Orezul brun. Beneficii & Retete.

Orez brunOrezul brun este considerat a fi mai sănătos decât orezul alb pentru că are mai multe proprietăți nutritive și aduce mai multe beneficii sănătății. Cu toate acestea, orezul alb este mult mai consumat pe scară largă, așa cum este și cazul făinii albe rafinate versus făina integrală. Cu toții știm că produsele rafinate sunt mult mai puțin sănătoase și cu toate acestea comoditatea și lipsa de informare fac ca produsele integrale să fie mai rar pe mesele noastre. Potrivit unui studiu realizat de American Journal of Clinical Nutrition, în lupta orez brun vs orez alb, cel brun este în mod clar alegerea cea mai indicată atât din punct de vedere nutriţional, cât şi din punctul de vedere al inerentelor beneficii aduse organismului.

Orezul brun este o componentă esenţială într-o dietă sănătoasă bazată pe plante, alături de legume, fructe, fasole, cereale, alune şi seminţe.

Orez brun profil nutritional

Orez brun – profil nutritional

Orezul brun este o sursă bună de nutrienţi importanţi pentru sănătate, cum ar fi fibre, fitochimicale şi minerale esenţiale. Orezul brun bio – ecologic – organic poate aduce mai multe beneficii sănătăţii decât orezul brun crescut convențional, întrucât produsele certificate ecologic conțin,  în comparație cu alimentele provenite din culturile convenționale, un nivel mai mic de substanţe chimice și pesticide care pot afecta sănătatea.

Orezul brun este bogat în substanţe nutritive şi nu are prea multe calorii (106 calorii la 95 grame), constituind astfel un aliment indicat și în dieta de mențienere a greutății optime. Cerealele integrale, aşa cum este orezul brun, sunt bogate în fibre, ce pot reduce riscul bolilor de inimă şi anumite tipuri de cancer, asigură o digestie bună și o greutate optimă. Mai mult, orezul brun este bogat în minerale esențiale, incluzând magneziu și mangan, precum și fitonutrienți bioactivi, cum ar fi lignani, fitoestrogeni și compuși fenolici. Orezul brun este un aliment fără gluten, care nu conține grăsimi rele sau colesterol (ci numai urme de grăsimi și sodiu).

De ce să gătim cu orez brun sau integral?

Înainte să treacă prin procesul de rafinare, orezul alb este de fapt orez brun. Orezul brun este cel nerafinat și ca atare, spre deosebire de orezul alb, conţine învelişul şi tărâța, componente ce furnizează “integritate nutrițională” boabelor de orez care sunt mai bogate în proteine, tiamină, calciu, magneziu, fibre și potasiu. Orezul alb are un timp de gătit mai scurt iar cel brun, integral, roșu sau negru fierbe într-un interval de timp puțin mai mare.

Pentru persoanele care încearcă să slăbească sau pentru cei cu diabet, orezul brun poate fi un ajutor important datorită indicelui glicemic scăzut care ajută la reducerea insulinei.

Dupa procesare, orezul mai are doar 55 la sută dintre elementele inițiale și este uneori îmbunătățit industrial cu vitaminele B și fier. Din păcate, multe dintre ambalajele de orez alb au o etichetă pe care scrie “îmbogățit”. Din moment ce orezul alb a fost decojit și implicit privat de fier, vitamine, zinc, magneziu și alte elemente nutritive în timpul procesului de rafinare, producătorii trebuie să adauge vitamine de sinteză și fier, astfel încât să poată fi comercializat drept un „aliment nutritiv.” Chiar și îmbogățit, orezul alb nu are tot atât de multe beneficii nutriționale precum cel brun.

Beneficiile orezului brun sunt enumerate mai jos:

Bogat în seleniu. Orezul brun este bogat în seleniu, care reduce riscul de a dezvolta boli cunoscute, cum ar fi cancerul, bolile de inimă şi artrita.

Conţinut mare de mangan. O cană de orez brun asigură 80% din DZR de mangan. Manganul ajută corpul să sintetizeze grăsimile. De asemenea, manganul aduce multe beneficii sistemului nervos și celui de reproducere.

Bogat în uleiuri naturale. Uleiurile naturale sunt benefice pentru organism, deoarece aceste grăsimi sănătoase ajută la ameliorarea nivelului de colesterol rău.

Ajută la slăbire. Conținutul de fibre al orezului brun menţine o digestie optimă a alimentelor şi buna funcţionare a intestinelor. Orezul brun este completarea perfectă a dietei de zi cu zi pentru cei care doresc un tranzit intestinal regulat. În plus, orezul brun induce rapid senzaţia de saturaţie, ceea ce înseamnă că vom mânca mai puțin.

Este considerat cereală integrală. Orezul brun este considerat o cereală integrală, deoarece nu îşi pierde din “integritatea nutrițională” printr-un proces de rafinare. S-a demonstrat că cerealele integrale ajută la reducea acumulărilor de placă arterială și reduc riscul bolilor de inimă.

Bogat în antioxidanți. Iată că și orezul brun poate avea antioxidanți, nu numai fructele și legumele. De obicei, asociem alimentele bogate în antioxidanți cu afinele, căpșunele și alte fructe și legume. Capacitatea antioxidantă a orezului brun este una comparabilă cu cea alimentelor enumerate.

Bogat în fibre. Orezul brun este bogat în fibre şi se află în topul celor mai bune alimente care pot ajuta la prevenirea cancerului de colon. Acest lucru se datorează nivelului ridicat de fibre conținut în mod natural. Aceste fibre se atașează de substanțele nocive și de toxinele din organism, astfel eliminându-le și împidicându-le să se atașeze de peretele colonului.

Nu crește prea mult glicemia. Orezul brun consumat cu măsură ține glicemia sub control (spre deosebire de orezul alb). Studiile arată că, pentru cei care consumă orez brun în loc de orez alb, riscul de a face diabet scade cu până la 60%. În general sunt recomandate alimentele integrale versus cele rafinate.

Aliment recomandat pentru copii. Mesele cu orez brun sunt cea mai bună alegere pentru copii, datorită elementelor nutritive şi fibrelor conținute. Cerealele integrale și orezul brun sunt o alegere mult mai bună decât produsele din sectorul cerealelor pe bază de orez alb rafinat deoarece, în timpul creşterii, sugarii și copiii mici necesită diete bogate în substanțe nutritive naturale pentru o creştere rapidă sănătoasă.

Consumul de orez brun organic (ecologic) poate aduce beneficii suplimentare pentru sănătate, comparativ cu consumul de orez non-organic. Este cert că alimentele ecologice au mai puține pesticide și chimicale. Comparativ cu acele culturi alimentare ecologice, culturile cultivate convențional conțin mult mai multe reziduuri de pesticide, care pot dăuna sănătății în funcție de tipul de pesticide și nivelul de expunere a omului la acestea. Alimentele organice, cum ar fi orezul brun organic, sunt mai puțin procesate industrial decât alimentele non-organice, ceea ce înseamnă că vor conține mai puțini coloranți artificiali, arome, îndulcitori și conservanți, substanțe dăunătoare pentru sănătate.


Reţete cu diverse tipuri de orez

Rețeta de supă de roşii cu orez brun

Supa de roşii cu orez brun se prepară rapid, este delicioasă și bogată în vitamine. Este bogată în antioxidanți – respectiv licopenul din tomate.

Supa de rosii cu orez brun bio

Supa de rosii cu orez brun bio

Ingrediente:
ulei de măsline;
• 1 ceapă tocată;
• ardei gras tăiat mărunt;
• 2 căței de usturoi tocați mărunt;
• 100 grame orez brun;
• 500 grame suc de roșii;
• 400 ml supă de pui (preferabil de țară);
• pătrunjel, rozmarin sau busuioc;
• condimente: curcuma (turmeric), sare neiodată, piper.

Mod de preparare:

Punem uleiul de măsline într-o cratiţă şi călim ceapa câteva minute. Adăugăm usturoiul tocat și 1 linguriță de curcuma și amestecăm uşor, până când ceapa capată o culoare galbenă. Încorporăm orezul brun. Adăugăm supa de pui și sucul de roșii. Lăsăm la fiert timp de 30 de minute. Dacă supa se îngroaşă prea mult, se mai adaugă supă de pui sau apă.
Supa de roşii cu orez brun se poate decora cu pătrunjel tocat, rozmarin sau busuioc proaspăt. Se poate servi şi cu paine prăjită sau crutoane.


Rețeta de pilaf de orez brun integral cu piept de pui

Orezul brun cu pui este o mâncare sănătoasă, echilibrată din punct de vedere al raportului carbohidrați – proteine – grăsimi sănătoase. Se pregăteşte relativ uşor.

Ingrediente:
– 300 grame piept de pui dezosat și tăiat cuburi;
– 250 grame de orez brun;
– ceapă, ardei gras, morcov;
– o cutie de roşii în suc propriu sau roșii proaspete tăiate mărunt;
– ulei de măsline;
– sare;
– condimente;
– pătrunjel.

Mod de preparare:
Punem la fiert orezul brun în apă în care am adăugat sare și două linguri de ulei de măsline (pentru mai mult de 30 de minute). După ce a fiert, închidem focul și lăsăm cîteva minute orezul căci încă mai absoarbe din apă.
Într-un wok punem la sotat ceapa, ardeiul gras și morcovul feliate mărunt, iar după numai 5 minute adăugăm bucățelele de piept de pui. După alte 5 minute adăugăm conserva de roşii în suc propriu (sau roșiile proaspete tăiate mărunt) și mai lăsăm 15 minute pe foc. Dacă scade prea mult mai adăugăm apă.
Înainte să închidem focul adăugăm și orezul, punem condimentele şi amestecăm bine până când se omogenizează totul. Condimentul curcuma (turmeric) dă o culoare foarte frumoasă orezului și un gust delicios.


Orez integral cu fructe de mare / Frutti di Mare Risotto

Rețeta este foarte elegantă. O puteți pregăti cu orez brun, orez roșu, orez negru sau orez basmati » toate aceste tipuri speciale de orez integral pot fi regăsite aici «

Ingrediente:

Reteta orez cu fructe de mare

Reteta orez cu fructe de mare

– 300 grame de fructe de mare proaspete sau congelate;
– 250 de grame de orez roșu, negru, brun sau basmati;
– 1 ceapǎ;
– 3 cǎţei de usturoi;
– 1 ardei gras;
– Ulei de măsline de cea mai bună calitate;
– ½ pahar de vin alb demidulce;
– 70 gr unt;
– Pătrunjel;
– Sare, piper după gust, suc de la o jumătate de lămâie. Condimentul curcuma (turmeric) dă o culoare foarte frumoasă orezului și un gust delicios.

Mod de preparare:
Fierbem orezul integral până capătă consistența dorită (circa 30 de minute). Într-o tigaie wok neaderentă punem la călit usturoiul tăiat mărunt, adăugăm fructele de mare scurse bine şi le sotăm 5 minute. Apoi adaugăm vinul alb şi peste 3 minute pătrunjelul sau busuiocul tăiate mărunt, sare şi piper. Lăsăm pe foc până când se crează un sos.
Ȋntr-o altǎ tigaie, punem 70 gr de unt şi călim ceapa şi ardeiul tǎiate mǎrunt. Adaugăm orezul fiert, sucul de lămâie şi răsturnăm totul în tigaia wok cu fructele de mare. Amestecăm, decorăm și servim. Putem pune și separat orezul cu legume lângă fructele de mare cu sos de vin alb – depinde de gustul și imaginația dvs. Poftă bună!

Puteti posta comentarii mai jos .


Mancare fara calorii

Facebook prodieta.ro

Smoothie slabire si detox

Ceaiuri Yogi Tea Germania prodietanaturala.ro Romania

Alimente pentru slabire, paste si orez fara calorii

Opinia / Comentariul dvs

Completati calculul matematic (anti-spam). Multumim :) *

Powered by WordPress | Designed by: Themes Gallery | Thanks to wordpress 4 themes, Download Premium WordPress Themes and

Folosim cookie-uri pentru a imbunatati calitatea serviciilor. Va cerem acordul conform EU Cookie LAW. info

Utilizam cookie-uri pentru a face site-ul prodieta.ro mai usor de folosit. Continuand navigarea in site si dand click pe "ACCEPT" inseamna ca va dati acordul.

INCHIDE

Toate informațiile din acest site sunt sub licența Revistei Online ProDieta.ro. Articolele Prodieta.ro NU pot fi preluate decât dacă se respectă condiția de a preciza sursa, cu link, conform Legii Drepturilor de Autor! ©2017. Toate articolele din site-ul pro dieta.ro sunt cu titlu informativ și nu trebuie tratate precum substitut al sfaturilor medicului de specialitate sau al oricărei alte forme de intervenție medicală profesională.
Informațiile au scop pur informativ. NU INTENȚIONEAZĂ SĂ OFERE SFATURI MEDICALE. Nici editorii prodieta.ro, autorii sau redactorii nu-și asumă responsabilitatea pentru niciuna dintre posibilele consecințe ale vreunui tratament, procedură, exercițiu, modificare în dietă, acțiune sau administrare a medicației ce rezultă din lectura sau aplicarea informației conținute în această informare. Publicarea acesteia nu echivalează cu practicarea medicinei, iar această informație nu înlocuiește recomandarea dată de medicul dumneavoastră sau de altă autoritate medicală. Înainte de urmarea oricărui tratament, cititorul trebuie să ceară sfatul unui medic sau al unui reprezentant medical.