Alimentatie sanatoasa: cum facem sa fie posibila?

Oare este ușor să avem o alimentație sănătoasă, echilibrată? Fie că ne dorim acest lucru pentru slăbire sănătoasă ori pentru o viață sănătoasă în general, fie că este vorba despre copii sau adulți alimentația corectă reprezintă o provocare și o preocupare zilnică! Dar mulți dintre noi nu avem timp să citim cărți ample despre nutriție ori să petrecem tot timpul liber pe bloguri cu articole despre alimentație sănătoasă și echilibrată.

Alimentația echilibrată, principii corecte pentru adulți și copii

Alimentația sănătoasă, echilibrată. Principii corecte pentru adulți și copii.

Ar fi util, așadar, un articol care să cuprindă regulile de bază, esența acestui domeniu amplu al nutriției sănătoase.

O alimentație echilibrată înseamnă ca zilnic să oferim organismului tipurile potrivite de alimente și cantitățile ideale așa încât acesta să aibă suficienți nutrienți (vitamine, minerale, fitonutrienți, proteine, carbohidrați complecși, grăsimi sănătoase, etc) și energie pentru menținerea funcționării optime a celulelor corpului, țesuturilor și organelor, precum și pentru susținerea creșterii și dezvoltării normale.

Concret, veți întreba, ce să mâncăm de luni până duminică așa încât organismul nostru să fie pe deplin funcțional, să nu-i lipsească nimic? A, … și nici să nu-i oferim prea mult căci știm, caloriile neconsumate se transformă în colăcei nedoriți de grăsime. Se poate să mâncăm și extraordinar de sănătos dar prea mult. Excesul nu este recomandat și de aceea, echilibrul alimentar trebuie menținut și în privința diversității dar și în cea a cantității!

Iată categoriile, grupele alimentare pe care este recomandabil să le avem în vedere pentru o alimentație echilibrată:
Poduse lactate. Brânză: fără grăsime sau cu conținut redus de grăsime (1%). Lapte sau lapte bătut: fără grăsime (degresat) sau scăzut de grăsimi (1 sau 2%). Iaurt natur.
Carne și leguminoase. Leguminoase precum fasole, linte, mazăre. Carne (vită, porc, pasăre fără piele, carne de vânat, pește, crustacee). Selectați bucățile de carne slabă, fără grăsime albă saturată. Nu prăjiți carnea sau legumele. Pregătiți-le cu puțin ulei saute, la cuptor, pe plită sau fierte.
Nuci și semințe (inclusiv migdale, alune de pădure, caju, arahide, unt de arahide, semințe de floarea soarelui, dovleac, cânepă, mac, nuci românești, Macadamia)
• Tofu, tempeh si alte produse din soia bio, nemodificată genetic.
Fructe. Mere, caise, avocado, banane, fructe de pădure, curmale, aronia, struguri, grapefruit, mango, pepene galben, portocale, piersici, ananas, stafide și alte fructe uscate neîndulcite.
Legume: broccoli, conopidă, morcovi, castraveți, fasole verde, varza, lăptuci, cartofi, ridichi, spanac, cartofi dulci, tomate și alte legume.
• 100% suc de legume și conserve de legume, ori murături.
• Pâine din făină integrală multicereale și cereale integrale fulgi neîndulciți. Tărâțe adăugate în mâncăruri. Orez (brun, integral, basmati, roșu, negru), quinoa, amarant, hrișcă, mălai, cus cus.
Ulei de măsline, de cocos, avocado, argan, susan.
• Maioneza vegetală cu conținut scăzut de grăsime.

Cum ne dăunează alimentația dezechilibrată?

Și dacă nu ne plac o parte dintre alimentele enumerate sau pur și simplu nu ave timp să le gătim iar în comerț nu le găsim, ce se întâmplă?

Alimentația dezechilibrată poate cauza probleme funcționării organismului, fie că vorbim de adulți ori de copii. Cel mai mult suferă copiii pentru că sunt în creștere dar și persoanele cu vârsta peste 40 de ani. Aceste două categorii de vârstă au nevoie mai mult decât oricând de substanțe nutritive valoroase. Ce anume poate fi afectat din corpul nostru de alimentația dezechilibrată? Țesuturi ale corpului, creierul și functionarea întregului sistemul nervos, creșterea și dezvoltarea. Dieta defectuoasă poate provoca, de asemenea, probleme cu sistemul osos și muscular. Osteoporoza spre exemplu, nu mai poate fi rezolvată, ci doar ameliorată odată ce a apărut. Ce ar fi trebuit sa facem să nu apară? Să avem o alimentație echilibrată încă din primii ani de viață.
Termenul “echilibrat” înseamnă pur și simplu că satisfacem nevoile nutriționale ale corpului, fără a oferi nici prea mult (pentru a evita îngrășarea)! Pentru a avea o dietă echilibrată, trebuie să știm:
• Cât de multe calorii ar trebui să consumăm zilnic (în funcție de vârstă, kilograme, cât de multă activitate fizică facem, climă, etc).
• Ce dimensiune ar trebui să aibă porțiile de mâncare. Oricât ar fi de sănătos, de natural și de bio un aliment, dacă îl consumăm în exces nu va face bine corpului.
• Care sunt alegerile sănătoase din fiecare grup de alimente, adaptat gusturilor noastre și nevoilor particularizate ale organismului.
• Cum să citim etichetele și să evităm tot ce înseamnă E-uri rele (există și E-uri inofensive), monoglutamați, nitriți, nitrați, grăsimi hidrogenate, ulei de palmier, etc.

Cel mai important pas pentru a avea o alimentație echilibrată este de acela de a ne autoeduca în privința nutriției sănătoase, de a ști să citim etichetele și, de ce nu, de a ne abține în fața tentațiilor nesănătoase.

Noi linii directoare vin de la departamentele de Sănătate ale organismelor internaționale acreditate care recomanda mai puține calorii în alimentația zilnică și alegeri alimentare inteligente. Unele dintre recomandările cheie sunt următoarele:

• Să urmăm un regim alimentar echilibrat, cu un conținut scăzut în grăsimi saturate și trans, fără colesterol, zaharuri adăugate, sare ori alcool. Votată ani la rândul dieta numărul 1 de către organisme internaționale specifice, dieta DASH poate fi un plan alimentar demn de luat în seamă. Puteți citi despre aceasta în site-ul nostru, folosiți opțiunea de Căutare din site.
• Să echilibrăm aportul de calorii cu exerciții fizice. Mai exact, unii dintre noi putem mânca 2500 calorii zilnic dacă petrecem mult timp în aer liber, facem sport, suntem activi, alții trebuie să ne rezumăm la 1300 dacă suntem sedentari: mergem cu liftul, cu mașina, stăm în fața calculatorului, a televizorului iar pista de alergare ori aparatele de fitness ne sunt total străine.
• Să mâncăm minim 3 porții de fructe și legume zilnic (pentru o medie de 2000 de calorii pe zi).
• Să evităm făina albă rafinată și să preferăm produsele din cereale integrale.
• Să consumăm zilnic lapte sau produse lactate cu conținut scăzut de grăsimi.
• Mai puțin de 7% din calorii trebuie să provină din acizi grași saturați. Iar produsele frumos ambalate din magazine abundă în grăsimi saturate. Și carnea grasă are grăsimi saturate.
• Să evităm acizii grași trans, care sunt grăsimi nesănătoase. Aceștia se găsesc în alimente de evitat precum cele prăjite, produse comerciale ambalate cum ar fi gogoși, prăjituri, biscuiți și în toate produsele care au margarine hidrogenate (și sunt multe la rafturile magazinelor, credeți-ne).
• Limitarea aportului de colesterol la mai puțin de 300 mg / zi.
• Să ne asigurăm că aportul total de grăsimi nu aduce mai mult de 20 – 35% din calorii. Alegem alimente bogate în grăsimi “bune”, cum ar fi pește, nuci (grupa oleaginoaselor) și uleiuri vegetale care conțin acizi grași polinesaturați și mononesaturate. Aportul total de grăsimi se poate apropia de 35% în cazul în care cele mai multe dintre grăsimi sunt grăsimi “bune”.
• Carnea să fie slabă, cu conținut scăzut de grăsimi sau fără grăsimi (păsări de curte).

Paste din linte, fasole, soia organică, mazăre sau năut.

Paste din linte, fasole, soia organică, mazăre sau năut. Vezi mai multe opțiuni, preț și mod de livrare rapidă.

Alimentele bogate în proteine vegetale de cea mai bună calitate nu trebuie să lipsească din alimentația echilibrată: fasole, mazăre, linte, năut. Dacă vă e greu să le consumați ca atare, e bine să știți că se găsesc gata fierte în conserve, numai bune de adăugat în salate de legume sau chiar sub formă de paste!. În loc să pregătim paste din grâu putem alege paste proteice din soia bio, năut, linte, mazăre, orez brun, fasole neagră.
• Să stăm departe de zaharuri adăugate. Tot ce are zahăr aduce energie rapidă dar zero substanțe nutritive valoroase.
• Să evităm adăugarea de sare în mâncăruri!
• A nu se consuma mai mult de o băutură alcoolica pe zi pentru femei, 2 pe zi pentru bărbați. Anumite persoane nu ar trebui să bea alcool deloc.
• Citiți etichetele de pe toate produsele alimentare ambalate! Acest lucru vă va ajuta să știi ce fel de grăsimi, proteine și zaharuri veți consuma dar mai ales dacă există aditivi, E-uri, potențiatori de gust, arome artificiale, etc. Toate adaosurile sintetice se cumulează în timp în detrimentul sănătății noastre. Produsele bio, organice, nu sunt un moft, ci modul sănătos de a oferi organismului nutrienții valoroși de care are nevoie, fără pesticide și alte chimicale. Trebuie să încercăm să mâncăm moderat și „curat”, ca în vremea bunicilor!

Puteti posta comentarii mai jos .


Mancare fara calorii

Smoothie slabire si detox

Ceaiuri Yogi Tea Germania prodietanaturala.ro Romania

Alimente pentru slabire, paste si orez fara calorii

Opinia / Comentariul dvs

Completati calculul matematic (anti-spam). Multumim :) *

Powered by WordPress | Designed by: Themes Gallery | Thanks to wordpress 4 themes, Download Premium WordPress Themes and

Folosim cookie-uri pentru a imbunatati calitatea serviciilor. Va cerem acordul conform EU Cookie LAW. info

Utilizam cookie-uri pentru a face site-ul prodieta.ro mai usor de folosit. Continuand navigarea in site si dand click pe "ACCEPT" inseamna ca va dati acordul.

INCHIDE

Toate informațiile din acest site sunt sub licența Revistei Online ProDieta.ro. Articolele Prodieta.ro NU pot fi preluate decât dacă se respectă condiția de a preciza sursa, cu link, conform Legii Drepturilor de Autor! ©2017. Toate articolele din site-ul pro dieta.ro sunt cu titlu informativ și nu trebuie tratate precum substitut al sfaturilor medicului de specialitate sau al oricărei alte forme de intervenție medicală profesională.
Informațiile au scop pur informativ. NU INTENȚIONEAZĂ SĂ OFERE SFATURI MEDICALE. Nici editorii prodieta.ro, autorii sau redactorii nu-și asumă responsabilitatea pentru niciuna dintre posibilele consecințe ale vreunui tratament, procedură, exercițiu, modificare în dietă, acțiune sau administrare a medicației ce rezultă din lectura sau aplicarea informației conținute în această informare. Publicarea acesteia nu echivalează cu practicarea medicinei, iar această informație nu înlocuiește recomandarea dată de medicul dumneavoastră sau de altă autoritate medicală. Înainte de urmarea oricărui tratament, cititorul trebuie să ceară sfatul unui medic sau al unui reprezentant medical.