Ce sa nu oferim copiilor

Multi dintre parinti stiu ce ar trebui sa manance copiii, care sunt alimentele ideale pentru o alimentatie corecta a copiilor mici (lactate, fructe, legume proaspete, cereale integrale, peste, oua bio, avocado, quinoa). Ce nu stiu insa multi parinti este faptul ca exista multe alimente care pot face rau copilasilor si pe care mai bine le-ar exclude din alimentatia lor. Ce nu ar trebui sa manance copiii mici si mari: mezeluri, cereale dulci la micul dejun, sucuri acidulate, produse preambalate si procesate cu sirop de gluzoca-fructoza. Daca este ceva care v-a intrigat, puteti citi mai jos mai multe detalii. 

Care sunt alimentele pe care nu ar trebui sa le consume copiii:

  • Sucurile acidulate nu sunt recomandate pentru copii. Fie ca este vorba despre cola sau sucuri de fructe acidulate, acestea nu ar trebui consumate de copii (si nici de oameni mari). Nu este vorba numai despre caloriile goale (care ingrasa) si despre cantitatea mare de zahar (foarte nociv, zaharul afectand si sistemul imunitar) dar partea cea mai rea este ca alegand acest tip de bauturi acidulate afectam sistemul osos si intreaga sanatate. Aciditatea crescuta din aceste sucuri afecteaza mucoasa stomacala si smaltul dintilor. Cofeina din sucurile cu cola afecteaza negativ si nivelul de calciu absorbit de organism din diverse alimente. Copiii pot bea apa si lapte. Sucurile de fructe 100% preambalate ca si cele proaspat facute in casa trebuie si ele consumate cu masura caci cresc glicemia foarte repede si au putine fibre. In loc sa bem suc de mere, mai bine muscam din marul intreg; in loc sa oferim copiilor suc de portocale mai bine ii invatam sa manance felii de portocala; si tot asa…dictonul  este valabil pentru toate fructele. Fructul intreg are fibre ce stabilizeaza glicemia si in plus, mancand din fructul intreg se obtine mai repede senzatia de satietate.
  • Toate produsele ambalate din comert care contin sirop de glucoza-fructoza trebuie evitate. Poate n-ati citit etichetele produselor dulci in ultimii ani dar astazi cu greu mai gasesti ceva fara sirop de glucoza sau fructoza provenit din porumb. Timp de mai multi ani nu a fost clar daca siropul de glucoza si fructoza are efecte nocive asupra sanatatii umane si daca ficatul si creierul nostru “stiu” sa interpreteze acest produs mult procesat industrial. Dar recentele rezultate ale studiilor derulate de cercetatorii de la Yale arata ca siropul de glucoza-fructoza nu este bine “interpretat” de creierul nostru (si asta pentru ca fiinta umana nu este obisnuita cu asa ceva… fiind vorba despre un produs industrial modern aparut doar de cativa ani in alimentatia noastra). Iar la o varsta timpurie precum cea a copiilor, in care corpul lor este in dezvoltare iar creierul trebuie sa transmita senzatia de satietate, noi ce facem? Oferim copiilor dulciuri indulcite cu un sirop de glucoza-fructoza care face “pofta” de si mai mult dulce… Acest sirop cu care sunt indulcite majoritatea produselor frumos ambalate de la raft conduce la obezitate. Recomandam sa indulciti deserturile de casa destinate copiilor cu miere sau cu putin zahar brun si stevia (cititi aici despre stevia indulcitor natural).
  • Nitrati si Nitriti. Pe scurt, nu dati mezeluri copiilor! Stiu, copiii adora crenvustii iar dvs va bucurati sa-i vedeti mancand cu pofta. Dar oare le faceti un bine oferindu-le asa ceva? Chiar daca aveti in vedere ca mezelurile sa fie din curcan sau piept de pui, acestea tot contin potentiatori de arome si conservanti care impiedica bacteriile sa se dezvolte (pentru a obtine un termen cat mai mare de garantie la raft) si mentin acea culoare roz. Nitratii si nitritii pot conduce catre boli de inima, diabet si multe alte boli periculoase. Din fericire, exista si mezeluri bio dar tot nu e bine, pentru ca si in cazul acestora continutul de sare este foarte mare. Alaturi de fum, sarea conserva produsul finit si ii mentine culoarea placuta.
    Cititi in site-ul nostru reteta de pate de ficat de casa. Este foarte usor de facut si de 100 de ori mai sanatos!
  • Spuneti NU atunci cand copiii vor snackuri ambalate precum: chipsuri, covrigei, mini prajiturele, tot felul de produse de patiserie – cofetarie, inghetata ieftina. Foarte inspirata o reclama de la noi de la TV cu o mamica ce ofera celor doi copii prajiturele preambalate. Copiii isi intreaba mama: “Ai facut tu asta pentru noi?” Nu facuse, doar le cumparase… Mama ar fi trebuit sa gateasca prajiturele de casa, cu ingrediente 100% naturale si sanatoase, asa cum faceau bunicile si mamele noastre. Abia atunci mama ar fi putut sa fie cu adevarat mandra ca a facut ceva bun pentru copiii sai… >> Va recomand reteta de prajitura cu aproape orice fructe din site-ul nostru <<
    Produsele preambalate contin de cele mai multe ori margarina hidrogenata, afanatori, ameliatori, sirop de glucoza-fructoza, sare. Atunci cand nivelul de sare este mult prea mare se produce un dezechilbru al functiilor organismului. Creste presiunea sangelui si de aici un sir lung de probleme.
  • Cerealele dulci la micul dejun sunt si ele alimente nerecomandate. Oricum, mai stiti de unde si de cand a aparut moda aceasta cu cerealele indulcite la micul dejun? Chiar daca sunt “multicereale”, peste 40% din continut este tot faina de grau. De ce le dam copiilor faina de grau imbracata in zahar, sirop de glucoza si evetual cacao? Va spunem noi: reclamele ne-au convins ca ar fi bune, cuvantul “cereale” suna bine iar faptul ca cei mici le adora a rezolvat restul problemelor… Yale Rudd Center for Food Policy and Obesity USA a urmarit reclamele la cereale destinate copiilor si a creat un Raport (Cereal FACTS Report) deloc favorabil consumului de cereale procesate. Multumita campaniei Rudd, 13 din 16 branduri de cereale din America si-au imbunatatit dupa 2009 continutul nutritional al cerealelor in sensul ca le-au adaugat vitamine (de sinteza) si minerale si au mai scazut din nivelul de zahar si sirop de glucoza-fructoza. Dar inca nu e ok. Ati citit vreodata cate calorii ofera 100 gr de cereale dulci pentru copii (circa 450 calorii provenite in cea mai mare parte din faina de grau, zahar si sirop de glucoza), comparativ cu cerealele integrale neindulcite ale adultilor? Veti remarca o diferenta uriasa in conditiile in care necesarul de calorii al copiilor este mai mic decat al adultilor. Si in plus de asta, au vreo legatura vitaminele si mineralele adaugate cu cele cu adevarat naturale din fructe, legume, lactate, cereale integrale? Iar daca va abtineti si nu le veti oferi copiilor cerealele supradulci frumos ambalate din comert, acestia nici nu vor sti ce au pierdut. Modelul american de alimentatie nu este nici pe de parte unul de urmat.
    Concluzia? Reveniti la ingredientele pentru mic dejun cu care ati crescut si dvs: branzica dulce, iaurt, unt, dulceata fara zahar, miere de albine, oua, castraveti, ardei gras, rosii. Stim… dureaza mai mult timp sa pregatim un mic dejun sanatos si complex decat sa punem intr-un bol cereale cu lapte. Dar pe cine pacalim, pe noi insine? In plus, dureaza mult mai mult sa rezolvam probleme ulterioare de sanatate si obezitate decat sa le prevenim.
  • Evitati fainoasele in exces. Combinatia de alimente asa numite albe: faina – zahar – lactate si cartofi este calea sigura catre ingrasare. “Mananca cu paine!” spun de cele mai multe ori mamele copiilor. De multe ori painea este buna, dar in cantitate mica. Daca oferiti copiilor mancare pe baza de cartofi, incercati sa nu le mai dati si paine pentru ca si-au facut deja necesarul de amidon. Painea din comert contine foarte multe E-uri. Legea permite folosirea unei serii intregi de aditivi alimentari, chiar daca ei nu sunt benefici pentru
    sanatate. Nu vom intra aici in prea multe detalii, dar va recomandam painea de casa cu faina alba amestecata cu faina integrala de grau, alac, secara. In loc sa ducem copiii la cofetarie/patiserie, mai bine ne jucam cu ei in aer liber si vom vedea ca sportul le va face asa o foame, incat fructele si legumele, ciorbele si tocanitele vor fi si ele pe placul lor!

 

Va recomandam mesele in familie, cu ingrediente proaspete, cu multa voiosie si bunadispozitie. “La masa nu se vorbeste!” este un dicton gresit dupa parerea mea. La masa radem, vorbim despre ce s-a intamplat peste zi, despre planurile noastre, masa trebuie sa fie frumos asezata, colorata ca un curcubeu, apetisanta si per ansamblu un motiv de fericire! Alegeti servetele vesele, farfurii colorate, pahare cu apa mari, puneti pe masa multe fructe si legume caci ii vor inspira pe toti membrii familiei sa le consume!

alimente_bio_recomandate_copiilor

Citeste si articolul: Top alimente ideale pentru copii

2 Responses to Ce sa nu oferim copiilor

  1. […] Ce alimente trebuie evitate după vârsta de 1 an? Discuția despre alimentația recomandată copiilor de vârste preșcolare și școlare este mai amplă, mai multe informații puteți citi în articolul de dedicat aici. […]

  2. […] Mulți părinți știu foarte clar ce ar trebui să mănânce copiii lor, care sunt alimentele ideale (lactate, fructe, legume proaspete, cereale integrale, pește, ouă bio, avocado, quinoa). Ce nu stiu totuși sau nu respectă mulți părinți este faptul că există multe alimente care pot scădea imunitatea copiilor și pe care mai bine le-ar exclude din alimentația lor. Citiți și articolul » Ce nu ar trebui să mănânce copiii mici și mari. […]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Pentru a evita atat de nedoritul SPAM, va rugam sa completati: *