Sfecla rosie

Sfecla rosie beneficiiVă amintiți de toți acei centenari legendari din Rusia? Sfecla roșie, consumată cu regularitate, sub formă de suc, murată sau în borș (numele ciorbei tradiționale rusești), poate fi o explicație pentru longevitatea rușilor ce încă țin de tradiții. Sfecla roșie conține compuși nutritivi puternici care ajută în protejarea împotriva bolilor de inimă și a diferitelor tipuri de cancer, în special cancerului de colon. 1-2 pahare de suc de sfeclă consumate zilnic pot avea un efect important pentru îmbunătăţirea presiunii sângelui.

Sfecla roșie este o excelentă sursă de folați, dar și de magneziu, potasiu și cupru. De asemenea, este o sursă bună de fibre dietetice, magneziu, fosfor, vitamina C, fier și vitamina B6. 

Ce sunt betalainele?

Pigmenții care conferă sfeclei roșii culoarea bogată se numesc betalaine. Atât betacianinele (pigmenți roșii-violet), cât și betaxantinele (pigmenți galbeni) se regăsesc în sfecla roșie. Betanina și vulgaxantina sunt două dintre cele mai cercetate betalaine din sfeclă și s-a demonstrat că ambele furnizează o susținere reală a sănătății prin efecte benefice antioxidante, antiinflamatorii și detoxifiante. Deși acești pigmenți numiți betalaine se regăsesc și în alte alimente (precum tulpinile de mangold și rubarbă), concentrația de betalaine din coaja și pulpa sfeclei roșii vă oferă o șansă surprinzător de mare de a profita de mari beneficii pentru sănătate.


Sfecla roșie: fiartă, coaptă sau crudă?

Spre deosebire de alți pigmenți alimentari, betalainele se pierd cu siguranță odată cu extinderea timpului de fierbere. De exemplu, un studiu recent a arătat că pigmenții roșii de tip betalaină din sfecla roșie sunt mult mai puțin stabili la căldură decât pigmenții roșii de tip antocianină din varza roșie. Diferența dintre 15 minute și 25 minute de fierbere, sau 60 minute și 90 minute de preparare la grătar, poate fi semnificativă din punct de vedere al deteriorării betalainei. Din aceste motive, este recomandat să fierbeți sfecla timp de 15 minute sau mai puțin și să nu o țineți la cuptor mai mult de o oră.

Ceea ce este uimitor în cazul sfeclei roșii nu este numai faptul că e bogată în antioxidanți; este surprinzător amestecul de antioxidanți pe care îl conține. Ne-am obișnuit să credem despre legume că sunt pline de antioxidanți carotenoizi și, în special, în beta-caroten; dintre toți carotenoizii studiați, niciunul nu este mai frecvent întâlnit între legume ca beta-carotenul.

Sfecla rosie proprietat nutritiveAtunci când vine vorba de fitonutrienți cu proprietăți antioxidante care oferă majorității legumelor roșii culoarea distinctivă, ne vin în minte de obicei antocianinele. (Varza roșie, de exemplu, își primește culoarea roșie minunată de la antocianine. Cireșele la fel.) Sfecla roșie își demonstrează unicitatea din punct de vedere al antioxidanților pe care îi conține, primindu-și culoarea în primul rând de la pigmenții antioxidanți de tip betalaină (și nu de tip antocianină). Alături de statutul lor de excelente surse de antioxidanți proveniți din conținutul de mangan și vitamina C, fitonutrienții unici din sfecla roșie oferă sprijin într-un mod diferit față de alte legume bogate în antioxidanți. Chiar dacă cercetarea privind antioxidanții din sfecla roșie și beneficiile aduse sănătății oculare și a întregului țesut nervos se află în stadii incipiente, ne așteptăm la rezultate ale studiilor care să arate beneficiile speciale aduse de consumul de sfeclă roșie și recunoașterea acesteia ca legumă aparte în ceea ce privește aportul de antioxidanți.

Colorarea urinei în roz sau roșu. Consumul de sfeclă roșie poate face ca urina să capete o culoare roșie sau roz. Acest proces de colorare a urinei nu este considerat a fi dăunător. Se estimează că aproximativ 5-15% din adulții americani au trecut prin acest proces în urma consumului zilnic de sfeclă roșie. Colorarea urinei în roz sau roșu poate deveni îngrijorătoare atunci când implică probleme cu metabolismul fierului. Persoanele cu deficiență de fier, cu exces de fier sau cu probleme cu metabolismul fierului sunt predispuse procesului de colorare a urinei. Dacă observați schimbarea culorii urinei în roz sau roșu și credeți că aveți o deficiență sau un exces de fier sau știți că metabolismul fierului este o problemă care vă afectează sănătatea, vă recomandăm să consultați un medic pentru a stabili cea mai potrivită dietă pentru dumneavoastră.

Beneficii antiinflamatorii

S-a demonstrat că majoritatea fitonutrienților unici prezenți în sfecla roșie funcționează pe post de compuși antiinflamatori. Această activitate antiinflamatorie a fost demonstrată, în special, în cazul betaninei, izobetaninei și vulgaxantinei. Totodată, sfecla roșie este și o sursă aparte de betaină. Aceasta este un nutrient-cheie pentru organism realizat din colină, provenită din complexul de vitamine B. (Mai precis, betaina este pur și simplu colina căreia i s-au adăugat trei grupuri de metil.) Colina este, în sine, o vitamină-cheie care ajută în reglarea inflamației în sistemul cardiovascular, din moment ce este necesară o cantitate adecvată de colină pentru a preveni o acumulare nedorită de homocisteină. (Nivelurile ridicate de homocisteină sunt asociate cu inflamația nedorită și cu probleme cardiovasculare ca ateroscleroza.)

Detoxifierea organismului cu sfeclă roșie

S-a demonstrat în mod repetat că pigmenții de tip betalină prezenți în sfecla roșie sprijină activitatea din cadrul Fazei 2 din procesul de detoxifiere a organismului. Faza 2 este un pas metabolic pe care celulele corpului nostru îl folosesc pentru a cupla substanțele toxice activate cu grupurile mici de nutrienți. Acest proces de „cuplare” neutralizează efectiv toxinele și le face suficient de solubile în apă pentru a fi eliminate prin urină. Un proces critic de „cuplare” din timpul Fazei 2 implică o familie de enzime numită familia glutation-S-transferază (GST). GST cuplează toxinele cu glutationul pentru neutralizarea și excreția din organism. S-a demonstrat că betalaninele din sfecla roșie declanșează activitatea GST și ajută la eliminarea toxinelor care necesită glutation pentru excreție. Dacă sunteți o persoană care dorește să evite supra expunerea organismului la toxine și dorește să-și ofere corpului o detoxifiere cât mai des posibil, sfecla roșie este un aliment care nu trebuie să vă lipsească din dietă.

Puteti posta comentarii mai jos .


Mancare fara calorii

Facebook prodieta.ro

Smoothie slabire si detox

Ceaiuri Yogi Tea Germania prodietanaturala.ro Romania

Alimente pentru slabire, paste si orez fara calorii

Opinia / Comentariul dvs

Completati calculul matematic (anti-spam). Multumim :) *

Powered by WordPress | Designed by: Themes Gallery | Thanks to wordpress 4 themes, Download Premium WordPress Themes and

Folosim cookie-uri pentru a imbunatati calitatea serviciilor. Va cerem acordul conform EU Cookie LAW. info

Utilizam cookie-uri pentru a face site-ul prodieta.ro mai usor de folosit. Continuand navigarea in site si dand click pe "ACCEPT" inseamna ca va dati acordul.

INCHIDE

Toate informațiile din acest site sunt sub licența Revistei Online ProDieta.ro. Articolele Prodieta.ro NU pot fi preluate decât dacă se respectă condiția de a preciza sursa, cu link, conform Legii Drepturilor de Autor! ©2017. Toate articolele din site-ul pro dieta.ro sunt cu titlu informativ și nu trebuie tratate precum substitut al sfaturilor medicului de specialitate sau al oricărei alte forme de intervenție medicală profesională.
Informațiile au scop pur informativ. NU INTENȚIONEAZĂ SĂ OFERE SFATURI MEDICALE. Nici editorii prodieta.ro, autorii sau redactorii nu-și asumă responsabilitatea pentru niciuna dintre posibilele consecințe ale vreunui tratament, procedură, exercițiu, modificare în dietă, acțiune sau administrare a medicației ce rezultă din lectura sau aplicarea informației conținute în această informare. Publicarea acesteia nu echivalează cu practicarea medicinei, iar această informație nu înlocuiește recomandarea dată de medicul dumneavoastră sau de altă autoritate medicală. Înainte de urmarea oricărui tratament, cititorul trebuie să ceară sfatul unui medic sau al unui reprezentant medical.