De ce sunt din ce în ce mai mulți obezi?

Reclamele contează! Ne pot influența decizia de a cumpăra. Trebuie să avem grijă la cantități și la etichete, să mâncăm cantități mici și să alegem produse cu mai puține calorii.

Ratele obezității au crescut dramatic în țările dezvoltate în ultimii 40 de ani și mulți dintre noi am presupus că marketingul alimentar este cel puțin parțial de vină.

  • Dar sunt cu adevărat oamenii cu obezitate mai sensibili la reclamele pentru comercializarea alimentelor?
  • Și dacă sunt, este o predispoziție permanentă sau se poate schimba în timp?

Potrivit unui nou studiu realizat de UBC Sauder School of Business Professor asistent Dr. Yann Cornil și cercetătorii francezi, persoanele cu obezitate tind să fie mai receptive la reclamele pentru comercializarea alimentelor, iar atunci când greutatea lor scade semnificativ, la fel scade și interseul lor spre reacție la marketing.

Obezitate cauze și studii. Efectele obezității asupra organismului.

Pentru studiu, care a fost publicat în Journal of Consumer Psychology, cercetătorii au urmărit trei grupuri: pacienți cu obezitate severă înainte de a avea bypass gastric sau alte intervenții chirurgicale pentru scădere în greutate (denumite în mod colectiv sub numele de chirurgie bariatrică), precum și 12 luni după; persoanele cu obezitate care nu erau supuse unei intervenții chirurgicale bariatrice; și oameni care nu erau obezi.

Pentru a-și măsura capacitatea de reacție la reclame și la marketingul alimentar, cercetătorii au evaluat ceea ce se numesc efecte de cadru – adică modul în care „cadrele” de branding, publicitate și etichetare influențează astfel evaluările și alegerile produselor alimentare. Într-un studiu, participanții au fost rugați să estimeze conținutul de calorii din gustări și băuturi bine-cunoscute, inclusiv unele, pe care comercianții le încadrează de obicei ca fiind sănătoase (adică suc de mere, batoane de granola) și altele, care nu sunt încadrate ca sănătoase (adică băuturi răcoritoare, tablete de ciocolată).

Cercetătorii au descoperit că toți au subestimat conținutul de calorii al gustărilor care erau încadrate ca fiind sănătoase, dar efectul a fost mai pronunțat la persoanele cu obezitate.

Pentru a testa în continuare efectul încadrării, cercetătorii au solicitat participanților să aleagă ipotetic o porție de cartofi prăjiți dintr-un restaurant de tip fast-food și le-au oferit informațiile nutriționale de care ar avea nevoie pentru a lua o decizie în cunoștință de cauză. Cele trei opțiuni au fost întotdeauna aceleași în cantitate – 71g, 117g și 154g – dar într-un caz au fost etichetate mici, medii și mari, iar într-un alt caz aceleași porții au fost etichetate mini, mici și medii: o tactică de marketing care face ca porțiile mai mari să pară mai rezonabile.

„Am măsurat probabilitatea prin care oamenii au fost sensibili la acest cadru și dacă ar schimba alegerea cantității de cartofi prăjiți în funcție de modul în care sunt etichetate porțiile”, explică dr. Cornil, care spune că persoanele cu obezitate au mai multe șanse să ia ca repere etichetarea și nu informațiile reale despre cantitate – așa că ar alege porțiunea etichetată „mediu” chiar dacă este destul de mare.

Dieta ketogenică exemplu de meniu zilnic, cu alimente recomandate mic dejun, prânz, cină.
Dieta ketogenică exemplu de meniu zilnic, cu alimente recomandate mic dejun, prânz, cină. Intră pe site ProDietaMagazin.ro cu zeci de produse special concepute pentru a ține ușor dieta ketogenică!

În general, cercetătorii, care au lucrat îndeaproape cu Spitalul Pitié-Salpêtrière din Paris, au descoperit că persoanele cu obezitate tindeau să fie mai receptive la reclamele pentru comercializarea alimentelor – dar când au pierdut o cantitate semnificativă de greutate din cauza intervenției chirurgicale bariatrice, nivelul lor de reacție la aceste reclame și moduri de comercializare a alimentelor a scăzut substanțial.

„Persoanele cu obezitate care trec prin intervenții chirurgicale bariatrice vor deveni mai puțin receptive la marketing în timp”, spune dr. Cornil. „Și după 12 luni, capacitatea lor de reacție la marketing ajunge la nivelul persoanelor cu o greutate mai recomandată din punct de vedere medical.”

Dr. Cornil spune că nu este clar dacă persoanele cu obezitate devin mai puțin receptive la marketing din cauza modificărilor fiziologice care urmează intervenției chirurgicale – schimbări hormonale, neurologice sau modificări ale microbiotei intestinale – sau din cauza dorinței oamenilor de a-și schimba stilul de viață și obiceiurile. Un alt motiv posibil, adaugă el, este că gusturile oamenilor tind să se schimbe după o intervenție chirurgicală bariatrică.

„Rezultatele sugerează în mod clar o influență bidirecțională între starea greutății oamenilor, psihologia și capacitatea de reacție la mediu – inclusiv marketingul”, spune dr. Cornil. „Deci, este o relație complexă”.

Cu toate acestea, dacă cercetătorii ar fi descoperit că reacția la marketing ar fi rămas ridicată chiar și după pierderea în greutate, ar fi indicat o predispoziție mai profundă.

„Asta ar însemna că oamenii sunt înzestrați cu caracteristici psihologice neschimbabile care le-ar face întotdeauna mai receptivi la marketing – ceea ce ar face foarte dificilă menținerea unei greutăți recomandate din punct de vedere medical”, explică el. “Dar unul dintre lucrurile pozitive este că, după o pierdere semnificativă în greutate, oamenii devin mai puțin receptivi la marketing, astfel încât este mai probabil să rămâi la un indice de masă corporală mai scăzut pe termen lung.

Dr. Cornil spune că descoperirile sunt deosebit de importante deoarece, de ani de zile, cercetătorii au presupus că mesajele de marketing – în special pentru alimentele bogate în calorii și cu un nivel scăzut de nutriție – sunt cel puțin parțial responsabile de epidemia de obezitate, dar nu a existat nicio claritate în dovezi.

„Rezultatele noastre oferă informații importante pentru factorii de decizie politici responsabili de reglementarea comercializării produselor alimentare pentru a reduce obezitatea”, spune dr. Cornil.

Mai multe informații: Yann Cornil et al, Obesity and Responsiveness to Food Marketing Before and After Bariatric Surgery, Journal of Consumer Psychology (2021). DOI: 10.1002/jcpy.1221
Journal information: Journal of Consumer Psychology

Pastele dietetice de la Diet Food au numai 7 calorii per 100 gr (față de 400 de calorii cât au pastele clasice), sunt fără gluten (deci non-alergene), au indice glicemic foarte mic. Sunt recomandate pentru:
– dietă de slăbire,
– diabet,
– menținerea siluetei,
– tăierea senzației de foame,
– pentru echilibrarea glicemiei,
– controlul greutății sportivilor,
– combaterea obezității.
Sunt disponibile pe site www.proDietaMagazin.ro cu livrare prin curierat rapid.

Așadar, NR: Reclamele contează! Ne pot influența decizia de a cumpăra. Trebuie să avem grijă la cantități și la etichete, să mâncăm cantități mici și să alegem produse cu mai puține calorii.

Obezitatea este cea mai frecventă boală metabolică și se asociază adesea cu boli cronice severe precum bolile cardiovasculare, diabetul zaharat, apneea de somn etc. Obezitatea este caracterizată printr-un exces de țesut adipos. Organismul bărbaților conține în mod normal un procent de 15 – 20 % de țesut adipos, iar organismul femeilor un procent de 25 – 30 % de țesut adipos.

OMS (Organizația Mondiala a Sănătății) a definit și clasificat grade de obezitate, pe baza IMC (Indicele de Masa Corporală), calculat prin raportul greutate/înălțime2, astfel :

  • gradul 1 de obezitate cu indicele de masa corporala cuprins intre 30 – 34,9 kg/m2
  • gradul 2 de obezitate cu indicele de masa corporala cuprins intre 35 – 39,9 kg/m2
  • gradul 3 de obezitate cu indicele de masa corporala egal sau peste 40 kg/m2

Pacientii cu indicele de masa corporala (IMC) cuprins între 25 – 29,9 kg/m2 au fost definiți ca supraponderali. Valori normale ale indicelui masei corporale (IMC) sunt 24 – 26 kg/m2 pentru femei și 24 – 27 kg/m2 pentru bărbați. Un indice de masă corporală (IMC) sub 18 kg/m2 prezintă diagnosticul de denutriție.

Alți indicatori folosiți pentru definirea stadiului de obezitate sunt grosimea pliului cutanat (la nivel subscapular, tricepsului, bicepsului, suprailiac etc.), circumferința taliei (normal sub 80 cm la femei și sub 94 cm la bărbați), raportul circumferința talie/circumferința șoldului. Toți acești parametrii antropometrici permit stabilirea claselor de risc clinic prin ajustarea valorilor IMC (indicele de masă corporală).

Datele statistice arată un procent de peste 50 % de persoane obeze și supraponderale în Europa. În țările europene rata obezității variază invers proportional cu nivelul socio-economic, în special in rândul femeilor. În țara noastră incidența obezității este de aproximativ 17 % în mediul rural și cca. 20 % în mediul urban, fiind mai frecventă la femei; la copii variază între 5 – 10 %. Sursa: https://www.cdt-babes.ro/articole/obezitatea.php

https://prodietanaturala.ro/dietetice vezi în magazin zeci de produse dietetice, capsule pentru arderea grăsimilor, paste fără calorii, batoane de slăbit SLIM, ceaiuri de slăbit

Scrie un raspuns: