Soia ingrasa? Proprietati nutritive.

Soia este o opțiune pentru mulți dintre noi în special în zilele în care ținem post dar ne întrebăm dacă nu cumva soia îngrașă și, în acest sens, dacă mai are rost efortul nostru de a mânca mai dietetic și vegetarian/vegan. Pentru început, trebuie să menționăm faptul că proprietățile nutritive ale alimentului soia se află în strânsă interdependență cu modul de pregătire. Contează și modul în care o asociem cu alte alimente.

Astfel, soia consumată sub formă de lapte bio, tofu bio (un fel de brânză), edamame, boabe adăugate în supe și tocănițe reprezintă o formă sănătoasă de alimentație. Controversele sunt în cazul pateurilor din soia, șnițelelor din soia sau înlocuitorilor de mezeluri din soia. Întrebarea are un raspuns simplu: sunt sănătoase toate produsele din soia BIO (organice, fără organisme modificate genetic), fără prea multă sare adăugată, fără zahăr, fără aditivi, E-uri, coloranți. Urmăriți pe etichetă numărul de calorii al produsului finit și astfel veți afla dacă alimentele cu soia îngrașă sau nu. 450 calorii la 100 gr înseamnă mult dacă doriți să slăbiți. Desigur, contează mult și cantitatea, cât de mult mâncați la o singură masă.

Soia pasteCercetătorii americani și-au pus o întrebare foarte simplă referitoare la boabele de soia: ce s-ar întâmpla din punct de vedere nutrițional dacă cetățenii occidentali ar înlocui carnea și lactatele din meniul actual cu soia? În urma unui studiu bazat pe informațiile colectate anterior despre populația americană și aportul alimentar mediu al acesteia, cercetătorii au concluzionat că înlocuirea cărnii și lactatelor cu soia ar aduce o îmbunătățire în asimilarea de acid folic și vitamina K, un aport mai mare de calciu, magneziu și fier, precum și un surplus de 4 g de fibre pe zi. Totodată, înlocuirea tuturor produselor din carne și lactate cu soia ar duce la o scădere cu 123 mg pe zi a aportului mediu de colesterol și o diminuare cu până la 2,4 g pe zi a aportului mediu de grăsimi saturate. Proteinele vor scădea într-o oarecare măsură (cu până la aproximativ 8 g pe zi, adică 9% din aportul mediu de proteine). Având în vedere că aportul mediu de proteine din Statele Unite este relativ mare (în unele cazuri, este aproape dublu față de nivelul Consumului de Referință), această scădere cu 9% din aportul total de proteine nu pare a fi problematic pentru americani. De aceea, această „substituire cu soia” pare a fi un compromis bun din punct de vedere nutrițional.

Nu pledăm pentru o renunțare totală la carne și lactate în favoarea produselor din soia! Carnea și lactatele de calitate superioară pot juca un important rol de susținere în cazul multor diete. Dar, alături de nenumăratele controverse ce se învârt în jurul boabelor de soia și sănătății, credem că este important să nu pierdeți din vedere puternica valoare nutrițională a acestei plante leguminoase.

Boabele de soia au fost de mult timp recunoscute ca fiind o sursă alimentară vegetală cu un conținut mare de proteine, în comparație cu alte plante. Proteinele sunt motivul pentru care boabele de soia au fost supranumite din cele mai vechi timpuri „carnea câmpului” sau „carnea fără oase”. Însă abia recent cercetătorii au studiat amănunțit conținutul de proteine din boabele de soia și au ajuns la niște concluzii de-a dreptul fascinante. Deși proteinele din soia sunt de origine vegetală, deci în mod normal cu un conținut mai mic de aminoacizi decât în cazul proteinelor de origine animală (precum cele din ouăle de găină sau din laptele de vacă), odată ce s-au realizat ajustările în cazul digestibilității și a altor factori metabolici, boabele de soia se pare că primesc o evaluare calitativă a proteinelor egală cu cea din cazul ouălor sau laptelui de vacă. Odată cu acest interes tot mai crescut pentru proteinele din soia, a venit și descoperirea unor proteine foarte mici și unice găsite în boabele de soia, numite „peptide”. Ca exemple de peptide regăsite numai în boabele de soia putem menționa defensinele, glicinele, conglicinele și lunasinele, toate acestea fiind recunoscute pentru beneficiile aduse sănătății organismului uman, ajutând la îmbunătățirea și reglarea tensiunii arteriale, oferind totodată un mai bun control al glicemiei și o mai bună funcționare a sistemului imunitar.

Studiile atestă beneficiile aduse de soia pentru sănătatea inimii

Deoarece studiile de cercetare au furnizat rezultate diferite cu privire la impactul consumului de soia asupra sistemului cardiovascular, oamenii de știință de la Colegiul de Medicină de la Universitatea Kentucky au analizat recent rezultatele a 43 de studii publicate anterior despre proteinele din soia și riscul de boală coronoriană (BC). Ei au aflat că există în general un risc scăzut de boli cronoariene dacă sunt consumate zilnic aproximativ 30 g de proteine din soia. Ca parte importantă a acestui risc scăzut este un colesterol de tip LDL diminuat. Deși cu toții credem că este mai recomandat un consum al boabelor de soia în versiunea lor integrală (și nu doar sub formă de proteine) și că aportul zilnic de proteine ar trebui să provină de la o varietate de alimente diferite, concluziile acestui studiu au arătat că soia poate juca un rol benefic în menținerea sănătății sistemului cardiovascular.

Când ne gândim la alimente cu proprietăți antioxidante, primele care ne vin în minte sunt de obicei legumele. Însă studiile recente despre soia au relevat multe beneficii antioxidante impresionante pe care le poate oferi această leguminoasă. Niciun fitonutrient din soia nu a primit o atenție așa de larg răspândită ca genisteina – un izoflavon a cărui relație cu reducerea riscului de cancer a fost supusă unui studiu extensiv. Totuși, genisteina este un compus din soia care se poate evidenția repede datorită proprietăților sale antioxidante! Activitatea crescută a enzimelor antioxidante – superoxid dismutaza, glutation peroxidaza, catalaza și glutation reductaza – a fost acum corelată cu aportul de genisteină din soia. De asemenea, un alt grup de fitonutrienți antioxidanți numiți acizi fenolici a fost studiat recent în boabele de soia.

Când alegem să mâncăm soia trebuie să știm că am ales o legumă ce reale beneficii pentru sănătate datorită faptului că este bogată în antioxidanți. Beneficiem în același timp de acizii săi fenolici, printre care acidul cafeic, acidul cumaric, acidul ferulic și acidul sinapic.

Soia ajută la slăbire

Aportul ridicat de proteine a fost dintotdeauna asociat cu suprimarea apetitului, iar alimentele vegetale precum soia, care furnizează cantități concentrate de proteine, dețin o capacitate științific dovedită de a ajuta în diminuarea apetitului. Unele studii privitoare la peptidele (componente asemănătoare proteinelor) care se regăsesc numai în soia au arătat că acestea au abilitatea de a micșora sinteza SREBP (element de sterol de reglementare a proteinelor de legare), așadar acestea ajută la diminuarea sintezei anumitor acizi grași și depozitării acestora în celule grase.

Alimentele din soia și sănătatea tiroidei

Odată cu prezența tot mai mare a alimentelor pe bază de soia în magazine și în meniul restaurantelor, au crescut și controversele privitoare la influența consumului de soia asupra sănătății tiroidei. Nu sunt deloc surprinzătoare puternicele opinii conflictuale în acest sens deoarece ambele cercetări științifice despre tiroidă și soia sunt complicate și neconcludente.
Asemenea celorlalte leguminoase, boabele de soia sunt de fapt semințele unei plante. În cazul soia, planta se numește Glycine max. (Soia pe care o găsim în magazinele alimentare a fost deja scoasă din păstaie și uscată.) Suntem obișnuiți să vedem boabe de soia uscate de culoare cafenie sau galben deschis, dar de fapt boabele de soia mature uscate pot fi întâlnite în diferite culori inclusiv negru, maroniu și albastru. Boabele de soia proaspete (neuscate) sunt, totuși, întotdeauna de culoare verde și când sunt gătite cu grijă – fie în păstaie, fie scoase din aceasta – pot căpăta o nuanță de verde mai bogată și mai strălucitoare.

Ce sunt edamamele

Soia edamameEdamame (care înseamnă „tulpină de fasole” sau „ramură de fasole” în limba japoneză) este un termen care cel mai adesea descrie soia proaspătă și verde care poate fi găsită fie sub formă de boabe, fie sub formă de păstăi, în variantă crudă sau deja fiartă. Indiferent de caz, marea diferență este că edamame nu implică niciun proces de uscare. Este important de remarcat că în studiile recente s-a demonstrat că edamame prezintă un nivel similar de izoflavonoizi precum boabele de soia gătite în forma lor uscată.

Alte forme de alimente integrale pe bază de soia includ laptele de soia, tofu, natto și miso.

Câteva idei pentru o alimentație sănătoasă cu soia

  1. Înlocuiți o parte din făina de grâu din rețetele preferate de produse de patiserie cu făină de soia și veți crește conținutul de proteine din fursecuri, prăjituri, brioșe și pâine.
  2. Adăugați boabe de soia încolțite în salate sau folosiți-le ca topping-uri în sandvișuri.
  3. O altă idee bună este să gătiți edamame proaspete sau congelate. Sunt ușor de preparat și pot fi o gustare sau un aperitiv minunat. Trebuie doar să adăugați păstăile de soia în apă ușor sărată și să le fierbeți pentru aproximativ 10 minute.
  4. Adăugați boabe de soia în tocana de legume sau în supe.
  5. Gătiți cu paste bio din soia verde. Pastele din soia sunt sărace în carbohidrați, dar bogate în proteine sănătoase și fibre care dau rapid senzația de sațietate. Pastele din soia verde sunt o sursă bună de proteine și fier, cu conținut de grăsimi scăzut, fără colesterol, fără gluten. Pastele din soia de proveniență organică sunt recomandate persoanelor care doresc să slăbească.
Puteti posta comentarii mai jos .


Mancare fara calorii

Facebook prodieta.ro

Extracte lichide de patrunjel si plante medicinale

Ceaiuri Yogi Tea Germania prodietanaturala.ro Romania

Alimente pentru slabire, paste si orez fara calorii

Opinia / Comentariul dvs

Completati calculul matematic (anti-spam). Multumim :) *

Powered by WordPress | Designed by: Themes Gallery | Thanks to wordpress 4 themes, Download Premium WordPress Themes and

Folosim cookie-uri pentru a imbunatati calitatea serviciilor. Va cerem acordul conform EU Cookie LAW. info

Utilizam cookie-uri pentru a face site-ul prodieta.ro mai usor de folosit. Continuand navigarea in site si dand click pe "ACCEPT" inseamna ca va dati acordul.

INCHIDE

Toate informațiile din acest site sunt sub licența Revistei Online ProDieta.ro. Articolele Prodieta.ro NU pot fi preluate decât dacă se respectă condiția de a preciza sursa, cu link, conform Legii Drepturilor de Autor! ©2017. Toate articolele din site-ul pro dieta.ro sunt cu titlu informativ și nu trebuie tratate precum substitut al sfaturilor medicului de specialitate sau al oricărei alte forme de intervenție medicală profesională.
Informațiile au scop pur informativ. NU INTENȚIONEAZĂ SĂ OFERE SFATURI MEDICALE. Nici editorii prodieta.ro, autorii sau redactorii nu-și asumă responsabilitatea pentru niciuna dintre posibilele consecințe ale vreunui tratament, procedură, exercițiu, modificare în dietă, acțiune sau administrare a medicației ce rezultă din lectura sau aplicarea informației conținute în această informare. Publicarea acesteia nu echivalează cu practicarea medicinei, iar această informație nu înlocuiește recomandarea dată de medicul dumneavoastră sau de altă autoritate medicală. Înainte de urmarea oricărui tratament, cititorul trebuie să ceară sfatul unui medic sau al unui reprezentant medical.