Paine prajita? Nu, multumesc!

Painea prajita nu este recomandata de nutritionisti pentru ca cele mai recente studii arata ca prin prajire (toast) dezvolta acrilamida. Despre cartofii prajiti stiam deja acest lucru dar despre cafea habar n-aveam!

Dar ce este acrilamida? In locul unei definitii stiitifice vom prezenta un mod usor de a intelege: acrilamida este un cumpus chimic ce nu se adauga mancarurilor, ci apare in mod natural in alimentele care sunt prajite sau coapte la temperaturi mari pana cand obtin o culoare “maronie”.

In 2002, cercetatorii din Suedia au constatat pe baza a o serie de studii ca substanta chimica acrilamida se dezvolta intr-o serie de carbohidrati prajiti sau copti la temperaturi inalte. În doze mari, această substanță chimică a cauzat cancer la animalele de laborator.

Ca raspuns, U.S. Food and Drug Administration (FDA) www.fda.gov a postat mai multe sfaturi si informatii privind acrilamida:

  • Acrilamida se formeaza in mod natural din zaharuri si aminoacizi (asparagina – un bloc de proteine) in alimente care sunt prajite, fripte sau coapte. Cu cat temperatura mai inalta si timpul de gatire mai lung, cu atat posibilitatea de crestere a acestei substante este mai mare. Fierberea sau gatirea la aburi a alimentelor nu duce de obicei la formarea de acrilamida.
  • Alimente vegetale precum cartofii, produsele din cereale (pâine și cereale pentru micul dejun, prajituri) si cafeaua sunt menționate în comunicatul FDA. Diferite forme de aceste alimente sunt de obicei prăjite, coapte sau prăjite. Aceasta institutie subliniază că acrilamida nu se gaseste in starea cruda, primara a plantelor, produselor lactate, a alimentelor de origine animală (carne) sau fructe de mare ci numai in alimentele arse, fripte sau coapte.

Carne la gratar sau prajita, cartofi prajiti sau copti pana fac o pojghita maronie (delicioasa de altfel), paine prajita, cafea, prajituri si blaturi de tort care s-au copt prea mult – toate acestea contin acrilamida in cantitati nedorite si periculoase pentru sanatate pe termen lung. Le putem consuma ocazional dar nu trebuie sa faca parte din alimentatia zilnica!

Painea prajita va fi consumata ocazional caci ingrasa si are acrilamida

Painea prajita va fi consumata ocazional caci ingrasa si are acrilamida

FDA si nutritionistii ne recomanda insa modalitati de evitare a acrilamidei asa incat sa ne bucuram in continuare de alimentele preferate:

  • Sa consumam cartofii fierti. Si o veste buna:cercetatorii au descoperit ca daca feliem cartofii si ii punem in apa timp de 30 de minute înainte de prăjire sau de coacere se reduce formarea acrilamidei. Interesant, cartofii congelati cresc formarea de acrilamidă în timpul gătirii.
  • Sa alegem cafeaua din boabe cat mai putin prajite (am gasit si eu pe piata cafea cu boabe galbene si maro deschis). Iata un lucru bine de stiut: cafeaua mai putin prajita are mai multa cofeina. Cu cat mai prajite sunt boabele de cafea, cu atat mai putina cofeina vor contine.
  • Daca ne place atat de mult painea prajita, specialistii in alimentatie sanatoasa ne recomanda sa o prajim numai putin (sa ramana de culoare aurie, maro deschis) sau sa evitam zonele “foarte maro” si sa le curatam cu cutitul. Nu trebuie sa uitam insa ca painea prajita ingrasa. Prin prajire creste indicele glicemic (masura in care corpul receptioneaza glucoza din paine) si de aceea ne vom ingrasa. Nu este recomandata asadar paine prajita in cura de slabire sau dieta sanatoasa.
  • Prajiturile, biscuitii, blatul de tort – toate pot dezvolta acrilamida in zonele care “se maronesc”. Curatati cu cutitul zonele inchise la culoare si pastrati partea deschisa. Desigur, daca gatim cu cacao va fi foarte greu sa ne dam seama unde se ascunde acrilamida 🙂

Sunteti confuzi? Nu va asteptati la asemenea informatii? As vrea sa aflu ce parere aveti!

One Response to Paine prajita? Nu, multumesc!

  1. IRIMIA ION says:

    Multumim pentru informatiile utile.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Pentru a evita atat de nedoritul SPAM, va rugam sa completati: *