Eticheta alimentelor

Eticheta alimentelor are nu numai un scop decorativ, de a atrage atentia cumparatorului prin design dar si descriptiv, informational, util. EtichetaLegislatia europeana se modifica relativ frecvent dar cine verifica cu adevarat prevederile privind etichetarea corecta a alimentelor? Exista o "politie a alimentelor" care sa ne faca sa ne simtim in siguranta si incredere atunci cand luam micul dejun, pranzul sau cina? Stirile din presa scrisa ori Tv nu sunt imbucuratoare: mezeluri injectate peste 60% apa si sare, legume tratate cu pesticide si alte produse fitosanitare peste limita admisa, nitrati si nitriti, edulcoranti, metale grele.

De multe ori citim insuficient etichetele alimentare, mai ales pentru ca avem dificultati in decriptarea lor si in diferentierea informatiilor nutritionale de cele legate de publicitate. Etichetarea este, pentru multi, de neinteles; in acelasi timp, majoritatea consumatorilor considera ca trebuie sa fie mai bine informati pentru a face alegeri alimentare mai bune.

In plus, suntem pacaliti subtil, prin tehnici de marketing si publicitate inselatoare.

Cerealele pentru micul dejun

Cereale de dieta sau fitness. Sa fie oare adevarat ca slabim mancand cereale cu ciocolata si fructe?

Cereale de dimineataIn ciuda tuturor eforturilor depuse de marketing pentru a dovedi importanta consumului lor, mai ales pentru un control mai bun al greutatii corporale, trebuie sa stiti ca ca cerealele din comert furnizeaza in medie 320 kcal la 100g. Aceasta valoare calorica nu este neglijabila decat in cazul in care consumul obisnuit corespunde unui mic bol de 30 g, adica o cantitate ce furnizeaza 100kcal, ceea ce este rezonabil. Dar sunt atat de gustoase incat este putin probabil sa ne limitam la un bol atat de mic. Si nici nu tin de foame prea mult timp pentru ca mare parte din fibre sunt eliminate in procesul de rafinare. Aceste cereale extrudate, zdrobite, umflate, transformate prin multiple operatiuni industriale nu mai pastreaza din cereale decat numele. Procedeele de transformare le diminueaza nivelul de proteine si vitamine, iar incalzirea intensa poate antrena aparitia unor compusi al caror consum excesiv trebuie evitat (acrilamida). In multe dintre ele se adauga grasime, zahar in proportie variabila si aditivi. Reclamele lauda adaosul de vitamine, de minerale si oligoelemente precum fierul, dar aceste produse adaugate sunt slab asimilabile.

Sarea din bucate

Deseori, pentru produsele industriale, pe eticheta este specificat nu nivelul de sare (clorura de sodiu), ci acela de sodiu. Or, 1 g de sodiu = 2,5 g de sare. Asadar ceea ce ar putea parea rezonabil pentru o portie, 1 g de sare (clorura de sodiu) = 0,4 g de sodiu (si 0,6 g de clor), este mult mai putin recomandabil atunci cand este vorba despre aceeasi cantitate, dar sub forma de sodiu. Simpla prezenta a mentiunii "sare" pe eticheta trebuie sa incite la prudenta, pentru ca nu este indicata si concentratia totala. Mezelurile, pestele afumat, branzeturile uscate, painea normala, conservele, cartofii prajiti, chipsurile si produsele de panificatie si patiserie sunt foarte bogate in sare.

Cata sare ar trebui sa consumam zilnic? Aportul zilnic de sare preconizat pentru o persoana atat din surse directe cat si indirecte (alimentele mentionate mai devreme) este de 5-6 grame, conform recomandarilor Organizatiei Mondiale a Sanatatii. Un roman consuma in medie de 2 ori mai multa sare zilnic decat este limita maxima admisa. Exista si foarte mari consumatori de sare (pana la 25g), cum ar fi cei care prefera cartofii prajiti, mezelurile sau paine in cantitati mari.

Grasimi, lipide, grasimi trans

In general, atunci cand un produs are mai mult de 10g de lipide la 100g de produs, indiferent de natura lui, acesta poate fi considerat destul de gras. Aceasta nu inseamna neaparat ca produsul respectiv nu trebuie consumat, ci doar ca e necesar sa se tina seama de aceste valori in ratia calorica zilnica. Etichetele a numeroase produse poarta mentiunea "cu continut redus de…". Aceasta denumire atribuita produselor grase se face in raport cu un produs de referinta, procentajul reducerii respective fiind indicat pe eticheta. Atentie la aceasta aparenta inselatoare, pentru ca produsul degresat este considerat astfel in raport cu un produs de referinta de aceasi marca. Dar se poate ca acesta din urma sa fi fost in mod intentionat "incarcat" pe plan caloric, pentru a favoriza astfel vanzarea produsului cu un nivel redus de grasimi! Uneori, produsul prezentat ca fiind degresat este mai gras decat unul similar al unei alte marci care nu este etichetat ca atare! Consumul alimentelor degresate favorizeaza, prin deculpabilizare, ingerarea acestor produse cu un nivel ridicat totusi de grasimi si calorii. Aportul caloric final al unui tip de branza degresata consumata in cantitate mare este mai ridicat decat in cazul branzei normale, consumata mai rational. Sa reamintim faptul ca nici un studiu fiabil nu a demonstrat avantajul consumului de produse degresate din perspectiva controlului greutatii. Un aliment degresat costa scump, uneori cu mult mai mult decat produsul de baza; asadar ceea ce platim de fapt e deseori apa sau aerul care au fost adaugate!

"Fara zahar adaugat"

Zahar cuburiEdulcorantii (E-urile) ii costa mai putin decat zaharul pe fabricantii din domeniul agroalimentar. Mai mult decat atat, mentiunea "fara adaos de zahar" valorizeaza produsul la nivel de marketing, la fel si mentiunea 0% zahar. Mentiunea "fara zahar adaugat" de pe etichetele multor produse poate creste valoarea de piata a produsului, perceput astfel ca fiind mai bun pentru sanatate. Aceasta mentiune nu inseamna insa ca produsul este neindulcit, ci doar ca nu i s-a adaugat zahar. Prezenta edulcorantului ca substituent al zaharului este totusi frecventa. Mentiunea "fara adaos de zahar" e deseori asociata cu prezenta edulcorantilor (de tipul aspartamului sau a acesulfamului K). Edulcorantii sunt aditivii notati de la E 950 la E 967. Produsul nu este dulce printr-o minune, daca n-are zahar inseamna ca are indulcitori artificiali. Verificati eticheta! Zero zahar, dar suficient aspartam asociat cu acesulfam K. Sau sirop de glucoza-fructoza despre care studiile arata ca ingrasa foarte mult pe termen lung…

Aditivii (E-urile), in special edulcorantii, sunt interzisi in alimentele destinate sugarilor si copiilor sub trei ani. Daca industria agroalimentara se adapteaza pentru copiii cu varste mai mici de trei ani, de ce nu s-ar impune aceleasi norme pentru toti consumatorii?

Glucide, zahar

Pentru bauturi, retineti aceasta echivalenta: 5 g de glucide = 1 cub de zahar. 10 g de glucide prezente la 100 ml sunt echivalente cu 20 de bucati de zahar la 1 litru de bautura! Puteti privi bauturile racoritoare dulci ca fiind adevarate bomboane lichide!

Lipide, grasimi

Nu trebuie sa abuzati de nici un tip de grasimi, pentru ca toate sunt foarte calorice si furnizeaza 9kcal/g, ceea ce inseamna 90kcal pentru 10g. 50 g grasimi (lipide) intr-un produs furnizeaza 450 kcal, in timp ce aportul caloric mediu cotidian pentru o femeie se situeaza intre 1800 si 2300 kcal, iar pentru un barbat intre 2250 si 2900 kcal, in functie de nivelul activitatii fizice.

Lista ingredientelor

Ingredientele sunt enumerate pe eticheta alimentelor in ordinea descrescatoare a ponderii lor. Nu este si cazul celor pentru care se inregistreaza doar urme, exceptie facand alergenii pentru care declararea este obligatorie. In privinta aditivilor si aromelor, se mentioneaza doar categoria din care fac parte, fara a li se indica si concentratia.

Care este comportamentul alimentar corect?

Principiul de baza este acela al unei orientari catre produsele alimentare cat mai putin transformate pe cale industriala si cat mai putin poluante prin diversi compusi chimici, adica produse mai degraba bio. Exista ustensile performante, usor de utilizat, care permit prepararea in casa a iaurturilor, a painii, a inghetatei.

Sfatul prodieta.ro: incercati sa gatiti asa cum gatea si bunica acum 70 de ani: cu ingrediente cat mai simple si cat mai proaspat. La supermarket cumparati numai produse pe care le-ati fi gasit si in camara bunicii.


Sursa articolului: Laurent Chevallier, Impostures et verites sur les aliments © 2009 by Editura Polirom

>> Produse bio, 100% naturale poti gasi aici >> click <<

Puteti posta comentarii mai jos .


Mancare fara calorii

Facebook prodieta.ro

Extracte lichide de patrunjel si plante medicinale

Ceaiuri Yogi Tea Germania prodietanaturala.ro Romania

Alimente pentru slabire, paste si orez fara calorii

Opinia / Comentariul dvs

Completati calculul matematic (anti-spam). Multumim :) *

Powered by WordPress | Designed by: Themes Gallery | Thanks to wordpress 4 themes, Download Premium WordPress Themes and

Folosim cookie-uri pentru a imbunatati calitatea serviciilor. Va cerem acordul conform EU Cookie LAW. info

Utilizam cookie-uri pentru a face site-ul prodieta.ro mai usor de folosit. Continuand navigarea in site si dand click pe "ACCEPT" inseamna ca va dati acordul.

INCHIDE

Toate informațiile din acest site sunt sub licența Revistei Online ProDieta.ro. Articolele Prodieta.ro NU pot fi preluate decât dacă se respectă condiția de a preciza sursa, cu link, conform Legii Drepturilor de Autor! ©2017. Toate articolele din site-ul pro dieta.ro sunt cu titlu informativ și nu trebuie tratate precum substitut al sfaturilor medicului de specialitate sau al oricărei alte forme de intervenție medicală profesională.
Informațiile au scop pur informativ. NU INTENȚIONEAZĂ SĂ OFERE SFATURI MEDICALE. Nici editorii prodieta.ro, autorii sau redactorii nu-și asumă responsabilitatea pentru niciuna dintre posibilele consecințe ale vreunui tratament, procedură, exercițiu, modificare în dietă, acțiune sau administrare a medicației ce rezultă din lectura sau aplicarea informației conținute în această informare. Publicarea acesteia nu echivalează cu practicarea medicinei, iar această informație nu înlocuiește recomandarea dată de medicul dumneavoastră sau de altă autoritate medicală. Înainte de urmarea oricărui tratament, cititorul trebuie să ceară sfatul unui medic sau al unui reprezentant medical.