Vitamina E

Un antioxidant veritabil, vitamina E mai este numita si un “sportiv absolut” al organismului. Vitamina E ne protejeaza pielea de la lumina ultravioleta si previne deteriorarea celulelor sub actiunea radicalilor liberi. Vitamina E ajuta celulele sa comunice in mod eficient si are rol de protectie impotriva cancerului de prostata si a temutei boli Alzheimer. Sistemul imunitar este foarte mult ajutat de vitamina E care sustine celulele B si T, recomandat fiind sa fie administrat impreuna cu seleniul.

Vitamina ECum ne dam seama ca avem deficit de vitamina E? Cele mai clare semne ale deficitului de vitamina E sunt cele legate de probleme digestive, furnicaturi sau amortirea bratelor, mainilor sau picioarelor, probleme hepatice sau ale vezicii biliare, incetinirea vindecarii ranilor, vene varicoase, scaderea tonusului muscular, sterilitate, scaderea activitatii sexuale.

In ce alimente gasim vitamina E? Vitamina E poate fi asimilata din alimente precum: mustar, spanac, seminte de floarea soarelui, migdale sau varza creata (o lista a alimentelor ce contin vitamina E in cantitati insemnate puteti regasi in partea de jos a acestui articol).

Ce este vitamina E?

Chiar daca numele sau face sa sune ca o singura substanta, vitamina E este de fapt o familie de vitamine liposolubile care sunt active in tot corpul. Unii membri ai familiei vitaminei E se numesc tocoferoli. (Acesti membri includ alfa, beta, gamma si delta tocoferol.) Alti membri ai familiei vitaminei E sunt numiti tocotrienoli. (Acesti membri includ alfa, beta, gama si delta tocotrienol.)

Care sunt functiile vitaminei E?

Vitamina E combate stresul oxidativ. Cu toate ca oamenii trebuie sa respire oxigen pentru a ramane in viata, oxigenul este totusi o substanta riscanta in interiorul corpului, pentru ca poate face moleculele reactive. In chimie, acest dezechilibru legat de oxigen este numit stres oxidativ. Vitamina E ajuta la prevenirea stresului oxidativ “lucrand” alaturi de un grup de substante nutritive pentru a impiedica moleculele de oxigen sa devina prea reactive. Acest grup de elemente nutritive include vitamina C, glutation, seleniu si vitamina B3.

Vitamina E ajuta sa avem o piele frumoasa si sanatoasa. Vitamina E protejeaza pielea de radiatiile ultraviolete. Protectia pielii are loc fie extern prin creme sau lotiuni care contin vitamina E fie printr-o dieta care contine alimente bogate in vitamina E, caz in care vitamina va calatori catre membranele celulelor si va exercita acelasi efect de protectie, dar din interior.

Vitamina E protejeaza impotriva cancerului vezicii urinare. Concluziile studiilor si cercetarilor prezentate la reuniunea anuala a Asociatiei Americane de Cercetare a
Cancerului, Orlando, FL, 23 mai 2004 arata ca mancand alimente bogate in vitamina E putem reduce cu 50% riscul de aparitie a cancerului vezicii urinare. Cancerului vezicii urinare este pe locul 4 privind incidenta de cancer in randul barbatilor (este de patru ori mai frecvent la barbati decat la femei).

Vitamina E din alimente, nu din suplimente nutritive, ofera protectie impotriva cancerului de prostata si impotriva Alzheimer. Vitamina E este gasita de obicei in suplimentele nutritive sub forma de alfa tucoferol insa cercetarile arata ca numai in forma sa de gama tucoferol inhiba proliferarea celulelor canceroase de prostata, fara a afecta celulele sanatoase. Dupa cum s-a mentionat mai sus, Vitamina E este un termen generic pentru o familie de cel putin opt molecule cu structura similara. Prima cercetare privind vitamina E a fost realizata de fratii Shute la inceputul secolului al 19-lea, pe soareci si a aratat ca o fractiune de vitamina E, alfa tocoferol, ajuta foarte mult fertilitatea. Din acest motiv, fratii Shute au denumit numit vitamina “tocoferol” de la cuvantul grecesc care inseamna “a da nastere.” Mai multe studii recente au aratat ca, la om, alte fractiuni de vitamina E pot fi chiar mai benefice. Gama tocoferol, spre exemplu, are efecte anti-inflamatorii si este cardioprotector. Alfa, delta si gama tucoferoli se gasesc in mod natural in alimente verzi (mustar, varza creata, spanac, verdeturi Collard), in seminte de floarea soarelui si in migdale. Un aport ridicat de vitamina E dar din alimente, nu din suplimente (care de obicei contin doar alfa tocoferol) este asociat si cu prevenirea bolii Alzheimer. Cercetarile arata ca persoanele care au o dieta bogata in vitamina E au un risc cu 67% mai mic de a dezvolta boala Alzheimer.

Atunci cand provine din surse alimentare, vitamina E nu creaza nici un fel de toxicitate. Suplimentele nutritive cu vitamina E nu trebuie administrate in doze mai mari de 3000 UI pentru ca s-a dovedit a avea efecte toxice. Aceste efecte secundare toxice includ crampe intestinale si diaree, oboseala, vedere dubla si slabiciune musculara.

Prin definitie, o vitamina sintetica trebuie sa aiba aceleasi proprietati ca cea naturala. Daca nu este asa, atunci chimistii nu si-au facut treaba cum trebuie, sustine Patrick Holford in “Cartea Nutritiei Optime”. Acesta este si cazul vitaminei E. D-alfa tocoferol succinatul natural este cu 36% mai puternic decat vitamina E sintetica, denumita DL-alfa tocoferol (in acest caz “l”-ul dicteaza diferenta chimica). Asa ca vitamina E naturala (extrasa spre exemplu din germeni de grau sau ulei din soia) este mai buna.

Vitamina E se pierde din alimente destul de mult atunci cand acestea nu sunt proaspete sau sunt procesate industrial. In grau, de exemplu, vitamina E se gaseste in cea mai mare parte in stratul de germeni iar prin prelucrarea comerciala se indeparteaza intre 50% si 90% din vitamina E. Pentru a pastra vitamina E din uleiul de masline, semintele crude de floarea soarelui sau uleiul de arahide incercati sa le depozitati in recipiente inchise la culoare si sa le expuneti cat mai putin la lumina.

Din moment ce vitamina E este o vitamina solubila in grasimi, absorbtia slaba de grasime la nivelul tractului digestiv poate contribui la deficitul de vitamina E. Anumite probleme de sanatate pot determina sindromul de malabsorbtie de grasimi iar printre aceste probleme de sanatate enumeram bolile pancreatice, boala celiaca sau boala vezicii biliare. Cercetarile arata ca nasterea prematura poate creste riscul de deficit de vitamina E la sugari. Pe termen lung, consumul regulat de ulei mineral (de exemplu, ca laxativ) poate compromite, de asemenea, capacitatea de aprovizionare a organismului cu vitamina E.

Pentru a functiona eficient in organismul nostru, vitamina E are nevoie de alte patru elemente nutritive si anume vitamina C, glutation, seleniu si vitamina B3. Vitamina C este necesara pentru a mentine vitamina E intr-o forma metabolic activa. Glutationul (o molecula de proteina foarte mica numita tripeptida si formata din trei blocuri de aminoacizi) este necesar pentru a pastra vitamina C in forma sa activa. Seleniul (micromineral) si vitamina B3 (intr-o formula speciala numita NADPH) sunt necesare sa mentina glutationul in forma activa. De aici reiese concluzia sa obiceiurile noastre alimentare trebuie sa includa alimente bogate in cat mai multe vitamine si minerale.

Vitamina E poate juca un rol in prevenirea si / sau tratarea unor probleme de sanatate precum:

  • Acnee
  • Boala Alzheimer
  • Angina pectorala
  • Astmul
  • Ateroscleroza
  • Cancer de san
  • Diabetul zaharat
  • Epilepsie
  • Guta
  • Infertilitatea (sex masculin)
  • Boala intestinala inflamatorie
  • Degenerescenta maculara
  • Menopauza
  • Migrena
  • Scleroza in placi
  • Tipuri de cancer oral
  • Osteoartrita
  • Boala Parkinson
  • Ulcer peptic
  • Boala vasculara periferica
  • Sindrom premenstruale
  • Sarcina indusa de hipetensiune
  • Psoriazis
  • Poliartrita reumatoida
  • Vaginita
Lista alimente care contin vitamina E intr-o masura importanta
Aliment Masura Cantitate (mg) Densitatea
Mustar 1 cana 2,81 12,0
Spanac fiert 1 cana 3,74 8,1
Seminte de floarea soarelui crude un sfert de cana 18,10 7,9
Varza creata preparata 1 cana 2,48 7,8
Migdale uscate si prajite un sfert de cana 8,97 3,9
Verdeturi Collard fierte 1 cana 1,67 3,0
Papaia fiecare 3,40 2,6
Masline 1 cana 4,03 2,3
Ardei gras rosu crud 1 cana cu bucati feliate 0,63 2,3
Varza de Bruxelles fierta 1 cana 1,33 2,0
Kiwi fiecare 0,85 1,7
Rosii 1 cana 0,68 1,6
Afine 1 cana 1,46 1,6
Broccoli la aburi 1 cana 0,75 1,5

In anul 2000, Academia Nationala de Stiinte SUA a stabilit doza zilnica recomandata (DZR) pentru vitamina E dupa cum urmeaza:

  • Bebelusi 0-6 luni: 4 miligrame
  • Bebelusi 6-12 luni: 5 miligrame
  • Copii 1-3 ani: 6 miligrame
  • Copii 4-8 ani: 7 miligrame
  • Baieti si fete 9-13 ani: 11 miligrame
  • Barbati si femei, 14 ani si peste: 15 miligrame
  • Femei insarcinate cu varsta de 18 ani si peste: 15 miligrame
  • Femei care alapteaza cu varsta de 18 ani si peste: 19 miligrame




6 Raspunsuri la discutia despre “Vitamina E”

  1. 6
    Cola Iani spune:

    Si uleiul de orez este bogat in vitamina E.

  2. 5
    Aurel spune:

    ce vitamina trebuie sa iau ca mi se jupeste pielea pe degete am diabet si un herpes sauuuuuuuu nu stiu leziune ulcerata pentru a ma remedia

  3. 4
    Uleiul de măsline | greenismycolour spune:

    [...] al cancerului gastric. Uleiul de măsline extravirgin conţine vitaminele A, B1, B2, C, D, E, K, fier, acizi graşi nesaturaţi 85%, acizi graşi saturaţi 15%, trigliceride, [...]

  4. 3
    CElebrul Anonim spune:

    Am si eu o intrebare….Semintele de floarea soarelui se iau cu tot cu coaja…..uscate sau se curata …ms anticipat!

  5. 2
    cristi spune:

    stiu pe cineva care de mult incearca tot felul de tratamente pentru vindecatrea hemoroiziilor asa a ajuns sa intrebe ce este vitamina e si la ce ajuta ea nu stiam ca atatea alimente contin vitamina e super de fumat mam lasat de baut nu mai beau deloc de 1 an si 3 luni va multumesc

  6. 1
    Calleb spune:

    ua!:))deci…..ua! nu stiam ca mustarul contzine vitamina E!!

Opinia / Comentariul dvs


3 × = 9

Powered by WordPress | Visit iCellPhoneDeals.com for Free Cell Phone Deals. | Thanks to BestInCellPhones.com, MMORPGs and Fat burning furnace| Scientia.ro
Toate articolele din acest site sunt sub licenta revistei online prodieta.ro. Articolele Prodieta.ro pot fi preluate in limita a 1000 de semne, dar nu mai mult de 1/2 din continut, obligatoriu cu link catre articolul original.Toate articolele din site-ul pro dieta.ro sunt cu titlu informativ si nu trebuie tratate precum substitut al sfaturilor medicului de specialitate sau al oricarei alte forme de interventie medicala profesionala. Pro dieta.ro nu este responsabil pentru diagnosticuri facute de vizitatori sau de consecintele interpretarii informatiilor prezente aici. Site-ul pro dieta .ro are la baza informatii furnizate de nutritionisti si articole ale universitatilor si institutelor de cercetare specializate in nutritie si sanatate. Informatiile sunt adaptate conform stilului redactional prodieta.ro.
Bibliografie generala: Ghidul sanatatii tale/Michael van Straten; 199 de retete vegetariene; Cum sa oprim imbatranirea/Jean Carper; Ghidul indicelui glicemic/Barbara Ravage; Armonia din farfurie/Maryse Wolinski si Dr. Laurent Chevallier; Ghidul caloriilor, carbohidratilor si colesterolului/Martha Schueneman; Slabim mancand normal/Melissa Hall; 101 Alimente care va pot salva viata/David Grotto; The World's Healthiest Foods/George Mateljan; Alimentatia Gravidei/Leonella Nava; Biblia Alimentatie Copilului/Eileen Behan; Alimentatia copilului de la nastere la 3 ani/Ruth Yaron; Alina-ti bebelusul in mod natural/Pamela Rhatigan; Beneficiile Nutritiei Optime/Patrick Holford; Traiesc, deci ma abtin/Mihaela Bilic; whfoods.com; Noua dieta Revolutionara/Atkins; Mananc, slabesc si ma mentin/Michel Montignac; Alimentele Adevar si Impostura/Laurent Chevallier; Sanatate prin terapii naturiste/Aurelian Cirjeu-Gogan; Mituri, fobii si adevaruri despre alimente/Dr. Joe Schwarcz; Ghidul viitoarei mame/Dr. Spock; wikipedia.org; Rina's Dieta de 90 de zile I si II/Breda Hrobat si Mojca Poljansek; Nutritie si Biotratamente/Phyllis A. Balch; Reteta Sanatatii Perfecte/Patrick Holford; 150 de alimente esentiale pentru imunitate/Kirsten Hartvig; 10001 de remedii casnice/The Reader's Digest;