Fructoza sau zahar in dulciurile de casa?

Fructoza poate fi folosită în prepararea dulciurilor de casă fie că sunt puse la cuptor, sunt raw vegane sau intră la congelator. Fructoza este mai dulce decât zahărul (la același număr de calorii) și de aceea poate fi folosită în cantități mai mici decât în cazul zahărului pentru a îndulci mâncarea și băuturile. Are un indice glicemic mai mic și de aceea, între zahăr și fructoză, cea de-a doua poate fi o opțiune preferabilă. Atunci când o regăsim în formule adecvate în conținutul produselor, fructoza ajută la diminuarea numărului de calorii din alimente și băuturi și totodată poate să scadă necesitatea ulterioară de a mânca.

Fructoza este zaharul din fructe.Fructoza este un zahăr natural simplu pe care îl întâlnim în fructe, miere și legume. În stare pură, fructoza a fost folosită ca îndulcitor de la mijlocul anilor 1850 și prezintă avantaje pentru anumite categorii de oameni, inclusiv pentru persoanele cu diabet și pentru cei care încearcă să își țină sub control greutatea corporală. Desigur, fructoza a fost consumată vreme de secole, fiind conținută de alimente care și astăzi fac parte din alimentația noastră zilnică. Este cunoscută drept un zahăr simplu deoarece ea este de fapt o singură moleculă de îndulcire. De asemenea, fructoza este cunoscută ca fiind o monozaharidă.

Fructoză sau zahăr în dulciurile de casă?

Fructoza (sau zahǎrul din fructe) este un îndulcitor ce se poate utiliza, exact ca și zahărul, la prepararea prǎjiturilor, dulceţurilor, jeleurilor, compoturilor, îngheţatelor, sosurilor dulci sau a sucurilor și a oricăror deserturi de casă. Fructoza are același număr de calorii cu zahărul, respectiv 4 Kcal/ gr, însă cu o putere de îndulcire de 1,5 – 1,8 ori mai mare decât a zahǎrului. De aceea aveţi nevoie de aproximativ 40% mai puţinǎ fructozǎ decât zahǎr pentru a obţine acelaşi nivel de dulce.

De ce să folosim așadar fructoză în loc de zahăr? Pentru că, datorită reducerii cantităţii utilizate reduceţi în paralel şi numărul de calorii consumate.

Deoarece fructoza caramelizeazǎ mai repede decât zahǎrul, produsele cu fructozǎ, coapte, necesitǎ o temperaturǎ de coacere mai scǎzutǎ, dar un timpul mai lung decât în cazul produselor cu zahǎr. Prǎjiturile astfel obţinute îşi menţin frǎgezimea timp mai îndelungat. Fructoza este tolerată si de persoanele cu diabet zaharat echilibrat, în cadrul unui plan de regim, sub supravegherea medicului.

Siropul de glucoza-fructoză din porumb nu trebuie confundat cu fructoza

Siropul de porumb bogat în fructoză (SPBF) este și el un îndulcitor și este folosit la îndulcirea alimentelor și băuturilor. Totuși, SPBF nu trebuie confundat cu fructoza. SPBF este un amestec de fructoză și glucoză, realizat în urma unui proces enzimatic al siropului de glucoză din porumb. Cele mai întâlnite forme ale sale sunt SPBF-42 și SPBF-55, care conțin 42% fructoză (și 58% glucoză) sau 55% fructoză (și 45% glucoză). Zahărul de masă (sucroza) conține 50% fructoză (și 50% glucoză) și seamănă foarte mult cu SPBF.

În presă și pe Internet apar adeseori dezinformări cu privire la fructoză. Potrivit acestora, obezitatea și consecințele sale negative asupra sănătății sunt cauzate de consumul de SPBF și fructoză. Mulți greșesc prin a confunda termenii de „fructoză” și „SPBF”, derutând atât publicul, cât și specialiștii în sănătate și nutriție. Este important să cunoașteți diferența dintre acești doi îndulcitori.

Fructoza este unul dintre principalele tipuri de zaharuri pe care le regăsim în fructe ca merele, în sucurile de fructe și în miere. De asemenea, ea este o componentă a sucrozei (zahărul de masă), fiind prezentă în proporții egale cu glucoza, de care este legată. Ca și în cazul zahărului de masă, fructoza poate fi achiziționată din magazine; ambele pot fi folosite în moduri similare în timpul gătitului și procesării. Prin urmare, fructoza poate fi găsită și în componența alimentelor procesate precum deserturile, produsele lactate și conservele.

Un factor important care face diferența dintre fructoză și sucroză este că fructoza este de două ori mai dulce decât aceasta și în mod clar mai dulce decât SPBF. Aceasta înseamnă că este nevoie de mai puțină fructoză pentru a atinge același nivel de îndulcire. În consecință, sunt consumate mai puține calorii în cazul alimentelor la fel de dulci în care fructoza înlocuiește sucroza sau SPBF.

Fructoza se deosebește de zahăr sau SPBF prin faptul că nu cauzează o creștere rapidă a glicemiei urmată de o scădere bruscă, ceea ce înseamnă că aceasta are o încărcătură glicemică scăzută sau un indice glicemic (IG) mic. Indicele glicemic (încărcătura glicemică per gram de carbohidrați) măsoară modul în care carbohidrații afectează concentrația glucozei din sânge. După cum era de așteptat, glucoza însăși are o valoare mare deoarece este absorbită rapid de fluxul sanguin; indicele său glicemic este 100. În contrast, indicele glicemic al fructozei este doar 19, în vreme ce în cazul zahărului de masă, el este 65 – o medie a valorilor părților sale componente, glucoza și fructoza. SPBF are un indice glicemic asemănător cu ccel al zahărului de masă, deși valoarea exactă a SPBF folosit depinde de conținutul de fructoză al acestuia.

Diabeticii pot consuma fructoză?

Da. Fructoza are un indice glicemic scăzut și nu are aceleași efecte negative asupra glicemiei sau insulinei ca în cazul consumului de glucoză. În plus, efectul excelent de îndulcire al fructozei determină ca aceasta să fie utilizată în cantități mici în alimente sau băuturi, de aici rezultând un consum redus de calorii.

Există cercetări care arată că fructoza ar reprezenta vreun risc pentru sănătate? În cazul unor niveluri de consum normale, s-a dovedit că îndulcitorii alimentari prezintă un singur risc: cariile dentare. În comparație cu celelalte zaharuri, fructoza se numără printre cele cu cea mai mică probabilitate de a produce carii dentare.

Fructoza ajută la intensificarea aromelor în mod natural și de aceea este recomandată în pregătirea dulciurilor de casă. Percepția senzației de dulce atinge nivelurile maxim și minim mai devreme decât în cazul glucozei și sucrozei, lăsând loc și pentru aromele fructelor și condimentelor.

Sinergia ingredientelor. În urma interacțiunii fructozei cu alți înducitori și cu amidonul, rezultă o sinergie care mărește senzația de dulce, gustul tortului (al produselor de cofetărie-patiserie în general) și vâscozitatea alimentelor și băuturilor.

Fructoza, spre deosebire de glucoză, nu se supune hidrolizei în condiții acide, așadar gustul dulce și aroma produsului finit rămân stabile pe parcursul termenelor de valabilitate îndelungate.

Solubilitate/rezistență la cristalizare. Comercializată sub formă de cristale, fructoza se recristalizează cu greu odată ce s-a dizolvat în alimente. Această proprietate face posibilă prepararea fursecurilor moi și fragede.

Agent de umectare. Fructoza leagă și reține umiditatea atât de bine încât poate înlocui sorbitolul și glicerina din alimente, îmbunătățind gustul.
Crustă brună. Un farmec aparte al produselor de patiserie sau al alimentelor prăjite îl constituie culoarea brună, plăcută a crustei și aroma acesteia ademenitoare generate în urma reacției chimice dintre zaharurile reducătoare și aminoacizi. Fructoza este cel mai reactiv zahar simplu.
Utilă pentru pregătirea dulciurilor de casă precum înghețata sau sorbetul. Fructoza menține integritatea fructelor congelate datorită proprietăților sale de control asupra apei, împiedicând formarea de cristale de gheață care pot distruge țesutul fragil al fructelor.

Rețeta de Jeleu cu flori de salcâm realizat cu fructoză poate fi regăsită în magazinul online prodietamagazin.ro

Puteti posta comentarii mai jos .


Slabire cu paste fara calorii. Orez fara calorii.

Magazin online cu produse din catina

Ceaiuri Yogi Tea Germania prodietanaturala.ro Romania

Alimente pentru slabire, paste si orez fara calorii

Opinia / Comentariul dvs

Completati calculul matematic (anti-spam). Multumim :) *

Powered by WordPress | Designed by: Themes Gallery | Thanks to wordpress 4 themes, Download Premium WordPress Themes and

Folosim cookie-uri pentru a imbunatati calitatea serviciilor. Va cerem acordul conform EU Cookie LAW. info

Utilizam cookie-uri pentru a face site-ul prodieta.ro mai usor de folosit. Continuand navigarea in site si dand click pe "ACCEPT" inseamna ca va dati acordul.

INCHIDE

Toate informațiile din acest site sunt sub licența Revistei Online ProDieta.ro. Articolele Prodieta.ro NU pot fi preluate decât dacă se respectă condiția de a preciza sursa, cu link, conform Legii Drepturilor de Autor! ©2017. Toate articolele din site-ul pro dieta.ro sunt cu titlu informativ și nu trebuie tratate precum substitut al sfaturilor medicului de specialitate sau al oricărei alte forme de intervenție medicală profesională.
Informațiile au scop pur informativ. NU INTENȚIONEAZĂ SĂ OFERE SFATURI MEDICALE. Nici editorii prodieta.ro, autorii sau redactorii nu-și asumă responsabilitatea pentru niciuna dintre posibilele consecințe ale vreunui tratament, procedură, exercițiu, modificare în dietă, acțiune sau administrare a medicației ce rezultă din lectura sau aplicarea informației conținute în această informare. Publicarea acesteia nu echivalează cu practicarea medicinei, iar această informație nu înlocuiește recomandarea dată de medicul dumneavoastră sau de altă autoritate medicală. Înainte de urmarea oricărui tratament, cititorul trebuie să ceară sfatul unui medic sau al unui reprezentant medical.