ALIMENTATIA GRAVIDELOR

Dieta sau alimentatia gravidelor trebuie sa difere fata de dieta standard in sensul ca trebuie sa fim atente ce alimente sa mancam ca sa nu ne ingrasam prea mult peste greutatea ideala. Femeile gravide trebuie sa manance alimente bogate in nutrienti si sa fie constiente de faptul ca dieta in perioada de sarcina afecteaza atat sanatatea lor cat si dezvoltarea copilului.

Ce trebuie sa manance femeile gravideIn timpul sarcinii femeile trebuie sa manance exclusiv alimente sanatoase pentru ca au nevoie de mai multi nutrienti. Desigur, nu inseamna ca in dieta zilnica trebuie sa includa de doua ori mai multa mancare. Este fals ca trebuie sa mancam meniu dublu la sarcina si asta din mai multe motive:

• Copilasul nu trebuie sa „manance” cat un adult;
• In perioada sarcinii corpul este mai eficient in procesul de absorbtie al nutrientilor;
• Organismul nu se dezbara de nutrienti ci, dimpotriva, „construieste depozite” de vitamine si minerale;
• Este foarte important sa va alimentati foarte bine calitativ si nu cantitativ.

Cat ia in greutate gravida?

In mod normal o femeie ar trebui sa ia in greutate in timpul sarcinii circa 10-12 kilograme. Un sfert din aceasta greutate este data de fat iar restul reprezinta placenta, lichidul amniotic, cresterea sanilor, grasimea necesara pentru lapte si altele. Daca doriti sa pierdeti foarte usor kilogramele dupa nastere incercati sa respectati principiile de dieta sanatoasa bazata pe alimentatie cu cat mai multe fructe si legume si cat mai putine fainoase, prajeli, zaharuri si grasimi.

Cate calorii “mancam” pe zi in perioada sarcinii

Nu trebuie sa mancam mult mai mult, ca pentru doi. Aceasta este o prejudecata. Gravidele nu trebuie sa creasca prea mult numarul de calorii din alimentatie pana in cel de-al treilea trimestru iar atunci este recomandat sa se adauge aprox. 200-300 calorii peste necesarul zilnic mediu al unei femei. Este bine de stiut ca o femeie trebuie sa consume pe zi circa 2200 de calorii (numarul de calorii este diferit, calculabil si in fuctie de inaltime, varsat si activitatea fizica depusa zilnic).

Puteti citi si articolele generale despre: Caloriile – prejudecati si sfaturi | Calcul: cate CALORII sa consumam zilnic? | PLAN DE DIETA: putine calorii, grasimi, carbohidrati | Calorii si Kilojoules – DIFERENTE SI SUBINTELESURI |

Proteine

Nu este nevoie sa cresteti necesarul de proteine in alimentatie atata timp cat respectati principiile unei diete consistente si sanatoase care include in meniu carne slaba, peste, lactate, cereale, legume, fructe. Puteti citi si articolul despre: Proteine, lipide, carbohidrati

Fibre

Este foarte important ca gravidele sa consume alimente care contin fibre pentru a evita problemele legate de constipatie si hemoroizi. Sunt recomandate in dieta gravidelor cat mai multe fructe, legume, painea din faina integrala, orezul brun, pastele din faina integrala. Este recomandat sa aveti un meniu zilnic bazat pe foarte multe lichide pentru ca un consum mare de fibre neinsotit de lichide poate determina constipatie. Puteti citi si articolul despre: Cum ne ajuta FIBRELE sa pierdem din greutate

Acidul folic – necesar pentru gravide

Acidul folic (vitamina B9) are proprietatea ca este solubil in apa, ajuta la formarea de globule rosii, este un bun protector cardiac si poate ajuta prevenirea de eventuale malformatii ale fetusului..
Gravidele care au deficienta de acid folic prezinta un risc mai mare de a avea copii cu deficiente ale tubului neral (NTD) – defecte la nastere cauzate de dezvoltarea insuficienta a creierului sau a maduvei spinarii, Spina Bifida si Hidrocefalie. Colegiul American de Obstetrica si Ginecologie recomanda ca toate femeile ce planuiesc o sarcina sa consume inainte de a concepe minim 0.4 mg acid folic pe zi (cantitatea aflata si in vitaminele Prenatale). Din momentul conceperii si pana in a 12-a saptamana de sarcina gravidele ar trebui sa ia la recomandarea medicului specialist 400 mcg (4 mg) supliment de acid folic. Si femeile care au deja un copil cu un defect al tubului neural trebuie sa ia circa 4 mg de acid folic zilnic.

Datele de pe acest site sunt insa cu titlul informativ si va recomandam sa luati acid folic numai in cantitatea recomandata de medicul dvs.

Este bine sa extrageti acidul folic si din alimentatie. Alimente in care gasim acid folic (vitamina B9): legumele cu frunze verzi (in special spanac, laptuca, salata, creson), cerealele integrale, galbenusul de ou, branzeturile, legume precum fasole verde, mazare, naut sau linte, citricele si fructele rosii. Puteti include in meniul dvs. de gravida toate aceste alimente care fac foarte bine sanatatii insa respectati si sfatul medicului de a lua suplimente alimentare cu acid folic. Atentie, fumatul (activ sau pasiv) sau unele pilule estroprogestative favorizeaza o scadere a capacitatii de asimilare a acidului folic (vitamina B9).

Acidul folic se pierde in timpul gatirii alimentelor, prin urmare va recomandam sa fierbeti alimentele la abur dupa caz iar legumele sa le mancati mai degraba crude si foarte bine spalate.

Fier

Foarte multe femei au deficiente de fier. Gravidele sunt sfatuite sa isi masoare periodic nivelul fierului in timpul sarcinii iar daca acesta este scazut sa ia suplimente. Sursele de fier din alimentatie se impart in doua mari categorii: din carne rosie (precum cea de porc, miel sau vita), oua sau din plante (cereale integrale, fasole, legume verzi precum spanacul sau broccoli, caise confiate sau prune, paine din faina integrala). Puteti spori capacitatea organismului de absorbtie a fierului prin introducerea suplimentara a alimentelor bogate in Vitamina C. Pe de alta parte este bine sa aveti in vedere ca ceaiul negru are elemente ce reduc absorbtia fierului. Noi recomandam ca in meniul pentru gravida sa fie inclus la micul dejun cate un pahar de fresh de portocale mai degraba decat o ceasca de ceai.

Vitamina A

vitamina aFemeile insarcinate care au Vitamina A in exces in organism pot avea probleme cu sarcina. Ca atare, vitamina A poate fi un pericol daca nu este administrata corespunzator. Ficatul se derivatele din ficat, preum pateul sau sosurile cu ficat pot fi o buna sursa de fier dar pot contine si concentratii foarte mari de vitamina A. Gravidele nu sunt sfatuite sa evite sa consume in dieta lor in perioada de sarcina ficat si alte derivate pentru a nu dauna fetusului. Trebuie sa aveti in vedere ca foarte multe suplimente alimentare au o concentratie mare din aceasta vitamina si, ca atare, este mai bine sa luati suplimente special dedicate gravidelor. Si totusi o anumita forma a vitaminei A denumita caroten si derivata din fructele si legumele verzi, portocalii si galbene este foarte sanatoasa si cu efecte pozitive asupra dezvoltarii sarcinii. Recomandari pentru dieta in perioada de sarcina: includeti in meniul zilnic cat mai multe fructe si legume precum mango, morcovi, caise sau rosii.

Vitamina C

Pentru a ajuta organismul sa foloseasca fierul si alti nutrienti in mod eficient, este recomandat ca gravidele sa includa in alimentatie cat mai multe mancaruri bogate in vitamina C. Vitamina C sau ACID ASCORBIC – este un foarte bun antioxidant, intareste sistemul imunitar, ajuta la prevenirea sau contracararea alergiilor si are un important rol in ameliorarea absorbtiei fierului. Cel mai mult vom regsi vitamina C in urmatoarele alimente: fructe rosii (coacaze, agrise, capsune), citrice (portocale, lamai, grepfrut), in kiwi, in legumele exotice, in legume verzi, in ardei gras si altele. Incercati sa includeti in meniul zilnic de “graviduta” pana la 5 portii de fructe si legume in dieta din fiecare zi.

Vitamina D

Aceasta vitamina mai este denumita si „vitamina soarelui” pentru ca se produce atunci cand pielea este expusa la soare. Vitamina D este esentiala pentru formarea si mentinerea unor oase si dantura sanatoase. Se gaseste in putine alimente in peste gras (sardine, ton), galbenus de ou, lactate (lapte integral, unt, branza). Atentie, excesul de vitamina D poate duce la deshidratare, colici renale, greturi sau poate crea depozite de calciu in diferite tesuturi ale organismului. Femeile care se feresc tot timpul de soare prezinta riscul ca atunci cand sunt insarcinate sau alapteaza sa aiba deficienta de vitamina D. In aceste situatii este recomandata suplimentarea conform sfatului doctorului specialist.

Calciu

Necesarul de calciu al organismului este dublu in perioada sarcinii. In special in ultimele 10 saptamani de sarcina este nevoie de mai mult calciu caci in mare parte el trece in oasele copilului. Cu toate acestea, nu se recomanda suplimente in alimentatia zilnica a gravidei pentru ca organismul de adapteaza sa absoarba mai mult calciu din alimente. Este recomandat insa un meniu pentru gravide format din foarte multe alimente bogate in calciu. Surse foarte bune de calciu pentru gravide si nu numai sunt laptele si derivatele sale precum branza, cascavalul, iaurtul, smantana. Alte surse de calciu recomandate in dieta gravidelor sunt cerealele integrale, paine, legumele verzi, pestele cu oase moi precum sardinele sau somonul, caisele confiate, seminte de susan, tofu (branza de soia), suc natural de portocale si altele.

Ce mancam in timpul sarcinii. Alimentatie corecta pentru femeile gravide

Dieta zilnica a gravidei trebuie sa fie una echilibrata si variata care sa includa alimente precum:

• Carbohidrati complecsi, paine din faina integrala, orez brun, paste, cereale integrale fara adaos de zahar, cartofi
• Fructe si legume cat mai multe – pana la 5 portii pe zi
• Foarte multe lactate, iaurt, branza – de preferat pe baza de lapte pasteurizat
• Foarte putin zahar si derivate
• Foarte multe lichide – circa 8 pahare pe zi.

Alimentatie pentru gravide: Ce alimente sunt de evitat?

A manca variat si echilibrat este numai o parte din ceea ce trebuie sa faca o gravida. Este la fel de important sa stim ce alimente sunt de evitat in perioada de sarcina din meniul zilnic.

De stiut ce trebuie evitat in alimentatia din timpul sarcinii:

Sa evitam Fructele de mare si anumite specii de pesti

Fructele de mare pot fi o sursa foarte buna de proteine, fier si acizi grasi Omega 3. Foarte multe tipuri de peste pot fi chiar de ajutor in dezvoltarea copilului. Unele specii de peste si fructe de mare pot fi periculoase insa datorita continutului ridicat de mercur care poate afecta dezvoltarea sistemului nervos al copilului.
Pestele poate contine mai mult mercur atunci cand este mai mare sau mai matur. Este recomandabil sa evitam specii de peste precum:

• Pestele spada
• Rechin
• Macrou regal

Si despre ton s-a spus ca ar contine mai mult mercur si ca ar fi bine sa fie exclus din alimentatia gravidelor insa avem permisiune pentru circa doua mese cu ton sau somon pe saptamana.
Pentru a evita toxiinfectiile alimentare gravidele sunt sfatuite sa nu manace peste crud sau scoici in stare putin prelucrata.

Ce alimente sa evitam in perioada de sarcina: anumite tipuri de carne

In timpul sarcinii se produc schimbari ale metabolismului si circulatiei sangvine si trebuie sa fiti atente la bacteriile din mancare. Reactiile pot fi mai severe decat daca nu ati fi fost gravida insa cel mai probabil copilul nu se va imbolnavi.
Incercati sa evitati burgerii, hot-dogii si sosurile grase. Aveti grija sa nu mancati carne „in sange”, carne veche sau arsa. Este de preferat cea gatita rasol.

Ce trebuie sa evite gravidele: anumite lactate

Produsele lactate precum laptele slab pasteurizat sau cascavalul sunt recomandate in dieta unei gravide. Gravidele trebuie sa evite laptele si produsele nepasteurizate. De asemenea atunci cand sunteti insarcinata nu va recomandam in dieta zilnica branza fermentata, cea cu mucegai sau branza feta.

Ce nu avem voie in timpul sarcinii: Cofeina

Cofeina poate trece prin placenta si poate afecta bataile inimii copilului si respiratia. Anumite studii arata ca excesul de cofeina poate determina pierderea sarcinii sau nasterea prematura. Noi il trecem la categoria “nu avem voie”! Va recomandam sa nu consumati deloc cofeina in primul trimestru si cel mult 300 de miligrame in al doilea si al treilea trimestru de sarcina. 300 de miligrame cofeina sunt echivalentul a 4 cesti de cafea, 6 cani de ceai si 8 cani de cola. Evitati si indulcitorii artificiali si incercati sa-i inclocuiti cu miere de albine.

De evitat in timpul sarcinii: Ceaiurile de plante

Chiar daca ceaiurile de plante sunt benefice in general, gravidele sunt totusi sfatuite sa le evite – chiar si pe cele etichetate cu specificatia „pentru gravide”. Sunt foarte putine studii legate de modul in care ceaiurile anumitor plante afecteaza dezvoltarea fatului. Anumite plante precum zmeura rosie pot cauza contractii.

EXCLUS in perioada de sarcina: Alcoolul

Mamele care consuma alcool in timpul sarcinii prezinta cel mai mare risc de pierdere a acesteia sau de nastere prematura. Excesul de alcool poate determina malformatii faciale, probleme de inima sau retardare. Chiar si consumul moderat de alcool poate avea impact negativ asupra dezvoltarii copilului. Femeile insarcinate trebuie sa elimine complet alcoolul in timpul sarcinii. In cazul in care ati avut probleme cu consumul mare de alcool inainte de a ramane insarcinata este recomandat sa solicitati consultul unui medic specialist.

Gravidele sunt sfatuite sa urmeze sfaturile de mai jos pentru a evita riscul imbolnavirilor:

• Spalati-va pe maini intotdeauna inainte de a prepara mancarea si chiar si in timpul prepararii acesteia. Spre exemplu dupa ce curatati o portocala mainile vor fi infestate de microbii de pe coaja acesteia si de aceea este recomandat sa va mai spalati o data;
• Pastrati cat mai curate ustensilele de la bucatarie, prosoapele si vesela. Evitati tocatorul de legume din lemn si achizitionati-va unul din plastic, sticla sau ceramica;
• Separati mancarurile gatite de cele ce urmeaza a fi gatite in separeuri speciale in frigider;
• Nu congelati nici un aliment care a fost decongelat;
• Spalati foarte bine fructele si legumele pentru a elimina mizeria si microbii;
• Nu consumati alimente expirate. Verificati etichetele!
• Nu consumati mancare care a fost gatita cu mai mult de 24 ore inainte.
• Spalati-va pe maini dupa ce ati atins animale (gravidele trebuie sa fie atente la contactul cu pisicile!).

Boli ce pot fi intalnite la gravide datorita alimentatiei nepotrivite.

Listeria este o boala destul de rara provocata de bacteria listeria monocitogene. In cazul femeilor gravide poate provoca pierderea sarcinii, nastere prematura sau boli grave copiilor nou-nascuti. Femeile insarcinate sunt sfatuite sa evite mancarurile cu un risc mare de dezvoltare a bacteriei amintite. Astfel de mancaruri de evitat de catre gravide sau de exclus din meniu sunt: pate, salatele cu cartofi si maioneze, lapte crud, sucuri nepasteurizate, branza fermentata sau cu mucegai (a nu se intelege ca toate branzeturile sunt interzise ci numai cele amintite).
Toxoplasmoza este o boala provocata de un parazit numit Toxoplasma gondii, dupa numele rozatorului african la care a fost identificat. Parazitul se gaseste in fecale de pisica si poate rezista mai multe luni de zile in solul umed sau in apa. Se gaseste si in laptele de capra insa foarte rar. Ca masura de siguranta, gravidele sunt sfatuite sa nu consume mancare ce nu a fost prea bine gatita, lapte sau branza de capra nepasteurizat, fructe si legume nesapalate. Este indicata o igiena foarte buna a mancarii. Mai mult decat atat, gravidele nu trebuie sa intre in contact cu pisicile sau solul infestat de acestea. Pe cat posibil, femeile insarcinate sunt sfatuite sa poarte manusi atunci cand fac curatenie.
Salmonela se transmite omului prin consumul unor produse (carne, ouă, lapte, chiar şi vegetale) contaminate cu dejecţii animale. Ca precautie este recomandat sa fierbeti ouale pana cand galbenusul si albusul devin tari. Si carnea de pasare poate fi o sursa de salmonela si de aceea va recomandam sa fie gatita bine.

Probleme in timpul sarcinii: greturi, vomitat

Greturile gravidelor
Greturile si vomitatul (in special cele de la inceputul sarcinii si nu neaparat de dimineata) afecteaza peste 70% din femeile gravide si pot provoca situatii nedorite in sensul ca devine foarte dificil pentru o femeie gravida sa retina ceea ce mananca.
Numai 2% dintre femei au reactii atat de severe incat este nevoie de interventie medicala sau sa fie internate.

Cum scapam de greturi in timpul sarcinii?

Iata cateva lucruri pe care le putem face pentru a diminua greturile de gravida:

• Nutritionistii recomanda gravidelor sa manance putin si des – la fiecare doua ore in timpul zilei. Ar fi bine ca mancarurile sa aiba la baza carbohidrati complecsi din paine sau biscuiti din faina integrala, paste, orez brun sau cartofi.
• Greturile de dimineata ale gravidelor pot fi diminuate si daca se evita mancarurile grase care pot dauna digestiei si pot zabovi mai mult timp in stomac.
• Un alt sfat pentru gravide este sa ia inghitituri mici din bauturi acidulate precum apa carbogazoasa pentru ca bulele acesteia pot atenua senzatia de greata de dimineata.
• Nu este bine sa mancati diverse alimente care au fost preparat un timp foarte intelungat sau sunt postprocesate industrial.
• Daca greata apare pana a se da jos din pat este recomandat pentru gravide sa aiba langa pat cativa biscuiti pe care sa-i rontaie inainte sa se ridice si sa faca alte lucruri.
• Pentru gravide nu sunt nicicum recomandate cafeaua si ceaiul negru insa cu atat mai mult daca se doreste evitarea greturilor de dimineata. Cofeina si tanina care se regasesc in aceste bauturi pot agrava greturile si vomitatul pe care le resimt gravidele in timpul primelor trimestre de sarcina. Ca alternativa incercati sucurile cu lamaie, ginger sau portocale.

Vestea buna este ca greturile dureaza de obicei numai trei luni la inceputul sarcinii.

Pentru ca este atat de eficient impotriva varsaturilor si a starii de greata in sarcina, gingerul este recomandat femeilor insarcinate! Este eficient chiar si in cea mai severa afectiune asociata cu greata si varsaturile gravidum hiperemesis, o afectiune care necesita de obicei spitalizare. Într-un studiu dublu-orb, radacina de ghimbir a redus semnificativ severitatea si densitatea starilor de greaţă şi de vărsături la 19 din 27 de femei aflate la începutul sarcinii (mai putin de 20 de săptămâni de sarcina). Spre deosebire de medicamentele anti-greata si stari de voma, care pot provoca defecte congenitale severe, gingerul (ghimbirul) este extrem de sigur si este suficient intr-o doza foarte mica. Rezultatele a mai multe studii totalizand 675 de participanti au fost publicate in numarul din 2005 al Obstetrics and Gynecology Journal confirmand faptul ca gingerul este eficace în alinarea starilor de greaţă şi vărsături în timpul sarcinii. Cercetarile au confirmat absenta oricaror efecte secundare asupra sarcinii.

Poftele de gravida

Poftele si aversiunile contra anumitor mancaruri sunt lucruri foarte des intalnite la gravide. Motivele nu sunt inca pe deplin intelese. Se presupune ca este vorba despre schimbarea gusturilor, a hormonilor, o crestere sa simtului gustului si un miros mai bun. Recomandam gravidelor sa aiba aversiune contra mancarurilor grase, a alcoolului, a bauturilor ce contin cofeina, a carnii grase si sa aiba pofte pentru multe fructe si legume!

Indigestie si constipatie

Indigestia si constipatia sunt lucruri des intalnite la gravide in special in ultimul trimestru de sarcina cand copilul impinge si apasa organele interne. Din fericire, acestea sunt probleme mai mult temporare. Pentru a evita indigestia, este recomandat sa mancati putin si des si scapati astfel de nevoia de a sta intinsa mai mult timp dupa ce mancati. Putem sa scapam de constipatie prin consmul de alimente bogate in fibre si carbohidrati complecsi. Consumul de fibre trebuie insa neparat asociat cu cat mai multe lichide! Va recomandam painea si biscuitii din faina integrala, orezul brun, alune, fructe si legume crude, seminte.

Ce sa facem sa nu ne ingrasam prea mult atunci cand suntem gravide

Greutatea optima pe care ar trebui sa o castigam atunci cand suntem gravide este de 12.5kg. Acesata crestere in greutate depinde insa si de varsta, de inaltimea mamei, de greutatea initiala si de alti factori. Ca sa nu ne ingrasam in perioada de sarcina trebuie sa respectam principiile de baza de a elimina din alimentatie mancarurile grase, sosurile, mancarurile tip fast-food, sa diminuam cat mai mult zaharurile si alimentele pe baza de faina alba si sa mancam foarte multe legume, fructe, seminte si lactate dietetice. Cititi si articolul Cum slabim DUPA NASTERE?

• Trebuie sa luam acid folic la recomandarea medicului.
• Trebuie sa incercam sa avem o dieta cat mai echilibrata care sa contina suficienti nutrienti iar daca este cazul, la recomandarea medicului specialist, putem lua si suplimente nutritive.
• Sa evitam suplimentele de Vitamina A
• Femeile gravide nu trebuie sa manance ficat, oua crude sau gatite partial, branza fermentata sau cu mucegai, peste cu un continut ridicat de mercur precum pestele sabie, macrou regal sau rechin. Nu beti alcool si limitati consumul de cafea si ceai negru.
• Fiti foarte atente cu igiena zilnica si tineti curatenie impecabila in casa.
• Nu trebuie sa tinem cure de slabire in timpul sarcinii si sa incercam sa nu ne ingrasam cu mai mult de 14 kg (in mod normal o femeie ar trebui sa castige in timpul sarcinii circa 10-12 kilograme).

Puteti posta comentarii mai jos .


Mancare fara calorii

Smoothie slabire si detox

Ceaiuri Yogi Tea Germania prodietanaturala.ro Romania

Alimente pentru slabire, paste si orez fara calorii

4 Raspunsuri la discutia despre “ALIMENTATIA GRAVIDELOR”

  1. 4
    Iulya spune:

    Estw poaibil sa ma ingras mai mult dect e normal daca am glanda tiroida+???
    Sunt în săptămâna 23 și am luat în greutate în jur de 13 kg. NU AM POFTA DE MÂNCARE DELOC…mă chinui sa mănânc forțat, dar totuși îmi plac fructele și sucul de fructe. Mi.ar plăcea sa îmi transmiteți o dieta pe care sa o urmez pe parcursul unei săptămâni .
    Multumesc!

  2. 3
    Cristina spune:

    alimentatia tuturor gravidelor trebuie sa fie bazata in principal pe multe fibre si vitamine ( eu am incercat fibrele de la He***p ). Pe langa alimentatie, gravidele trebuie sa faca putina miscare in fiecare zi.

  3. 2
    @ denisa spune:

    Acid folic 1 mg, dimineata si 1 mg seara ..15 sapt. Fructe si legume zilnic, ficatul de orice gen cat mai rar, cel mult o data pe saptamana, in rest mananci orice, dar sa nu lipseasca fructele zilnic. Struguri negri, grapefruit rosu,lamaie, portocale banane, capsuni, cirese, pepene…. S.s.a.m.d.

  4. 1
    denisa spune:

    Ce este bine din prima luna ce trebuie sa mananci si ce nu trebuie.multumesc

Opinia / Comentariul dvs

Completati calculul matematic (anti-spam). Multumim :) *

Powered by WordPress | Designed by: Themes Gallery | Thanks to wordpress 4 themes, Download Premium WordPress Themes and

Folosim cookie-uri pentru a imbunatati calitatea serviciilor. Va cerem acordul conform EU Cookie LAW. info

Utilizam cookie-uri pentru a face site-ul prodieta.ro mai usor de folosit. Continuand navigarea in site si dand click pe "ACCEPT" inseamna ca va dati acordul.

INCHIDE

Toate informațiile din acest site sunt sub licența Revistei Online ProDieta.ro. Articolele Prodieta.ro NU pot fi preluate decât dacă se respectă condiția de a preciza sursa, cu link, conform Legii Drepturilor de Autor! ©2017. Toate articolele din site-ul pro dieta.ro sunt cu titlu informativ și nu trebuie tratate precum substitut al sfaturilor medicului de specialitate sau al oricărei alte forme de intervenție medicală profesională.
Informațiile au scop pur informativ. NU INTENȚIONEAZĂ SĂ OFERE SFATURI MEDICALE. Nici editorii prodieta.ro, autorii sau redactorii nu-și asumă responsabilitatea pentru niciuna dintre posibilele consecințe ale vreunui tratament, procedură, exercițiu, modificare în dietă, acțiune sau administrare a medicației ce rezultă din lectura sau aplicarea informației conținute în această informare. Publicarea acesteia nu echivalează cu practicarea medicinei, iar această informație nu înlocuiește recomandarea dată de medicul dumneavoastră sau de altă autoritate medicală. Înainte de urmarea oricărui tratament, cititorul trebuie să ceară sfatul unui medic sau al unui reprezentant medical.