Dependenta de dulciuri? Leptina poate fi vinovată…

Dependenta de dulciuri. Leptina. Zahar.Dieta fără carbohidrați poate fi greu de urmat pentru o persoană care are deja dependență de dulciuri, de făinoase și de alimente rafinate.

Dar de ce există oare această pornire de a mânca mai mult decât avem nevoie? De ce ne plac atât de mult dulciurile și ajungem la dependență? Nu ar trebui să fim programați să mâncăm corect și numai atât cât avem nevoie? 

Nu există un hormon care să transmită semnalul corect către creier: gata, am mâncat destul, daca continui exagerez și nu are rost!? Ba da, există hormoni implicați în controlul apetitului dar dacă ar fi un mecanism extrem de simplu nu ar mai exista obezitate, diabet, probleme de greutate corporală…

Leptina este un hormon important care reglează senzația de foame și metabolismul. O rezistență la leptină poate determina ca o persoană să mănânce mai mult decât necesar (lipsind senzația de sațietate), ceea ce duce la creșterea în greutate. Este bine stabilit și faptul că alimentele cu un Indice Glicemic mic reduc senzația de foame și ajută la instalarea sațietății iar cele cu IG mare îngrașă.

Ce este leptina și cum funcționează?

Leptina este un hormon care joacă un rol crucial în controlul poftei de mâncare și controlul greutății. Se consideră că acest hormon ar avea cel puțin două funcții majore. În primul rând, traversează bariera hemato-encefalică și se leagă la receptorii din centrul apetitului din creier, cel care reglementează celulele creierului care ne spun cât de mult să măncăm. În al doilea rând, leptina crește activitatea sistemului nervos simpatic ce stimulează țesutul gras pentru a arde de energie.

De ce apare rezistența la leptină?

Motivul clar al rezistenței la leptină nu este cunoscut. O ipoteză ar fi că leptina din sânge nu comunică corect cu receptorii care controlează apetitul. Acest lucru se întâmplă de obicei la persoanele supraponderale si obeze care nu își pot controla pofta de mâncare și se îngrașă mai mult decât ar dori, până acolo încât își pun sănătatea în pericol.

Cum corectăm disfuncționalitatea leptinei?

Din analizele cercetătorilor, nu stă în firea evoluției umane să consume o așa largă varietate de carbohidrați sintetizați, care au devenit, de altfel, o sursă principală de hrană odată cu revoluția agrară. Dar ce se întâmplă în alimentația omului modern este mult peste programarea genetică a organismului nostru. Zahăr, făină albă, orez alb – iată trei ingrediente simple dar atât de prezente în alimentația noastră zilnică ce pot interacționa negativ cu traseul hormonilor ce controlează pofta de mâncare. Pentru a combate această poftă și pentru a ajuta echilibrul hormonal, analiștii din domeniul nutriției recomandă proteinele vegetale de cea mai bună calitate, fibrele (tot o formă de carbohidrați) și disocierea grăsimilor de carbohidrați rafinați (nu amestecăm dulce cu gras).

Limitarea consumului de carbohidrați nu înseamnă eliminarea totală a acestora din dietă. De fapt, carbohidrații furnizează nutrienți benefici și joacă un rol important în producerea energiei necesare moleculelor. Însă rezultatele cercetărilor sugerează că organismul uman nu poate face față anumitor tipuri de carbohidrați. Este mai ales cazul celor rafinați, care nu sunt metabolizați de către ficat și ca atare sunt transformați în grăsime.

Unii carbohidrați cauzează creșteri bruște ale glicemiei, ceea ce determină ca insulina să depoziteze glucoza sub formă de grăsime. Medicul Solomon Berson și câștigătoarea Premiului Nobel, Rosalyn Yalow, au numit insulina, la un moment dat, „regulatorul principal în metabolismul lipidelor”. Există controverse privitoare la rolul pe care îl are de fapt insulina în eliminarea grăsimii. Din acest punct de vedere, unii rămân adepți fideli ai principiului aportului și consumului de calorii, însă mulți medici încep să vadă insulina ca pe un factor cheie în procesul de îngrășare sau slăbire.

Ce este Indicele Glicemic?

Majoritatea alimentelor care obțin un răspuns din partea insulinei conțin de obicei carbohidrați rafinați, fructoză și alte tipuri de zaharuri. Indicele Glicemic (IG) este denumirea dată scării ce măsoară efectul carbohidraților asupra zahărului din sânge. Alimente cu un IG mare, precum cartofii și maltoza, au IG în valoare de cel puțin 70. Un IG scăzut este echivalent cu 55 sau mai puțin.

Iată câțiva pași pentru a controla dependența de dulciuri (carbohidrați):

Pas 1. Pentru a ține sub control încă de timpuriu senzația de foame alegeți variante de Mic Dejun bogate în fibre: fulgi de ovăz + fibre de psyllium + semințe de chia și lapte. Nu alegeți variante de cereale îndulcite din comerț, ci dimpotrivă, cele total neîndulcite și nerafinate vor ajuta creierul să controleze mai bine apetitul. Puteți regăsi » aici câteva zeci de variante de Mic Dejun în Dieta Hipo Calorică elaborată de Tehnician Nutriționist Elena Roșu «

Pas 2. Rezistența la insulină generează rezistența la leptină. Pentru a ține jos nivelul insulinei, trebuie să renuțăm de tot la zahăr și la alimentele care îl conțin. Orice am vrea să mâncăm trebuie să ne întrebăm: are zahăr? dacă da, atunci spunem PAS! Înlocuiți zahărul cu oricare dintre opțiunile următoare: stevia, xilitol, eritritol. Acestea au foarte puține calorii și nu cresc prea mult glicemia.

Pas 3. Mâncați alimnete bogate în fibre și la prânz și cină. Știați că există orez din konjac cu numai 6 calorii în loc de 420 cât are orezul standard? Dar spaghette din konjac ce se gătesc identic cu cele din grâu dar cu 700% mai puține calorii? Variante de » tăiței, paste, orez din konjac cu numai 6 calorii per 100 gr puteți regăsi aici «

Pas 4. Lăsați un decalaj de 12 ore între ultima masa a zilei și prima masă a zilei următoare. Deci, daca mâncăm cina la 20 într-o zi, este recomandat să așteptăm până la ora 8 am în dimineața următoare pentru a mânca micul dejun.



Puteti posta comentarii mai jos .


Mancare fara calorii

Facebook prodieta.ro

Extracte lichide de patrunjel si plante medicinale

Ceaiuri Yogi Tea Germania prodietanaturala.ro Romania

Alimente pentru slabire, paste si orez fara calorii

Un comentariu la discutia despre “Dependenta de dulciuri? Leptina poate fi vinovată…”

  1. 1
    Bacos spune:

    Super informația, bună de ținut minte! Mulțumesc frumos! 🙂

Opinia / Comentariul dvs

Completati calculul matematic (anti-spam). Multumim :) *

Powered by WordPress | Designed by: Themes Gallery | Thanks to wordpress 4 themes, Download Premium WordPress Themes and

Folosim cookie-uri pentru a imbunatati calitatea serviciilor. Va cerem acordul conform EU Cookie LAW. info

Utilizam cookie-uri pentru a face site-ul prodieta.ro mai usor de folosit. Continuand navigarea in site si dand click pe "ACCEPT" inseamna ca va dati acordul.

INCHIDE

Toate informațiile din acest site sunt sub licența Revistei Online ProDieta.ro. Articolele Prodieta.ro NU pot fi preluate decât dacă se respectă condiția de a preciza sursa, cu link, conform Legii Drepturilor de Autor! ©2017. Toate articolele din site-ul pro dieta.ro sunt cu titlu informativ și nu trebuie tratate precum substitut al sfaturilor medicului de specialitate sau al oricărei alte forme de intervenție medicală profesională.
Informațiile au scop pur informativ. NU INTENȚIONEAZĂ SĂ OFERE SFATURI MEDICALE. Nici editorii prodieta.ro, autorii sau redactorii nu-și asumă responsabilitatea pentru niciuna dintre posibilele consecințe ale vreunui tratament, procedură, exercițiu, modificare în dietă, acțiune sau administrare a medicației ce rezultă din lectura sau aplicarea informației conținute în această informare. Publicarea acesteia nu echivalează cu practicarea medicinei, iar această informație nu înlocuiește recomandarea dată de medicul dumneavoastră sau de altă autoritate medicală. Înainte de urmarea oricărui tratament, cititorul trebuie să ceară sfatul unui medic sau al unui reprezentant medical.