Care este alimentatia corecta pentru copii

copiiObezitatea este o problemă a vremurilor moderne în care trăim. În România, aproximativ 30% din populație suferă de obezitate. 20% este supraponderală. Cel mai grav este însă faptul că numărul copiilor supraponderali este cu 20% mai mare în ultimii zece ani. Dezechilibrele alimentare și problemele de sănătate pot fi corectate prin informarea părinților privind modul adecvat de hrănire a copiilor. Există și extrema cealaltă: copii subnutriți, cărora părinții nu știu ce să le ofere pentru a-i vedea mâncând.

Care este alimentația corectă pentru copii recomandată de nutriționist? Alimentația moderată, diversificată, bazată pe mâncare făcută în casă, cu ingrediente simple, calitative, integrale, 100% naturale.

“Abundența de alimente relativ ieftine compuse din făină, zahăr și aditivi industriali justifică mare parte dintre aceste statistici, spune Elena Roșu, tehnician NUTRIȚIONIST. Un covrig este un leu, o merdenea 2 lei, o prăjiturică frumos ambalată numai 2 lei, un pachet de biscuiți la fel.  Beneficii pentru sănătate aduse de aceste alimente: aproape zero, căci aduc organismului extrem de multe calorii și aproape deloc vitamine naturale, oligoelemente, nutrienți vitali unei dezvoltări sănătoase. Mâncarea gătită în casă cu ingrediente naturale și simple este din ce în ce mai rară căci produsele fast food sau frumos ambalate de pe rafturile supermarketurilor câștigă din păcate teren. “De ce să stau câteva ore să fac o prăjitură când o cumpăr de la cofetărie sau supermerket în câteva minute și de multe ori e chiar mai ieftină decât m-ar costa să o fac în casă?”. Iată o formulare des întâlnită printre mămicile care vin la cursurile de nutriție, spune Elena Roșu, tehnician NUTRIȚIONIST. Ei bine, are rost să facem mâncare în casă din foarte multe puncte de vedere. Mâncarea de casă este proaspătă, are ingrediente naturale (știm exact ce punem în ea) și un gust autentic, nepotențat de glutamați și alți intensificatori de gust ce ne îndepărtează de un trai sănătos.” menționează Elena Roșu, tehnician NUTRIȚIONIST, colaborator prodieta.ro.

Urmarea unei diete sănătoase încă din copilărie aduce beneficii pe parcursul întregii vieți. Potrivit American Psychological Association, începerea unui stil de viață sănătos încă din copilărie poate avea numeroase avantaje pe termen lung. Alegerea obiceiurilor sănătoase în timpul anilor în care copilul se dezvoltă crește probabilitatea ca acesta să rămână la deprinderile formate pentru tot restul vieții.

Ce înseamnă alimentație sănătoasă?

Alimentația sănătoasă presupune consumul unei varietăți de alimente integrale, organice și nutritive. Datorită integrării în fiecare masă a produselor din diferite grupuri alimentare, copiii au parte de o alimentație sănătoasă și bogată.

My plate Michelle Obama

My plate Michelle Obama

Potrivit site-ului KidsHealth, inițiativa “MyPlate” a primei doamne a Statelor Unite, Michelle Obama, își propune să simplifice stilul de alimentație sănătos prin prezentarea unei farfurii împărțite în patru părți diferite, fructele și legumele ocupând jumătate de farfurie, iar restul fiind ocupat de cereale și proteine. În dreapta farfuriei se află un cerc mic care reprezintă lactatele din dietă. Alimentele care conțin grăsimi și zahăr în exces ar trebui să fie consumate ocazional și de aceea, ele pot fi adăugate în dietă doar câteodată.

Copiii au necesități alimentare zilnice care susțin dezvoltarea fizică și psihică. Alimentele care conțin vitamine, minerale, carbohidrați complecși și proteine vor furniza nutrienții necesari creșterii și dezvoltării. Academia Americană de Pediatrie recomandă ca cei mici să consume cel puțin cinci fructe și legume pe zi.

Dezvoltarea creierului. Conform cercetărilor atribuite lui Marc Goodman-Bryan de la The Urban Child Institute, copiii care urmează o dietă sănătoasă au parte și de beneficii în ceea ce privește dezvoltarea creierului. De exemplu, dacă un copil nu primește cantitatea necesară de iod și fier, ar putea prezenta întârzieri în dezvoltarea cognitivă, dar și în cea motorie. Un copil din a cărui dietă lipsește acidul gras esențial DHA (omega-3) poate avea întârzieri în procesul de învățare și în dezvoltare.

Evitarea problemelor de sănătate. Alimentația sănătoasă a copiilor poate diminua și probleme de sănătate. Copiii care mănâncă sănătos pot avea mai puține carii. Multe probleme de sănătate cronice, precum obezitatea, bolile de inimă, hipertensiunea arterială, diabetul și cancerul își au rădăcinile în dieta nesănătoasă din copilărie. Atunci când copilul își începe viața cu alimente integrale și sănătoase, el poate scăpa de multe probleme de sănătate care l-ar putea afecta în copilărie, dar și la vârsta maturității.

Care este soluția pentru copiii care nu vor să mănânce mai deloc? Putem oferi copiilor care nu prea vor să mănânce alimente bogate caloric dar sănătoase: grâu dur, quinoa, hrișcă, amarant, orez gătite fie ca atare fie sub formă de paste și asociate cu sos-uri din legume. Untul de caju, arahide, alune de pădure ori susan poate fi și el un deliciu pentru sandwich-urile copiilor. Au multe calorii dar nu goale, ci vin la pachet cu grăsimi sănătoase, fibre, proteine, minerale. Deserturile de casă cu ouă, lapte, unt, făină integrală și fructe sunt și ele recomandate copiilor mofturoși. Evitați alimentele ambalate și gătiți cât mai mult acasă.

Gătiți feluri de mâncare cu paste integrale și sos de legume

Pastele de grâu integrale sau cele din quinoa, hrișcă ori orez brun conțin mai multe fibre decât pastele din făină albă. Chiar și alimentele hipercalorice ar trebui să fie bogate în nutrienți atunci când este posibil. Rețetele cu quinoa, amarant, orez brun sau integral sunt la rândul lor recomandate întregii familii pentru că aceste ingrediente sunt bogate în proteine de cea mai bună calitate, carbohidrați complecși, minerale. Adăugarea unor grăsimi, precum uleiul de susan, cocos sau măsline va crește numărul de calorii al orezului (ori quinoa), în timp ce carnea slabă de pui și legumele îl vor transforma într-o masă echilibrată. Iată câteva exemple de mese sănătoase: creveți trași la tigaie cu garnitură de orez sau quinoa, supă de orez și pui, orez la tigaie cu legume gătite la abur, salată de quinoa cu ulei de măsline, pui și legume la aburi.

Untul de alune (caju, arahide, migdale ori susan) reprezintă aliment excelent din punct de vedere al densității calorice, acestea putând fi folosite în prepararea sandvișurilor sănătoase. Majoritatea copiilor preferă sandvișurile dulci. Însă în loc de cremă de ciocolată, dulceață bogată în zahăr sau unt din lapte de origine animală putem pune unt din fructe în coajă lemnoasă.

Untul de alune natural nu conține grăsimi trans, iar două linguri de unt au aproximativ 190 calorii și 14 g lipide sănătoase. Copiii alergici la alune ar putea consuma unt de soia sau tahini.

Deserturile sănătoase făcute în casă sunt recomandate de nutriționiști. Majoritatea copiilor adoră să fie de ajutor în bucătărie. Dacă aveți un copil căruia îi place să gătească, gătiți alături de el. Atunci când preparați dulciuri la cuptor, folosiți uleiuri sănătoase precum cel de măsline, cocos sau de canola. Rețetele de brioșe, fursecuri, chec și înghețată pot fi modificate în așa fel încât să fie mai sănătoase. De exemplu, fursecurile cu ovăz și stafide au u un conținut redus de zahăr. Tartele raw vegan au ingrediente simple, nu au nevoie de coacere și pot fi recomandate copiilor.

Mix de alune și fructe. În vreme ce consumul fructelor proaspete este important, fructele uscate furnizează calorii și fibre fără să suprasolicite burticile copiilor. Stafidele sau alte fructe uscate pot fi adăugate în rețete de deserturi. De exemplu, migdalele conțin proteine și grăsimi mononesaturate și furnizează aproximativ 204 calorii la un sfert de ceașcă. Oferiți-i copilului jeleuri din fructe bio pentru a înlocui bomboanele prea bogate în zahăr nerecomandat.

Citiți și articolul Top 10 alimente sanatoase pentru copii.

Articolul Obezitatea la copii poate fi, la rândul său, interesant.

Puteti posta comentarii mai jos .


Mancare fara calorii

Facebook prodieta.ro

Smoothie slabire si detox

Ceaiuri Yogi Tea Germania prodietanaturala.ro Romania

Alimente pentru slabire, paste si orez fara calorii

Opinia / Comentariul dvs

Completati calculul matematic (anti-spam). Multumim :) *

Powered by WordPress | Designed by: Themes Gallery | Thanks to wordpress 4 themes, Download Premium WordPress Themes and

Folosim cookie-uri pentru a imbunatati calitatea serviciilor. Va cerem acordul conform EU Cookie LAW. info

Utilizam cookie-uri pentru a face site-ul prodieta.ro mai usor de folosit. Continuand navigarea in site si dand click pe "ACCEPT" inseamna ca va dati acordul.

INCHIDE

Toate informațiile din acest site sunt sub licența Revistei Online ProDieta.ro. Articolele Prodieta.ro NU pot fi preluate decât dacă se respectă condiția de a preciza sursa, cu link, conform Legii Drepturilor de Autor! ©2017. Toate articolele din site-ul pro dieta.ro sunt cu titlu informativ și nu trebuie tratate precum substitut al sfaturilor medicului de specialitate sau al oricărei alte forme de intervenție medicală profesională.
Informațiile au scop pur informativ. NU INTENȚIONEAZĂ SĂ OFERE SFATURI MEDICALE. Nici editorii prodieta.ro, autorii sau redactorii nu-și asumă responsabilitatea pentru niciuna dintre posibilele consecințe ale vreunui tratament, procedură, exercițiu, modificare în dietă, acțiune sau administrare a medicației ce rezultă din lectura sau aplicarea informației conținute în această informare. Publicarea acesteia nu echivalează cu practicarea medicinei, iar această informație nu înlocuiește recomandarea dată de medicul dumneavoastră sau de altă autoritate medicală. Înainte de urmarea oricărui tratament, cititorul trebuie să ceară sfatul unui medic sau al unui reprezentant medical.