Paste din grau, orez, hrisca, quinoa, soia, konjac, kelp?

Paste din grâu integral, grâu dur, alac, orez, hrișcă, quinoa, soia, konjac, kelp: care dintre ele reprezintă cea mai sănătoasă și delicioasă alegere? Dar dacă dorim să slăbim, ce paste alegem?

PasteȘtim cu siguranță că moda dietelor este schimbătoare. În anii 1980 și la începutul anilor `90, pastele erau la modă: erau practic fără grăsimi și perfecte pentru asimilarea rapidă de energie, fără a risca o creștere excesivă în greutate. Sau cel puțin așa credeam.
Astăzi, majoritatea nutriționiștilor și medicilor sunt adepții unei abordări mai echilibrate, ce se bazează în principal pe proteine vegetale și animale de proveniență organică dar și pe carbohidrați complecși ce provin din fructe, legume, nuci și grăsimi sănătoase. Atenția noastră se îndreaptă către cerealele integrale ori către pastele speciale precum cele konjac sau kelp. Revista Cooking Light menționează că „potrivit a cinci studii desfășurate pe perioade lungi în Statele Unite, Finlanda și Norvegia, persoanele care consumă cantități mari de cereale integrale au șanse mult mai mici de a dezvolta boli de inimă decât cele care nu mănâncă astfel.”

Atunci când dorim să gătim paste, avem de ales dintr-o o varietate imensă. Așadar, cum facem cea mai bună alegere? Care sunt argumentele în funcție de care alegem pastele?

Paste din grâu integral

În general, pastele din grâu integral conțin mai multe proteine și fibre decât “verișoarele” lor din grâu alb rafinat, fiind totodată surse importante de nutrienți ca seleniu, potasiu și magneziu. Pastele din grâu integral au o aromă plăcută de nuci și sunt mai consistente, potriviți pentru sosuri mai bogate.

Paste din alac (spelt)

Alacul (spelt) este o cereală antică, cu aromă de nuci, extrem de bogată atât în fibre, cât și în proteine (multe branduri se laudă cu până la 8 g de fibre/porție). Conform VitaSpelt, o farfurie de paste din alac integral furnizează 50% din necesarul zilnic recomandat de proteine în cazul femeilor. Alacul are mai puţin gluten decât grâul. Conține carbohidraţi complecşi şi vitamine B și este mai hrănitor şi mai sănătos decât orezul. Datorită cantității de seleniu mai mari de 7-8 ori decât în alte cereale, alacul are un puternic efect antioxidant cu rol în prevenirea multor boli. Întrucât carbohidraţii complecşi din alac se absorb într-un timp îndelungat, făina și implicit pastele din alac sunt recomandate și celor ce țin dietă de slăbire. Paste din spelt BIO putem regăsi în site-ul prodietamagazin.ro.

Paste din orez

Pastele din orez este o alegere populară în rândul celor care nu consumă gluten, dar și al părinților care au copii mici deoarece această cereală are o aromă foarte ușoară și se digeră foarte ușor. Pastele din orez se gătesc similar cu cele din grâu dar aveți grijă să nu depășiți timpul de fierbere și să le scurgeți bine de apă pentru a nu deveni gelatinoase. Au o culoare foarte elegantă și se combină bine cu fructe de mare, legume, sosuri albe sau în salate. Mai multe varietăți de paste din orez putem cumpăra de aici.

Paste din soia (galbenă, verde sau neagră)

Pastele din soia (galbenă, verde sau neagră) au mai puțini carbohidrați decât cele din grâu și mai multe proteine. Mai precis, au de aproape 4 ori mai multe proteine decât pastele normale și sunt foarte bogate în calciu și fier (spre deosebire de cele din grâu care au cantități neglijabile). În plus, au 20% fibre ceea ce ajută în dietă sau sport căci țin de foame pentru un timp îndelungat. Pastele din soia galbenă au 41,6 gr proteine la 100 gr paste. Sunt de aceea pastele preferate ale sportivilor sau ale persoanelor care țin dietă. Contin cu 60% mai puțini carbohidrați decât pastele din grâu și cu 400% mai multe proteine. Asigură 13% calciu și 36% fier din necesarul zilnic. Pastele din soia verde au 45% proteine și numai 17% glucide! Conțin 20% fibre care tin de foame pentru un timp îndelungat. Sunt realizate 100% din boabe organice de soia verde, bogate în proteine. Pastele din soia neagră sunt cu adevarat unice și apreciate de sportivi și de cei ce țin dietă. Paste din quinoa, hrișcă, soia: vezi aici preț și detalii suplimentare de unde putem cumpăra.

Paste din quinoa

Bogată în proteine, fibre, amino-acizi, minerale şi vitamine importante, quinoa este din ce în ce mai consumată. Această cereală sud-americană are un conținut foarte ridicat de proteine și fier și se poate mândri cu un indice glicemic scăzut ce rezultă din digestia lentă (veți fi sătui pentru mai mult timp și vor fi absorbiți mai mulți nutrienți). Quinoa nu conține gluten, prin urmare este indicată și celor cu intoleranță la gluten (celor care suferă de boala celiacă) și copiilor. Este o sursă bogată de vitamina B2, esenţială pentru un tonus ridicat, cupru, mangan şi antioxidanţi. Quinoa are efecte benefice pentru sistemul cardiovascular, în cazul bolilor inflamatorii şi împotriva durerilor de cap, în parte și datorită cantităţii mai mari de magneziu. Un studiu olandez arată că un consum regulat de quinoa reduce cu până la 50% riscul de astm în copilărie.

Un studiu realizat la Universitatea din Milano a determinat faptul că atât quinoa, cât şi hrişca şi ovăzul controlează mult mai bine apetitul decât alte cereale, precum grâul. Pastele de quinoa şi de hrişcă au un conţinut mare de fibre şi sunt şi foarte săţioase.

Paste din hrișcă

Hrișca este deosebit de hrănitoare, plăcut aromată și gustoasă. Pastele din hrișcă au carbohidrați cu eliberare lentă, ceea ce înseamnă că sunt o sursă bună de energie ce se menține pentru mult timp. În plus, puteți practic tăia la jumătate numărul de calorii atunci când treceți de la pastele albe obișnuite la pastele din hrișcă. Pastele din hrișcă sunt preferate și de persoanele care evită glutenul.

Hrișca este bogată în vitamine (în special vitamina K) dar și în proteine, carbohidrați, fibre, fosfor, magneziu, cupru, zinc, mangan, seleniu și fier. Hrișca nu face parte din clasa cerealelor (este o plantă ierboasă înrudită cu rubarba). Este net superioara grâului, prin elementele nutritive care protejează organismul de agenții externi și substanțele nocive și îl fortifică. Este recomandat consumul a aproximativ 300 de grame de hrișcă săptămânal sub formă de paste cu sos, pilaf cu legume, găluște, etc.

Paste din konjac (shirataki)

Konjac este o rădăcină comercializată sub formă de făină, paste făinoase și gelifiant. Konjacul este un aliment folosit de mii de ani în țările asiatice importat și de occidentali în momentul în care au descoperit că este ideal pentru slăbirea sănătoasă. Nutriționistul Pierre Dukan a popularizat rădăcina de konjac încă din 2011, când a adăugat-o în lista sa de 100 alimente aprobate de Dieta Dukan.

Principalul motiv pentru care sunt consumate pastele din konjac (shirataki) este așadar acela legat de dietă. Pastele konjac au extraordinar de puține calorii (numai 6 calorii per 100 gr) ceea ce înseamnă că putem mânca pe săturate fără să ne îngrășăm. Ba mai mult, fiind bogate în fibre, ne săturăm repede și nici nu ni se face foame pentru mult timp pentru că digestia durează mai mult și nu apare senzația de foame așa cum este cazul pastelor din grâu. În plus, pastele din konjac nu au gluten și sunt non-alergene. Pastele din konjac se gătesc ca orice alt tip de paste.

Paste din alge kelp

Pastele din alge kelp au și ele puține calorii (dacă pastele clasice au peste 350 calorii/100 gr, pastele din alge marine kelp au 17 calorii/100 gr și sunt mult mai bogate în vitamine, inclusiv cele din complexul B, calciu, minerale din apa mării, magneziu, iod, zinc, fier). Pastele kelp sunt tip tăiței, nu au gluten, sunt sărace în grăsimi și carbohidrați, fără miros, fără gust specific, se prepară ușor și rapid. Pastele din alge marine kelp sunt subțiri, lungi și transparente (seamănă cu pastele de orez înainte de a fi gătite). Gustul lor este neutru și de aceea, este foarte important să pregătiți sosuri delicioase. Pentru un plus de gust, puteți folosi cuburile de legume bio cu 30 sau 40 calorii per cub și multe legume proaspete. Pastele din alge kelp nu trebuie gătite! Le clătim cu apă rece sau fiartă cu 30 de secunde înainte de masa și apoi le combinăm cu sosul preferat. Sunt ideale și pentru salate. De asemenea, pot fi sotate și servite ca garnitură. Pot fi combinate și cu tofu și germeni. Produs natural 100%, fără grăsimi, ideal pentru curele de slăbire, potrivit pentru vegetarieni, vegani, diabetici, precum și pentru persoanele cu intoleranță la grâu sau alergie la gluten și soia.

Așadar, ce putem alege din această comparație?

Acum este evident că pastele integrale au beneficii care le lipsesc celor din grâu rafinat. Și este clar că există numeroase variante interesante de cereale integrale disponibile în lanțurile marilor magazine alimentare. În timp ce unele se laudă cu un conținut mare de fibre, altele se mândresc cu proteinele și carbohidrații care se ard repede, deci cum vom putea alege dintre ele? În acest punct, se pare că răspunsul se găsește în gustul și preferințele fiecăruia. Deoarece fiecare opțiune de cereale integrale reprezintă un pas uriaș din punct de vedere nutrițional de la pastele obișnuite din grâu alb rafinat, în primul rând, faceți o alegere bună doar încercând una dintre ele. Deci începeți ușor și vedeți ce vi se potrivește.

Boala celiacă

Grâul, orzul și secara sunt cereale care conțin gluten și trebuie să eliminați aceste alimente din dietă dacă aveți o sensibilitate la gluten. Boala celiacă este o afecțiune în care organismul nu poate descompune glutenul. Dacă suferiți de această boală și consumați alimente cu gluten, vă puteți confrunta cu tulburări gastrointestinale severe. Acest lucru poate afecta pe viitor mucoasa intestinală. Odată cu trecere timpului, puteți suferi de o subnutriție severă, din moment ce pereții intestinali nu mai pot absorbi nutrienții esențiali unui trai sănătos. Nu există tratament pentru boala celiacă, deci trebuie să urmați o dietă strictă și să eliminați alimentele cu gluten.

Doar pentru că suferiți de boala celiacă nu înseamnă că trebuie să eliminați pastele din alimentație. Puteți consuma paste din orez, quinoa, kelp, soia, konjac sau hrișcă.

Elena Roșu, Tehnician NUTRIȚIONIST:

“Primesc o mulțime de întrebări privitoare la produsele pe care le cumpăr de la magazinele natuiste și pe care le utilizez zilnic. Una dintre aceste întrebări este întotdeauna: „Care sunt cele mai sănătoase paste de pe piață și pe care ni le recomanzi?”. Recomand pastele din cereale antice. Ce sunt cerealele “antice”? Denumirea include toate grupele de cereale (și nu numai) care nu și-au schimbat structura genetică în decursul mileniilor. Cerealele antice sunt acelea care nu au fost hibridizate de-a lungul vremii și sunt mai dense din punct de vedere nutrițional decât grâul care este produs astăzi. Este vorba despre quinoa, mei, alac, hrișcă, amarant. Mi-au plăcut combinațiile recente din acest domeniu, inclusiv combinația de quinoa, amarant și orez brun pe care o propune prodietamagazin.ro. În plus, ador hrișca! De fapt, nu este o cereală, ci sămânța unui fruct, fiind totodată potrivită pentru persoanele care urmează o dietă fără gluten. Este bogată în proteine și fibre și este extrem de sățioasă.
Cerealele rafinate și alimentele fabricate din ele (ex.: pâinea albă, fursecurile, produsele de patiserie, pastele albe) sunt acum legate nu doar de îngrășare, ci și de riscul crescut de a dezvolta sindromul de rezistență la insulină (precursorul diabetului de tip 2) și sindromul metabolic (urmat de cele mai multe ori atât de diabetul de tip 2, cât și de bolile cardiovasculare). Pe de altă parte, s-a demonstrat că un consum ridicat de alimente din cereale integrale (quinoa, hrișca, soia organică) ne protejează de toate aceste boli. De obicei, manifestările sindromului metabolic includ obezitatea abdominală (corpul „în formă de măr”), nivelul scăzut de colesterol protector HDL, creșterea numărului trigliceridelor și tensiunea arterială mare.”

Dacă știți pe cineva care iubește pastele, puteți să îi distribuiți acest articol. Cine știe, poate vă va invita la o masă de paste delicioase, dietetice, hrănitoare!

Puteti posta comentarii mai jos .


Slabire cu paste fara calorii. Orez fara calorii.

Magazin online cu produse din catina

Ceaiuri Yogi Tea Germania prodietanaturala.ro Romania

Alimente pentru slabire, paste si orez fara calorii

Un comentariu la discutia despre “Paste din grau, orez, hrisca, quinoa, soia, konjac, kelp?”

  1. 1
    Andrada spune:

    Bine de știut, mulțumim! 🙂

Opinia / Comentariul dvs

Completati calculul matematic (anti-spam). Multumim :) *

Powered by WordPress | Designed by: Themes Gallery | Thanks to wordpress 4 themes, Download Premium WordPress Themes and

Folosim cookie-uri pentru a imbunatati calitatea serviciilor. Va cerem acordul conform EU Cookie LAW. info

Utilizam cookie-uri pentru a face site-ul prodieta.ro mai usor de folosit. Continuand navigarea in site si dand click pe "ACCEPT" inseamna ca va dati acordul.

INCHIDE

Toate informațiile din acest site sunt sub licența Revistei Online ProDieta.ro. Articolele Prodieta.ro NU pot fi preluate decât dacă se respectă condiția de a preciza sursa, cu link, conform Legii Drepturilor de Autor! ©2017. Toate articolele din site-ul pro dieta.ro sunt cu titlu informativ și nu trebuie tratate precum substitut al sfaturilor medicului de specialitate sau al oricărei alte forme de intervenție medicală profesională.
Informațiile au scop pur informativ. NU INTENȚIONEAZĂ SĂ OFERE SFATURI MEDICALE. Nici editorii prodieta.ro, autorii sau redactorii nu-și asumă responsabilitatea pentru niciuna dintre posibilele consecințe ale vreunui tratament, procedură, exercițiu, modificare în dietă, acțiune sau administrare a medicației ce rezultă din lectura sau aplicarea informației conținute în această informare. Publicarea acesteia nu echivalează cu practicarea medicinei, iar această informație nu înlocuiește recomandarea dată de medicul dumneavoastră sau de altă autoritate medicală. Înainte de urmarea oricărui tratament, cititorul trebuie să ceară sfatul unui medic sau al unui reprezentant medical.