Quinoa rosie – proprietati si retete

Quinoa roșie nu are gluten, are numeroase proprietăți nutritive valoroase și se gătește foarte rapid. Numele științific pentru quinoa este Chenopodium quinoa.

Quinoa are o mare varietate de culori, însă cel mai des întâlnite sunt: quinoa roșie, quinoa neagră și quinoa albă.

Quinoa rosie budinca

Quinoa rosie budincă desert

Gustul și elementele nutritive sunt asemănătoare indiferent de culoare. Quinoa albă are o textură mai pufoasă la gătit, în timp ce quinoa roșie și quinoa neagră au o textură mai crocantă și nici boabele nu prea se lipesc între ele. Quinoa este încă relativ necunoscută gospodinelor și bucătarilor din România însă proprietățile sale nutritive recunoscute de nenumărate studii fac ca aceasta să fie tot mai recomandată de nutriționiști și, ca atare, să fie inclusă în alimentația zilnică a multora dintre noi și mai ales a copiilor. Clasicul desert numit orez cu lapte poate fi înlocuit cu mult mai nutritivul desert quinoa cu lapte îndulcit cu miere. Quinoa este recomandată și bebelușilor, încă din etapa de diversificare, după 7 luni. 

Organizația pentru Alimentație și Agricultură a Națiunilor Unite (FAO) a declarat oficial anul 2013 drept “Anul Internațional al Quinoa.”

Bucătarii menționează că quinoa roșie îşi păstrează forma după gătit mai bine decât quinoa albă, fiind mai adecvată pentru salatele reci sau pentru alte rețete unde este dorit bobul întreg. De dimensiunea unui bob de mei, fiecare bob rotund de quinoa este prelungit cu un germene îngust. Când preparăm termic quinoa, germenul subţire se separă de sămânță, iar forma sa delicată, uşor curbată şi puţin crocantă face o notă discordantă faţă de corpul moale a sămânţei din care s-a desprins. Se obţine un preparat versatil şi delicios cu o textură pufoasă şi aromă delicată şi dulce.

Seminţele de quinoa sunt cunoscute ca fiind cereale integrale deoarece se gătesc ca acestea, quinoa fiind, de fapt, sămânța unei rude din familia sfeclei. Într-un articol privind noutăţile despre boala celiacă al Asociaţiei Canadiene pentru Boala Celiacă, dr. JA Campbell menţionează: „Quinoa este foarte hrănitoare și, prin urmare, reprezintă o alternativă excelentă a grâului, secarei, orzului și ovăzului din dieta zilnică a celor suferinzi de boala celiacă”.

Quinoa este renumită din punct de vedere nutrițional datorită conținutului de proteine. Nu neapărat cantitatea de proteine este importantă, cât mai ales calitatea impresionantă ale acestora. Quinoa deţine echilibrul perfect al celor nouă aminoacizi esențiali pentru alimentaţia sănătoasă umană. Această combinaţie completă de proteine se regăseşte rar în alimentele vegetale, fiind întâlnită cel mai degrabă în carne. De asemenea, quinoa reprezintă o sursă bună de fibre şi fier, cuprinzând circa 111 calorii în fiecare 1/2 cană de seminţe de quinoa fierte.

Quinoa se găteşte exact ca orezul. O modalitate uşoară de a găti quinoa este următoarea: se combină o cană de quinoa cu 2 ceşti de apă (sau bulion) într-o cratiță medie, se pun la foc mare până la fierbere, apoi se reduce focul şi se acoperă lăsând să fiarbă până se înmoaie boabele, iar partea lichidă a fost absorbită (aproximativ 15-20 de minute). Se amestecă uşor cu o furculiță înainte de servire. O cană de quinoa uscată corespunde cu 3 căni fierte sau 6 porţii. Amestecați cu multe legume și ați obținut o mâncare foarte sănătoasă și chiar dietetică.

Pentru a face făină din quinoa, se pisează quinoa într-o raşniţă curată de cafea, până când se obţine o pulbere fină. Nu va fi la fel de fină precum cea cumpărată de la magazin, dar va fi utilă în rețetele de biscuiţi şi batoane, unde nu este necesară o textură fină a făinii de quinoa.

Quinoa roșie este un super aliment bogat în fibre și proteine de bună calitate și se găteşte rapid. Quinoa roşie este excelentă pentru un stil de viață asociat cu o inimă sănătoasă şi reprezintă o sursă bogată de fibre sănătoase. Are în componenţa sa: magneziu și acid folic (vitamina B9) cu o valoare de 25% din doza zilnică recomandată; o importantă cantitate de proteine, fier, tiamină B1, riboflavină B2 și vitamina B6; conţinut scăzut de sodiu, grăsimi saturate şi fără colesterol. Potrivit Administraţiei Sănătăţii Publice USA: „Dietele bogate în cereale integrale şi alte alimente vegetale, dar şi în alimente cu o redusă cantitate de grăsimi saturate și colesterol, pot diminua riscul de boli de inimă şi anumite tipuri de cancer”.

Rețeta de budincă de quinoa de post (vegetariană)

Quinoa budinca

Quinoa budinca cu fructe deshidratate

Budinca de quinoa de post este consistentă, fiind recomandată atât ca desert dar și la micul dejun, gustare ori pachețel pentru serviciu. Se pregătește relativ rapid și este cremoasă. Pentru topping se pot folosi fructe, gem, jeleu sau dulceață fără zahăr adăugat.

Ingrediente:
– 3 căni lapte de soia (aproximativ 720 ml)
– 1 cană quinoa roşie sau albă
– 1/4 cană zahăr brun sau zahăr brut din nucă de cocos (găsiți aici)
– 1 păstaie vanilie
– 1 praf de sare de Himalaya.

Mod de preparare: Punem într-o crăticioară laptele, zahărul, păstaia crestată de vanilie şi sarea. Se dau în clocot, la foc mediu. Când laptele fierbe, se dă focul încet şi se pune quinoa. Se amestecă încontinuu timp de 30 minute, până când quinoa se umfla şi laptele se evaporă, formând o cremă uşoară. Punem în pahare sau boluri, lăsăm să se răcească şi servim cu fructe ori cu dulceață fără zahăr. Vă recomandăm dulceața de aronia fără zahăr adăugat. Budinca este delicioasă și rece.

O altă variantă a acestei rețete este aceea de a fierbe în apă quinoa și de a o amesteca cu lapte (mult mai puțin de data aceasta, numai 200 ml) la final. Putem îndulci cu miere sau sirop de arțar și pune topping de fructe sau dulceață fără zahăr adăugat.

Puteti posta comentarii mai jos .


Slabire cu paste fara calorii. Orez fara calorii.

Magazin online cu produse din catina

Ceaiuri Yogi Tea Germania prodietanaturala.ro Romania

Alimente pentru slabire, paste si orez fara calorii

Opinia / Comentariul dvs

Completati calculul matematic (anti-spam). Multumim :) *

Powered by WordPress | Designed by: Themes Gallery | Thanks to wordpress 4 themes, Download Premium WordPress Themes and

Folosim cookie-uri pentru a imbunatati calitatea serviciilor. Va cerem acordul conform EU Cookie LAW. info

Utilizam cookie-uri pentru a face site-ul prodieta.ro mai usor de folosit. Continuand navigarea in site si dand click pe "ACCEPT" inseamna ca va dati acordul.

INCHIDE

Toate informațiile din acest site sunt sub licența Revistei Online ProDieta.ro. Articolele Prodieta.ro NU pot fi preluate decât dacă se respectă condiția de a preciza sursa, cu link, conform Legii Drepturilor de Autor! ©2017. Toate articolele din site-ul pro dieta.ro sunt cu titlu informativ și nu trebuie tratate precum substitut al sfaturilor medicului de specialitate sau al oricărei alte forme de intervenție medicală profesională.
Informațiile au scop pur informativ. NU INTENȚIONEAZĂ SĂ OFERE SFATURI MEDICALE. Nici editorii prodieta.ro, autorii sau redactorii nu-și asumă responsabilitatea pentru niciuna dintre posibilele consecințe ale vreunui tratament, procedură, exercițiu, modificare în dietă, acțiune sau administrare a medicației ce rezultă din lectura sau aplicarea informației conținute în această informare. Publicarea acesteia nu echivalează cu practicarea medicinei, iar această informație nu înlocuiește recomandarea dată de medicul dumneavoastră sau de altă autoritate medicală. Înainte de urmarea oricărui tratament, cititorul trebuie să ceară sfatul unui medic sau al unui reprezentant medical.