Alergiile si intolerantele alimentare

Alergiile alimentare sunt relativ usor de constatat iar persoanele care au alergii alimentare trebuie sa citeasca cu atentie etichetele alimentelor. Alergiile alimentare nu trebuie confundate cu intolerantele alimentare.

stiati ca

Stiati ca aproximativ doi din cinci americani cred despre ei că au alergii la anumite alimente (adica mai mult de o treime din populatie)?!. Cu toate acestea, adevarul este ca mai putin de 1% dintre ei au cu adevărat alergii alimentare!

Ce este alergia alimentara?

O alergie alimentara se produce atunci cand sistemul imunitar al organismului nostru reactioneaza impotriva anumitor substante din diverse produse alimentare, produse care in mod obisnuit sunt inofensive pentru organismul uman. Acest lucru este diferit de asa numita intoleranta la un produs alimentar care nu implica sistemul imunitar. Majoritatea alergiilor alimentare sunt usoare si totusi in unele cazuri acestea pot provoca soc anafilactic, o reactie grava care uneori poate pune viata in pericol.
Trebuie sa avem in vedere faptul ca alergiile alimentare afectează mai ales copiii mici.

De unde stim daca suntem alergici:

Multi oameni cred ca au alergii alimentare dar de fapt au intolerante alimentare. Simptomele unei adevarate alergii alimentare implică de obicei reactii pe piele si reactii ale intestinelor şi incep de obicei imediat după ce mancati dar nu mai tarziu de 2 ore de la ingestia alimentelor. Cele mai des intalnite simptome prin care ne dam seama ca avem alergii alimentare sunt:

  • Urticarie, mancarimi sau eczeme;
  • Greata si varsaturi, crampe la stomac, indigestie sau diaree;
  • Edeme ale pleoapelor, feţei, buzelor, limbii, gatului sau în alte părţi ale corpului (numit edem angioneurotic);
  • Congestie nazala sau probleme de respiraţie;
  • Ameteli sau lesin.

În cazul în care simptomele listate mai sus sunt extreme, se poate considera ca pot pune în pericol viaţa. Sunaţi de urgenţă la o unitate medicală dacă vedeti următoarele semne de reacţie alergică extrema (şoc anafilactic):

  • Inflamatie in gat si dificultati de înghitire;
  • Dificultati de respiratie;
  • Puls foarte rapid;
  • Ameteli sau lesin;
  • Culoarea albastra a unghiilor sau a pielii.

Alimente care provoaca alergii sau intolerante alimentare

În cele mai multe cazuri alergiile apar atunci cand o persoană are deja o sensibilitate genetică catre anumite alergii si este expus la substantele care provoaca acele alergii.

In lista de mai jos prezentam alimentele care pot provoca alergii alimentare:

  • Crustacee – cum ar fi creveti, crabi sau homar;
  • alergie la capsuni Nuci, migdale, alune. Prezenta acestora in diverse prajituri, inghetate sau alte preparate este de cele mai multe ori semnalata pe eticheta;
  • Anumite fructe – în special căpşuni, dar puteti fi alergici si la pepeni, ananas, fructe tropicale;
  • Tomate;
  • Peşte;
  • Din ce in ce mai frecvent se constata alergii la alimente care contin aditivi alimentari, cum ar fi coloranti alimentari, agenti de îngroşare şi conservanţi. Din această categorie, glutamatul monosodic (MsG) creeaza in mod frecvent alergii alimentare. Incercati sa evitati mezelurile, conservele, sucurile acidulate, bomboanele colorate sau supele la plic!

In lista de mai jos prezentam alimentele care pot determina intoleranţă alimentara:

  • Graul şi alte cereale care conţin gluten. Despre gluten se vorbeste tot mai mult in ultimul timp si asta pentru ca glutenul provoaca intoleranta alimentara si este prezent in foarte multe preparate. Cititi etichetele si alegeti produsele “fara gluten”.
  • Lapte de vaca şi alte produse lactate.
  • Produse din porumb.

Factori de risc:

Daca in familia dvs exista deja un istoric al prezentei alergiilor atunci riscul de a avea si dvs este unul sporit. Daca ambii parinti au alergii alimentare, aveţi o şansă de 75% de a avea si dvs alergii. Dacă unul dintre părinţi are alergii alimentare, atunci dvs aveti 30 – 40% şanse. Daca nici unul dintre parinti nu are alergii, posibilitatile sunt foarte mici, sub 10 – 15%.

Expunerea excesiva la un anumit aliment este un factor de risc. De exemplu, în Japonia, unde orezul este o mancare de baza, se intalnesc foarte multe cazuri de alergii la orez. În Scandinavia, un alergen comun este este pestele – specia cod, iar în India chickpeas – leguma asemanatoare cu mazarea noastra.

Diagnosticul de alergie alimentara:

Medicul dvs de familie trebuie sa faca un istoric al experientelor dvs, ce simptome ati avut dupa ce ati ingerat anumite
alimente si la cat timp dupa ingerare au aparut simptomele. Medicul dumneavoastră va dori de asemenea să ştie cat de des aveţi reacţii alergice şi ce tip de tratament medical aţi primit. Chiar dacă simptomele vor parea in mod clar legate de un anumit produs alimentar, medicul dumneavoastră ar putea lua decizia sa mai faceţi cateva teste pentru a fi siguri că aveţi cu adevărat alergii alimentare şi pentru a verifica alimentele sau produsele alimentare responsabile pentru reactiile dumneavoastră.

Mancarea ce cauzează alergii poate fi uneori identificata prin următoarele tehnici:

  • Eliminarea din regimul alimentar a alimentelor suspectate si reintroducerea lor la un interval de timp daca simptomele nu se manifesta. Această metodă nu este o solutie absoluta dar poate ajuta in a restrange lista de alimente suspecte.
  • Testele pe piele. Un concentrat de alergeni alimentari este plasat sub piele; dacă sunteti alergici, vor aparea leziuni de culoare roşie asupra pielii. Acestea apar in general, in termen de 15 – 20 de minute.
  • Analizele de sange (Rast şi ELIsa). Acestea cauta anticorpi impotriva alergenilor alimentari.

Prevenire a alergiilor inca din copilarie:

Diverse clinici de sanatate cu reputatie sugereaza parintiilor ca pot lua unele măsuri pentru copilul lor, pentru a reduce
sansele de a avea alergii la diverse produse alimentare (cu toate ca nu exista garantii ca vor fi de succes). Dacă unul sau ambii părinti au un istoric personal sau familial legat de alergii [de exemplu astm, eczeme, febra fanului, rinite alergice (alergie la animale, praf de acarieni sau noroi)] se recomanda urmatoarele:

  • In timpul sarcinii şi al alaptarii sunt de evitat principalii alergenii alimentari precum arahidele si fructele cu coajă arborifera, proteinele de alune, ingredientele de lapte de vaca, oua si grau.
  • Alaptatul este recomandabil chiar pana la 2 ani. Mamele sunt sfatuite sa dea copilului numai lapte matern pentru primele 6 luni de viata, folosind formule hipoalergenice de completare a alăptării, dacă este necesar.
  • Copilul trebuie sa creasca intr-un mediu sanatos, curat, fara mizerie si animale murdare in jur.

Deoarece este recomandabil sa permitem ca tractul gastro-intestinal al copilului sa se maturizeze, urmatoarele strategii
pot fi de folos:

  • Sa nu oferim copilului alimente solide decat dupa varsta de 6 luni.
  • Alimentele considerate a fi destul de alergene nu trebuie oferite copiilor decat numai dupa anumite varste. Astfel: produse lactate dupa varsta de 1 an; ouă dupa varsta de 2 ani; arahide, nuci, peşte dupa varsta de 3 ani.
  • În cazul în care se dezvolta alergii este recomandat sa se evite alimentele ce le-au provocat.

Tratamentul alergiilor:

Tratamentul variaza in functie de tipul şi de severitatea simptomelor. Simptomele usoare pot disparea si fără tratament. Medicii recomanda in general pastile pentru a diminua uşoara mancărime, umflaturile, erupţia cutanată, curgerea nasulului sau durerile de cap, dupa caz. Cremele calmante pentru piele pot preveni sau ne pot scuti de mancarimi. Reacţiile alergice severe (şoc anafilactic) poate veni pe neaşteptate şi pot accelera rapid; în acest caz, este nevoie de tratament medical de urgenţă. În unele cazuri foarte severe, supravieţuirea poate depinde de o injecţie de adrenalina. Suferinzii de alergii alimentare trebuie sa invete sa-si auto-administreze epinefrine, fapt care le poate salva viaţa daca reactiile sunt severe si repetate. Evitarea alimentelor alergene este cel mai bun mod de a preveni reacţiile alergice.

Ce alimente sa evitam pentru a nu avea reactii alergice

Lifestyle “stil de viaţă”

Cititi cu foarte mare atentie etichetele cu lista de ingrediente a produselor. Multe produse alimentare sunt prelucrate cu arahide, ouă, lapte sau derivate cum ar fi zerul. Deşi ar trebui să evitati alimentele care provoacă reacţii alergice, asta nu inseamna ca nu trebuie se aveti o dieta variata. Studiile arată că majoritatea oamenilor sunt alergiic la numai unul sau două produse alimentare. Asta inseamna ca trebuie sa stiti la ce alimente sunteti alergici. Atentie la faptul ca, dacă sunteţi alergic la nuci, puteti fi, de asemenea, alergici si la alune şi migdale. O alergie la creveţi poate, de asemenea, indica o alergie la crabi.

Ce alimente sa nu mancam pentru a evita reactiile alergice:

  • Eliminati toti alergenii alimentari suspecti, inclusiv derivatele lactate, de grau (gluten), soia, ciocolata, porumb, conservanţi şi aditivi alimentari. Cu ajutorul medicului specialist ati putea să testaţi sensibilităţile la alimente.
  • Manancati mai multe alimente bogate in antioxidanti (cum ar fi legumele cu frunze verzi) si fructe (afine sau cireşe).
  • Evitaţi alimentele rafinate, cum ar fi cele care au la baza faina alba şi zahăr (exemplu:produsele de patiserie).
  • Mancati mai putina carne rosie si mai multa carne alba slaba si peste de apa rece.
  • Folositi uleiuri de gătit sănătoase, cum ar fi uleiul de măsline sau ulei vegetal. Evitati cat mai mult mancarea prajita si preferati-o in schimb pe cea fiarta.
  • Reduceti sau eliminati acizii grasi trans, găsiti in prajituri, biscuiti, cartofi prajiti pai, ceapă inele sau margarină.
  • Evitaţi cafeaua si alte stimulente precum alcool sau tutun.
  • Beti 6 – 8 pahare de apă pe zi (plata sau filtrata).
  • Faceti exerictii fizice moderate cel puţin 30 de minute pe zi, 5 zile pe săptămană. Deficienţele de nutritie pot fi atenuate sau rezolvate cu o serie de suplimente alimentare. Mai jos prezentam o lista informativa dar decizia de administrare a suplimentelor nutritive trebuie luata in urma consultarii unui doctor specialist.

Daca doriti sa luati suplimente alimentare puteti alege o multivitamina pe zi care sa conţina vitaminele antioxidante C si E, vitaminele din complexul B, minerale cum ar fi magneziu, calciu, zinc şi seleniu. » » Cititi si articolul despre beneficiile vitaminelor si alimentatia asociata « «

  • Acizi graşi Omega 3, cum ar fi cei din uleiul de peşte  (1 – 2 capsule sau 1 lingură ulei de 2 – 3 ori pe zi) pot ajuta la scăderea inflamaţiei şi îmbunătăţirea imunitatii. O sursa foarte buna de Omega 3 este si canea de peste (peştele de vitamina capă rece cum ar fi somonul sau halibutul) dar trebuie sa le consumati de cel putin 3 ori pe saptamana si sa aveti certitudinea ca pestele nu provine din ape poluate. » » Cititi si articolul despre suplimentele Omega 3 « «
  • Vitamina C ( intre 500 – 1000 mg, o data sau de 3 ori pe zi) ca un antioxidant şi sprijin al sistemului imunitar.
  • L-glutamina (500 – 1000 mg de 3 ori pe zi) pentru a sprijini sănătatea gastro-intestinala şi imunitatea.
  • Extract din seminte de grepfrut (Citrus paradisi) (100 mg capsulă sau 5 – 10 picături (intr-un suc sau o bautura favorita) de 3 ori pe zi) atunci când este nevoie pentru activitati antibacteriene, antifungice, antivirale precum şi pentru imunitate.
  • Coenzima Q10 100 – 200 mg la culcare, pentru activitatea sa antioxidanta si de stimulare a sistemului imunitar » » Cititi si articolul despre Coenzima Q10 «« .

Tratamente naturiste contra alergiilor alimentare

Daca doriti sa urmati tratamente naturiste puteti utiliza extrase de plante medicinale (capsule, pulberi, ceaiuri) sau tincturi (pe baza de alcool). Cu excepţia cazului în care vi se recomanda altceva de catre medic, ati putea sa va faceti ceaiuri de plante medicinale

  • Ceaiul verde (Camellia sinensis) face parte dintre tratamentele naturiste recomandate pentru atenuarea alergiilor: 250 – 500 mg pe zi pentru proprietatile sale antioxidante si anti-inflamatoare. Cautati la magazine naturiste ceai verde fara cofeina. » » Cititi si articolul despre ceaiul verde. ««
  • Lapte de scaiete (silybum marianum) – extract standardizat de seminţe, 80 – 160 mg de două pană la de trei ori pe zi, pentru dezintoxicarea organismului.
  • Un tratament naturist pentru atenuarea alergiilor este si cu gheara matei sau gheara pisicii (Uncaria tomentosa) extract standardizat, 20 mg de 3 ori pe zi, pentru efect anti-inflamator si antibacterian si activitate antifungica.
Puteti posta comentarii mai jos .


Mancare fara calorii

Smoothie slabire si detox

Ceaiuri Yogi Tea Germania prodietanaturala.ro Romania

Alimente pentru slabire, paste si orez fara calorii

5 Raspunsuri la discutia despre “Alergiile si intolerantele alimentare”

  1. 5
    dorina spune:

    buna am creat pe facebook grupul alergia la nichel -romania . cu informatii cu si despre aceasta alergie de care sufar de mai bine de 13 ani .

  2. 4
    Mihaela spune:

    Buna ziua!
    As avea o rugaminte,sper ca ma poate ajuta cineva.
    Am intolerantie la lactoza, proteine,glutén,nichel,cobalt!
    Sant intr-o stare cam comp.deja vomit,se unfla buzele,bacteri in Corp, migrene,reflux etc.
    Sant complet derutata, nu stiu ce alimente sa folosesc pt.ca aproape orice consum, îmi este rau.
    Asi cere mai multe informati in situatia aceasta…
    Cu multa stima Mihaela!

  3. 3
    zainea lenuta spune:

    am un copil de 17 luni are alergie ce mincare si fructe trebuie sai dau va rog

  4. 2
    Cum va vindecati de durerea din gat spune:

    […] O mancarime constanta in gat ori tusea iritanta cronica pot indica si alergii alimentare! […]

  5. 1
    zamfira spune:

    am o eczema pe miini si nu ii gasesc vindecarea.Va rog ajutatima

Opinia / Comentariul dvs

Completati calculul matematic (anti-spam). Multumim :) *

Powered by WordPress | Designed by: Themes Gallery | Thanks to wordpress 4 themes, Download Premium WordPress Themes and

Folosim cookie-uri pentru a imbunatati calitatea serviciilor. Va cerem acordul conform EU Cookie LAW. info

Utilizam cookie-uri pentru a face site-ul prodieta.ro mai usor de folosit. Continuand navigarea in site si dand click pe "ACCEPT" inseamna ca va dati acordul.

INCHIDE

Toate informațiile din acest site sunt sub licența Revistei Online ProDieta.ro. Articolele Prodieta.ro NU pot fi preluate decât dacă se respectă condiția de a preciza sursa, cu link, conform Legii Drepturilor de Autor! ©2017. Toate articolele din site-ul pro dieta.ro sunt cu titlu informativ și nu trebuie tratate precum substitut al sfaturilor medicului de specialitate sau al oricărei alte forme de intervenție medicală profesională.
Informațiile au scop pur informativ. NU INTENȚIONEAZĂ SĂ OFERE SFATURI MEDICALE. Nici editorii prodieta.ro, autorii sau redactorii nu-și asumă responsabilitatea pentru niciuna dintre posibilele consecințe ale vreunui tratament, procedură, exercițiu, modificare în dietă, acțiune sau administrare a medicației ce rezultă din lectura sau aplicarea informației conținute în această informare. Publicarea acesteia nu echivalează cu practicarea medicinei, iar această informație nu înlocuiește recomandarea dată de medicul dumneavoastră sau de altă autoritate medicală. Înainte de urmarea oricărui tratament, cititorul trebuie să ceară sfatul unui medic sau al unui reprezentant medical.