Amarant: fara gluten, bogat in proteine

Amarant in loc de orez cu lapteAmarantul este o cereală atestată în urmă cu 8000 de ani, care a fost odinioară ingredientul de bază în dieta aztecilor. Planta amarant, înrudită cu sfecla elevețiană, quinoa, sfecla tradițională și spanacul, produce mii de semințe micuțe care reprezintă de fapt acest produs asemănător grăunțelor. Deși nu este folosit în mod obișnuit în dietele americanilor, câștigă popularitate datorită valorii sale nutriționale extraordinare și beneficiilor pentru sănătate.

Amarantul este foarte versatil în privința utilizărilor sale: poate fi gătit ca o masă fierbinte de cereale sau în amestec cu legume și alte cereale precum orezul sau alacul pentru a obține un pilaf mult mai nutritiv decât cel din orez alb simplu. Puteți înlocui și mult mai cunoscutul orez cu lapte cu amarant cu lapte. Amestecat cu miere și puțină scorțișoară, acest desert are mult mai multe proprietăți nutritive decât dacă ar fi fost gătit cu orez. Amarantul gătit cu lapte (eventual în amestec și cu quinoa) este recomandat pentru mesele copiilor începând chiar de la 7 luni! Făina de grâu poate fi înlocuită parțial sau total cu făina de amarant în clătite sau brioșe. Amarantul poate fi gătit ca și pilaful de orez sau în amestec cu quinoa.

Beneficii aduse de făina de amarant

Făina de amarant provine din semințele plantei amarant. A devenit tot mai populară deoarece nu conține gluten și multe persoane cu intoleranță la gluten folosesc la gătit acest tip de făină datorită beneficiilor pe care le aduce sănătății. Un mod de folosire a amarantului este măcinarea și transformarea sa în făină, potrivit Manualului Culturilor de Câmp Alternative (Alternative Field Crops Manual). Această cereală poate fi consumată și sub forma floricelelor similare cu cele de porumb sau sub formă de fulgi. Făina este de cele mai multe ori folosită în producția cerealelor pentru micul dejun, pastelor, clătitelor, biscuiților, pâinii, fursecurilor și a altor produse de patiserie și poate fi combinată cu alte tipuri de făină. Dacă este utilizată în prepararea pâinii, făina de amarant trebuie să fie combinată cu alte tipuri de făină pentru a ajuta în procesul de creștere a aluatului de pâine. Pentru aluaturi care nu necesită creștere, ca cele pentru biscuiți, poate fi folosită numai făină de amarant. Aceasta este foarte bogată în proteine, fibre și lizină, un aminoacid esențial. Potrivit usaemergencysupply.com, o cantitate de doar 150 gr de amarant furnizează mare parte din doza zilnică recomandată de proteine vegetale de cea mai bună calitate pentru un adult. De asemenea, această cereală are un conținut ridicat de fitosteroli care ajută la prevenirea bolilor, după cum ne informează usaemergencysupply.com. Pentru persoanele sensibile la gluten sau cu intoleranță la gluten, făina de amarant este potrivită pentru gătit, din moment ce nu conține gluten. Amarantul trebuie întotdeauna gătit înainte de a fi consumat.

Proteine complete

Vegetarienii obișnuiau să-și pună problema dacă au consumat sau nu o cantitate suficientă de proteine. Miturile abundau în informații despre necesitatea de a combina anumite alimente pentru a obține un aport complet de proteine. În realitate, deficitul de proteine nu este specific vegetarienilor care consumă ouă și produse lactate, după cum precizează Harvard Women’s Health Watch. Veganii, care nu mănâncă alimente de origine animală, pot consuma nuci, cereale și semințe care le pot furniza o cantitate suficientă de proteine, ele oferind proteine incomplete care chiar și așa satisfac nevoile organismului când sunt consumate în mod responsabil. Sursele vegetale de proteine complete sunt rare, dar quinoa și amarantul sunt două cereale care fac excepție de la regulă.

Într-o proteină completă există 20 de aminoacizi diferiți. Organismul este capabil să sintetizeze 10 dintre aceștia. Trebuie să-i consumați pe ceilalți 10 din surse dietetice. Aceștia poartă denumirea de aminoacizi „esențiali”. Un deficit în oricare dintre acești 10 aminoacizi esențiali poate cauza deteriorarea proteinelor din mușchi și alte țesuturi deoarece corpul încearcă să obțină aminoacizii necesari „furându-i” din propriile țesuturi.

Quinoa și amarantul conțin fiecare câte 18 aminoacizi. Ambelor le lipsesc asparagina și acidul glutamic, dar organismul poate crea singur acești aminoacizi neesențiali, așadar quinoa și amarantul sunt privite ca fiind surse de proteine complete. Conținutul bogat de aminoacizi al acestor două cereale le transformă într-o alegere perfectă pentru veganii care caută o sursă sigură de proteine.

Necesarul de proteine

Valoarea dozei zilnice de proteine recomandate în medie pentru femeile cu vârsta de peste 18 ani este de 46 gr. Bărbații ar trebui să consume 56 gr de proteine zilnic. O ceașcă de quinoa gătită conține cam 8 g proteine. O ceașcă de amarant gătit furnizează 9,35 g proteine.

Grăunțele de amarant au o aromă puternică, de nucă, ce se combină foarte bine alături de condimente aromate. Amarantul tinde să fie lipicios și poate fi util în îngroșarea supelor. De asemenea, poate fi gătit și sub formă de pilaf similar cu modul de pregătire a pilafului de orez sau în amestec cu făină de porumb pentru a obține o mămăligă. Magazinele alimentare naturiste pot avea cereale amarant care pot fi consumate la un mic dejun rapid și bogat în proteine.

Indice Glicemic

Indicele glicemic arată în ce măsură consumul unui anumit aliment poate afecta nivelul de zahăr din sânge, fiind de o importanță deosebită pentru diabetici. Alegând alimente cu un indice glicemic apropiat de zero, puteți contribui la limitarea schimbărilor mari ale nivelului de zahăr din sânge. Pe de altă parte, alimentele al căror indice glicemic se apropie de 100, pot cauza probleme nivelului de zahăr din sânge. În cazul amarantului, indicele glicemic depinde de gradul de procesare, precum și de alimentele care îl însoțesc la servire. Oricum, produsele din această cereală tind să aibă un indice glicemic mare.

Pentru că nu conține gluten, făina obținută prin măcinarea amarantului reprezintă o alternativă pentru cei ce suferă de boală celiacă și trebuie să evite consumul de grâu, orz și secară. Amarantul poate fi considerat ca cereală integrală. Departamentul pentru Agricultură al Statelor Unite recomandă consumul zilnic a cel puțin 85 g de cereale integrale.

Amarantul reprezintă o sursă excelentă de vitamine și minerale necesare unei bune stări de sănătate, printre care complexul de vitamine B, calciu, fier și zinc. Complexul de vitamine B ajută organismul să transforme mâncarea în energie, precum și la crearea de celule sangvine. Fiind o sursă bună de calciu, amarantul ajută la menținerea sănătății și rezistenței oaselor și dinților. Fierul din amarant participă la transportul oxigenului în tot corpul, iar zincul contribuie la vindecarea rănilor.

Puteti posta comentarii mai jos .


Mancare fara calorii

Smoothie slabire si detox

Ceaiuri Yogi Tea Germania prodietanaturala.ro Romania

Alimente pentru slabire, paste si orez fara calorii

Opinia / Comentariul dvs

Completati calculul matematic (anti-spam). Multumim :) *

Powered by WordPress | Designed by: Themes Gallery | Thanks to wordpress 4 themes, Download Premium WordPress Themes and

Folosim cookie-uri pentru a imbunatati calitatea serviciilor. Va cerem acordul conform EU Cookie LAW. info

Utilizam cookie-uri pentru a face site-ul prodieta.ro mai usor de folosit. Continuand navigarea in site si dand click pe "ACCEPT" inseamna ca va dati acordul.

INCHIDE

Toate informațiile din acest site sunt sub licența Revistei Online ProDieta.ro. Articolele Prodieta.ro NU pot fi preluate decât dacă se respectă condiția de a preciza sursa, cu link, conform Legii Drepturilor de Autor! ©2017. Toate articolele din site-ul pro dieta.ro sunt cu titlu informativ și nu trebuie tratate precum substitut al sfaturilor medicului de specialitate sau al oricărei alte forme de intervenție medicală profesională.
Informațiile au scop pur informativ. NU INTENȚIONEAZĂ SĂ OFERE SFATURI MEDICALE. Nici editorii prodieta.ro, autorii sau redactorii nu-și asumă responsabilitatea pentru niciuna dintre posibilele consecințe ale vreunui tratament, procedură, exercițiu, modificare în dietă, acțiune sau administrare a medicației ce rezultă din lectura sau aplicarea informației conținute în această informare. Publicarea acesteia nu echivalează cu practicarea medicinei, iar această informație nu înlocuiește recomandarea dată de medicul dumneavoastră sau de altă autoritate medicală. Înainte de urmarea oricărui tratament, cititorul trebuie să ceară sfatul unui medic sau al unui reprezentant medical.