Lecitina

Lecitina este un termen generic folosit pentru lipide sau grăsimi și se găsește, printre altele, în alimente precum gălbenușul de ou, organe (cum ar fi rinichi, ficat și intestine), nuci și spanac. Lecitina este utilizată și medical pentru a trata boli, cum ar fi boala Alzheimer, boli de ficat, acnee, anxietate dar și pentru slăbire.

Lecitina: proprietati si beneficii. Recomandari.

Lecitina: proprietăți și beneficii. Recomandări.

Corpul nostru are nevoie de lecitină pentru a funcționa corect și pentru a îndeplini diverse funcții importante care contribuie la starea generală de sănătate. Lecitina are efecte pozitive asupra lipidelor din sânge, în special în combinație cu compușii din plante numiți steroli. 

Lecitina a fost identificată pentru prima dată în 1846 de către Maurice Gobley și reprezintă numele unui amestec de fosfolipide. Lecitina este o componentă importantă a anumitor alimente dar poate fi folosită și ca supliment alimentar. Organismul descompune lecitina în colină, fosfat, glicerol și acizi grași.

Cum funcționează lecitina?

Majoritatea elementelor nutritive găsite în lecitină sunt stocate sub formă de colină. Organismul poate produce colina numai în cantități mici, așa că trebuie să consume alimente bogate în lecitină pentru a obține cantități adecvate, conform Linus Pauling Institute, Oregon State University. Una dintre cele mai bune surse de lecitină este din ouă, în special în gălbenuș. Un ou mare conține 126 miligrame de colină, conform Linus Pauling Institute. Institutul de Medicină al Academiei Naționale de Științe SUA recomandă 550 de miligrame de colină pe zi pentru bărbați și 425 de miligrame pe zi pentru femei. Iar dacă nu ne plac ouăle sau nu dorim să consumăm prea multe, este bine să știm că regăsim colină și în alimente precum creveți, scoici, carne de pui sau curcan, ton, cod, somon și carne de vită. Componentă principală a lecitinei, colina ajută la digestia grăsimilor și la eliminarea toxinelor. Ficatul folosește lecitina din alimente pentru a distribui colina în tot corpul prin intermediul sistemului circulator. 

Lecitina este convertită în acetilcolină, o substanță care transmite impulsurile nervoase și care joacă un rol important în formarea creierului, a somnului, memoriei și învățării. Într-adevăr, mulți dintre noi nu știm prea multe despre ce este lecitina și în ce alimente se găsește dar știm că avem nevoie de ea dacă dorim să ne funcționeze impecabil creierul. Mitul despre beneficiile lecitinei este promovat în special în studenție, când orice ajutor în învățare este binevenit.

Ficatul nostru produce lecitină dar, în același timp, are nevoie de aceasta pentru a funcționa corect. Lecitina ajută la regenerarea celulelor hepatice și poate ajuta ficatul să se vindece de virusul hepatitei. În plus, lecitina ajută la buna funcționare a vezicii biliare și a inimii. Lecitina obținută din soia acționează în corp ca o sursă de colină pentru sinteza neurotransmițătorului acetilcolină și poate stimula metabolismul colesterolului.

În ce alimente se găsește lecitina?

Laboratoarele de analiză a produselor alimentare analizează în mod obișnuit conținutul de colină al alimentelor, iar alimentele cu un conținut ridicat de colină sunt considerate a fi bogate și în lecitină. Celele mai bogate surse de colină sunt alimentele de origine animală. Daca alegem să mâncăm cod, somon, fructe de mare și pește gras vom obține până la 70 miligrame de colină/per porție medie. În plus, aceste alimente au și alte avantaje precum acizi grași Omega 3 și DHA care scad riscul bolilor cardiovasculare și îmbunătățesc starea de sănătate. Mâncați de cel puțin două ori pe săptămână pește proaspăt și fructe de mare.

Și în lapte se găsește lecitină. O cană de lapte ne oferă circa 40 miligrame de colină. Aceasta se găsește și în derivatele laptelui, în iaurt, brânzeturi și cașcaval. Verdețurile au și ele colină însă nu atât de mult ca produsele de origine animală iar vegetarienii au o probabilitate mare de a avea un aport insuficient de colină. Aceștia pot folosi suplimente alimentare de lecitină.

Lecitina se găsește și în legume. O porție de fasole fiartă sau o cană de de lapte de soia oferă aproximativ 70-80 miligrame de colină. Untul de arahide are 20 de miligrame de colină la circa 2 lingurițe. Arahidele și uleiul de soia conțin lecitină și oferă vitamina E și grăsimi nesaturate benefice pentru o inimă sănătoasă. Soia are și proteine de înaltă calitate și fibre alimentare iar multe produse din soia au isoflavone care pot reduce riscul de apariție a bolilor de inimă.

Veți remarca faptul că lecitina se regăsește pe eticheta multor alimente (ciocolata, spre exemplu) iar acest lucru se datorează faptului că împiedică ingredientele să se separe unele de altele și de aceea este folosită destul de des precum aditiv în industria alimentară dar și farmaceutică. Lecitina se foloseşte ca aditiv alimentar în: sosuri, maioneză, ciocolată, creme, aluat, produse de patiserie şi fast food etc.

Lecitina ne ajută și la slăbire

Lecitina ne poate ajuta și să slăbim, datorită capacității sale de a sparge grăsimile în molecule mai mici. Astfel, organismul poate utiliza acești acizi grași pentru energie în loc să-i folosească în stocarea de grăsime. Știați că se folosesc și injecții cu lecitină pentru slăbire? Straturile de grăsime aflate sub piele pot fi diminuate prin lipoliza, o metodă nechirurgicală prin care se injectează lecitină obținută din extract de soia.

Lecitina poate preveni calculii biliari, după cum arată anumite cercetări citate de Huntington College of Health Sciences. Se pare că nivelurile scăzute de lecitină din bilă sunt asociate cu prevalența calculilor biliari. Harvard Health Publications menționează că este recomandabil să mâncăm un ou pe zi având grijă să limităm consumul altor alimente bogate în colesterol.

Puteti posta comentarii mai jos .


Mancare fara calorii

Smoothie slabire si detox

Ceaiuri Yogi Tea Germania prodietanaturala.ro Romania

Alimente pentru slabire, paste si orez fara calorii

Opinia / Comentariul dvs

Completati calculul matematic (anti-spam). Multumim :) *

Powered by WordPress | Designed by: Themes Gallery | Thanks to wordpress 4 themes, Download Premium WordPress Themes and

Folosim cookie-uri pentru a imbunatati calitatea serviciilor. Va cerem acordul conform EU Cookie LAW. info

Utilizam cookie-uri pentru a face site-ul prodieta.ro mai usor de folosit. Continuand navigarea in site si dand click pe "ACCEPT" inseamna ca va dati acordul.

INCHIDE

Toate informațiile din acest site sunt sub licența Revistei Online ProDieta.ro. Articolele Prodieta.ro NU pot fi preluate decât dacă se respectă condiția de a preciza sursa, cu link, conform Legii Drepturilor de Autor! ©2017. Toate articolele din site-ul pro dieta.ro sunt cu titlu informativ și nu trebuie tratate precum substitut al sfaturilor medicului de specialitate sau al oricărei alte forme de intervenție medicală profesională.
Informațiile au scop pur informativ. NU INTENȚIONEAZĂ SĂ OFERE SFATURI MEDICALE. Nici editorii prodieta.ro, autorii sau redactorii nu-și asumă responsabilitatea pentru niciuna dintre posibilele consecințe ale vreunui tratament, procedură, exercițiu, modificare în dietă, acțiune sau administrare a medicației ce rezultă din lectura sau aplicarea informației conținute în această informare. Publicarea acesteia nu echivalează cu practicarea medicinei, iar această informație nu înlocuiește recomandarea dată de medicul dumneavoastră sau de altă autoritate medicală. Înainte de urmarea oricărui tratament, cititorul trebuie să ceară sfatul unui medic sau al unui reprezentant medical.