Ce ulei sa folosim in bucatarie?

Care este cel mai bun ulei pentru prajit şi care sunt eventualele probleme de sanatate pe care le ridica prajirea alimentelor cu un ulei sau altul?

Ulei

Gospodinele se intreaba cu ce ulei sa gateasca si cum sa prajeasca asa incat sa protejeze sanatatea celor dragi. In tara noastra uleiul de floarea soarelui are cea mai indelungata traditie si cea mai larga raspandire. Este relativ ieftin si placut la gust. Uleiul de floarea soarelui nu este recomandat de nutritionisti pentru ca raportul dintre Omega 6 si Omega 3 este prea mare, respectiv 148:1 (spre exemplu, uleiul de masline are raportul de numai 9:1). Acest dezechilibru este proinflamator si prin urmare daunator sanatatii.

Cele mai bune uleiuri pentru prajit sunt cele ce au punctul de fum mare iar in acest articol vom analiza uleiurile si din acest punct de verdere. Prajirea pentru o perioada mare de timp nu este benefica pentru sanatate si este recomandat sa cautati uleiuri concepute special pentru prajire. Un astfel de ulei este Uleiul special pentru prajit CRUDOLIO din floarea soarelui si susan (aportul de susan echilibrand balanta Omega 3:Omega6). Are un punct de fum foarte inalt ceea ce il face rezistent la temperaturi inalte. Gasiti ulei special pentru prajit pe magazinul online prodieta >> aici <<vezi si pret. 

Ce ulei putem folosi la gatit? Enumeram mai jos lista uleiurilor ce pot fi folosite la temperatura inalta:

      • Uleiul de palmier. “Nu încurajez consumul de alimente prăjite, însă, dacă totuşi o facem, haideţi să folosim un ulei rezistent la temperaturi ridicate. Uleiul de palmier are avantaje majore faţă de celelalte uleiuri vegetale: nu pătrunde în alimente, nu miroase, nu face fum şi nu îşi schimbă culoarea. Uleiurile de floarea-soarelui, de şofrănel, de germeni de porumb sunt foarte sensibile la prăjit. De aceea, dacă nu avem ulei de palmier, mai bine folosim untură de porc decât ulei de floarea-soarelui pentru prăjit”, declara prof. dr Gheorghe Mencinicopschi, directorul Institutului de Cercetări Alimentare, pentru Jurnalul National. Punctul de fum al uleiului de palmier este 230 grade Celsius, in timp ce iuleiul de masline are PF 190 grade Celsius.
        Ca să fie sănătos, uleiul de palmier trebuie să fie nehidrogenat. Uleiul de palmier conţine 40% – acizi graşi mononesaturaţi, 10% – acizi graşi polinesaturaţi şi 50% acizi graşi saturaţi. Uleiul de palmier are insa o consistenta solida, asa ca pe mancarurile prajite si racite nu arata prea bine (arata precum untura). Puteti folosi hartie absorbanta sau servetele dupa ce scoateti alimentele din tigaie. Inlaturati astfel surplusul si senzatia de sleiala dupa racire. La o simpla cautare pe Internet veti remarca faptul ca este unul dintre cele mai controversate alimente. Cercetarile nu sunt nici ele 100% favorabile utilizarii acestui ulei in sensul ca anumite studii se contrazic. Uleiul de palmier este foarte folosit in restaurante pentru ca poate fi refolosit de nenumarate ori si nu imprumuta gustul si mirosul altor mancaruri gatite in acelasi recipient. Peste, papanasi, cartofi prajiti – acelasi ulei.
      • Uleiul de nuca de cocos este poate varianta cea mai optima pentru prajirea alimentelor. Este recomandat ulei de cocos extravirgin, nehidrogenat. Uleiul de cocos are un preţ rezonabil, apropiat ca valoare de cel al untului sau uleiului de măsline. Cu ulei de cocos extravirgin puteţi pregăti in mod sanatos legume, carne, deserturi. Acesta nu fumegă, este foarte versatil, pastrează aromele mâncărurilor şi crează o crustă frumoasă alimentelor.  Uleiul de cocos extravirgin are un gust bogat şi fin. Uleiul de cocos este ideal si daca tineti cura de slabire. Uleiul de nuca de cocos este metabolizat într-un mod unic. Spre deosebire de uleiurile tradiționale și unt, acesta este rapid procesat de ficat și ars caloric.

      • Uleiul de sofranel se gaseste in magazinele naturiste. Daca doriti sa cumparati ulei de sofranel presat la rece veti remarca faptul ca are o culoare galben – auriu, cu gust de cereale si o usoara aroma de nuca. Este foarte bogat in acizi organici cu dubla legatura ( 75 – 80 % ) si vitamina E (46mg/100g). Uleiul de sofranel are si efecte antioxidante. Uleiul de sofranel a creat o adevarata manie la un moment dat pentru faptul ca ar ajuta la slabit. Din 4 nutritionisti intervievati de Dr. Oz in celebra sa emisiune, unul a raspus “da”, doi au raspuns “nu” si unul “poate” la intrebarea daca uleiul de sofranel slabeste sau nu.
      • Uleiul de floarea-soarelui este bun pentru gatit la temperaturi inalte. Uleiul de floarea soarelui contine in principal grasimi polinesaturate. Este contestat datorita dezechilibrului intre acizii Omega 3 si Omega 6, mai exact are un exces de Omega 6 (148:1) care pe termen lung dauneaza organismului.
      • Uleiul de avocado este un ulei vegetal plin de nutrienti si grasimi mononesaturate. Uleiul de avocado este apropiat prin proprietatile sale de uleiul de masline. Uleiul de avocado se obtine in industria alimentara din fructele usor atinse, care nu mai pot fi comercializate ca atare. Uleiul de avocado este mai degraba folosit ca masca de par sau in industria cosmetica si mai rar in bucatarii.
      • Uleiul de in va fi folosit la salate sau adaugat dupa mancaruri dupa ce acestea au fost gatite. Uleiul de in nu este recomandat deloc pentru prajeli ori sotari. Prin prajire, uleiurile se oxideaza si devin astfel puternic aterogene, regasindu-se pe arterele noastre dupa ce le consumam. O remarcabila rezistenta la prajire o are uleiul de masline, dar nu se recomanda acest procedeu culinar pentru nici un tip de ulei.Este foarte indicat ca uleiurile polinesaturate sa fie pastrate la rece si la întuneric, deoarece acidul oleic sufera în prezenta luminii transpozitii si din forma lor naturala „cis” – antiaterogena, se transforma în forma „trans” – proaterogena! Pastrati sticlele cu ulei la întuneric si racoare în sticle brune (preferabil in frigider sau intr-o camara racoroasa). Seminţele de in sunt bogate în acid linolenic alfa (ALA), o grasime de tip Omega-3, care este un precursor al formei de omega-3 gasita in uleiurile de peşte numite acid eicosapentaenoic (EPA). Aceste grăsimi se găsesc în forma lor izolată în ulei de seminte de in, care este prin urmare o sursă mult mai concentrată de acid linolenic alfa (ALA) decat seminţele în sine. Uleiul nu are insa si alte elemente nutritive pe care semintele le au. Acidul linolenic alfa (ALA) aduce multe efecte benefice organismului si, in plus, pot fi convertit în organism acid eicosapentaenoic (EPA). Cercetarile indică faptul că, pentru cei care nu mănâncă peşte suficient si doresc să ia suplimente de ulei de peşte, uleiul de seminte de in reprezinta o alternativă bună. Uleiul de in este cercetat intens de catre specialisti. O verificare recenta pe Medline (Medline oferă acces la publicatii medicale) a relevat 1,677 articole despre cercetari pe acid linoleic si investigarea efectelor sale asupra a numeroase procese fiziologice şi probleme de sănătate.

Ulei de rapita

      • Uleiul de rapita detine un procent bun de grasimi polinesaturate omega 3, 10% comparativ cu uleiul de porumb care are numai 0,5%. Uleiul de rapita este bogat in grasimi nesaturate, care ajuta la reducerea nivelului de colesterol. Uleiul de rapita conţine acid alpha-linoleic, un precursor al Omega 3, care ajută la reducerea hipertensiunii şi la scăderea nivelului de colesterol, prevenind formarea cheagurilor de sânge pe artere şi diminuând riscul apariţiei unor boli cardio-vasculare. Uleiul de rapita poate fi gasit si cu denumirea Canola Oil.
      • De asemenea, puteţi lua în considerare uleiul numit ghee. Cuvantul ghee vine din sanscrita si inseamna unt clarefiat. Ghee este un ulei de unt, folosit in special in bucataria indiana. Se obtine prin indepartarea apei prin fierbere, a componentelor solide si a laptelui din unt. In bucataria indiana se foloseste foarte mult la prajit si la prepararea diferitelor mancari. Preparatele la care se foloseste ghee sunt mult mai gustoase. Untul ghee (899kcal%) se gaseste in magazine dar poate fi preparat si in casa: prin incalzirea untului obisnuit pe baie de apa. Dupa topirea pe baia de apa se separa grasimea care formeaza un strat compact la suprafata. Se arunca stratul apos de sub cel gras. Ghee poate fi pastrat in recipiente inchise, in locuri racoroase, pentru mai multe luni de zile.

______________________________

Prajirea pentru o perioada mare de timp nu este benefica pentru sanatate si este recomandat sa cautati uleiuri concepute special pentru prajire. Un astfel de ulei este Uleiul special pentru prajit CRUDOLIO din floarea soarelui si susan. Are un punct de fum foarte inalt ceea ce il face rezistent la temperaturi inalte. Gasiti ulei special pentru prajit pe magazinul online prodieta >> detalii si pret << 

Cel mai sanatos ulei este in mod cert uleiul de măsline extravirgin insa nu pentru prajit ci pentru salate. Va recomandam sa cititi articolul dedicat uleiului de masline de pe site-ul nostru

Uleiul de masline este un element central in dieta mediteraneana, este bogat în grăsimi mononesaturate şi polifenoli antioxidanţi şi ajuta la sanatatea inimii. Cu toate acestea, nu este recomandabil sa prajim alimentele cu ulei de măsline extravirgin! Il putem folosi pentru a incalzi mancarea sau pentru a face sosuri dar este pacat sa il folosim pentru a sota sau pentru a praji legume sau carne caci ingredientele lui active se distrug iar punctul de fum nu este atat de inalt si nu are rezistenta la prajire.

Motivul pentru care nu este recomandat sa gatim la temperatura inalta cu ulei de măsline extravirgin se datorează faptului că se distrug proprietatile sale atat de benefice si fitonutrientii polifenolici. Vom folosi uleiul de masline extravirgin la salate, sosuri, pentru a incalzi putin mancarurile sau peste legumele fierte la aburi.

Nu trebuie sa abuzati de nici un tip de ulei, pentru ca toate sunt foarte calorice si furnizeaza 9kcal/g, ceea ce inseamna 90kcal pentru continutul unei linguri de supa de 10g. Cinci linguri furnizeaza 450 kcal, in timp ce aportul caloric mediu cotidian pentru o femeie se situeaza intre 1800 si 2300 kcal, iar pentru un barbat intre 2250 si 2900 kcal, in functie de nivelul activitatii fizice.

Puteti posta comentarii mai jos .


Mancare fara calorii

Facebook prodieta.ro

Extracte lichide de patrunjel si plante medicinale

Ceaiuri Yogi Tea Germania prodietanaturala.ro Romania

Alimente pentru slabire, paste si orez fara calorii

3 Raspunsuri la discutia despre “Ce ulei sa folosim in bucatarie?”

  1. 3
    Mihai spune:

    @Daniel
    Sunt diferite. Ambele sunt bune. Dar cocos mai bun decat palmier in general. Cocos se digera f usor. Daca iei, ia nehidrogenate. Nu hidrogenate.

  2. 2
    elena9 spune:

    Buna ziua

    Uleiurile sunt diferite. Uleiul de cocos este considerat mai bun pentru sanatate decat cel de palmier. Este insa mai scump.

  3. 1
    Daniel spune:

    Va rog o lamurire: uleiul de cocos=ulei de palmier sau sint diferite?

    Multumesc.

Opinia / Comentariul dvs

Completati calculul matematic (anti-spam). Multumim :) *

Powered by WordPress | Designed by: Themes Gallery | Thanks to wordpress 4 themes, Download Premium WordPress Themes and

Folosim cookie-uri pentru a imbunatati calitatea serviciilor. Va cerem acordul conform EU Cookie LAW. info

Utilizam cookie-uri pentru a face site-ul prodieta.ro mai usor de folosit. Continuand navigarea in site si dand click pe "ACCEPT" inseamna ca va dati acordul.

INCHIDE

Toate informațiile din acest site sunt sub licența Revistei Online ProDieta.ro. Articolele Prodieta.ro NU pot fi preluate decât dacă se respectă condiția de a preciza sursa, cu link, conform Legii Drepturilor de Autor! ©2017. Toate articolele din site-ul pro dieta.ro sunt cu titlu informativ și nu trebuie tratate precum substitut al sfaturilor medicului de specialitate sau al oricărei alte forme de intervenție medicală profesională.
Informațiile au scop pur informativ. NU INTENȚIONEAZĂ SĂ OFERE SFATURI MEDICALE. Nici editorii prodieta.ro, autorii sau redactorii nu-și asumă responsabilitatea pentru niciuna dintre posibilele consecințe ale vreunui tratament, procedură, exercițiu, modificare în dietă, acțiune sau administrare a medicației ce rezultă din lectura sau aplicarea informației conținute în această informare. Publicarea acesteia nu echivalează cu practicarea medicinei, iar această informație nu înlocuiește recomandarea dată de medicul dumneavoastră sau de altă autoritate medicală. Înainte de urmarea oricărui tratament, cititorul trebuie să ceară sfatul unui medic sau al unui reprezentant medical.