Proprietati nutritive si beneficii Hrisca

Hrișca este o sursă foarte bună de mangan, dar și de cupru, magneziu, fibre alimentare și fosfor. Hrișca are în componența sa doi flavonoizi care joacă un rol semnificativ în susținerea sănătății: rutina și quercitina. Proteinele din hrișcă sunt de înaltă calitate, conținând toți cei opt aminoacizi, inclusiv lizină.

Hrisca bio fara glutenÎn vreme ce mulți dintre noi considerăm că hrișca este o cereală, ea este de fapt sămânța fructului unei plante care se înrudește cu rubarba și măcrișul. Hrișca este adeseori măcinată și transformată în făină, pe care o găsim în variantă albă sau neagră, cea din urmă fiind mai bogată din punct de vedere nutrițional. Hrișca nu conține gluten.

Hrișca: benefică sistemului cardiovascular

Dietele care conțin hrișcă au fost asociate cu diminuarea riscului dezvoltării de colesterol și a unei tensiuni arteriale mari. Chinezii Yi, aparținând unui grup etnic din China, au o alimentație bogată în hrișcă (100 g pe zi). Când cercetătorii au testat grăsimile din sânge a 805 chinezi Yi, au descoperit că un consum zilnic de hrișcă a determinat un colesterol total mai mic, din care colesterolul LDL (cel ce cauzează boli cardiovasculare) era diminuat și nivelul colesterolului de tip HDL (sănătos) crescuse.
Efectele benefice ale hriștii se datorează pe de o parte conținutului bogat în flavonoizi, mai ales rutinei. Flavonoizii sunt fitonutrienți care oferă protecție împotriva bolilor, extinzând acțiunea vitaminei C și funcționând ca antioxidanți. Acțiunea hriștii de diminuare a lipidelor se datorează în mare parte rutinei și a altor compuși flavonoizi. Aceștia ajută la menținerea fluxului sangvin, previn coagularea excesivă a trombocitelor (componente ale sângelui care, odată declanșate, se grupează, prevenind astfel pierderea excesivă de sânge) și protejează LDL-ul de oxidarea cu radicali liberi care l-ar transforma în oxizi care pot fi dăunători. Toate aceste acțiuni contribuie la protecția împotriva bolilor de inimă.
De asemenea, hrișca este o sursă bună de magneziu. Acest mineral relaxează vasele de sânge, îmbunătățește fluxul sangvin și transportul nutrienților în timp ce scade tensiunea arterială, combinația perfectă pentru un sistem cardiovascular sănătos. Magneziul funcționează ca un factor ajutător pentru mai mult de 300 de enzime, inclusiv enzimele implicate în utilizarea de glucoză și a secreției de insulină din organism.


Un control mai bun asupra glicemiei și un risc mai mic de diabet

Nutrienții din hrișcă pot contribui la ținerea sub control a glicemiei. Într-un test care compara efectul asupra glicemiei al șrotului de hrișcă integrală cu cel al pâinii obținute din făină rafinată, șrotul de hrișcă a scăzut în mod semnificativ glucoza din sânge și răspunsurile insulinei. Totodată, hrișca integrală s-a clasat pe primul loc în topul capacității de a satisface senzația de foame.
Când cercetătorii au analizat aproape 36.000 de femei din Iowa într-un studiu pe o durată de șase ani care urmărea efectele cerealelor integrale și incidența diabetului, au descoperit că femeile care consumau în medie trei porții pe zi de cereale integrale aveau cu 21% mai puține șanse să dezvolte diabet, în comparație cu acelea care consumau doar o singură porție pe săptămână. Deoarece hrișca este o sursă bună de magneziu, este de asemenea important de reținut că femeile a căror dietă era compusă majoritar din alimente bogate în magneziu aveau cu 24% mai puține șanse de a face diabet, în comparație cu femeile care aveau doar câteva astfel de alimente în dietă.

Oamenii de știință canadieni care și-au publicat rezultatele cercetărilor în „Journal of Agricultural and Food Chemistry” au descoperit noi dovezi potrivit cărora hrișca poate ajuta în meținerea sub control a diabetului. Într-un studiu controlat placebo, o singură doză de extract din semințe de hrișcă a scăzut nivelul glicemiei cu 12-19% la 90 și 120 minute după administrare la cobai de laborator cu diabet indus chimic. Glucoza nu a scăzut deloc în cazul cobailor cărora li s-a administrat placebo. Componentul din hrișcă responsabil pentru efectele de reducere a glucozei pare a fi chiro-inositolul, un compus despre care s-a arătat în alte studii efectuate pe animale și oameni că joacă un rol semnificativ în metabolismul glucozei și în semnalizarea celulară.

Hrișca ajută la prevenirea calculilor biliari

Consumul de alimente bogate în fibre insolubile, precum hrișca, poate ajuta femeile să evite apariția calculilor biliari, după cum arată un studiu publicat în „American Journal of Gastroenterology”.
Studiind aportul total de fibre și tipurile de fibre consumate pe o perioadă de 16 ani în cazul a peste 69.000 de femei în cadrul Nurses Health Study, cercetătorii au descoperit că acele persoane care consumau atât fibre solubile, cât și insolubile, aveau cu 13% mai puține șanse să dezvolte calculi biliari decât femeile care consumau alimente sărace în fibre. Acelea a căror dietă a fost majoritar alcătuită din alimente bogate în fibre insolubile au câștigat încă mai multă protecție împotriva calculilor biliari: riscul este mai mic cu 17% decât în cazul femeilor a căror alimentație a inclus cel mai mic număr de astfel de produse. Iar protecția avea legătură cu doza consumată; o creștere cu 5 g a consumului de fibre insolubile a diminuat cu 10% riscurile.

Cum reușesc alimentele bogate în fibre insolubile să ajute în prevenirea calculilor biliari?

Cercetătorii cred că fibrele insolubile nu numai că sporesc viteza tranzitului intestinal (care arată cât de repede se mișcă alimentele prin intestine), ci reduc și secreția acizilor biliari (cantitățile excesive contribuie la formarea calculilor biliari), cresc sensibilitatea insulinei și scad trigliceridele (grăsimile din sânge). Conținute din belșug de cerealele integrale, fibrele insolubile se regăsesc și în nuci și în coaja comestibilă a fructelor și legumelor precum tomatele, castraveții, dovleceii, merele, fructele de pădure și perele. În plus, fasolea furnizează atât fibre solubile, cât și insolubile.

Hrișca este produsă la scară largă în Rusia și Polonia, jucând un rol important în bucătăriile tradiționale ale celor două țări. Alte state unde se cultivă hrișca în scopuri comerciale sunt Statele Unite, Canada și Franța, o țară renumită pentru clătitele din hrișcă.

Un bun tranzit intestinal

Tranzitul intestinal este esențial pentru sănătatea întregului organism. Staționarea reziduurilor în organism nu înseamnă decât un plus de toxine. De aceea, includerea fibrelor în alimentație ajută la detoxifierea întregului corp și la reducerea riscului de a dezvolta probleme de colon. Deși fibrele sunt carbohidrați ce nu pot fi digerați, ele joacă un rol vital în menținerea sănătății. Fibrele pot fi de folos în controlul greutății corporale deoarece absorb apa și capătă volum odată ajunse în tractul digestiv, inducând starea de sațietate. De asemenea, previn constipația deoarece stimulează mișcarea alimentelor în organism. Fibrele pot avea un efect benefic asupra nivelului de colesterol pentru că se leagă de acesta în cadrul tractului digestiv și îl elimină din organism.

Rețete, câteva idei rapide de servire:

  • Combinați făina de hrișcă și făina integrală de grâu pentru a prepara pâine, brioșe și clătite delicioase.
  • Înlocuiți total sau parțial orezul din sarmale, din ardei umplut sau roșii umplute la cuptor cu hrișcă. Veți obține o masă mai bogată nutritiv dar și mai delicioasă!
  • Adăugați hrișcă fiartă în supe sau tocănițe pentru a le oferi o aromă mai pronunțată și o textură mai bogată.
  • Adăugați peste hrișca fiartă și răcită carne tocată de pui, mazăre verde, semințe de dovleac și praz pentru a obține o salată încântătoare pentru prânz sau cină.
  • Gătiți paste de hrișcă cu sos roșu sau alb ori adăugați-le în salate cu legume. Înlocuind pastele de grâu cu paste de hrișcă veți aduce numeroase beneficii sănătății.
  • Alegeți pentru mic dejun cereale și musli care conțin și fulgi de hrișcă.

168 gr de hrișcă fiartă implică circa 155 calorii. Indicele glicemic este unul scăzut.

Făină de hrișcă, drojdie specială maia pentru făină de hrișcă, tartine crocante din hrișcă ce pot înlocui pâinea, hrișcă bio decorticată, paste din hrișcă, coji de hrișcă măcinate pentru tranzit intestinal și multe alte produse puteți regăsi: în magazinul online prodietamagazin.ro

Puteti posta comentarii mai jos .


Mancare fara calorii

Smoothie slabire si detox

Ceaiuri Yogi Tea Germania prodietanaturala.ro Romania

Alimente pentru slabire, paste si orez fara calorii

Un comentariu la discutia despre “Proprietati nutritive si beneficii Hrisca”

  1. 1
    Colan Aura spune:

    Nu am folosit inca produsele dvs. As dori sa le incerc

Opinia / Comentariul dvs

Completati calculul matematic (anti-spam). Multumim :) *

Powered by WordPress | Designed by: Themes Gallery | Thanks to wordpress 4 themes, Download Premium WordPress Themes and

Folosim cookie-uri pentru a imbunatati calitatea serviciilor. Va cerem acordul conform EU Cookie LAW. info

Utilizam cookie-uri pentru a face site-ul prodieta.ro mai usor de folosit. Continuand navigarea in site si dand click pe "ACCEPT" inseamna ca va dati acordul.

INCHIDE

Toate informațiile din acest site sunt sub licența Revistei Online ProDieta.ro. Articolele Prodieta.ro NU pot fi preluate decât dacă se respectă condiția de a preciza sursa, cu link, conform Legii Drepturilor de Autor! ©2017. Toate articolele din site-ul pro dieta.ro sunt cu titlu informativ și nu trebuie tratate precum substitut al sfaturilor medicului de specialitate sau al oricărei alte forme de intervenție medicală profesională.
Informațiile au scop pur informativ. NU INTENȚIONEAZĂ SĂ OFERE SFATURI MEDICALE. Nici editorii prodieta.ro, autorii sau redactorii nu-și asumă responsabilitatea pentru niciuna dintre posibilele consecințe ale vreunui tratament, procedură, exercițiu, modificare în dietă, acțiune sau administrare a medicației ce rezultă din lectura sau aplicarea informației conținute în această informare. Publicarea acesteia nu echivalează cu practicarea medicinei, iar această informație nu înlocuiește recomandarea dată de medicul dumneavoastră sau de altă autoritate medicală. Înainte de urmarea oricărui tratament, cititorul trebuie să ceară sfatul unui medic sau al unui reprezentant medical.