Castanele: proprietati, beneficii, idei de retete

Dulci și cu o aromă bogată, castanele sunt nuci comestibile populare în multe zone ale lumii precum Franța, Japonia, SUA, bazinul Mării Mediterane.

Castane: proprietati, beneficii, idei retete cu faina de castane

Castane: proprietăți, beneficii, idei rețete cu făină de castane

Denumire științifică: Castanea sativa. Din punct de vedere botanic, castanele aparțin familiei din care face parte fagul sau Fagaceae, genul: Castenea.

Beneficiile pentru sănătate ale castanelor

• Castanele, spre deosebire de alte nuci și semințe, au un conținut relativ scăzut de calorii, au mai puțină grăsime, însă sunt surse bogate de minerale, vitamine și fitonutrienți care sunt extrem de benefici pentru sănătate.
• O altă trăsătură unică a castanelor este aceea că sunt constituite în mare parte din amidon, spre deosebire de alte nuci, care sunt bogate în calorii, proteine și grăsimi. Compoziția nutrițională a castanelor este, așadar, comparabilă cu cea a alimentelor cu amidon precum cartofii, porumbul dulce, etc. Cu toate acestea, castanele sunt surse bune de minerale, vitamine și câteva proteine de bună calitate, spre deosebire de cereale și tuberculi.
• Sunt o sursă bună de fibre alimentare; furnizează 8,1 g (aproximativ 21% din doza zilnică recomandată) la 100 g. Dieta cu fibre ajută la scăderea nivelului de colesterol din sânge, limitând absorbția excesului de colesterol în intestine.
• Castanele se deosebesc de alte nuci comestibile prin profilul lor nutrițional distinctiv. Sunt extrem de bogate în vitamina C. O cantitate de 100 g de castane furnizează 43 mg de vitamina C (72% din doza zilnică recomandată). Vitamina C este necesară formării matricei dentare, osoase și a vaselor de sânge. Fiind un antioxidant puternic, aceasta oferă protecție împotriva radicalilor liberi dăunători.
• De asemenea, la fel ca în cazul legumelor cu frunze verzi, castanele sunt bogate în folați, ceea ce este destul de rar pentru nuci și semințe. O cantitate de 100 g de nuci furnizează 62 µg de folați (sau 15,5%). Acidul folic este necesar formării globulelor roșii și sintezei ADN-ului. Consumul adecvat de alimente bogate în folați în timpul perioadei de preconcepție ajută la prevenirea malformațiilor congenitale ale fătului.
• La fel ca toate nucile, castanele sunt și ele o sursă bogată de grăsimi mononesaturate precum acidul oleic (18:1) și acizii palmitoleici (16:1). Studiile sugerează că grăsimile mononesaturate (MUF) din alimentație contribuie la diminuarea colesterolului total și a celui de tip LDL (colesterolul rău) și la creșterea nivelului de HDL (colesterolul bun) în sânge. Dieta mediteraneană, bogată în fibre alimentare, MUF, acizi grași omega și antioxidanți, ajută la prevenirea bolii arteriale coronariene și a infarctului, favorizând un profil lipidic sănătos.
• Castanele sunt o sursă excelentă de minerale precum fierul, calciul, magneziul, manganul, fosforul și zincul, pe lângă faptul că furnizează o cantitate foarte mare de potasiu (518 mg/ 100 g). Potasiul ajută la combaterea acțiunii sodiului ce duce la hipertensiune, scade pulsul și tensiunea arterială. Fierul contribuie la prevenirea anemiei microcitare. Magneziul și fosforul sunt componente importante ale metabolismului osos.
• În plus, acestea sunt bogate și în multe vitamine importante din complexul B. O cantitate de 100 g de nuci furnizează 11% din necesarul de niacină, 29% de piridoxină (vitamina B6), 100% de tiamină și 12% din cel de riboflavină.
• Castanele, ca și alunele de pădure, migdalele etc., nu conțin gluten. Și din același motiv, acestea sunt ingrediente utilizate frecvent în prepararea formulelor alimentelor fără gluten necesare pacienților cu sensibilitate la gluten, alergie la grâu sau cu boală celiacă.
• Castanele conțin și multă vitamina A; furnizează 202 UI la 100 g.

Cum gătim cu făina de castane. Rețete simple.

Făina de castane este o făină fără gluten, bogată în amidon foarte ușor digerabil. Făina de castane are proprietăți nutritive valoroase și este recomandată și în alimentația copiilor (chiar de la începutul diversificării alimentației) cărora le oferiți astfel o alimentație deosebit de bogată în vitamine, minerale, oligoelemente, nutrienți valoroși.  Este o făină dulce de culoare brun deschis, obținută prin uscarea și măcinarea fină a castanelor comestibile cultivate la altitudini de 450-900 m. Poate fi folosită și în rețete raw-vegan!

Puteți înlocui rețeta de piure de cartofi cu cea de piure de castane! Făina de castane este mult mai bogată în proprietăți nutritive decât cartoful și de aceea, poate fi pregătită cu unt și lapte pentru a înlocui cu succes piureul de cartofi. Puteți adăuga puțină făină de castane în bolul de cereale cu lapte la micul dejun! Făina de castane este ideală și pentru îngroșarea sosurilor, rântaşurilor şi în amestec de făinuri pentru pâine, brioșe, blaturi de tort sau diverse deserturi. Făina de castane se poate folosi și la prepararea halvalei, a ciocolatei, la rețete de prăjituri și blaturi de torturi.

Rețete, metode de preparare și servire

Castanele au un gust dulce plăcut și sunt aromate. În vremurile străvechi, nativii americani consumau castanele ca alimente de bază, utilizându-le aproape la fel de des cum sunt folosiți astăzi cartofii. Priviți tabelul de mai jos pentru o analiză în profunzime a nutrienților:

Castane, europene, crude, în coajă (Castanea sativa), Valoare nutrițională la 100 g.  (Sursă: baza de date USDA National Nutrient)
Principiu Valoare Nutrițională Procent din Doza Zilnică Recomandată
Energie 213 Kcal 11%
Carbohidrați 45,54 g 35%
Proteine 2,42 g 4%
Grăsimi totale 2,26 g 10%
Colesterol 0 mg 0%
Fibre alimentare 8,1 g 21%
Vitamine
Folați 62 µg 15,5%
Niacină 1,179 mg 7%
Acid pantotenic 0,509 mg 11%
Piridoxină 0,376 mg 29%
Riboflavină 0,168 mg 13%
Tiamină 0,238 mg 20%
Vitamina A 28 UI 1%
Vitamina C 43 mg 72%
Electroliți
Sodiu 3 mg 0%
Potasiu 518 mg 11%
Minerale
Calciu 27 mg 3%
Cupru 0,447 mg 50%
Fier 1,01 mg 13%
Magneziu 32 mg 8%
Mangan 0,952 mg 41%
Fosfor 93 mg 19%
Zinc 0,52 mg 5%
Fitonutrienți
Fitosteroli 22 µg

Iată câteva rețete cu castane, sugestii de servire:

– Consumați-le crude, fierte sau prăjite. Pentru a le prăji, efectuați mici incizii pe suprafața rotunjită a castanelor pentru a preveni spargerea lor.
– În Japonia, orezul cu castane preparat la aburi (kurigohan) este o rețetă des întâlnită și un fel de mâncare popular în anotimpul toamnei. În Coreea, anul nou se sărbătorește cu un tip de desert cunoscut sub numele de yaksik este preparat din castane, fructe jujube și semințe de pin, în amestec cu orez vâscos.
– În SUA, castanele sunt utilizate drept unul dintre ingredientele principale ale umpluturii pentru păsări preparate la cuptor, în special pentru curcanul de Ziua Recunoștinței.

– De asemenea, făina de castane este preferata multor rețete toscane de polenta, aluaturi dulci, biscuiți, prăjituri, supe și înghețate.
– Marron glace este extrem de populară în Europa, unde sunt utilizate castanele europene mari, de înaltă calitate (marrone di lucerna). Pentru a prepara marron glace sau castane glasate, castanele trebuie înmuiate în apă, apoi scufundate și încălzite în sirop concentrat gradual de zahăr și vanilie, timp de câteva zile. Astfel castanele glasate sunt apoi lăsate la uscat la căldură sau în lumina soarelui înainte de a fi ambalate.
– Castanele sunt folosite la prepararea untului-cremă de castane, fiind o delicatesă franceză.

Puteti posta comentarii mai jos .


Slabire cu paste fara calorii. Orez fara calorii.

Magazin online cu produse din catina

Ceaiuri Yogi Tea Germania prodietanaturala.ro Romania

Alimente pentru slabire, paste si orez fara calorii

Opinia / Comentariul dvs

Completati calculul matematic (anti-spam). Multumim :) *

Powered by WordPress | Designed by: Themes Gallery | Thanks to wordpress 4 themes, Download Premium WordPress Themes and

Folosim cookie-uri pentru a imbunatati calitatea serviciilor. Va cerem acordul conform EU Cookie LAW. info

Utilizam cookie-uri pentru a face site-ul prodieta.ro mai usor de folosit. Continuand navigarea in site si dand click pe "ACCEPT" inseamna ca va dati acordul.

INCHIDE

Toate informațiile din acest site sunt sub licența Revistei Online ProDieta.ro. Articolele Prodieta.ro NU pot fi preluate decât dacă se respectă condiția de a preciza sursa, cu link, conform Legii Drepturilor de Autor! ©2017. Toate articolele din site-ul pro dieta.ro sunt cu titlu informativ și nu trebuie tratate precum substitut al sfaturilor medicului de specialitate sau al oricărei alte forme de intervenție medicală profesională.
Informațiile au scop pur informativ. NU INTENȚIONEAZĂ SĂ OFERE SFATURI MEDICALE. Nici editorii prodieta.ro, autorii sau redactorii nu-și asumă responsabilitatea pentru niciuna dintre posibilele consecințe ale vreunui tratament, procedură, exercițiu, modificare în dietă, acțiune sau administrare a medicației ce rezultă din lectura sau aplicarea informației conținute în această informare. Publicarea acesteia nu echivalează cu practicarea medicinei, iar această informație nu înlocuiește recomandarea dată de medicul dumneavoastră sau de altă autoritate medicală. Înainte de urmarea oricărui tratament, cititorul trebuie să ceară sfatul unui medic sau al unui reprezentant medical.