Sa gatim cu Rozmarin si Busuioc

Fotografia de mai jos este de la mine de acasa. Ghivecele de busuioc si rozmarin, cimbru si oregano nu imi lipsesc in nici un an. Le cumpar de la supermarket primavara si le am timp indelungat. Le asez in spatele muscatelor asa incat sa nu se vada prea bine din exterior iar eu sa le pot piguli de frunzulite de pe balconul meu de la etajul 1.

Givece cu rozmarin si busuioc

Rozmarinul este o planta aromatica (denumirea vine de la latinescul rosmarinus care inseamna “roua marii”) utilizata pentru proprietatile ei nutritive, aromatice si antiseptice nu numai pentru gatit. Rozmarinul este folosit si in cosmetica, in substante dezinfectante, sampon, medicina naturista si amestecurile de plante parfumate. Rozmarinul provine din zona mediteraneana iar cine a calatorit in Franta, Italia sau Spania a primit adeseori pe platou alaturi de paste sau de friptura si o ramura sau frunze de rozmarin.

De ce ar trebui sa gatim retetele noastre adaugand rozmarin? Pentru ca studiile arata ca rozmarinul contine un numar mare de compusi polifenolici, cu o activitate antioxidanta si care inhiba cresterea bacteriilor. Mirosul de rozmarin este considerat a fi stimulant pentru memorie. Va recomandam sa adaugati rozmarin in multe dintre retetele dvs care au ca ingrediente: carne de pui, miel, peste, orez, cartofi (cartofii prefierti si trasi la tigaie cu ulei de masline, putin usturoi si rozmarin sunt o minunatie!) si diverse legume.

Busuiocul este o planta erbacee din familia mentei, Lamiaceae, avand o denumire de origine greaca si inseamnand „regalitate”. Exista mai multe specii de busuioc ce difera ca forma, marime si culoare. Cel mai probabil busuiocul pe care il veti cumpara de la supermarket va fi cel de soi italian, cu frunze mari si dulci. Alte varietati folosite in general pentru gatit mai sunt busuiocul cu frunze mici, busuiocul thailandez, busuioc lemon si busuiocul albastru african. Crengutele de busuioc pot fi puse in sticlele cu otet sau ulei de masline pentru mai multa aroma.

De ce ar trebui sa gatim retetele noastre cu busuioc? Busuiocul este bogat in componente fenolice cu proprietati antioxidante puternice. Alte substante fitochimice din busuioc sunt orientinul si vicerinul, flavonoide care protejeaza impotriva distrugerilor la nivel celular; uleiurile volatile, cum ar fi camforul si 1,8-cineol, cu proprietati antibacteriene, si carotenoide, cum ar fi beta-carotenul.
Bucuiocul are proprietati anticoagulare: datorita busuiocului, trombocitele, componente ale celulelor rosii din sange, sunt mai putin „ vascoase” – un proces care poate reduce formarea cheagurilor de sange. Busuiocul are proprietati antibacteriene puternice, chiar si in cazul tipurilor rezistente la antibiotice. Data viitoare cand va preparati o salata, folositi mult busuioc!

Busuiocul se poate pune intre coli de hartie cerata si se congeleaza. Frunzele se vor inchide la culoare, dar isi pastreaza aroma, proprietatile nutritive si gustul. Dar ce spuneti de aceasta idee: busuiocul proaspat poate fi acoperit cu ulei de masline, intr-un recipient inchis ermetic si pastrat la frigider cel mult doua luni.
Cum gatim cu busuioc: Frunzele de busuioc se adauga in mancare cu cateva minute inainte de a fi gata. Salate, ciorbe, tocanite, pilaf de orez – in toate acestea putem adauga la final busuioc taiat marunt.

Sursa informarii despre busuioc si rozmarin: Cartea “101 Alimente care va pot salva viata”, de David Grotto

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Pentru a evita atat de nedoritul SPAM, va rugam sa completati: *