CEREALELE (PA)

Articol ce face parte din seria de articole despre PIRAMIDA ALIMENTARA (PA)

In grupa cerealelor regasim orice aliment care are la baza grau, orez, ovaz, porumb, orz sau alta cereala. Exemple de alimente pe baza de cereale pe care le intalnim des in alimentatia zilnica: paine, biscuiti, prajiturele, grisine, paste fainoase, fulgi, cerealele de dimineata.

Cerealele se impart in doua categorii:
cereale integrale
cereale rafinate

Cerealele integrale contin si miezul atat de bogat in proprietati nutritive si vitamine din complexul B. Exemple de cereale integrale: orezul brun, hrisca, taratele, terciul (uruiala) de ovaz, popcorn, muesli, paste din faina integrala, orez salbatic, quinoa, secara

Cerealele rafinate trec printr-un proces prin care pierd proprietatile nutritive ale miezului. Textura lor este mai fina si culoarea mai deschisa dar se pierd in mare parte fibrele alimentare, fierul si vitaminele din complexul B. Exemple de cereale rafinate: faina alba, orezul alb.

*O parte din cerealele rafinate pe care le gasim in comert sunt imbogatite ulterior cu vitamine si fier insa nu au fibra alimentara. Anumite produse ce au la baza cereale contin diverse cantitati de tarate. Taratele au fibra alimentara atat de necesara pentru sanatate. Cu toate acestea, produsele ce au tarate sau seminte adaugate nu pot fi considerate produse din cereale integrale.

Cate cereale trebuie sa mancam pe zi?

Cantitatea de cereale necesara zilnic variaza in functie de varsta, sex sau activitate fizica zilnica. Atentie insa la faptul ca o mare parte din cerealele pe care le cumparam de la supermarket pentru micul dejun nu sunt integrale. Cel putin jumatate din cerealele pe care le mancati ar trebui sa fie cereale integrale.

De ce trebuie sa mancam cereale (in special cereale integrale)?

Persoanele care mananca cereale integrale au foarte multe beneficii din punct de vedere al sanatatii precum reducerea riscului de aparitie a bolilor cronice. Cerealele contin nutrienti vitali mentru mentinerea in buna stare a sanatatii corpului.

Beneficii aduse de consumul de cereale integrale

• Consumul de alimente bogate in fibra alimentara (precum cerealele integrale) este asociat cu reducerea riscului de aparitie a bolilor de inima
• Consumul de alimente bogate in fibra alimentara asociat cu consumul de lichide ajuta la reducerea constipatiei
• Femeile insarcinate sunt incurajate sa consume cereale integrale imbunatatite cu acid folic sau care contin acid folic. Un castron de fulgi de porumb imbogatiti cu acid folic asigura doza zilnica de vitamine B pentru femeile gravide.

Nutrienti pe care ii regasim in cerealele integrale


• Cerealele sunt surse pentru foarte multi nutrienti precum fibra alimentara, cateva dintre vitaminele B (vitamina B1 sau tiamina, vitamina B2 sau riboflavina, vitamina B3 sau niacin, vitamina B9 sau acid folic) si minerale (fier, magneziu si seleniu)
• Consumul de cereale ce contin fibra alimentara ajuta la reducerea nivelului de colesterol si micsoreaza riscul aparitiei bolilor de inima. Atentie la faptul ca daca sunt procesate sau rafinate cerealele contin mai putina fibra alimentara sau nutrienti
• Vitaminele din complexul B au un rol foarte important legat de metabolismul organismului uman ajuntandu-l sa elibereze energie din proteine, grasimi sau carbohidrati. Vitaminele din complexul B sunt esentiale si pentru buna functionare a sistemului nervos. O parte din alimentele pe care le gasiti in comert sunt imbogatite cu aceste vitamine iar acest lucru este specificat pe eticheta.
• Acidul Folic sau vitamina B9 ajuta organismul sa formeze celulele rosii. Gravidele care au deficienta de acid folic prezinta un risc mai mare de a avea copii cu deficiente ale tubului neral (NTD) – defecte la nastere cauzate de dezvoltarea insuficienta a creierului sau a maduvei spinarii, Spina Bifida si Hidrocefalie.
• Fierul este foarte util pentru a duce oxigenul in sange. Foarte multi adolescenti au deficit de fier caracterizat si prin anemie. Li se recomanda consum sporit de cereale integrale pe langa carne rosie (precum cea de porc, miel sau vita), oua sau plante (fasole, legume verzi precum spanacul sau broccoli, caise confiate sau prune).
• Cerealele integrale sunt foarte bune surse de magneziu si seleniu. Magneziul este un mineral necesar pentru constructia oaselor si eliberarea de energie in muschi. Seleniul protejeaza celulele de oxidanti si ajuta la mentinerea unui sistem imunitar sanatos.

Sfaturi pentru a avea o dieta sanatoasa, bogata in cereale integrale:

• Pentru a manca mai multe cereale integrale incercati sa inlocuiti painea din faina alba rafinata cu painea din faina de integrala din grau sau cu faina integrala din secara sau orez. Este important de retinut sfatul de a inlocui in general alimentele din faina rafinata cu cele din faina integrala.
• Incercati sa inlocuiti orezul alb cu orez brun, integral sau salbatic. Astazi gasim in comert orez de toate tipurile. Incercati sa gatiti orez brun cu sos de rosii.
• Gatiti paste integrale in loc de paste din faina alba. S-ar putea sa fie mai scumpe un pic dar nu uitati ca dati bani pentru sanatatea dvs. nu pentru altceva…
• Puneti la supa taitei din faina integrala. Ii gasiti la supermarket.
• Cumparati biscuiti sau grisine din faina integrala. Biscuitii, stcks-urile sau covrigeii din faina alba pot avea adaos de margarine hidrogenate sau ulei, fapt ce le face destul de nocive.
• Incercati sa gatiti in casa fursecuri care au la baza faina integrala de grau sau secara
• Cumparati batoane din cereale integrale
• Mancati pop-corn (floricele) pentru ca intra in categoria cerealelor integrale dar incercati sa nu puneti prea multa sare sau unt pe el
• Evitati cerealele de mic dejun gen musli sau cereale cu ciocolata sau suc de fructe pentru ca au foarte mult zahar. Alegeti variantele simple, cele pe al caror ambalaj putem citi ca sunt cereale integrale.
• Din cand in cand puteti manca mamaliga in loc de paine. Numarul de calorii nu este mai mic in cazul mamaligii dar prezinta un avantaj faptul ca porumbul nu contine gluten.
• Beti cate un pahar de suc de fructe atunci cand mancati cereale pentru ca aciditatea fructelor scade viteza de absorbtie si indexul glicemic al carbohidratilor.
• Daca trebuie sa mancati paine alba este recomandat sa fie mai veche de o zi pentru ca astfel trece efectul de fermentatie al drojdiei care poate dura peste 24 ore. Nici painea prajita nu este o idee foarte buna daca doriti sa slabiti sau sa aveti o dieta sanatoasa. Prin prajire nu se obtine nici un efect benefic (se pierde apa).
• Cerealele se afla la baza piramidei alimentare si sunt esentiale intr-o dieta sanatoasa.

√ Va recomandam si alte articolele din categoria piramida alimentelor:

Piramida Alimentelor | LEGUMELE | FRUCTELE | LAPTELE | CARNEA si LEGUMELE CU TECI | ULEIURI si grasimi

Puteti posta comentarii mai jos .


Mancare fara calorii

Facebook prodieta.ro

Extracte lichide de patrunjel si plante medicinale

Ceaiuri Yogi Tea Germania prodietanaturala.ro Romania

Alimente pentru slabire, paste si orez fara calorii

Opinia / Comentariul dvs

Completati calculul matematic (anti-spam). Multumim :) *

Powered by WordPress | Designed by: Themes Gallery | Thanks to wordpress 4 themes, Download Premium WordPress Themes and

Folosim cookie-uri pentru a imbunatati calitatea serviciilor. Va cerem acordul conform EU Cookie LAW. info

Utilizam cookie-uri pentru a face site-ul prodieta.ro mai usor de folosit. Continuand navigarea in site si dand click pe "ACCEPT" inseamna ca va dati acordul.

INCHIDE

Toate informațiile din acest site sunt sub licența Revistei Online ProDieta.ro. Articolele Prodieta.ro NU pot fi preluate decât dacă se respectă condiția de a preciza sursa, cu link, conform Legii Drepturilor de Autor! ©2017. Toate articolele din site-ul pro dieta.ro sunt cu titlu informativ și nu trebuie tratate precum substitut al sfaturilor medicului de specialitate sau al oricărei alte forme de intervenție medicală profesională.
Informațiile au scop pur informativ. NU INTENȚIONEAZĂ SĂ OFERE SFATURI MEDICALE. Nici editorii prodieta.ro, autorii sau redactorii nu-și asumă responsabilitatea pentru niciuna dintre posibilele consecințe ale vreunui tratament, procedură, exercițiu, modificare în dietă, acțiune sau administrare a medicației ce rezultă din lectura sau aplicarea informației conținute în această informare. Publicarea acesteia nu echivalează cu practicarea medicinei, iar această informație nu înlocuiește recomandarea dată de medicul dumneavoastră sau de altă autoritate medicală. Înainte de urmarea oricărui tratament, cititorul trebuie să ceară sfatul unui medic sau al unui reprezentant medical.