LAPTELE (PA)

Articol ce face parte din seria de articole despre PIRAMIDA ALIMENTARA (PA)

Laptele

Laptepoate fi fara pic de grasime, cu grasime 1% sau 2% sau poate fi integral (cand nu s-a redus grasimea). Puteti gasi in comert si lapte cu arome (ciocolata, capsuni s.a.). Mai gasim si lapte fara lactoza. Multe dintre deserturi sunt pe baza de lapte precum: budinca, iaurtul inghetat sau inghetata. Desigur si branza este pe baza de lapte, in toate variantele ei: branza simpla, branza cheddar, mozzarella, ricotta, svaiter, parmezan sau altele. Smantana sau iaurtul (simplu, degresat, cu fructe, ciocolata sau alte arome) sunt si ele alimente ce au la baza laptele.
Principalii nutrienti pe care ii gasim in lapte si derivatele lui sunt calciul, potasiul, vitamina D si proteinele.

branza, lactateCalciul este de folos pentru fortificarea oaselor si a dintilor.
Care este necesarul de calciu al organismului? Un adult are nevoie de 1.000 mg calciu pe zi in timp ce un tanar intre 9 si 18 ani are nevoie de aprox. 1.300 mg calciu pe zi. Un copil intre 4 si 8 ani are un necesar de calciu de 800 mg iar un copil intre 1 si 3 ani necesita 500 mg calciu. Verificati pe cutiile de lapte si pe toate alimentele ambalate nivelul de calciu la 100 grame. Va va fi usor sa faceti un calcul despre aportul de calciu.
• O dieta bogata in potasiu ajuta la mentinerea presiunii sangelui la un nivel optim. Potasiu gasim in special in lapte si iaurt.
Vitamina D are printre altele si functia de a mentine in organism un nivel optim de calciu si fosfor. De aceea unele produse precum laptele, iaurtul sau cerealele sunt imbunatatite cu vitamina D.
Proteinele ajuta printre altele la lupta impotriva infectiilor, la vindecarea ranilor si la regularizarea nivelului enzimelor si hormonilor. Organismul converteste proteinele in amino-acizi care repara tesutul muscular si sistemul osos.

Sfaturi practice pentru a avea o dieta sanatoasa, bogata in lapte si derivate:

• Consumati la micul dejun lapte cu cereale.
• Luati la pachet la scoala sau la serviciu iaurt. Va fi o gustarea sanatoasa si gustoasa!
• Amestecati iaurt cu fructe in blender, ornati-l cu bucati de fructe si veti avea un desert delicios.
• Puneti branza taiata bucatele mici in salata de rosii
• Puneti topping de branza sau cascaval peste cartofii copti (nu va recomandam cartofii prajiti nici in acest articol si in general in programul de dieta promovat de site-ul nostru)

Scrie un raspuns:

Completati calculul matematic (anti-spam). Multumim :) *