Melasa

Melasa este produsă din trestie de zahăr. Melasa neagră, vâscoasă (blackstrap molasses) este cea mai căutată pentru alimentația sănătoasă căci are cei mai mulți nutrienți. Cerințele principale pentru a prepara melasa din trestie de zahăr sunt de a separa sucul de trestie de zahăr de pulpa acesteia, urmând procesul de extragere a zahărului (în mare parte, sucroză) din suc. Melasa este de fapt siropul care rămâne în urma extragerii zahărului din suc.

Melasa are mai puține calorii decât zahărul (practic, are 3 calorii per gram în loc de 4). La 100 de grame de melasă consumați cu 100 de calorii mai puțin decât la 100 gr zahăr.

Pe măsură ce valorile nutritive ale melasei încep să fie mai bine cunoscute, aceasta a început să fie tot mai mult aleasă ca alternativă sănătoasă la îndulcitorii de proastă calitate. Cea mai bună formă de melasă este cea neagră, care reține cei mai mulți nutrienți (vitamine, minerale).

Cum se obține melasa de cea mai bună calitate

Nu este ușor să extragi toată sucroza din sucul de trestie de zahăr. După o primă rundă de procesare, care implică centrifugarea și încălzirea (fierberea) sucului, se poate obține o cantitate foarte mare de sucroză, dar nu toată. Siropul care rămâne după prima etapă de procesare este melasa ușoară pe care o găsiți în magazine. Poartă denumirea și de „prima” melasă și are cel mai delicat gust dintre toate tipurile de melasă. Pentru a extrage mai multă sucroză este nevoie de o altă etapă de procesare (îndepărtarea sucrozei din siropul de melasă nu este atât de semnificativă din punct de vedere nutrițional, dar este importantă pentru producător din punct de vedere economic deoarece sucroza îndepărtată poate fi procesată mai departe și comercializată ca zahăr). Această a doua etapă de procesare concentrează siropul care devine mai închis la culoare, rezultând melasa brună pe care o puteți găsi în majoritatea magazinelor alimentare. Melasa brună este de asemenea numită melasă secundară.
Este posibilă și o a treia etapă de procesare, în urma acesteia rezultând melasa neagră vâscoasă. Aceasta este cea mai groasă formă de melasă, cea mai închisă la culoare, dar și cea mai bogată în minerale. Cele trei etape de încălzire sunt motivul culorii foarte închise a melasei negre și vâscoase deoarece, deși au fost îndepărtate multe zaharuri din sirop, cele care rămân se caramelizează datorită celor trei etape de încălzire. Uneori veți putea găsi melasă neagră și vâscoasă numai în magazinele cu mâncare naturală. Datorită conținutului de minerale superioare ale melasei negre și vâscoase, preferăm această versiune a produsului. Consumând-o, veți beneficia de cantități semnificative de calciu, cupru, fier, magneziu, mangan, potasiu și seleniu.

Fier

Melasa este o excelentă sursă de fier pentru vegetarieni, fiind unul dintre puținele alimente non-animale bogate în acest nutrient. O porție de melasă conține 1,89 mg fier, care furnizează mai mult de 20% din DZR (doza zilnică recomandată) de fier pentru bărbați și 11%, în cazul femeilor.

Alte surse vegetariene de fier sunt fasolea și spanacul. Deoarece sursele vegetale de fier sunt dificil de absorbit de către organismul uman, este recomandat să fie consumate alături de vitamina C, care ajută la absorbția fierului. Multe fructe, ca portocalele și kiwi, sunt bogate în vitamina C.

Minerale diverse

Melasa neagră și vâscoasă conține mult calciu, esențial pentru dinți și oase puternice. O porție are 82 mg, ceea ce înseamnă 8,2% din DZR. Totodată, acest tip de melasă este bogat în cupru, mangan și magneziu, care joacă și ele un rol important în a avea oase puternice. O porție furnizează 22% din DZR de cupru, 26% din DZR de mangan și 23% din DZR de magneziu. Fiecare dintre aceste minerale contribuie în mod diferit la buna funcționare a organismului. De exemplu, cuprul ajută la producerea globulelor roșii, iar magneziul este responsabil de secretarea hormonilor. Cu fiecare lingură, beneficiați de 48 mg magneziu – 11% și 15% din doza zilnică recomandată pentru bărbați și, respectiv, femei. Magneziul ajută la metabolizarea altor nutrienți, inclusiv a cuprului și zincului, și menține sănătatea oaselor. Ca și în cazul cuprului și fierului, ajută producerea de energie și, de asemenea, magneziul activează enzimele esențiale pentru o stare bună de sănătate. Prin includerea în dietă a unei cantități suficiente de magneziu, poate fi susținută sănătatea mintală întrucât un nivel scăzut de magneziu poate perturba procesele chimice din creier. De asemenea, o porție de melasă conține 586 mg de potasiu, echivalentul a peste 20% din DZR.

Vitamine

Cu toate că nu este la fel de bogată în vitamine așa cum este în minerale, melasa conține cantități mici de vitamine din complexul B solubile în apă. O porție furnizează 6% din DZR de acid pantotenic, precum și 21% din DZR de vitamina B6. Aceasta din urmă susține sistemele imunitar și nervos și este totodată utilă în metabolismul proteinelor.

Recomandări: în ce rețete folosim melasa neagră?

Adăugând o linguriță de melasă neagră atunci când pregătim pâine de casă sau orice aluat dospit vom fi plăcut surprinși de faptul că acesta va crește mai frumos, va fi foarte pufos și mai bun la gust. Puteți adăuga melasă neagră în blaturi dar și în cremele pentru torturi și prăjituri! Acestea vor avea mai puține calorii, vor fi mai sănătoase și mult mai delicioase!

Din fericire, valoarea nutrițională a melasei devine din ce în ce mai cunoscută și acum se comercializează diferite sortimente, ca ingrediente pentru copt, înlocuitori pentru zahăr și suplimente de minerale. Acest lucru este valabil în privința melasei negre și vâscoase, cel mai nutritiv sortiment de melasă. Este important ca melasa să fie organică (BIO), de calitate premium și neprocesată, pentru a păstra toate calitățile sale nutritive.



Puteti posta comentarii mai jos .


Mancare fara calorii

Facebook prodieta.ro

Smoothie slabire si detox

Ceaiuri Yogi Tea Germania prodietanaturala.ro Romania

Alimente pentru slabire, paste si orez fara calorii

Opinia / Comentariul dvs

Completati calculul matematic (anti-spam). Multumim :) *

Powered by WordPress | Designed by: Themes Gallery | Thanks to wordpress 4 themes, Download Premium WordPress Themes and

Folosim cookie-uri pentru a imbunatati calitatea serviciilor. Va cerem acordul conform EU Cookie LAW. info

Utilizam cookie-uri pentru a face site-ul prodieta.ro mai usor de folosit. Continuand navigarea in site si dand click pe "ACCEPT" inseamna ca va dati acordul.

INCHIDE

Toate informațiile din acest site sunt sub licența Revistei Online ProDieta.ro. Articolele Prodieta.ro NU pot fi preluate decât dacă se respectă condiția de a preciza sursa, cu link, conform Legii Drepturilor de Autor! ©2017. Toate articolele din site-ul pro dieta.ro sunt cu titlu informativ și nu trebuie tratate precum substitut al sfaturilor medicului de specialitate sau al oricărei alte forme de intervenție medicală profesională.
Informațiile au scop pur informativ. NU INTENȚIONEAZĂ SĂ OFERE SFATURI MEDICALE. Nici editorii prodieta.ro, autorii sau redactorii nu-și asumă responsabilitatea pentru niciuna dintre posibilele consecințe ale vreunui tratament, procedură, exercițiu, modificare în dietă, acțiune sau administrare a medicației ce rezultă din lectura sau aplicarea informației conținute în această informare. Publicarea acesteia nu echivalează cu practicarea medicinei, iar această informație nu înlocuiește recomandarea dată de medicul dumneavoastră sau de altă autoritate medicală. Înainte de urmarea oricărui tratament, cititorul trebuie să ceară sfatul unui medic sau al unui reprezentant medical.