Paine cu unt?

Fie ca este vorba despre o gustare sau despre mic dejun, multi dintre noi mancam ocazional paine cu unt. Dar este sanatos sa mancam paine cu unt? Are beneficii nutritionale aceasta combinatie, sau ne incarca organismul cu multe calorii inutile si cu grasimi saturate nesanatoase, generatoare de colesterol?

In special painea prajita este delicioasa cu putin unt pe ea. Dar nu e bine! Painea alba prajita dezvolta acrilamida (cititi despre acrilamida din paine prajita in articolul dedicat) si este saraca in nutrienti. In plus, painea din faina alba rafinata ingrasa din cauza ca nu are prea multe fibre si contine foarte multi carbohidrati cu eliberare rapida care cresc glicemia ca un foc de paie.

Paine cu faina integrala de secara
Paine cu faina integrala de secara Pret: 6.90 Lei

Va place painea integrala? Fie ca da, fie ca ba, painea din faina integrala este singura varianta recomandata de nutritionisti dar, chiar si aceasta, in cantitati mici si moderate (cateva felii pe zi). Painea din cereale integrale contine vitamine, minerale dar si fibre care au rolul de a incetini cresterea glicemiei. Fibrele din cerealele integrale dau senzatia de satietate pe termen lung si imbunatatesc tranzitul intestinal. Asocierea carbohidratilor din paine cu grasimea din unt incetineste de asmenea cresterea glicemiei (vinovata de multe ori pentru ingrasare).

O felie de paine integrala cu unt intins subtire inseamna in medie 200 calorii si 12,8 grame de grasime dintre care 8 grame sunt grasimi nu prea sanatoase, generatoare de colesterol (7,5 grame grasimi saturate si 0,5 grame grasimi trans). Asadar, daca planuiti un regim slab caloric sau doriti sa scadeti valorile colesterolului de la ultimele analize, painea cu unt nu ajuta. Dar nu putem blama atat de mult delicioasa paine cu unt… trebuie sa spunem ca cerealele integrale impreuna cu untul asigura 20% din necesarul zilnic de vitamina D, 10% din necesarul zilnic de calciu, vitamina B6, magneziu, fier, vitamina B12, zinc. (Cifrele sunt orientative caci in functie de varsta, greutate si activitatile zilnice, doza zilnica recomandata poate varia.)

O felie de paine cu unt poate contine in medie 235 mg de sodiu ( pe care nu le putem citi pe eticheta painii pentru ca aceasta de multe ori nu are eticheta iar untul are mentionat de multe ori doar cuvantul sare, fara gramaj). Poate sa nu para mult, dar trebuie sa avem grija caci multe dintre alimentele pe care le consumam zilnic contin cantitati insemnate de sodiu, iar recomandarea nutritionistilor si cercetatorilor in domeniu este de 1,5 gr pana la 2,5 gr pe zi [sursa: livestrong.com]. Un studiu efectuat in Uniunea Europena arata ca ingeram, in medie, peste 18 grame de sare pe zi, ceea ce este clar mult prea mult.

Atentie la faptul ca veti gasi in magazine si creme tartinabile cu unt, unde cuvantul UNT este scris mai mare ca sa atraga atentia, alaturi de pretul foarte mic. Daca e foarte ieftin, inseamna ca are margarina, grasimi vegetale hidrogenate, unele dintre cele mai rele lucruri pe care le puteti introduce in organismul dvs.

https://www.prodietamagazin.ro/cautare?controller=search&orderby=position&orderway=desc&search_query=unt+de+migdale&submit_search=

Unt de migdale neindulcit regasim in site www.proDietaMagazin.ro

Concluzia? In cantitati moderate, painea integrala cu unt de cea mai buna calitate reprezinta o optiune sanatoasa. Colesterolul este o grasime ce se gaseste in aproape toate alimentele de origine animala, insa niciodata in cele de natura vegetala. Exista asadar si alternative pentru unt fara colesterol: “unt” pregatit pe loc din avocado sau unt fara colesterol de migdale, alune de padure sau susan >> vezi in magazinul online prodietabio.ro <<, dar si acesta cu masura. Va place sa adaugati si dulceata: puteti alege >> dulceata de Aronia, delicioasa, bogata in vitamine si fara zahar <<!

Scrie un raspuns:

Completati calculul matematic (anti-spam). Multumim :) *