Broccoli scade Colesterolul

broccoliBroccoli (lat. brachium care inseamna sucursala sau brat) este inrudit cu varza si conopida. Este cultivat in special in Italia, fiind cunoscut din cele mai vechi timpuri romane. Cel mai sanatos mod de a gati broccoli este la aburi pentru circa 5 minute. Oamenii nu mananca in general frunzele de broccoli dar trebuie sa stim ca acestea sunt bogate in nutrienti si perfect comestibile. Adaugati broccoli in omleta de dimineata, in orice tocanita de legume (in ultimele 5 minute), in salate, garnitura la peste sau la carne.

  • Broccoli aduce numeroase beneficii sanatatii si ajuta la scaderea colesterolului daca este gatit la aburi. Componentele din fibrele din broccoli actioneaza impreuna cu acizii biliari în tractul digestiv, ceea ce are ca rezultat o scadere a nivelului de colesterol rau.

    Interesant este faptul ca broccoli crud nu are aceeasi capacitate de scadere a colesterolului precum cel gatit la aburi sau inabusit. Foarte utila este tigaia ceramica cu fundul ridicat in partea centrala si mici orificii care permit aerului cald sa patrunda si sa circule uniform in tigaie. Aici regasiti reteta noastra delicioasa de broccoli cu branza vegetala tofu.

  • Broccoli ajuta la detoxifierea organismului iar cercetatorii au identificat recent motivele-cheie pentru acest beneficiu. Glucorafanina, gluconasturtiiana și glucobrasicina sunt 3 fitonutrienti ce se regasesc într-o combinație specială în broccoli. Acest trio dinamic este capabil să sprijine toate etapele din procesul de detoxifiere a organismului, inclusiv activarea, neutralizarea și eliminarea contaminanților nedoriti. Isotiocianatele (ITC) sunt molecule de detoxifiere realizate de glucozinatele din broccoli care ajuta la controlul procesului de detoxifiere la nivel genetic.
  • Deficitul de vitamina D poate fi “rezolvat” mancand broccoli. Atunci cand nu avem vitamina D, vitaminele K si A sustin echilibrul metabolismului vitaminei D. Broccoli are o combinație neobișnuit de puternică de vitamina A (sub forma de beta-caroten) și vitamina K. Pentru persoanele cu deficit de vitamina D ar putea fi o idee buna sa includa broccoli in dieta zilnica.
  • Broccoli este o sursa extrem de bogata de kempferol – un flavonoid care are capacitatea de a reduce impactul substanțelor alergenice.

Beneficiile anti-inflamatorii aduse de broccoli

Mai mult de 300 de studii derulate pe broccoli arata ca acesta ajuta in tratamentul natural al unor mari probleme de sanatate precum inflamatia cronica, stresul oxidativ și nevoia de detoxifiere a organismului. Cercetarile din ultimii cinci ani arata clar faptul că riscul de a dezvolta diverse forme de cancer este legat de o combinație a acestor trei probleme mentionate mai devreme. Expunerea la substanțe potențial toxice din alimente, apa ori aer, expunerea la substanțe alergenice, chimicalele din alimente, starea generală proasta de sănătate, alimentatia deficitara in vitamine, minerale si enzime, administrarea a prea multor antibiotice si medicamente precum si un stil de viata stresant pot pune in pericol buna functionare a organismului nostru. Cercetatorii se referă de multe ori la acest fenomen ca fiind “inflamatia cronica.” Iar dacă ficatul, pielea, precum și alte organe care trebuie sa se ocupe de detoxifierea organismului nu mai fac fata, atunci multe toxine raman active in corpul nostru agravand starea de inflamatie cronica. Raspunsul inflamator pe termen scurt al corpului (precum in cazul unei vanatai sau taieturi) este sanatos atata timp cat nu este constant si neintrerupt. Atunci cand inflamatia cronica devine insa o caracteristica standard a metabolismului nostru, este afectata si sanatatea in general. Incepe sa apara un dezechilibru nedorit numit stres oxidativ în care se formează prea multe reactive, molecule care conțin oxigen. Prezența sporită a unor molecule extrem de reactive poate aduce daune mari mai multor părți ale celulelor noastre, inclusiv materialului lor genetic (și mai ales acidului lor dezoxiribonucleic – ADN). In timp, deteriorarea ADN-ului constant si cumulativ in interiorul celulelor noastre poate reprezenta un factor major de risc pentru transformarea celulelor sanatoase in celule canceroase.

Este la fel de posibil ca această succesiune de evenimente sa nu inceapa cu inflamatia cronica excesiva, ci cu stresul oxidativ cronic. In timp, atunci când prea multe molecule reactive duc la deteriorarea ADN-ului și a structurii celulelor, corpul nostru citește această situație ca fiind extrem de periculoasa și initiaza un raspuns inflamator pentru a încerca sa reduca amenințarea reprezentată de stresul oxidativ.

Într-un mod care ar putea fi unic printre alimente, elementele nutritive gasite in broccoli sunt capabile de a schimba acest set de conexiuni intre inflamatie, stres oxidativ, detoxifiere și cancer. De fapt, ar fi corect să descriem broccoli ca pe un aliment care contine nutrienti anti-inflamatorii, antioxidanti puternici, substante care ajuta la detoxifierea organismului si chiar nutrienti anti-cancer!

Omega 3 din broccoli

Lipsa grasimilor Omega 3 este o o problema alimentara care poate provoca supra-activarea sistemului inflamator. Motivul este simplu: mai multe molecule cheie pentru mesaje anti-inflamatorii (cum ar fi PGH3, TXA3, PGI3 și LTE5) sunt realizate din grasimi Omega-3. Deși este adevărat că broccoli contine cantități limitate de omega-3, la fel de adevărat este că nivelul lor poate juca în continuare un rol important in echilibrarea activitatii sistemului inflamator. O portie de broccoli are circa 100 calorii (adica foarte putin) si contine aproximativ 450 miligrame de Omega 3 (sub formă de acid alfa-linolenic ALA). Aceeasi cantitate de Omega 3 apare prevazuta pentru o capsula moale gel de ulei de in, produs farmaceutic. Nu inseamna ca trebuie sa ne rezumam la broccoli ca unica sursa de Omega 3 (uleiul de in este foarte sanatos si sursa buna de ALA) dar trebuie sa il avem in vedere ca un element principal al meselor noastre si nu ca o raritate.

Broccoli contine in mod special un anumit fitonutrient numit kempferol. Kempferolul are capacitatea de a reduce impactul in interiorul tractului digestiv al substanțelor alergenice (prin scăderea producției de catre sistemul imunitar a IgE-anticorpi). Prin diminuarea impactului substanțelor alergenice, kempferolul din broccoli poate ajuta la reducerea riscului de inflamatie cronica.

Beneficii antioxidante in broccoli

Dintre toate legumele crucifere comune, broccoli iese în evidență ca avand cea mai multa vitamina C. Dacă este însoțită de flavonoide, aceasta vitamina antioxidanta poate oferi sprijin pe termen lung metabolismului oxigenului în organism. Broccoli contine multe astfel de flavonoide in cantitati semnificative, inclusiv kempferol și quercitina. De asemenea, în broccoli regasim carotenoide luteina, zeaxantina și beta-caroten. Toate aceste trei carotenoide funcționează ca antioxidanți cheie. Alți antioxidanți furnizati de broccoli în cantități benefice sunt: vitamina E și mineralele magneziu și zinc. Privite ca un grup, vitaminele, mineralele, flavonoidele si carotenoizii din broccoli scad intr-o masura foarte mare riscul de stres oxidativ în organism.

Broccoli scade colesterolul

Ficatul utilizeaza colesterolul ca bază pentru producerea acizilor biliari. Acizii biliari sunt molecule specializate care ajuta la digestia si absorbtia de grasimi printr-un proces numit emulsificare. Aceste molecule sunt de obicei stocate sub formă de lichid in vezica noastra biliara. Atunci cand mancam o masă cu conținut mare de lipide, acizii biliari sunt eliberati in intestin unde ajuta enzimele sa proceseze grasimile. Datorita fibrelor si componentelor active din broccoli, acizii biliari se leaga de grasimi si trec in intestin si apoi in scaun. Din acest motiv ficatul are nevoie sa inlocuiasca acizii biliari pierduti si foloseste rezervele de colesterol. Ca urmare, nivelul total de colesterol scade. Un studiu recent arata ca broccoli este cu atat mai eficient cu cat nu este consumat nici crud nici prea mult gatit, ci numai putin inabusit la aburi, circa 4-5 minute.

Capacitatea componentelor din broccoli de a reduce colesterolul este comparabila cu cea a colestiraminei, medicament care este luat în scopul de scădere a colesterolului.

Broccoli sustine sanatatea cardiovasculara

Vitaminele din complexul B din broccoli au o contribuție importantă pentru sănătatea cardiovasculara. Deficitul de vitamine din complexul B poate cauza probleme precum formarea excesivă de homocisteina (situatie in care creste riscul nostru de ateroscleroza, accident vascular cerebral și atac de cord). Cele mai importante vitamine din complexul B care ajuta la reducerea riscului de hiperhomocisteinemie (formarea excesivă de homocisteina) sunt vitamina B6, vitamina B12 si acidul folic. Broccoli contine aceste vitamine si, ca atare, este de mare ajutor in lupta cu bolile cardiovasculare si in preventia acestora.

Alte beneficii pentru sănătate aduse de broccoli

Sanatatea oculara: Doua carotenoide care se regasesc in concentratii semnificative in broccoli, luteina si zeaxantina, joacă un rol deosebit de important în starea de sănătate a ochilor. De fapt, nici un țesut din organism nu este mai concentrat in luteina decât zona exterioară a retinei (numita retina periferică). Similar, în macula de lângă porțiunea centrală a retinei este concentrata zeaxantina.

Sanatatea pielii, inclusiv a pielii arse de soare.

Metabolismul vitaminei D. Foarte multe persoane au deficienta de vitamina D. Desi broccoli nu este bogat in vitamina D, contine insa mari cantitati de Vitamina A si vitamina K despre care studiile arata ca ajuta corpul sa echilibreze metabolismul vitaminei D.

Tabel cu nutrienti

Broccoli este o sursa excelenta de vitamina C despre care se stie ca sustine sistemul imunitar, anti-inflamatori precum vitamina K si acid folic care ne ajuta sa avem inima sanatoasa. Este o sursa foarte buna de vitamina A (prin concentrația de fitonutrienti numiti carotenoide), enzime active mangan și molibden, fibre ce ajuta sistemul digestiv, potasiu si vitamina B6 care tin inima sanatoasa și vitamina B2 producătoare de energie, fosfor. Este bogat si in vitamina B1, vitamina B3, vitamina B5, proteine si fier, magneziu și calciu și antioxidanti precum vitamina E și seleniu. Broccoli este, de asemenea, concentrat in fitonutrienti.

Broccoli: o portie de 182 grame inseamna circa 62 calorii
Sursa: US Food and Drug Administration’s “Valorile de Referință pentru Etichetare Nutrițională”

Nutrient Valoare Procent (%) din Doza Zilnica Recomandata Densitatea nutrientului
vitamina C 81.17 mg 135.3 78,7
vitamina K 92.46 mcg 115.6 67,2
acid folic 57.33 mcg 14.3 8.3
vitamina A 566.93 UI 11.3 6.6
mangan 0,19 mg 9.5 5.5
fibre 2.37 g 9.5 5.5
triptofan 0,03 g 9.4 5.5
potasiu 287.56 mg 8.2 4.8
vitamina B6 0,16 mg 8 4.7
vitamina B2 0,11 mg 6.5 3.8
molibden 4.55 mcg 6.1 3.5
fosfor 60.06 mg 6 3.5
vitamina B5 0,52 mg 5.2 3.0
proteină 2.57 g 5.1 3.0
magneziu 19.11 mg 4.8 2.8
calciu 42.77 mg 4.3 2.5
colină 17.02 mg 4 2.3
vitamina B1 0,06 mg 4 2.3
fier 0,66 mg 3.7 2.1
vitamina E 0,71 mg (ATE) 3.5 2.1
seleniu 2.27 mcg 3.2 1.9
vitamina B3 0,58 mg 2.9 1.7

Daca un nutrient nu este prezent in lista, nu inseamna ca alimentul nu-l contine, ci posibilitatea de a avea valori mai mici decat ultimul element din lista. Acest profil nu include informații cu privire la o gamă completă de substante nutritive, inclusiv carbohidrati, zahar, fibre solubile si insolubile, sodiu, vitamine, minerale, acizi grași, aminoacizi și altele.
Va recomandam:

Puteti posta comentarii mai jos .


Mancare fara calorii

Facebook prodieta.ro

Smoothie slabire si detox

Ceaiuri Yogi Tea Germania prodietanaturala.ro Romania

Alimente pentru slabire, paste si orez fara calorii

Opinia / Comentariul dvs

Completati calculul matematic (anti-spam). Multumim :) *

Powered by WordPress | Designed by: Themes Gallery | Thanks to wordpress 4 themes, Download Premium WordPress Themes and

Folosim cookie-uri pentru a imbunatati calitatea serviciilor. Va cerem acordul conform EU Cookie LAW. info

Utilizam cookie-uri pentru a face site-ul prodieta.ro mai usor de folosit. Continuand navigarea in site si dand click pe "ACCEPT" inseamna ca va dati acordul.

INCHIDE

Toate informațiile din acest site sunt sub licența Revistei Online ProDieta.ro. Articolele Prodieta.ro NU pot fi preluate decât dacă se respectă condiția de a preciza sursa, cu link, conform Legii Drepturilor de Autor! ©2017. Toate articolele din site-ul pro dieta.ro sunt cu titlu informativ și nu trebuie tratate precum substitut al sfaturilor medicului de specialitate sau al oricărei alte forme de intervenție medicală profesională.
Informațiile au scop pur informativ. NU INTENȚIONEAZĂ SĂ OFERE SFATURI MEDICALE. Nici editorii prodieta.ro, autorii sau redactorii nu-și asumă responsabilitatea pentru niciuna dintre posibilele consecințe ale vreunui tratament, procedură, exercițiu, modificare în dietă, acțiune sau administrare a medicației ce rezultă din lectura sau aplicarea informației conținute în această informare. Publicarea acesteia nu echivalează cu practicarea medicinei, iar această informație nu înlocuiește recomandarea dată de medicul dumneavoastră sau de altă autoritate medicală. Înainte de urmarea oricărui tratament, cititorul trebuie să ceară sfatul unui medic sau al unui reprezentant medical.