o tendinta mai scazuta de a provica flatulenta. Substantele nutritive din tempeh cresc nivelul de energie si ajuta organismul sa faca fata mai eficient stresului, stimuland sistemele nervos si imunitar.

Tofu

Forma cea mai usor de consumat sub care se gaseste soia este tofu. Despre tofu putem spune ca este un aliment foarte versatil, obtinut din soia in urma unui proces asemanator cu fabricarea branzei. Tofu este foarte bogat in proteine, nu contine grasimi saturate si este foarte usor de digerat. Exista mai multe feluri de tofu – moale, tare, marinata, afumata si fiarta inabusit. Tofu de consistenta moale poate fi folosita la prepararea supelor. Varianta tare de tofu se poate taia cubulete si folosi amestecata cu legume, mancare gatita sau tocana. Atat tipul moale, cat si cel tare au un gust neutru si absorb aromele atunci cand sunt marinate sau pregatite cu plante aromatice si condimente. Pentru a va obisnui cu gustul de tofu este bine sa folositi condimente sau diferite sosuri. Laptele de soia, obtinut din boabele de soia, este o alternativa la laptele animal. Iaurtul de soia contine acelasi substante ca si laptele de soia si, in plus, lactobacili benefici sanatatii.

Puteti posta comentarii mai jos .


Mancare fara calorii

Smoothie slabire si detox

Ceaiuri Yogi Tea Germania prodietanaturala.ro Romania

Alimente pentru slabire, paste si orez fara calorii

2 Raspunsuri la discutia despre “Soia”

  1. 2
    vantia spune:

    Am o intrebare. Lecitina din soia e recomandata contra stresului? In ce doze? Am citit pe un sait ca poate fi luata zilnic.
    Eu am cumparat un supliment alimentar fabricat in SUA. Ce parere aveti ca specialist?

  2. 1
    iulian spune:

    si ce facem cu soia modificata genetic ,nu sant de acord cu ce ati scris apsolut de loc

Opinia / Comentariul dvs

Completati calculul matematic (anti-spam). Multumim :) *

Powered by WordPress | Designed by: Themes Gallery | Thanks to wordpress 4 themes, Download Premium WordPress Themes and

Folosim cookie-uri pentru a imbunatati calitatea serviciilor. Va cerem acordul conform EU Cookie LAW. info

Utilizam cookie-uri pentru a face site-ul prodieta.ro mai usor de folosit. Continuand navigarea in site si dand click pe "ACCEPT" inseamna ca va dati acordul.

INCHIDE

Toate informațiile din acest site sunt sub licența Revistei Online ProDieta.ro. Articolele Prodieta.ro NU pot fi preluate decât dacă se respectă condiția de a preciza sursa, cu link, conform Legii Drepturilor de Autor! ©2017. Toate articolele din site-ul pro dieta.ro sunt cu titlu informativ și nu trebuie tratate precum substitut al sfaturilor medicului de specialitate sau al oricărei alte forme de intervenție medicală profesională.
Informațiile au scop pur informativ. NU INTENȚIONEAZĂ SĂ OFERE SFATURI MEDICALE. Nici editorii prodieta.ro, autorii sau redactorii nu-și asumă responsabilitatea pentru niciuna dintre posibilele consecințe ale vreunui tratament, procedură, exercițiu, modificare în dietă, acțiune sau administrare a medicației ce rezultă din lectura sau aplicarea informației conținute în această informare. Publicarea acesteia nu echivalează cu practicarea medicinei, iar această informație nu înlocuiește recomandarea dată de medicul dumneavoastră sau de altă autoritate medicală. Înainte de urmarea oricărui tratament, cititorul trebuie să ceară sfatul unui medic sau al unui reprezentant medical.