Vitamina A

Vitamina A Vitamina A este numita si vitamina “anti-infectii” datorita rolului sau in sustinerea sistemului imunitar. Vitamina A este prima vitamina solubila descoperita. Vitamina A a fost identificata in 1913 si este un compus cunoscut si sub numele de retinol. Vitamina A este esentiala pentru reproducere, pentru mentinerea si reintinerirea tesuturilor epiteliale din piele (dermul si epidermul), din plamani, tract gastro-intestinal, uter si altele.

Vitamina A se gaseste sub doua forme: forma de origine animala, retinolul care este inmagazinat in organism si forma de origine vegetala, betacarotenul, care este convertit in retinol daca nivelul din organism nu este suficient. Astfel, se poate spune ca betacarotenul nu este toxic, cu exceptia cazului in care aportul excesiv poate cauza o ingalbenire reversibila a pielii. Betacarotenul poate creste incidenta aparitiei cancerului la plamani si la nivelul colonului daca este oferit izolat fumatorilor.

Vitamina A:

  • este necesara pentru sanatatea tegumentelor si protectia impotriva infectiilor
  • este un puternic antioxidant si imbunatateste imunitatea
  • ofera protectie impotriva multor forme de cancer
  • este esentiala pentru vederea nocturna

Numele de retinol a fost pus astfel ca referire la participarea acestui compus in functiile de la nivelul retinei ochiului. Retinolul (sau vitamina A) se gaseste in alimente de origine animala, fructe si legume care contin carotenoide. Carotenoizii sunt pigmenti care determina culorile rosu, orange si galben din plante, fructe si legume. Organismul poate converti anumiti membri ai familiei carotenoide in vitamina A – precum beta-caroten, alfa-caroten si gama-caroten. Acestea carotenoide sunt denumite si “provitamina A”. Betacarotenul este cel mai activ precursor al vitaminei A si in doze mari nu este toxic, spre deosebire de vitamina A. Vitamina A este cunoscuta cel mai mult pentru rolul sau esential pentru vedere, dar este bine de stiut ca aceasta vitamina participa in plus la activitatile fiziologice legate de sistemul imunitar, de intretinerea tesuturilor epiteliale si a mucoaselor, cresterea, reproducerea si dezvoltarea osoasa. Vitamina A apare de obicei in produsele alimentare ca un compus de grasime numit palmitat de retinil. Organismul transforma palmitatul de retinil in trei forme metabolic active de vitamina: retinol, retiniana si retinoic.

Este recomandabil ca Vitamina A sa fie administrata intr-o formula de multivitamine sau antioxidante impreuna cu alimente bogate in Vitamina A. Ca medicamentatie, vitamina A este disponibila ca retinol si palmitat de retinil. Acidul retinoic este o forma de vitamina A gasita in medicamente prescrise pentru tratamentul bolilor de piele. Ficatul de vita este un aliment care contine vitamina A (10.800 mcg) in cantitate mare, cel de vitel la fel (8.000mcg). Laptele de vaca si ouale sunt de asemeni alimente care contin vitamina A. Mai jos regasiti un tabel cu alimente bogate in vitamina A.

Lista alimente care contin vitamina A
Aliment Masura Cantitate (UI) Densitatea nutrientului
Morcovi cruzi 1 cana 34317,40 235,5
Spanac fiert 1 cana 18865,80 164,1
Patrunjel in stare proaspata 2 linguri 631,80 84,2
Ardei gras rosu, crud 1 cana 5244,00 76,0
Salata verde 2 cesti 2912,00 66,9
Cartofi dulci, coapti sau fierti in coaja fiecare 13107,70 49,5
Pepene galben 1 cana 5158,40 33,2
Caise fiecare 914,20 19,6
Broccoli gatit la aburi 1 cana 2280,72 18,8
tomate 1 cana 1121,40 10,7
Oregano uscat 2 lingurite 207,08 8,1
Sparanghel fiert 1 cana 970,20 8,1
Fasole verde fierta 1 cana 832,50 6,9
Varza Brussel fierta 1 cana 1121,64 6,6
Castraveti cu coaja 1 cana 223,60 6,0
Pepene verde 1 cana 556,32 4,1
Grapefruit 0.50 fiecare 318,57 3,1
Telina cruda 1 cana 160,80 3,0
Prune uscate 0.25 cana 844,48 3,0
Papaya fiecare 863,36 2,6
Mazare verde fierta 1 cana 955,20 2,6
Varza tocata fierta 1 cana 198,00 2,2
Prune crude fiecare 213,18 2,1
Portocale fiecare 268,55 1,6
Lapte de vaca 2% 1 cana 500,20 1,5

Vitamina A a fost initial masurata in unitati internationale (UI), care inca mai apar pe produse alimentare si pe etichetele medicamentelor sau suplimentelor alimentare. Cu toate acestea, acum se practica mai des exprimarea in micrograme (mcg) de echivalenti retinol (RE). Cand se face conversia intre aceste doua unitati de masura, 1 echivalent retinol (sau RE) este egal cu 3.33 Unitati Internationale (sau UI) de vitamina A.

Rolul vitaminei A pentru vedere

Retina umane contine patru tipuri de fotopigmenti pentru a stoca compusii de vitamina A. Unul dintre acesti pigmenti, denumit rodopsina, este situat in celulele tija de la nivelul retinei. Rodopsina permite celulelor tija sa detecteze cantitati mici de lumina si astfel joaca un rol fundamental in adaptarea ochiului la conditii de luminozitate scazuta si la vederea pe timp de noapte.

Retiniana, forma aldehida a vitaminei, participa in sinteza de rodopsina si in seria de reactii chimice care provoaca excitatia vizuala. Ceilalti trei pigmenti, cunoscuti in mod comun sub numele de iodopsine, se gasesc in celulele con de la nivelul retinei si sunt responsabili pentru vederea de zi.

Rolul pentru sistemul imunitar

Vitamina A imbunatateste functiile celulelor albe din sânge si creste raspunsul anticorpilor la antigeni si la activitatea anti-virala. În plus, acidul retinoic este necesar pentru a mentine structura normala si functia tesuturilor epiteliale si a mucoaselor care se gasesc in plamani, trahee, piele, cavitatea bucala si in tractul gastro-intestinal. Aceste tesuturi, atunci când sunt sanatoase si intacte, servesc ca prima linie de aparare pentru sistemul imunitar, oferind o bariera de protectie pe care microorganismele ce cauzeaza boli nu o pot patrunde.

Rolul vitaminei A in crestere

Vitamina A este necesara pentru cresterea dezvoltarea normala a celulelor. Cu toate ca mecanismele prin care vitamina A promoveaza cresterea si dezvoltarea celulelor nu sunt inca pe deplin intelese, se stie insa ca acidul retinoic este necesar pentru sinteza multor glicoproteine, care controleaza aderenta celulara (capacitatea celulelor de a se atasa una de alta), cresterea si diferentierea celulelor.

Alte roluri ale vitaminei A

Este cunoscut faptul ca vitamina A este esentiala pentru procesele de reproducere atât la barbati cat si la femei si joaca un rol important in metabolizarea normala a oaselor. In plus, unele dintre cele mai recente cercetari de vârf in domeniul geneticii arata rolul dat de vitamina A (sub forma de acid retinoic) in realizarea legaturilor genetice.

Care sunt simptomele de deficit de vitamina A?

Deficitul de vitamina A este des constatat in tarile in curs de dezvoltare si este asociat cu incidenta cazurilor de orbire, de infectii virale si mortalitate infantila in randul populatiilor sarace. Deficitul de vitamina A afecteaza in primul rand sanatatea pielii, a parului, ochilor, precum si sistemul imunitar. Si pierderea poftei de mâncare, anomaliile osoase si intarzierea cresterii sunt, de asemenea, asociate cu aportul inadecvat de aceasta vitamina. Persoanele ce au un aport insuficient de vitamina A au o sensibilitate crescuta la infectii virale, mai ales rujeola, varicela, pneumonie si virusul sincitial respirator (VSR). Un deficit prelungit de vitamina A poate duce la incapacitatea de a vedea vreun pic noaptea sau in conditii de lumina slaba. Acest fapt se datoreaza productiei insuficiente de rodopsina. Xeroftalmia, o afectiune caracterizata prin modificari la nivelul conjunctivei si a corneei ochiului, este de asemenea rezultata dintr-un deficit prelungit de vitamina A si este o cauza majora de orbire in tarile in curs de dezvoltare.

Simptomele de toxicitate

Vitamina A poate provoca reactii adverse atunci când este luata in cantitati excesive. Toxicitatea datorata vitaminei A apare in cazul ingestiei accidentale a unor doze de peste 660000 UI (200 mg de echivalent de retinol) si 330000 UI (100 mg de echivalent de retinol) de catre adulti, respectiv copii.

Academia Nationala de Stiinte SUA a stabilit in anul 2000 nivelul admis pentru digestia de Vitamina A, astfel:

  • Copii 3 ani sau mai tineri, 600 micrograme (2000 UI) pe zi
  • Copii 4-8 ani, 900 micrograme (3000 UI)
  • Copii 9-14 ani, 1700 micrograme (5666 UI)
  • Adolescenti 14-18 ani, 2800 mcg (9333 UI)
  • Adulti 19 ani si peste, 3000 mcg (10000 UI)
  • Femeile gravide sau care alapteaza ce au 18 ani sau sunt mai tinere, 2800 mcg (9333 UI)
  • Femeile gravide sau care alapteaza ce au 19 ani sau sunt mai in varsta, 3000 mcg (10000 UI)

Sfaturi pentru gravide: Este important sa subliniem faptul ca, desi consumul excesiv de vitamina A de catre copii si adulti nu provoaca de obicei leziuni ireversibile, vitamina A este toxica pentru fat si pot determina malformatii congenitale severe, inclusiv palatoschizis si spina bifida, daca este luata in doze zilnice de peste 10000 UI de catre femeile gravide. Se recomanda ca femeile care sunt sau vor sa ramana insarcinate sa limiteze aport de vitamina A la nu mai mult de 5000 UI pe zi.

Gatitul, stocarea sau prelucrarea alimentelor nu afecteaza semnificativ cantitatea sau absorbtia vitaminei A!

Deoarece vitamina A este o vitamina solubila in grasimi, deficitul de vitamina A poate fi cauzat de o dieta foarte saraca in grasimi si / sau prezenta unor afectiuni medicale care provoaca o reducerea capacitatii de a absorbi grasimile, cum ar fi deficitul de enzime pancreatice, boala Crohn, fibroza chistica, indepartarea chirurgicala a unei parti din stomac, boli de vezica biliara si boli hepatice. In plus, diareea cronica, cauzata de infectii gastro-intestinale si / sau de paraziti intestinali poate contribui la deficitul de vitamina A. Si infectiile virale duc la un deficit de vitamina A. Expunerea la anumite produse chimice toxice (de exemplu bifenili polibromurati sau PCB) duce la defalcarea de vitamina A de catre ficat. Aportul insuficient de proteine sau grasimi alimentare sanatoase contribuie la deficitul de vitamina A. Pentru ca deficitul de vitamina A provoaca anemie, se crede ca vitamina A interactioneaza cu metabolismul fierului, desi mecanismul prin care se intampla acest lucru nu a fost inca foarte clar definit. Excesul de vitamina A interfereaza cu absorbtia de vitamina K, o vitamina solubila in grasimi necesare pentru coagularea sangelui.

Vitamina A poate juca un rol in prevenirea si / sau tratarea urmatoarelor afectiuni:

  • Acnee
  • Alcoolism
  • Dermatita atopica
  • Cataracta
  • Displazia de col uterin
  • Diabetul zaharat
  • Ochi uscati
  • Boala de san fibrochistica
  • Hiperkeratoza
  • Boala intestinala inflamatorie
  • Leucoplazie
  • Osteoartrita
  • Otita medie (infectie la ureche)
  • Vedere slaba
  • Psoriazis
  • Tulburari ale glandei tiroide
  • Ulcerele
  • Vaginita
  • Varicele
  • Infectii virale




Opinia / Comentariul dvs


8 × = 16

Powered by WordPress | Visit iCellPhoneDeals.com for Free Cell Phone Deals. | Thanks to BestInCellPhones.com, MMORPGs and Fat burning furnace| Scientia.ro
Toate articolele din acest site sunt sub licenta revistei online prodieta.ro. Articolele Prodieta.ro pot fi preluate in limita a 1000 de semne, dar nu mai mult de 1/2 din continut, obligatoriu cu link catre articolul original.Toate articolele din site-ul pro dieta.ro sunt cu titlu informativ si nu trebuie tratate precum substitut al sfaturilor medicului de specialitate sau al oricarei alte forme de interventie medicala profesionala. Pro dieta.ro nu este responsabil pentru diagnosticuri facute de vizitatori sau de consecintele interpretarii informatiilor prezente aici. Site-ul pro dieta .ro are la baza informatii furnizate de nutritionisti si articole ale universitatilor si institutelor de cercetare specializate in nutritie si sanatate. Informatiile sunt adaptate conform stilului redactional prodieta.ro.
Bibliografie generala: Ghidul sanatatii tale/Michael van Straten; 199 de retete vegetariene; Cum sa oprim imbatranirea/Jean Carper; Ghidul indicelui glicemic/Barbara Ravage; Armonia din farfurie/Maryse Wolinski si Dr. Laurent Chevallier; Ghidul caloriilor, carbohidratilor si colesterolului/Martha Schueneman; Slabim mancand normal/Melissa Hall; 101 Alimente care va pot salva viata/David Grotto; The World's Healthiest Foods/George Mateljan; Alimentatia Gravidei/Leonella Nava; Biblia Alimentatie Copilului/Eileen Behan; Alimentatia copilului de la nastere la 3 ani/Ruth Yaron; Alina-ti bebelusul in mod natural/Pamela Rhatigan; Beneficiile Nutritiei Optime/Patrick Holford; Traiesc, deci ma abtin/Mihaela Bilic; whfoods.com; Noua dieta Revolutionara/Atkins; Mananc, slabesc si ma mentin/Michel Montignac; Alimentele Adevar si Impostura/Laurent Chevallier; Sanatate prin terapii naturiste/Aurelian Cirjeu-Gogan; Mituri, fobii si adevaruri despre alimente/Dr. Joe Schwarcz; Ghidul viitoarei mame/Dr. Spock; wikipedia.org; Rina's Dieta de 90 de zile I si II/Breda Hrobat si Mojca Poljansek; Nutritie si Biotratamente/Phyllis A. Balch; Reteta Sanatatii Perfecte/Patrick Holford; 150 de alimente esentiale pentru imunitate/Kirsten Hartvig; 10001 de remedii casnice/The Reader's Digest;