Zahar sau sirop de glucoza-fructoza?

Ati citit in ultimul timp etichetele produselor dulci de la supermarket? Fie ca sunt cereale, prajiturele, biscuiti, batoane de susan sau sucuri naturale – majoritatea sunt indulcite cu sirop de glucoza-fructoza. De ce oare?

Si zaharul este o combinatie de glucoza cu fructoza dar de ce producatorii nu mai indulcesc cu zahar, ci cu sirop de glucoza-fructoza? Desi tot ce este dulce transmite un mesaj bun si placut catre creier, cand vine vorba despre dieta sa nu uitam ca tot ce este procesat si dulce inseamna de fapt calorii goale si multe! Corpul nostru are nevoie de dulce (carbohidrati) dar nu uitati ca daca nu sunt folosite ca energie, caloriile in exces se depun sub forma de grasime.

Biscuiti, dulceturi, jeleuri, cereale, ketchup, iaurturi, dressinguri de salate, inghetata, sucuri naturale, prajiturele, crema de cacao, batoane cu susan si seminte – indulcite cu sirop de glucoza-fructoza. Ne este foarte clar ca trebuie sa fie foarte ieftin devreme ce este folosit la scara atat de larga, dar nu ne este clar care este impactul asupra ficatului si implicit, sanatatii. Copiii si adultii ar trebui sa evite combinatia de zahar cu margarina si faina, combinatie despre care deja stim ca este neindicata pentru sanatate, dar ce se intampla cu acest sirop de glucoza-fructoza? Despre fructoza din porumb studiile nu au adus inca dovezi certe ca ar fi nociva, iar glucoza este in general blamata. Atunci cand ficatul unei persoane trebuie sa decida cum sa procedeze cu glucoza, acesta are mai multe optiuni: sa o transforme in energie, sa o converteasca in trigliceride sau sa o depoziteze sub forma de grasime. Ultimele doua decizii sunt nedorite de noi…

Numit si HFCS (high-fructose corn syrup), siropul de glucoza-fructoza a aparut inca din anii 1960, cucerind piata produselor procesate datorita gustului placut si pretului foarte bun. De fapt, siropul din porumb nu contine decat glucoza si deloc fructoza. In 1957 cercetatorii au descoperit enzime care convertesc glucoza din siropul de porumb in fructoza. Procesul a fost modificat si “imbunatatit” in anii 1970 facand posibila implementarea la scara industriala. Siropul de glucoza fructoza este mai ieftin si mai ecologic decat zaharul. Acest sirop are un gust delicios iar multi nutritionisti arata cu degetul catre el, acuzandu-l in parte de epidemia de obezitate si diabet din societatile civilizate. Criticii spun ca nu este o forma naturala de fructoza si din acest motiv n-are cum sa fie sanatos. “Intelegatorii” spun ca este o forma ieftina si naturala de indulcitor si ca daca dorim ca mancarea sa ramana accesibila la pret n-ar trebui sa mai criticam atat “gaselnitele” industriale.

Iata un fapt interesant: in Europa si Mexic, Coca-Cola este produsa cu zahar, in timp ce in SUA este produsa cu sirop de fructoza. Habar n-avem de ce… Multi puritani din SUA cauta totusi in magazine Coca-Cola cu zahar…

Articolele in domeniu mentioneaza ca nu exista la acest moment dovezi clare ca siropul de glucoza fructoza ingrasa mai tare sau are implicatii mai grave asupra corpului decat au zaharul de masa, alb sau brun. Siropul de glucoza-fructoza si zaharul sunt apropiate din punct de vedere al formulei chimice si contribuie in aceeasi masura la ingrasare, diabet de tip 2, sindrom metabolic si un nivel mare al trigliceridelor. Siropul de glucoza-fructoza are de obicei 45% glucoza si 55% fructoza. Zaharul alb este impartit 50-50 deci n-ar fi mare diferenta intre cei doi indulcitori. Un studiu derulat in 2008 [sursa: Parker-Pope] arata ca fructoza este stocata direct sub forma de grasime. Studiul arata ca fructoza in sine n-ar fi rea (un anume tip de fructoza gasim si in fructe dar este insotita de obicei de fibre care scad glicemia si de nutrienti valorosi) dar fiind consumata in asociere cu faina alba rafinata si alti compusi procesati, este rapid transformata in grasime.

“Desi putine si de scurta durata, studiile derulate pe oameni privind siropul de glucoza-fructoza nu arata nici un impact asupra sanatatii, comparativ cu alte tipuri de glucide. Desi ar fi bine sa se deruleze mai multe cercetari in domeniu, putem transmite public ca vom fi mai sanatosi daca reducem caloriile ce provin din zaharuri in general.” a declarat Cindy Finch (profesor la West Virginia University si co-autor artciole Academy of Nutrition and Dietetics) pentru Washington Post. Conform “Dietary Guidelines” publicate de Guvernul USA in 2010, aproape 45% dintre caloriile inutile provenite din zahar sunt consumate datorita sucurilor de fructe, bauturilor carbogazoase si energizantelor, 15% dintre caloriile oarbe din zaharuri provin din deserturi pe baza de fainoase (prajiturele, biscuiti, produse de cofetarie-patiserie, etc.) si restul din alte mancaruri. Concluzia: sa renuntam cat putem la produsele cu sirop de glucoza-fructoza sau zahar adaugat.

Tipuri de zaharuri regasite pe etichete: zahar alb, zahar brun, zahar invertit, dextroza, fructoza (din sirop de porumb), sirop de glucoza-fructoza, maltoza, lactoza, melasa.

Cu ce putem indulci deserturile de casa: cu miere (dar nu si in dulciurile prelucrate termic peste 70 grade C), cu sirop de artar, sirop de agave, stevia indulcitor natural, xilitol indulcitor natural.

Atentie insa, nu exista dulciuri pe care sa le putem manca la nesfarsit, in cantitati mari, fara a ne afecta sanatatea. Tot ceea ce este dulce trebuie consumat cu masura. Asa este corpul nostru, are nevoie de echilibru si masura in toate!
Surse: mayoclinic.com, doctoroz.com, science.howstuffworks.com, discoveryhealth.com, articles.washingtonpost.com

Puteti posta comentarii mai jos .


Mancare fara calorii

Facebook prodieta.ro

Extracte lichide de patrunjel si plante medicinale

Ceaiuri Yogi Tea Germania prodietanaturala.ro Romania

Alimente pentru slabire, paste si orez fara calorii

Un comentariu la discutia despre “Zahar sau sirop de glucoza-fructoza?”

  1. 1
    ADRIAN spune:

    cateva precizari:
    1. fructoza produsa enzimatic in acest fel este MODIFICATA GENETIC, deci nu prea are cum sa fie ecologica
    2. “intelegatorii” sunt oameni saraci sau furnizorii lor;
    3. fructoza e dietetica doar fiindca este recomandata diabeticilor
    4. din punct de vedere caloric, fructoza e foarte apropiata de glucoza (110 la 104).

Opinia / Comentariul dvs

Completati calculul matematic (anti-spam). Multumim :) *

Powered by WordPress | Designed by: Themes Gallery | Thanks to wordpress 4 themes, Download Premium WordPress Themes and

Folosim cookie-uri pentru a imbunatati calitatea serviciilor. Va cerem acordul conform EU Cookie LAW. info

Utilizam cookie-uri pentru a face site-ul prodieta.ro mai usor de folosit. Continuand navigarea in site si dand click pe "ACCEPT" inseamna ca va dati acordul.

INCHIDE

Toate informațiile din acest site sunt sub licența Revistei Online ProDieta.ro. Articolele Prodieta.ro NU pot fi preluate decât dacă se respectă condiția de a preciza sursa, cu link, conform Legii Drepturilor de Autor! ©2017. Toate articolele din site-ul pro dieta.ro sunt cu titlu informativ și nu trebuie tratate precum substitut al sfaturilor medicului de specialitate sau al oricărei alte forme de intervenție medicală profesională.
Informațiile au scop pur informativ. NU INTENȚIONEAZĂ SĂ OFERE SFATURI MEDICALE. Nici editorii prodieta.ro, autorii sau redactorii nu-și asumă responsabilitatea pentru niciuna dintre posibilele consecințe ale vreunui tratament, procedură, exercițiu, modificare în dietă, acțiune sau administrare a medicației ce rezultă din lectura sau aplicarea informației conținute în această informare. Publicarea acesteia nu echivalează cu practicarea medicinei, iar această informație nu înlocuiește recomandarea dată de medicul dumneavoastră sau de altă autoritate medicală. Înainte de urmarea oricărui tratament, cititorul trebuie să ceară sfatul unui medic sau al unui reprezentant medical.