Alimentele procesate

Evitati alimentele procesate – acesta este sfatul oricarui medic nutritionist. Dar ce inseamna alimente procesate? Acele alimente care sunt pregatite la scara industriala, trec prin numeroase procedee termice, sunt conservate, congelate ori deshidratate si contin prea multa sare, prea mult zahar, indulcitori artificiali, coloranti artificiali, arome artificiale, conservanti, agenti de prelucrare si alti aditivi care ne diminueaza aportul zilnic de nutrienti si pe termen lung ne afecteaza sanatatea. Alimente procesate supermarketAlimentele procesate sunt ambalate foarte frumos, foarte apetisant si au gust dulce, sarat sau aromat mult mai intens decat al alimentelor gatite in casa. Chipsuri, biscuiti, prajiturele preambalate, sandwichuri cu paine din faina alba si mezeluri apetisante, bomboane, napolitane, grisine, pateuri, bauturi acidulate – toate acestea se gasesc in rafturile supermarketurilor si le cumparam pentru ca declanseaza pofta, pentru ca le rontaim lejer la drum lung sau la serviciu si pentru ca sunt mai ieftine si mai comode decat mancarea gatita acasa sau fructele si legumele proaspete si crude. Alimentele procesate sunt sarace in nutrienti si, desi sunt consistente si gustoase, nu ajuta mai deloc buna functionare a corpului uman. Nutrientii sunt acele substante vitale de care organismul are nevoie pentru a se mentine sanatos, respectiv vitamine, minerale, enzime. Cantitatea de vitamine din continutul acestor alimente procesate este redusa si desi producatorii adauga pompos vitamine peste vitamine, acestea sunt artificiale si au o activitate biologica scazuta fata de cele naturale.

Iata un banal exemplu despre cum ne indepartam de lucrurile naturale si acceptam ceea ce ni se da pe tava. Iaurtul cu fructe atat de frumos ambalat din comert nu trebuie sa inlocuiasca iaurtul simplu (eventual facut in casa) mancat alaturi de un fruct.
Nutritionistul Mihaela Bilic explica faptul ca o porţie mica de iaurt cu fructe – 150 de grame – ajunge la aproape 100 de calorii si in nici un caz nu recomanda copiilor un pahar mare cu acest aliment. „Iaurtul cu fructe sau musli este o capcana pentru ca are adaos mare de zahar si, din punct de vedere caloric, se apropie de inghetata". Fructul proaspat contine vitamine, minerale si fibre care se distrug in cea mai mare parte atunci cand sunt prelucrate termic si ambalate in cutia de iaurt. Cititi etichetele iaurtului cu fructe, veti vedea ca aproape toate sunt indulcite cu zahar sau indulcitori artificiali de care nu avem nevoie pentru a trai sanatos.

MezeluriMezelurile sunt unele dintre cele mai procesate alimente. Sunt total neindicate copiilor! Salamuri, parizer, crenvusti, pate, carnati – toate acestea contin aditivi, nitrati pentru conservare si mult prea multa sare. Carnurile procesate au si conservanti (tot felul de E-uri care le prelungesc durata de valabilitate). Aceste substante cresc riscul dezvoltarii diabetului, cancerului de colon si a obezitatii. Prepararea termica a mezelurilor transforma nitratii in nitrozamine cancerigene. Asadar nu puneti pe gratar mezelurile si nu le prajiti. Uneori acesti nitrati se pot transforma chiar si in stomac in nitrozamine cancerigene.

Produsele de cofetarie/patiserie, prajiturile preambalate, batoanele de ciocolata, cereale cu zahar sunt in lista celor mai nesanatoase alimente. Prajiturile si produsele de patiserie dulce ori sarata contin faina alba lipsita de orice nutrienti (calorii goale), zahar alb (alte calorii goale), sare si multa margarina, unt sau grasimi, eventual afanatori si coloranti alimentari. Cerealele sunt atat de extrudate, rafinate, indulcite, au adaosuri si tot felul de gaselnite incat ajung sa nu mai aiba nici o legatura cu adevaratele cereale integrale, simple si nu chiar atat de apetisante la gust…

Margarina hidrogenata si grasimile hidrogenate TRANS sunt contraindicate unui trai sanatos. Atunci cand sunt asimilate de catre organism, aceste grasimi hidrogenate afecteaza sistemul imunitar, determina o sensibilitate mai mare la infectii, la intoxicatii si chiar la cancer. Margarina hidrogenata poate dezvolta si rezistenta la insulina, in cazul diabeticilor. Hidrogenarea este un procedeu tehnologic aplicat la nivel industrial, care implica in final adaugarea de hidrogen (H2). In procesul de hidrogenare, sunt generati acizi grasi TRANS, care constituie cauza bolilor cardiovasculare si neurodegenerative. In Uniunea Europeana si in Statele Unite ale Americii este obligatorie etichetarea nutritionala a produselor, prin evidentierea continutului de grasimi totale, din care in mod clar trebuie indicata si cantitatea de acizi grasi TRANS. Cititi cu mare atentie etichetele! Grasimi bune, sanatoase gasim in alimente neprocesate (adica in starea lor naturala), in peste, seminte de in, nuci, migdale, nuci macadamia, masline, avocado.

Cuburi de zaharAlimentele procesate au densitati energetice extrem de mari. Se estimeaza ca 100 de grame de produs procesat poate contine uneori peste 500 de calorii. Bauturile racoritoare, spre exemplu, pot fi considerate bomboane lichide. Daca eticheta spune ca sunt fara zahar inseamna ca au indulcitori artificiali, glucoza ori fructoza. Preparati-va acasa sucuri de fructe sau mai bine mancati fructul intreg cu tot cu coaja pentru aportul esential de fibre. Cea mai mare densitate energetica o au produsele de tip fast-food (hamburgeri, pizza, cartofii prajiti, shaorma), alimentele prajite, dulciurile, produsele de cofetarie/patiserie si preparatele din carne (mezeluri, carnati, pate).

Exista si situatii in care recomandam alimente procesate. Este cazul laptelui UHT la care, in urma ridicarii pentru scurt timp la o temperatura inalta, se elimina pericolul contaminarii cu microbi sau cazul fructelor si legumelor congelate. Prodieta.ro recomanda fructele si legumele congelate care de multe ori contin mai multi nutrienti decat cele asa-zise proaspete. Cum asa? Fructele si legumele sunt congelate imediat dupa momentul culegerii caci este in interesul producatorului ca acestea sa arate cat mai bine si sa nu se altereze. Pe de alta parte, fructele exotice si legumele care nu sunt de sezon sunt culese inainte de coacere, transportate pe distante foarte lungi, tratate apoi pentru a se coace controlat si in tot acest timp isi pierd multi din nutrientii pe care i-am dori in farfurie. Nu va feriti asadar de fructele si legumele congelate, mai ales atunci cand doriti sa le consumati in afara sezonului lor.

Puteti posta comentarii mai jos .


Mancare fara calorii

Facebook prodieta.ro

Smoothie slabire si detox

Ceaiuri Yogi Tea Germania prodietanaturala.ro Romania

Alimente pentru slabire, paste si orez fara calorii

Opinia / Comentariul dvs

Completati calculul matematic (anti-spam). Multumim :) *

Powered by WordPress | Designed by: Themes Gallery | Thanks to wordpress 4 themes, Download Premium WordPress Themes and

Folosim cookie-uri pentru a imbunatati calitatea serviciilor. Va cerem acordul conform EU Cookie LAW. info

Utilizam cookie-uri pentru a face site-ul prodieta.ro mai usor de folosit. Continuand navigarea in site si dand click pe "ACCEPT" inseamna ca va dati acordul.

INCHIDE

Toate informațiile din acest site sunt sub licența Revistei Online ProDieta.ro. Articolele Prodieta.ro NU pot fi preluate decât dacă se respectă condiția de a preciza sursa, cu link, conform Legii Drepturilor de Autor! ©2017. Toate articolele din site-ul pro dieta.ro sunt cu titlu informativ și nu trebuie tratate precum substitut al sfaturilor medicului de specialitate sau al oricărei alte forme de intervenție medicală profesională.
Informațiile au scop pur informativ. NU INTENȚIONEAZĂ SĂ OFERE SFATURI MEDICALE. Nici editorii prodieta.ro, autorii sau redactorii nu-și asumă responsabilitatea pentru niciuna dintre posibilele consecințe ale vreunui tratament, procedură, exercițiu, modificare în dietă, acțiune sau administrare a medicației ce rezultă din lectura sau aplicarea informației conținute în această informare. Publicarea acesteia nu echivalează cu practicarea medicinei, iar această informație nu înlocuiește recomandarea dată de medicul dumneavoastră sau de altă autoritate medicală. Înainte de urmarea oricărui tratament, cititorul trebuie să ceară sfatul unui medic sau al unui reprezentant medical.