Masline: proprietati, calorii, beneficii

Măslinele sunt apreciate pentru gustul lor intens dar și pentru proprietățile nutritive valoroase. Deși au multe calorii, câteva măsline adăugate în salată sau în alte preparate aduc beneficii de necontestat. Măslinii, sau Olea europaea, își au originile în zona mediteraneeană estică, însă cresc în orice loc cu climă similară. Sunt copaci uimitori cu o durata de viață de sute de ani.

Măsline: proprietăți nutritive, beneficii pentru sănătate și calorii. Câte tipuri de măsline există și care sunt cele mai recomandate?

Măsline: proprietăți nutritive, beneficii pentru sănătate și calorii. Câte tipuri de măsline există și care sunt cele mai recomandate?

Magazinele au mai multe tipuri de măsline. Majoritatea persoanelor sunt familiarizate cu măslinele verzi și negre; principalele diferențe dintre cele două sunt gradul de coacere sau oxidare la măslinele negre, precum și modalitățile prin care sunt tratate pentru îndepărtarea unui compus numit oleuropeină, benefic pentru sănătate, dar cu gust amărui.

O substanță amară din măslinele negre la face așadar necomestibile în momentul culegerii lor direct din copac, astfel că este absolut necesară procesarea sau păstrarea la saramură. Măslinele verzi se culeg înainte de a se coace, iar apoi sunt procesate. Măslinele devin negre atunci când se coc, însă nu toate măslinele negre la borcan sau conservă au fost culese atunci când erau coapte. Procesarea poate să dea culoarea neagră măslinelor necoapte. Indiferent de culoare, toate măslinele au proprietăți nutritive valoroase și conțin vitamine esențiale pentru sănătate.

Măslinele Kalamata provin din regiunea Kalamata din Grecia și de obicei se tratează în apă. În general, studiile arată că măslinele negre prezintă mai mulți fenoli benefici pentru sănătate și mai multă activitate antioxidantă decât măslinele verzi.

De ce sunt speciale măslinele Kalamata? Hidroxitirosolul, un fenol prezent în concentrație mare în măslinele Kalamata, poate contribui benefic la prevenirea daunelor asupra ADN-ului și dezvoltării anormale a celulelor. Alți fenoli din uleiul de măsline pot juca un rol în prevenirea cancerului de colon, fie prin influențarea producției de acizi biliari iritanți pentru intestine, fie prin efect protector direct asupra mucoasei intestinului gros. În plus, un compus prezent în coaja măslinelor poate susține decesul programat al celulelor cancerigene din colon.

Kalamata reprezintă numai unul dintre numeroasele soiuri mediteraneene de măsline. Lista de mai jos conține câteva dintre cele mai cunoscute soiuri de măsline mediteraneene:
GRECIA: Adriamitini, Amigdalolia, Chalkidiki, Kalamon, Koroneiki, Megaritiki, Mirtoia, Thassos, ș.a.
ITALIA: Cipresino, Coratina, Frantoio, Grappoio, Intrana, Leccino, Lecin de Sevilla, Moraiolo, Pendolino, Santa Cateria, Taggiasca, ș.a.
SPANIA: Arbequina, Bical, Blanqueta, Cornicabra, Farga, Gordal Sevillana, Hojiblanca, Lemono, Manzanillo, Morrut, Nevadillo, Piqual, ș.a.

Și cum să nu existe atât de multe soiuri de măsline când știm că sunt cultivate de mai mult de 5000 de ani și apreciate nu numai în zona Mediteranei, dar și în diverse zone din Africa și chiar în Asia. La nivel mondial, chiar și astăzi, măslinele sunt produse într-o cantitate mai mare decât chiar strugurii, merele sau portocalele (sursa: whfoods.com).

Proprietăți nutritive ale măslinelor: conțin vitamine din complexul B

Măslinele conțin tiamină, sau vitamina B1, acid pantotenic, sau vitamina B5 și vitamina B6. Organismul uman utilizează aceste vitamine pentru a transforma carbohidrații din mâncare în glucoză pentru obținerea de energie. Dincolo de acest lucru, fiecare vitamină B are o funcție a ei, iar corpul necesită zilnic cantități diferite din fiecare. Cea mai prezentă vitamină B din măsline este niacina, importantă pentru producția de hormoni. Cel care îi urmează este acidul pantotenic, esențial pentru producția de globule roșii.

Vitamina E este prezentă și ea în măsline și aduce beneficii pentru sănătate

Vitamina E este liposolubilă și se poate găsi în măsline. Această vitamină este un antioxidant, protejând celulele împotriva daunelor. De asemenea, este o componentă vitală pentru crearea de globule roșii în sânge. Puteți obține 1,65 mg de vitamina E din 100 g de măsline negre la conservă, potrivit U.S. Department of Agriculture’s Nutrient Data Laboratory. Persoanele cu vârsta de peste 14 ani au nevoie de 15 g de vitamina E pe zi, așadar consumul de măsline vă va ajuta într-o anumită măsură să obțineți această cantitate.

Vitamina A și betacarotenul din măsline

O porție de 100 g de măsline negre la conservă furnizează 403 UI de vitamina A și 237 mcg de betacaroten. Vitamina A este importantă pentru sănătatea ochilor, pentru buna funcționare a sistemului imunitar și pentru producția de globule roșii. Betacarotenul, un compus pe care corpul în transformă în vitamina A, are scopuri similare în organism ca vitamina A.

Vitamina C

În măsline este prezentă o cantitate mică de vitamina C. Acest antioxidant ajută corpul să producă și să repare țesuturi, inclusiv piele, colagen, tendoane și vase de sânge. O porție de 100 g de măsline conține 0,9 mg vitamina C. Doza zilnică recomandată de această vitamină este de 90 mg pentru bărbați și de 75 mg pentru femei, conform University of Maryland. Așadar măslinele furnizează o mică parte din vitamina C necesară zilnic dar, asociate cu o salată și cu oțet de mere sau suc de lămâie vă ajută să aduceți organismului un aport esențial de vitamina C.

Vitamina K

Deși legumele cu frunze verzi sunt cele mai bogate surse de vitamina K, 100 g de măsline conțin 1,4 mcg de această vitamină, potrivit Nutrient Data Laboratory. Funcția principală a vitaminei K este să asigure coagulare normală a sângelui. Deoarece ajută corpul să utilizeze calciul, aceasta este importantă și pentru densitatea osoasă. Vitamina E, prezentă și ea în măsline, ajută organismul să folosească vitamina K.

Câte calorii au măslinele?

Caloriile măslinelor diferă de tipul acesta și de cât ulei conțin. Circa 80-85% dintre caloriile măslinelor provin din ulei. În note generale însă, putem spune că 135 gr de măsline au 155 calorii. Indicele glicemic este foarte scăzut, deci pot fi consumate și de diabetici. Măslinele conțin cupru (38% din Doza Zilnică Recomandată), fier (25% din Doza Zilnică Recomandată), fibre și multe vitamine.

Conținutul ridicat de grăsimi mononesaturate din măsline a fost asociat benefic cu un risc redus de boli cardiovasculare. Aceia dintre noi care au o alimentație de tipul Dietei Mediteraneene, incluzând grăsimi mononesaturate (fără a exagera, desigur), au de obicei și un colesterolul scăzut și un raport optim între cel rău și cel bun LDL: HDL. Aceste grăsimi  mononesaturate precum cele din măsline diminuează riscul de boli de inimă.

Extractul din frunze de măslin, util pentru scăderea tensiunii arteriale

Un extract din frunzele de măslin care conține compusul antioxidant oleuropeină, care de obicei este îndepărtată din măsline prin tratamentul de conservare, a fost supus cercetărilor datorită potențialului benefic. Primele informații în acest sens sugerează că extractul are un efect de scădere a tensiunii arteriale ce se poate observa și prin folosirea unei doze mici medicament pentru tensiune arterială eliberat cu prescripție medicală. Un beneficiu adițional al extractului din frunze de măslin poate fi scăderea ușoară a nivelurilor de colesterol LDL.

Recomandări alimentare

O dietă mediteraneană tradițională prevede consumul zilnic a aproximativ 8-10 măsline sau ingerarea zilnică a 2-3 linguri de ulei de măsline, fie înmuiat în pâine, fie prin utilizarea sa la gătit, dar pentru scurt timp și la foc mic.

Uleiul de măsline extravirgin este cel mai puțin procesat, cel mai puțin acid și probabil cea mai sănătoasă alegere atunci când vine vorba de uleiul de măsline, însă poate fi scump. Căutați sortimentele presate la rece și organice. Uleiul de măsline extravirgin de calitate superioară are o aromă plăcută, o nuanță intensă de verde și un gust delicios, uneori cu un ușor gust iute-amărui.

Beneficiile consumului moderat de măsline au fost demonstrate pentru sistemul cardiovascular, sistemul respirator, sistemul nervos, sistemul muscular-scheletic, sistemul imunitar, sistemul inflamator și sistemul digestiv. Multe dintre aceste beneficii variate ale sistemelor organismului uman sunt de fapt legate de două aspecte care stau la baza proprietăților măslinelor, și anume, conținutul foarte mare de nutrienți antioxidanți și antiinflamatori.

Câteva recomandări de servire rapidă a măslinelor

  • Pate-ul de măsline (pasta de măsline) se pregătește foarte ușor: puneți măsline fără sâmburi alături de câțiva căței de usturoi și condimentele preferate în blender. Puteți întinde acest tip de pate vegetal pe pâine multicereale.
  • Astăzi găsim în magazine paste variate. Alegeți sortimentele din linte, mazăre, năut, hrișcă mult mai bogate nutritiv decât pastele din grâu sau din orez. Consumați-le natur, amestecate doar cu măsline, ierburi mediteraneene, roșii și verdețuri locale.
  • Adăugați măsline la salata de ton sau cu pui.
Măsline autentice Kalamata, pasta de măsline, paste din mazăre, năut, hrișcă și multe legume BIO regăsim în site-ul ProDietaNaturala.ro cu livrare rapida și chiar gratuită în funcție de comandă. Detalii în site!

Măsline autentice Kalamata, pasta de măsline, paste din mazăre, năut, hrișcă, ulei de măsline cu gust premiat și multe legume BIO regăsim în site-ul ProDietaNaturala.ro cu livrare rapida și chiar gratuită în funcție de comandă. Detalii în site!

Puteti posta comentarii mai jos .


Mancare fara calorii

Facebook prodieta.ro

Smoothie slabire si detox

Ceaiuri Yogi Tea Germania prodietanaturala.ro Romania

Alimente pentru slabire, paste si orez fara calorii

Opinia / Comentariul dvs

Completati calculul matematic (anti-spam). Multumim :) *

Powered by WordPress | Designed by: Themes Gallery | Thanks to wordpress 4 themes, Download Premium WordPress Themes and

Folosim cookie-uri pentru a imbunatati calitatea serviciilor. Va cerem acordul conform EU Cookie LAW. info

Utilizam cookie-uri pentru a face site-ul prodieta.ro mai usor de folosit. Continuand navigarea in site si dand click pe "ACCEPT" inseamna ca va dati acordul.

INCHIDE

Toate informațiile din acest site sunt sub licența Revistei Online ProDieta.ro. Articolele Prodieta.ro NU pot fi preluate decât dacă se respectă condiția de a preciza sursa, cu link, conform Legii Drepturilor de Autor! ©2017. Toate articolele din site-ul pro dieta.ro sunt cu titlu informativ și nu trebuie tratate precum substitut al sfaturilor medicului de specialitate sau al oricărei alte forme de intervenție medicală profesională.
Informațiile au scop pur informativ. NU INTENȚIONEAZĂ SĂ OFERE SFATURI MEDICALE. Nici editorii prodieta.ro, autorii sau redactorii nu-și asumă responsabilitatea pentru niciuna dintre posibilele consecințe ale vreunui tratament, procedură, exercițiu, modificare în dietă, acțiune sau administrare a medicației ce rezultă din lectura sau aplicarea informației conținute în această informare. Publicarea acesteia nu echivalează cu practicarea medicinei, iar această informație nu înlocuiește recomandarea dată de medicul dumneavoastră sau de altă autoritate medicală. Înainte de urmarea oricărui tratament, cititorul trebuie să ceară sfatul unui medic sau al unui reprezentant medical.