Diversificarea pt bebelusi

Copil diversificarea alimentatieiDiversificarea alimentatiei bebelusilor este o provocare pentru mamici. Diversificarea alimentatiei bebelusului poate incepe de la 6 luni daca alaptati. Tinem sa mentionam inca de la inceput ca diversificarea meselor nu este ca o formula matematica sau ca o “schema” fixa. Si tot inca de la inceput vom mentiona faptul ca editorul acestui articol, Elena Rosu, este mamica unui baietel de 10 luni la momentul scrierii articolului, articol avizat si de pediatrul baietelului alaturi de nutritionistii colaboratori ai revistei online prodieta.ro. Noi va recomandam sa fiti foarte bine informati si sa luati decizii urmand sfaturile medicului dar si intuitia dvs de mama. Nu obostiti sa cititi cat mai mult si sa adunati cat mai multe informatii!

Diversificarea trebuie sa tina cont nu numai varsta, dar si de greutatea si starea generala de dezvoltare a copilului. Sugarul trebuie sa aiba mai mult de 5 kilograme, sa isi sustina bine capul, sa stea in sezut, sa piarda reflexul arhaic de “scuipare” a corpurilor straine si sa aiba un bun control al limbii. Acestea sunt recomandarile Institutului de Ocrotire a Mamei si Copilului din Bucuresti si ale Organizatiei Mondiale a Sanatatii.


Diversificarea alimentatiei in prima etapa: Programul de mese al unui copil ce a inceput diversificarea:

*Nota: orarul si sfaturile sunt orientative, nu uitati sa intrebati pediatrul despre diversificarea alimentatiei

    • dimineata (ora 6): lapte (lapte de mama sau formula) . Daca intarziati cu laptele si il dati la 7 sau la 8, gustarea de dimineata va fi tot la 10.
    • gustarea de la ora 10: suc de morcovi, suc de fructe (primele doua saptamani) si apoi piure de fructe. Sucul de morcovi poate fi introdus la inceputul diversificarii. Apoi puteti introduce marul. De altfel, marul este unul dintre alimentele ideale pentru a incepe diversificarea. Are gust placut si nu creaza alergii si nici tulburari de digestie. Marul trebuie sa fie dintr-un sortiment dulceag si parfumat. In prima zi oferiti-i doua-trei lingurite de suc clar de mar. Il dati pe razatoare si colectati sucul ce rezulta sau folositi un storcator de fructe bine sterilizat de fiecare data (spalat in apa fierbinte). Masa va fi completata cu lapte. A doua zi ii dati 4 lingurite si intr-o saptamana cresteti cantitatea asa incat sa va opriti atunci cand copilul da semne ca s-a saturat. Peste cateva zile puteti introduce si putina pulpa de mar pentru a creste consistenta. Usor usor sucul poate fi inlocuit cu piure de mere (crude, fierte sau coapte) pasate marunt. Piureul de fructe trebuie sa fie semifluid, sa curga. Dupa mar puteti introduce si piersica sau nectarina decojite. Puteti amesteca piersica cu mar. Folositi fructe de sezon: pere, prune, pepene galben. Perele si prunele contin sorbitol care nu este asimilat de organism si iese usor din organism. De aceea perele si prunele sunt recomandate in caz de constipatie dar asta nu inseamna ca daca le dam in mod normal cauzeaza in vreun fel. Nu le evitati, asadar! Nu uitati ca banana trebuie introdusa numai dupa luna a opta deoarece introdusa mai devreme poate cauza alergii. Dimineata sunt recomandate cerealele pentru ca energia pe care o degaja acestea sa poata fi folosita de copil intreaga zi. Noi recomandam cerealele speciale pentru copii (orez, porumb, tapioka) mai degraba decat biscuitii. Ganditi-va: biscuitii sunt tot cereale dar procesate suplimentar, eventual cu agenti de coacere, unt si altele.. Decat sa dati biscuitii pe razatoare este mult mai recomandabil sa folositi cereale deja marunte. Daca insistati totusi pentru biscuiti, este recomandat sa cumparati biscuiti speciali pentru bebelusi, fara indulcitori, coloranti sau gluten. Biscuitii au foarte multe calorii asa ca veti doza cantitatea in functie de cat de grasut este copilul dvs. Cand apar dintisorii si sus si jos, copilul va primi in mana biscuiti pentru a-i molfai si pentru a se obisnui sa manace independent!
    • masa principala de pranz (13.30 sau 14.00): supa de legume, apoi piure de legume. Pentru inceput puteti face o supa simpla de legume: morcov, telina, patrunjel si eventual pastarnac, toate pasate asa incat supa sa nu fie nici apa chioara dar nici foarte groasa. Peste cateva zile puteti adauga dovlecel, ceapa (coapta inainte si scoasa din supa inainte de pasare), ardei gras, frunze de spanac (de la 7-8 luni) si putin cartof. Dupa o saptamana sau doua puteti adauga si o lingura de ulei extravirgin de masline. Copiii au nevoie de grasimi sanatoase pentru o crestere echilibrata.
      Dupa sase luni si jumatate supa poate alterna cu piureul de legume: dovlecei, morcovi, conopida, bostan, frunze de spanac, putin avocado, putin cartof (eventual cartof dulce) si lapte (lapte de mama sau formula). Piureul poate avea cate o leguma predominanta in anumite zile. Spre exemplu, intr-o zi poate predomina spanacul. Dupa 8 luni ii puteti da copilului si broccoli sau putina sfecla rosie. Are proprietati nutritive minunate.
      Carnea trebuie inclusa si ea treptat in procesul de diversificare. Carnea contine fier usor asimilabil. Fierul este necesar pentru buna crestere a copilului care pana la 6 luni a avut rezerve de la mama. Carnea (de pasare) trebuie sa fie foarte bine fiarta si pasata. O puteti include in supa sau in piure. Pana spre un an copilul poate sa manance in jur de 60 de grame pe zi (doua linguri).
      O data la doua – trei zile puteti include cate un sfert de galbenus in piure. Treptat puteti creste cantitatea la o jumatate de galbenus la doua zile si apoi un galbenus intreg la 4 zile. Initial, puteti alterna zilele cu ou cu zilele cu carnita. Iata cum masa de pranz a prichindelului devine foarte consistenta si variata. Treptat puteti adauga in piure si un varf de lingurita de unt fara sare. Ii puteti face si piure din morcov fiert la aburi si pasat dar atentie la constipatie. Adaugati si radacina de patrunjel fiarta la aburi caci are gust dulceag (eventual decupati doar partea exterioara caci cea interioara poate fi prea fibroasa). Este interesant si bine de stiut ca proprietatile nutritive ale morcovului cresc daca acesta este gatit alaturi de putina grasime, precum unt fara sare, pentru ca betacarotenul este absorbit mai rapid. Masa de pranz poate fi completata si cu lapte (intre 60 si 120 ml) pentru a fi mai consistenta. Obisnuiti-va copiii sa doarma circa doua ore dupa masa de pranz!

    • gustarea de dupa-amiaza (18.00): fie lapte, fie lapte cu cereale, fie iaurt. Cerealele speciale pentru copii pot fi gasite la orice supermarket. Pe cutii este indicata clar varsta de la care este corecta alimentatia. Cerealele cu care ar trebui sa incepeti diversificarea sunr recomandate a fi fara gluten. Foarte indicat este orezul care poate fi gasit in comert intr-o forma speciala pentru bebelusi. Cerealele pentru micuti sunt de mai multe tipuri, simple sau cu fructe. Prin incercari repetate micutul dvs va hotari el care ii plac mai mult. Nu puneti prea multe cereale in lapte. Acesta trebuie sa aiba consistenta unei smantani apoase. Pediatrii si nutritionistii nu recomanda cerealele pentru copiii care au o greutate mai mare decat cea normala pentru varsta lor. Cerealele sunt bogate in calorii si pot determina micutul sa ia prea mult in greutate. Ii puteti da cereale o data la cateva zile sau in loc sa le dati dupa amiaza ii puteti alterna masa de fructe de la ora 10 cu masa de cereale (dimineata: o zi fructe, o zi cereale). A patra masa a zilei poate fi inlocuita dupa 7-8 luni cu fructe, iaurt slab cu sau fara fructe, mamaliguta cu branza facuta in casa cu calciu lactic. Iaurtul poate fi facut si in casa cu ajutorul unei iaurtiere. Sugestii de combinare a iaurtului: iaurt cu sos de mere si o picatura de praf de scortisoara, iaurt cu piure de avocado (dupa 9 luni), iaurt cu piersici, iaurt cu struguri curatati de samburi si pielita, banane sau alte fructe pasate.

De la 9 luni puteti inlocui cerealele sub forma de praf cu cele in stare naturala (orez sau quinoa). Noi recomandam cu incredere quinoa fiert usor in doua ape si apoi pus la fiert pana infloreste in lapte de vaca. Organizatia Mondiala a Sanatatii spune ca intre 9 si 12 luni putem obisnui copii cu laptele de vaca (atentie, nu degresat ci integral!). Quinoa are proprietati nutritive extraordinare! Cititi mai multe in articolul dedicat>> Nu mai pasati quinoa, caci de la 9 luni o poate inghiti in siguranta!

  • seara: lapte (21.00 – 22.00) – (lapte de mama sau formula). Pana la un an, bebelusul trebuie sa bea in jur de 500 ml lapte/zi (dimineata, seara si, eventual la pranz).

Este posibil ca diversificarea sa atraga dupa sine si constipatia atat de suparatoare. Ii puteti da copilului suc sau piure de pere sau de prune.
SFAT: Evitati sa ii dati alimentele cu biberonul daca alaptati! Se va obisnui sa manance fara efort si ar putea refuza sanul. Copilul trebuie sa manance mancarea cu lingurita, procedeu in care foloseste gura si limba intr-un mod diferit. El trebuie sa invete sa inghita mancarea ceva mai consistenta decat laptele. De aceea diversificarea alimentatiei sugarului este un procedeu de lunga durata in care trebuie sa dovediti foarte multa rabdare.

De evitat pana la un an legumele bogate in fibre si cele care pot provoca balonare si gaze (varza, broccoli, conopida, anghinarea, vinetele sau fasolea). Evitati sa dati in cantitati mari fructele care au celuloza si care pot provoca diaree sau pot irita colonul sensibil al copilasilor: prune, pepeni, struguri sau cirese.
Painea nu este recomandata decat dupa ce i-au aparut cei patru dintisori. Pana atunci copilul nu are enzimele necesare digerarii carbohidratilor din paine. Atentie si la pericolul legat de gluten (potential alergenic).

Folositi apa plata de calitate cu un continut scazut de sodiu (cititi pe etichete ca acesta sa fie sub 1 mg/l). Pe eticheta sticlei de apa plata trebuie sa scrie daca este potrivita pentru pregatirea hranei bebelusilor (conform unor organizatii sau avize). Exemple de apa plata potrivite pentru bebelusi: Humana, Dorna sau apa plata Herculane.

Daca alegeti sa ii dati copilului sucuri de fructe este bine sa le diluati si pe acestea cu apa. Niciodata nu lasati copilul sa adoarma cu biberonul de lapte sau suc pentru a-l feri de cariile dentare. Copii cu varsta sub un an nu trebuie sa consume alimente cu adaos de sare sau indulcitori (nici macar miere).

Daca aveti pe langa dvs persoane mai in varsta veti ajunge cel mai sigur la un conflict al generatiilor si asta pentru ca cercetarile stiintifice in domeniu descalifica multe dintre zicalele populare sau dintre sfaturile mamicilor si bunicilor.
Exemple:
“Copilul tau este hranit la san si grasut deci poti sa incepi diversificarea cat mai devreme”. FALS. Copii alaptati pot incepe mai tarziu diversificarea si anume spre 6 luni.
“Sa ii dam copilului miere pentru ca este atat de sanatoasa”. GRESIT. Nu ii dati copilului miere in primul an de viata. Anumite substante din compozitia mierii pot provoca botulism. Tractul intestinal al unui adult este capabil sa previna dezvoltarea acestor substante, dar in cazul bebelusilor ele se pot dezvolta producand toxine periculoase. Asteapta pana dupa un an.
“Cand faci tu mancare da-i si sugarului pe buze cate putin din ciorbita, tocana sau sosuri”. NU. Copilul va incepe diversificarea alimentatiei treptat cu cate un aliment pe rand si abia spre finalul primului an de viata poate manca alaturi de omul matur. Insa si dupa implinirea primului an evitati sa-i dati copilului prajeli!

INTERZIS PANA LA UN AN >> Copilul nu are voie sa consume pana la un an:

  • lapte de vaca in loc de lapte de san sau lapte formula (sunt permise insa iaurtul sau branzica facuta in casa)
  • produse care contin gluten
  • albus de ou
  • miere de albine
  • fragi, zmeura, kiwi, capsuni, mure (in general toate fructele cu seminte mici)
  • alune, arahide, nuci si nici un fel de seminte
  • sare de bucatarie, zahar

Pe masura ce introduce alimentele solide in mod treptat si conform cu sfaturile pediatrilor si nutritionistilor, bebelusul tau isi formeaza organismul intr-un mod sanatos pentru tot restul vietii sale.

Veti gasi in supermarketuri o gama larga de optiuni alimentare pentru copii. De ce este mai buna mancarea facuta in casa decat cea la borcanele? Mancarea proaspata facuta in casa are enzime si fibre pe care mancarea de la borcanele nu le mai poate avea pentru ca prin pasteurizare se pierd in cea mai mare masura. Copiii hraniti cu mancare la borcanele vor fi mai des constipati decat cei care mananca alimente proaspete.

In primul an de viata alimentele solide ar trebui sa completeze si nu sa suplineasca laptele matern care este cel mai bun aliment pentru bebelus. Nu numai ca este cel mai bun pentru sanatatea copilului dar produce mult mai putine colici si ofera imunitate impotriva a numeroase boli comune.

Chiar daca pare dificil, diversificarea alimentatiei copilului dvs trebuie facuta cat mai sanatos tocmai pentru ca acesta sa aiba in fata o viata cat mai sanatoasa si sa nu aiba probleme cu surplusul de greutate. Copiii imita obiceiurile alimentare ale parintilor asa ca si dupa varsta de un an trebuie sa fiti atenti la alimentatie atat pentru copii cat si pentru dvs. Copiii nu trebuie sa manance prajeli, margarina hidrogenata, mezeluri, conserve, produse de patiserie.

Puteti posta comentarii mai jos .


Mancare fara calorii

Facebook prodieta.ro

Extracte lichide de patrunjel si plante medicinale

Ceaiuri Yogi Tea Germania prodietanaturala.ro Romania

Alimente pentru slabire, paste si orez fara calorii

13 Raspunsuri la discutia despre “Diversificarea pt bebelusi”

Pages: [2] 1 » Vezi toate comentariile

  1. 13
    Pantazescu Luciana spune:

    Iaurtul poate fi amestecat cu fructe?

  2. 12
    gabriela spune:

    Buna ziua am si eu o intrebare
    Pana acum i.am dat baietelului meu de 8 luni iaurtel de la nestle as fi vrut sa stiu in afara de acest iaurt ce as mai putea sa.i dau ? Citisem ca ar fi indicat cel fara lapte praf de la napolact .. va multumesc !

  3. 11
    mihaela spune:

    Articolul e foarte bine pus la punct dpdv al informatiilor…Insa fiecare copil este diferit si niciodata o carte nu va reusi sa se muleze pe fiecare copil in parte…Spre exemplu, bebelusei mele ii place mult gustul dulce si desi am incercat ORICE metoda din “carti”, sa o indepartez de acest obicei, nu am reusit…Am indulcit ceaiurile si compoturile cu FRUCTOZA…cea mai recomandata copiilor, diversificarea am inceput-o cu legume (fara succes caci copiii nu pot inghiti, si daca le dam si ce nu le place…esec total) si cu ajutorul fructelor am reusit sa capatam deprinderi sanatoase in alimentatie…E perfect sanatoasa, nu e supraponderala, vioaie, desi prefera gustul dulce…Asa ca, mamici, ascultati-va bebelusii, fara frica, incercati ce va spun medicii si cartile, dar cel mai important, lasati mama din voi sa creasca copilul si sa il deprinda cu “sanatatea”.

Pages: [2] 1 » Vezi toate comentariile

Opinia / Comentariul dvs

Completati calculul matematic (anti-spam). Multumim :) *

Powered by WordPress | Designed by: Themes Gallery | Thanks to wordpress 4 themes, Download Premium WordPress Themes and

Folosim cookie-uri pentru a imbunatati calitatea serviciilor. Va cerem acordul conform EU Cookie LAW. info

Utilizam cookie-uri pentru a face site-ul prodieta.ro mai usor de folosit. Continuand navigarea in site si dand click pe "ACCEPT" inseamna ca va dati acordul.

INCHIDE

Toate informațiile din acest site sunt sub licența Revistei Online ProDieta.ro. Articolele Prodieta.ro NU pot fi preluate decât dacă se respectă condiția de a preciza sursa, cu link, conform Legii Drepturilor de Autor! ©2017. Toate articolele din site-ul pro dieta.ro sunt cu titlu informativ și nu trebuie tratate precum substitut al sfaturilor medicului de specialitate sau al oricărei alte forme de intervenție medicală profesională.
Informațiile au scop pur informativ. NU INTENȚIONEAZĂ SĂ OFERE SFATURI MEDICALE. Nici editorii prodieta.ro, autorii sau redactorii nu-și asumă responsabilitatea pentru niciuna dintre posibilele consecințe ale vreunui tratament, procedură, exercițiu, modificare în dietă, acțiune sau administrare a medicației ce rezultă din lectura sau aplicarea informației conținute în această informare. Publicarea acesteia nu echivalează cu practicarea medicinei, iar această informație nu înlocuiește recomandarea dată de medicul dumneavoastră sau de altă autoritate medicală. Înainte de urmarea oricărui tratament, cititorul trebuie să ceară sfatul unui medic sau al unui reprezentant medical.