Cand avem nevoie de iod? Este utila sarea iodata?

Iodul este un mineral ce se găsește de obicei sub formă de iodură. De multe ori stăm pe gânduri atunci când dorim să cumpărăm sare și ne întrebăm ce variantă este de preferat: sare iodată sau neiodată?

Sare iodată sau neiodată? Ce fel de sare este optim să folosim în bucătărie?

Sare iodată sau neiodată? Ce fel de sare este optim să folosim în bucătărie?

Sare marină, sare albă de masă, sare de Himalaya roz sau gri? Și ne apare în minte întrebarea: de unde știm câtă sare iodată consumăm și cât e prea mult? Oare procesatorii din industria alimentară ce fel de sare folosesc, pentru că acest detaliu nu apare pe etichetă. Ce fel de sare este cea din mezeluri, din conserve, pâine și tot ce înseamnă panificație, produse de cofetărie-patiserie, brânzeturi, sare folosită de restaurante? Ar trebui menționat pe etichetă dacă este folosită sare iodată sau neiodată.

Politica globală este să se includă iod în sarea din alimentație. Dar, de vreme de nutriționiștii spun ca zilnic consumăm mai multă sare adăugată în mâncare decât ar trebui, atunci rezultă că ajungem să consumăm și mai mult iod?…

Când avem nevoie de iod? Este utilă sarea iodata?

Iodul este necesar pentru ca glanda tiroidă să poată produce hormoni tiroidieni numiți tiroxină și triiodotironină. De asemenea, iodul este necesar sistemului imunitar și poate ajuta la tratarea bolii fibrochistice mamare. Este disponibil sub formă de suplimente, însă discutați cu medicul de familie înainte de a lua suplimente cu iod.

În trecut, medicii au atribuit iodului doar un singur scop principal în organism – sinteza hormonilor tiroidei, dar studiile recente din sănătate arată acum că acesta joacă o mulțime de roluri în corpul uman. În plus față de faptul că participă la producerea hormonilor tiroidieni, iodul și suplimentele cu iod pot oferi o gamă largă de beneficii.

Ce este Iodul?

Iodul este un element din grupa halogenilor și deține unele proprietăți pe care le au și celelalte halide, fluorul, bromul și clorul. Deși aceste minerale au efecte toxice asupra organismului uman, iodul rămâne un mineral nutrițional. Ccercetătorii spun că fiecare celulă din corpul uman are câte un receptor pentru iod.

Când apare deficitul de iod? Dar excesul de iod? Care este Doza Zilnică Recomandată?

Un deficit de acest mineral poate duce la un răspuns imun afectat, la o funcționare deficitară a tiroidei și la dezechilibru hormonal. Anumiți cercetători spun totuși că Doza Zilnică Recomandată (DZA) de iod în Statele Unite este cauza răspândirii deficitului. Acesta susține că recomandările oficiale de 150 micrograme se bazează pe cantitatea minimă necesară menținerii funcționării tiroidei la un anumit nivel, însă acestea nu iau în calcul și necesitățile altor organe. El este de părere că majoritatea persoanelor au nevoie de mult mai mult iod decât s-a stabilit oficial și consideră suplimentele o cale convenabilă de asimilare a iodului. Cantităţi mari de iod pot produce simptome similare carenţei, respectiv guşa, nivel ridicat de TSH, hipotiroidism.

Digestia și absorbția

Iodul se poate lega de aminoacizi sau poate fi liber, de obicei sub formă de iodat și ioni de iodură. Iodura constituie cea mai simplă formă de absorbție, așa că cea mai mare parte de iod legat și iodat este transformată în iodură de către glutation. Ionii de iodură se absorb ușor prin pereții tractului digestiv, în stomac și în intestinul subțire. După absorbție, cea mai mare parte se concentrează în glanda tiroidă. O parte din el se acumulează în ovare, piele, precum și în glandele salivare, gastrice și mamare.

Surse alimentare: ce alimente sunt bogate în iod?

Iodul se găsește în surse vegetale și animale care sunt bogate în proteine. Totuși, cantitatea de iod variază mult, în funcție de cantitatea de iod prezentă în solul unde cresc plantele, sau de cât de mult iod s-a aflat în hrana animalelor. Peștele oceanic, algele și fructele de mare conțin cantități mari de iod.

Beneficii

Iodul are efecte antifungic, antibacterian și antiviral impresionante care susțin funcția sistemului imunitar. De asemenea, transformă estradiolul, o formă puternică de estrogen, în estriol benign; această schimbare poate ajuta femeile care suferă de surplus de estrogen, care aduce cu sine și depozite mari de grăsime și tulburări de dispoziție. În doze mari, iodul reduce rata de autoimunitate tiroidiană, o cauză frecventă a hipotiroidismului.

Sarea iodată și problemele cu tiroida

Tiroida este o glandă situată la baza gâtului care are formă de fluture. Această mică glandă are responsabilități majore în corp, precum controlul temperaturii corpului, metabolismului și producției de hormoni vitali. Sarea iodată este unul dintre cei mai puternici aliați ai glandei tiroide; fără iod, pot apărea probleme grave la tiroidă.

Cum funcționează sarea iodată?

Tiroida este o parte a organismului care necesită iod în mod esențial. După ingerarea sării iodate, iodul pătrunde în tractul gastrointestinal. Apoi proteinele transportă iodul la celulele foliculare din glanda tiroidă. În interiorul foliculilor, iodul suferă un proces de oxidare necesar producerii hormonilor T3 triiodotironină și T4 tiroxină. Glanda pituitară, o glandă micuță localizată la baza creierului, decide de câți hormoni are nevoie organismul, iar tiroida răspunde corespunzător.

TDI

Dacă din alimentația zilnică lipsește iodul, puteți dezvolta o boală cunoscută sub denumirea de tulburări prin deficit de iod sau TDI, care pune în pericol glanda tiroidă. Această boală este rar întâlnită în România deoarece de obicei se folosește sare iodată în alimentație. Organismul uman nu produce iod, așa că dacă nu consumați iod din sare iodată sau din alte surse, glanda tiroidă nu va produce niveluri suficiente de hormon tiroidian. Această boală, cunoscută ca hipotiroidism, poate cauza luare în greutate, oboseală, depresie, niveluri crescute de colesterol și crampe musculare.

Combaterea deficitului de iod

Deși în lume rata deficitului de iod este în descreștere, cel puțin 54 de țări rămân sub amenințarea TDI (Tulburări prin Deficit de Iod). Femeile însărcinate care trăiesc în zonele cu deficit de iod se confruntă cu riscuri majore pentru sănătate. În cazul în care copiii acestora se nasc la termen, ei prezintă risc de retard mintal și de malformații congenitale. Organizația Mondială a Sănătății combate TDI cu sarea iodată. Cu un cost scăzut și extrem de eficientă, adăugarea sării iodate în dieta persoanelor cu risc crescut furnizează tiroidei iodul necesar pentru a funcționa normal.

Limitarea consumului de sare iodată

Tiroida are nevoie doar de o cantitate mică de iod, de aproximativ 150 mcg pe zi, pentru a funcționa corespunzător. Deși sarea iodată este o sursă importantă de iod, prea multă sare poate duce la hipertensiune arterială și la alte probleme de sănătate. Dacă medicul vă recomandă să limitați aportul de sare, puteți consuma alimente bogate în iod. Potrivit Harvard Medical School, aceste alimente bogate în iod includ scoicile și peștele din fermele localizate în ocean, algele, precum și laptele, ouăle, brânza, iaurtul și legumele care cresc în zone cu sol bogat în iod.

Decizia de a consuma sare iodată sau neiodată este luată în funcție de starea dvs de sănătate și de recomandările medicului.

proDietaNaturala.ro >> regăsiți sare marină dar și de Himalaya atât iodată cât și neiodată. Detalii preț si livrare în magazinul online <<

proDietaNaturala.ro >> regăsiți sare marină dar și de Himalaya atât iodată cât și neiodată. Detalii preț si livrare în magazinul online <<

Puteti posta comentarii mai jos .


Mancare fara calorii

Smoothie slabire si detox

Ceaiuri Yogi Tea Germania prodietanaturala.ro Romania

Alimente pentru slabire, paste si orez fara calorii

Opinia / Comentariul dvs

Completati calculul matematic (anti-spam). Multumim :) *

Powered by WordPress | Designed by: Themes Gallery | Thanks to wordpress 4 themes, Download Premium WordPress Themes and

Folosim cookie-uri pentru a imbunatati calitatea serviciilor. Va cerem acordul conform EU Cookie LAW. info

Utilizam cookie-uri pentru a face site-ul prodieta.ro mai usor de folosit. Continuand navigarea in site si dand click pe "ACCEPT" inseamna ca va dati acordul.

INCHIDE

Toate informațiile din acest site sunt sub licența Revistei Online ProDieta.ro. Articolele Prodieta.ro NU pot fi preluate decât dacă se respectă condiția de a preciza sursa, cu link, conform Legii Drepturilor de Autor! ©2017. Toate articolele din site-ul pro dieta.ro sunt cu titlu informativ și nu trebuie tratate precum substitut al sfaturilor medicului de specialitate sau al oricărei alte forme de intervenție medicală profesională.
Informațiile au scop pur informativ. NU INTENȚIONEAZĂ SĂ OFERE SFATURI MEDICALE. Nici editorii prodieta.ro, autorii sau redactorii nu-și asumă responsabilitatea pentru niciuna dintre posibilele consecințe ale vreunui tratament, procedură, exercițiu, modificare în dietă, acțiune sau administrare a medicației ce rezultă din lectura sau aplicarea informației conținute în această informare. Publicarea acesteia nu echivalează cu practicarea medicinei, iar această informație nu înlocuiește recomandarea dată de medicul dumneavoastră sau de altă autoritate medicală. Înainte de urmarea oricărui tratament, cititorul trebuie să ceară sfatul unui medic sau al unui reprezentant medical.