Acid lactic, Lactofermentarea

Produsele fermentate sunt alimentele care au trecut printr-un proces de lactofermentație în care bacteriile naturale se hrănesc cu zahărul și amidonul din alimentele respective, rezultând acidul lactic. Acest proces ajută la conservarea alimentelor și generează enzime benefice, vitamine din complexul B, acizi grași Omega-3 și tulpini de probiotice. Probiotice varza murata, acid lactic, lactofermentareaLactofermentația nu se referă strict la produse din lapte, ci la fermentație.  Acidul lactic rezultat determină scăderea pH-ului mediului, având drept consecinţă directă inhibarea creşterii microorganismelor patogene şi de alterare. Dezvoltarea lactobacililor măreşte digestibilitatea vegetalelor şi conduce la creşterea conţinutului de vitamine. Aceste microorganisme produc numeroase substanţe benefice sănătății, precum antibiotice şi substanţe anti cancer. Acidul lactic rezultat realizează conservarea materiilor prime, dar mai ales promovează dezvoltarea florei bacteriene bune în intestin. 

Studiile au demonstrat că fermentația naturală a alimentelor le conservă nutrienții și transformă mâncarea într-o formă mai digerabilă. Având în vedere acest lucru, precum și lanțurile de probiotice rezultate în urma procesului de fermentație, s-ar putea explica legătura dintre consumul alimentelor fermentate, îmbunătățirea digestiei și longevitate.

De-a lungul secolelor, în întreaga lume s-au consumat alimente fermentate, de la varza murată (Sauerkraut) din Germania, până la Kimichi din Coreea și multe altele între cele două. Studiile au demonstrat legătura dintre alimentele bogate în probiotice și starea generală bună de sănătate. Din păcate, odată cu avansarea tehnologiei și a modului de preparare a mâncării, aceste alimente tradiționale au dispărut, în mare parte, din societatea noastră. Mâncarea de tip fast-food sau cea pasteurizată din supermarketuri este blamată nu numai datorită caloriilor, dar mai ales datorită lipsei de enzime și de probiotice!

Cantitatea de probiotice și enzime prezente într-o dietă obișnuită a scăzut simțitor de-a lungul ultimilor zeci de ani, când laptele pasteurizat l-a înlocuit pe cel crud, iaurtul pasteurizat l-a înlocuit pe cel preparat în casă, murăturile în oțet și varza murată au înlocuit versiunile tradiționale produse prin lactofermentație… iar lista continuă.

În locul alimentelor bogate în nutrienți, enzime și probiotice pe care probabil le consumau bunicii noștri, dieta obișnuită de astăzi constă în principal în alimente bogate în zahăr și produse „moarte” create în laboratoare care nu au alt obiectiv decât profitul rapid.

Societățile tradiționale nu aveau conserve la borcane cu oțet sau supermarket-uri. De cele mai multe ori, produsele pe care le recoltau într-un anotimp trebuiau păstrate pentru anotimpurile următoare, iar supraviețuirea lor depindea de conservarea acestora. Din fericire, aveau o metodă simplă și eficientă de conservare: lactofermentația (lactofermentația nu implică folosirea produselor din lapte, ci se referă la fermentația acidul lactic, responsabil de crearea culturilor).

Prin fermentație, alimentele se conservă cu ajutorul bacteriilor sănătoase. În cadrul unui proces care pare aproape magic, dar ușor de explicat cu ajutorul științei, ce își are totuși rădăcinile într-o istorie îndepărtată, nu doar că fermentația conservă alimentele, dar le și transformă în suplimente cu probiotice și le crește caracterul digerabil, precum și conținutul de vitamine! Nu este de mirare că întâlnim alimente fermentate în culturile tradiționale din toată lumea!

În funcţie de ţară, materiile prime utilizate preferenţial sunt diferite: în Marea Britanie – ceapa; în România – castraveţii, gogonelele, gogoșarii și varza; în Germania şi Franţa – varza; în sudul Europei – măslinele şi castraveţii cornişon; în Rusia şi Polonia – tomatele verzi, ardeii şi salata. În Japonia, China şi Coreea se prepară murături din varză, napi, vinete, castraveţi, ceapă, morcovi. Nici o masă japoneză tradiţională nu este completă fără o porţie de legume murate. Fermentaţia lactică a fructelor, deşi mai puţin cunoscută, este totuşi întâlnită în multe culturi tradiţionale. Japonezii preţuiesc prunele murate, iar în India se fermentează fructe cu o serie de condimente pentru a obţine chutneys. În România se pun la murat pepeni verzi sau pere.

ALIMENTELE FERMENTATE SUNT O EXCELENTĂ SURSĂ DE PROBIOTICE
În vreme ce dietele strămoșilor noștri abundau de bacterii probiotice, ala noastre sunt deseori lipsite de ele. Având în vedere că tot mai multe cercetări arată importanța sănătății intestinelor, necesitatea consumului de alimente care să ajute în această privință devine mai evidentă. Produsele lactofermentate se află în topul listei alimentelor recomandate pentru sănătatea intestinelor. Peste 70% din sistemul nostru imunitar depinde de buna funcționare a intestinelor!

STUDII CARE ARATĂ BENEFICIILE PROBIOTICELOR PENTRU SĂNĂTATE
De fapt, există studii recente care fac legătura dintre probioticele specifice și o largă varietate de beneficii pentru sănătate. De exemplu, Bifidobacteria a fost asociată cu diminuarea cazurilor de enterocolită necrozantă neonatală. Multe tulpini de probiotice au fost asociate în mod direct de reducerea crizelor generate de problemele digestive (inclusiv diareea). Lactobacillus plantarum a fost asociată cu reducerea inflamației de la nivelul intestinelor, creșterea numărului de bacterii din intestinul subțire în cazul copiilor, reducerea problemelor pentru cei ce suferă de sindromul colonului iritabil și are, de asemenea, un efect pozitiv asupra sistemului imunitar pentru bolnavii de HIV.
În studiile pe animale, s-a dovedit că Lactobacillus acidophilus are un efect preventiv în problemele ce implică polipii, adenoamele și în cancerul de colon.

ALIMENTELE FERMENTATE AU O VALOARE NUTRIȚIONALĂ RIDICATĂ
Unul dintre motivele pentru care alimentele fermentate sunt minunate este acela că procesul de fermentație crește cantitatea anumitor nutrienți. De exemplu, varza murată prezintă un conținut ridicat de vitamina C. Alte produse tradiționale fermentate indică un mare salt în privința conținutului de vitamine. Un exemplu îl constituie fermentul obținut din seva plantelor, cunoscut sub numele de Pulque. În timpul procesului de fermentație, valorile tiaminei cresc de la 5, la 29, iar cele ale niacinei de la 54, la 515! Acestea fiind spuse, există evidențe clare că procesul de fermentație îmbogățește într-adevăr alimentele cu nutrienți în cantități mari.

ALIMENTELE FERMENTATE SUNT MAI UȘOR DE DIGERAT
Procesul de fermentație face mâncarea mai digestibilă prin descompunerea celulozei dificil de digerat din alimente. Acest lucru joacă un rol important în țările sărace unde diversificarea alimentației la copii mici începe cu terciul din cereale fermentate. Fără procesul de fermentație, organismul lor ar întâmpina probleme în privința asimilării unei cantități suficiente de energie din alimente. Deoarece atât de mulți dintre noi ne confruntăm cu probleme digestive, prin fermentarea alimentelor putem oferi organismului nostru un avans în procesul de digestie, în timp ce hrănim, în același timp, bacteriile sănătoase din intestine.

Fred Breidt, cercetător la USDA’s Food Science Research Unit din cadrul Universității Statului North Carolina, a publicat o lucrare pe acest subiect, referindu-se în special la castraveții fermentați cu acid lactic. Acesta susține că „prezența și dezvoltarea celulelor vii ale bacteriilor acidolactice, responsabile de fermentarea murăturilor, brânzeturilor și a multor alte alimente, determină eliminarea destul de rapidă a bacteriei E. Coli, cu care se află într-un fel de competiție, ele producând și alte substanțe, în afară de acidul prezent în produsele fermentate. Bacteriile acidolactice sunt foarte eficiente în eliminarea altor bacterii și fac o treabă minunată în această privință. De aceea, fermentația legumelor funcționează aproape întotdeauna. Funcționează de mii de ani. Este una dintre cele mai vechi tehnologii cunoscute de om și funcționează întotdeauna, iar motivul este acela că bacteriile acidolactice sunt foarte eficiente atunci când acționează, iar noi profităm de acest lucru ca de o tehnologie.”

Beneficii numeroase pentru sănătate

Alimentele fermentate sunt chelatori (detoxifianți) puternici și conțin niveluri mult mai ridicate de probiotice decât suplimentele din această categorie, ceea ce le face ideale pentru optimizarea florei intestinale. În plus față de ajutorul acordat în ceea ce privește descompunerea și eliminarea metalelor grele și a altor toxine din corp, bacteriile benefice din intestine îndeplinesc un număr de funcții surprinzătoare:

  • Absorbția mineralelor și producerea nutrienților precum vitaminele din complexul B și vitamina K2 (vitamina K2 și vitamina D sunt necesare asimilării calciului în oase, ținându-l departe de artere, reducând așadar riscul de boală arterială coronariană și de infarct);
  • Prevenirea obezității și diabetului, precum și reglarea absorbției grăsimilor alimentare;
  • Diminuarea riscului de cancer;
  • Îmbunătățirea stării de spirit și a sănătății psihice;
  • Prevenirea acneei.
Puteti posta comentarii mai jos .


Mancare fara calorii

Facebook prodieta.ro

Smoothie slabire si detox

Ceaiuri Yogi Tea Germania prodietanaturala.ro Romania

Alimente pentru slabire, paste si orez fara calorii

Opinia / Comentariul dvs

Completati calculul matematic (anti-spam). Multumim :) *

Powered by WordPress | Designed by: Themes Gallery | Thanks to wordpress 4 themes, Download Premium WordPress Themes and

Folosim cookie-uri pentru a imbunatati calitatea serviciilor. Va cerem acordul conform EU Cookie LAW. info

Utilizam cookie-uri pentru a face site-ul prodieta.ro mai usor de folosit. Continuand navigarea in site si dand click pe "ACCEPT" inseamna ca va dati acordul.

INCHIDE

Toate informațiile din acest site sunt sub licența Revistei Online ProDieta.ro. Articolele Prodieta.ro NU pot fi preluate decât dacă se respectă condiția de a preciza sursa, cu link, conform Legii Drepturilor de Autor! ©2017. Toate articolele din site-ul pro dieta.ro sunt cu titlu informativ și nu trebuie tratate precum substitut al sfaturilor medicului de specialitate sau al oricărei alte forme de intervenție medicală profesională.
Informațiile au scop pur informativ. NU INTENȚIONEAZĂ SĂ OFERE SFATURI MEDICALE. Nici editorii prodieta.ro, autorii sau redactorii nu-și asumă responsabilitatea pentru niciuna dintre posibilele consecințe ale vreunui tratament, procedură, exercițiu, modificare în dietă, acțiune sau administrare a medicației ce rezultă din lectura sau aplicarea informației conținute în această informare. Publicarea acesteia nu echivalează cu practicarea medicinei, iar această informație nu înlocuiește recomandarea dată de medicul dumneavoastră sau de altă autoritate medicală. Înainte de urmarea oricărui tratament, cititorul trebuie să ceară sfatul unui medic sau al unui reprezentant medical.