Vitamina B12

Vitamina B12 (cobalamina) ajuta la producerea de celule rosii in sange si la prevenirea anemiei. Vitamina B12 permite celulelor nervoase sa se dezvolte in mod corespunzator. Despre vitamina B12 mai trebuie sa stim ca ajuta la metabolizarea proteinelor, glucidelor si grasimilor.

Alimente care contin vitamina B12: ficatul de vitel, scoicile, muschiul de vita, iaurtul. (vezi mai jos tabelul alimentelor ce contin vitamina B12)

Vitamina B12Vitamina B 12 este unul dintre cei mai controversati membri ai complexului de vitamine B. Cu toate ca structura chimica completa a vitaminei B12 nu a fost identificata pana in anii 1960, doua Premii Nobel au fost deja acordate pentru activitati de cercetare care implica aceasta vitamina. Primul dintre aceste Premii Nobel a fost acordat in 1934 pentru descoperirea ca un produs alimentar (ficatul, o sursa foarte bogata de vitamina B12) ar putea fi utilizat pentru a trata un anumit tip de anemie (incapacitatea sangelui de a transporta oxigenul) numita anemia pernicioasa. Cel de-al doilea Premiu Nobel a venit treizeci ani mai tarziu, cand chimistii au descoperit structura exacta a acestei vitamine importante.

Ca multe alte vitamine, B12 poate sa apara intr-o varietate de forme si poate lua pe o varietate de denumiri. Astfel, vitamina B12 poate fi intalnita si cu denumirile: cobrinamide, cobinamide, cobamide, cobalamina, hidroxcobalamin, aquocobalamin, nitrotocobalamin sau cianocobalamina. Fiecare dintre aceste denumiri contine o forma a cuvantului “cobalt” (mineral) .
B12 este dependenta de un factor intrinsec pentru a realiza traseul prin tractul gastro-intestinal, in stomac si intestine si apoi in restul corpului. Fara factorul intrinsec, care este o proteina unica realizata in stomac, vitamina B12 nu poate ajunge in restul corpului acolo unde este nevoie.

Urmatoarele simptome pot indica necesitatea unei suplimentari cu vitamina B12 sau consumul unor alimente care contin aceasta vitamina intr-o masura importanta:

  • senzatie de furnicaturi sau amorteala in picioare;
  • nervozitate;
  • palpitatii;
  • depresie;
  • probleme de memorie.

Care sunt functiile vitaminei B12?

Formarea de globule rosii in sange

Una dintre cele mai cunoscute functii ale vitaminei B12 este aceea de dezvoltare de celule rosii in sange. Pe masura ce devin mature, celulele rosii au nevoie de informatii furnizate de molecule de ADN. Fara vitamina B12, sinteza de ADN nu mai functioneaza optim. Si nu numai sinteza, ci si informatiile necesare pentru formarea celulelor rosii din sange sunt afectate. Celulele devin supradimensionate si prost formate si incep sa functioneze ineficient cauzand o boala numita anemia pernicioasa. De cele mai multe ori insa, anemia pernicioasa nu este cauzata de o lipsa de vitamina B12 in sine, ci de o lipsa de factor intrinsec, proteina din stomac absolut necesara pentru absorbtia vitaminei B12.

Dezvoltarea celulelor nervoase

A doua functie principala a vitaminei B12, mai putin inteleasa insa decat prima, implica participarea la dezvoltarea celulelor nervoase. Un strat care acopera nervii, numit teaca mielina, se formeaza cu mai mare dificultate atunci cand vitamina B12 este deficitara in organism. Desi vitamina joaca un rol indirect in acest proces, suplimentarea de B12 s-a dovedit a fi foarte eficace in ameliorarea durerii si a multor simptome intr-o varietate de tulburari ale sistemului nervos. Carenta vitaminei B12 poate juca un rol in multe dintre simptomele psihice si emotionale la nivel mediu si sever, cum ar fi confuzia, dispozitiile schimbatoare, pierderea memoriei, nevritele periferice, lipsa coordonarii la nivelul picioarelor si al degetelor, depresia si psihoza.

Alte roluri ale vitaminei B12

Proteinele, componente ale produselor alimentare atat de necesare pentru cresterea si repararea celulelor, depind de vitamina B12 pentru a desfasura un ciclu optim in organismul nostru. Multe dintre componentele cheie ale proteinelor, numite aminoacizi, nu mai pot fi utilizate in lipsa vitaminei B12. Deoarece unul din pasii necesari pentru procesarea glucidelor si a grasimilor necesita B12, insuficienta vitaminei poate afecta, ca atare, si metabolismul carbohidratilor si grasimilor.

Care sunt simptomele deficitului de vitamina B12?

Nu se poate spune ca deficitul de vitamina B12 poate singur sa conduca la dezvoltarea anumitor boli dar trebuie luat in consideratie in mod serios ca un factor ce sta la baza a multora dintre simptomele enumerate mai jos.

Simptomele potential asociate cu deficitul de vitamina B12:
Coagulare slaba a sangelui Senzatie de amorteala a picioarelor
Reflexe slabe Galbejeala
Depresia Limba de culoare rosie
Dificultate la inghitire Probleme menstruale
Oboseala Furnicaturi in picioare
Palpitatii Slabiciune
Matreata Nervozitatea
Probleme de memorie Puls slab

Cum este afectata vitamina B12 prin gatire sau depozitare?

Vitamina B12 se pastreaza foarte bine in produsele de origine animala, chiar si cand acestea au trecut prin procesul de gatire. De exemplu, aproximativ 70% din vitamina B12 prezenta in carnea de vita se mentine chiar si dupa ce aceasta a fost fiarta timp de 45 de minute la 175º Celsius. In mod similar, aproximativ 70% din vitamina B12 este inca prezenta in laptele de vaca dupa ce se fierbe 2-5 minute. Modul in care se mentine vitamina B12 in alimentele pe baza de plante nu a fost inca suficient cercetat.

Afectiunile stomacului pot contribui la deficitul de vitamina B12. Iritatiile si inflamatiile stomacului pot impiedica celulele de la nivelul stomacului sa functioneze corect. Cand functioneaza in mod necorespunzator, celulele ar putea sa nu mai produca o substanta necesara pentru absorbtia vitaminei B12, numita factor intrinsec (FI). Fara FI, B12 nu poate fi absorbit din tractul gastro-intestinal in celulele corpului.
O alta problema este lipsa de acizi in stomac (o afectiune numita numita hipochlorhidria) care intervine in modul de absorbtie a vitaminei B12 deoarece in mare parte B12 este atasat la proteinele din alimente iar acizii din stomac sunt necesari pentru a elibera B12 din aceste proteine. Abuzul de medicamente folosite pentru a controla aciditatea gastrica si ulcerele gastrice poate cauza infectarea cu bacteria Helicobacter pilori.

B12 si dieta vegetariana

Vegetarienii informati stiu ca dieta lor are nevoie de suplimente de vitamina B12. Continutul de vitamina B12 din legume variaza in mare masura in functie de distributia microorganismelor in mediul inconjurator. Plantele nu sunt capabile sa produca vitamina B12 iar cantitatea disponibila din acestea este strict dependenta de solul in care sunt cultivate si de microorganismele de la nivelul radacinii (bacterii, mucegaiuri si ciuperci) care sa produca propriu-zis vitamina. Capacitatea unei diete vegetariene de a asigura necesarul de vitamina B12 pentru organismul nostru este foarte controversata. In general alimentele de origine animala sunt cele recomandate pentru a fi siguri ca obtinem tot necesarul de vitamina B12 (vezi tabel mai jos).
Categorii de medicamente care pot diminua capacitatea organismului de absorbtie a vitaminei B12: antibiotice, medicamente impotriva cancerului, anticonvulsivante, medicamente anti-guta, antihipertensive, antiParkinson, antipsihotice sau anticonceptionalele.

Interactiunea cu alte vitamine

Este demonstrat ca deficitul de vitamina B6 din organism afecteaza absorbtia de vitamina B12. Conversia vitaminei B12 din forma non-activa in forma sa biologic activa
necesita prezenta de vitamina E. Persoanele care au un deficit de vitamina E au foarte probabil si deficit de vitamina B12. Dozele mari de vitamina C nu compromit functiile vitaminei B12. Un aport excesiv de acid folic poate masca deficientele de B-12, iar persoanele cu risc de deficit de vitamina B12 care iau si suplimente de acid folic ar trebui sa se consulte cu medicul specialist. Vitamina B12 este cel mai frecvent intalnita in suplimentele de vitamine sub forma de cianocobalamina. Aceasta forma de vitamina este gasita doar in laborator.

Vitamina B12 poate ajuta la prevenirea si / sau tratare anumitor probleme de sanatate precum:

  • Alcoolism;
  • Anemie (pernicioasa);
  • Artrita (reumatoida);
  • Astmul (bronsic);
  • Ateroscleroza;
  • Cancer;
  • Boala Crohn;
  • Dermatita (seboreica);
  • Oboseala;
  • Leucemia;
  • Lupus;
  • Scleroza in placi;
  • Neuropatii / degenerare neuromusculara.
Lista alimente care contin vitamina B12 (cobalamina).
Aliment Masura Cantitate (mcg) Densitatea
Ficatul de vitel, fiert inabusit 115 grame 41,39 66,4
Caprioara 115 grame 3,60 6,0
Creveti gatiti la abur 115 grame 1,69 4,5
Scoicile, la cuptor sau gratar 115 grame 2,00 4,0
Somon la cuptor sau gratar 115 grame 3,25 3,7
Muschi de vita la cuptor sau gratar 115 grame 2,92 3,6
Cotlet de miel (nu prajit) 115 grame 2,45 3,2
Cod 115 grame 1,18 3,0
Iaurt cu un continut scazut de grasime 1 cana 1,38 2,7
De lapte de vaca, 2% 1 cana 0,89 2,2
Ou fiert fiecare 0,49 2,2

 

Vitamina B 12 (cianocobalamina), pret 100 capsule

Vitamina B 12 (cianocobalamina), vezi pret 100 capsule, detalii si beneficii

In general, cantitatea de vitamina B12 din alimente este mica. Toate sursele sunt de provenienta animala dar vitamina B12 nu este o vitamina stabila in prezenta caldurii, a acizilor sau a luminii, fiind sensibila la oxidare, drept care se impune multa atentie in timpul depozitarii si prelucrarii. Cianocobalamina este forma vitaminei B12 cel mai mult utilizata in suplimentele alimentare.

You can leave a response, or trackback from your own site.


Alimente pentru slabire, paste si orez fara calorii



Ceaiuri Yogi Tea Germania prodietanaturala.ro Romania

Scaderea colesterolului in mod natural cu anghinare, silimarina, armurariu, papadie



Stevia indulcitor natural fara calorii

9 Raspunsuri la discutia despre “Vitamina B12”

  1. 9
    Mariana spune:

    Sunt mulțumită de aceste informații utile dar as vrea să-mi dați vă rog și o lista cu legume sau fructe în care se găsește vitamina B 12 Va mulțumesc!!!

  2. 8
    beciu vasile spune:

    Am parcurs toata pagina, integral, de doua ori, mai ceva decat o
    lectura.
    Foarte interesant si util.
    Se cheltuiesc sume imense cu medicamente si spitalizari in mod
    ineficient.
    Daca cei care ne conduc ar dori un popor sanatos, PREVENTIA ar muta-o la gradinita si in ciclul primar. Nu ar costa f. mult.
    Articole ca cel pe care l-ati prezentat Dvs mai sus, ar putea fi
    de un real folos omenirii, nicidecum lalaielile dezbatute pe
    bani multi in parlament, sau contracte inutile inventate de cei care s-au invartit prin minister si au raspandit microbii …….
    Va urez multa sanatate la intreg colectivul redactional, sa mai
    puteti continua sa ne luminati calea, spre binele tuturor.

  3. 7
    10 moduri sănătoase de gătire a alimentelor pentru mai multă poftă de viață spune:

    […] colorate, cu atât numărul de nutrienți este mai mare. Mai mult, include în meniul tău zilnic, alimente bogate în vitamina B. Aceasta ajută celulele să transforme nutrienții în energie și sunt necesare pentru […]

  4. 6
    gina spune:

    Vă mulțumesc,această pagină este foarte folositoare problemelor mele și bineînțeles tuturor persoanelor cu astfel de probleme.Mulțumim.

  5. 5
    Geana Ioan spune:

    Interesant si instructiv pentru cei care sufera de anemie pernicioasa.
    Ar fi foarte util daca periodic s-ar publica cele mai noi descoperiri in domeniu si cele mai noi tratamente.

  6. 4
    elena9 spune:

    Cititi cu atentie articolul. Aveti un tabel colorat evident cu alimentele care contin Vitamina B12.

  7. 3
    dumitru spune:

    de ce nu e scris care alimente contin v b12

  8. 2
    viorel spune:

    ma numesc viorel am 32 de ani si aceasta pagina este foarte bine recomandata si prezentata,eu unul am fost foarte inpresionat…

  9. 1
    anda spune:

    foarte interesant
    mi-a placut
    multumesc 😀

Opinia / Comentariul dvs


Powered by WordPress | Designed by: Themes Gallery | Thanks to wordpress 4 themes, Download Premium WordPress Themes and
error:

Folosim cookie-uri pentru a imbunatati calitatea serviciilor oferite. Va cerem acordul conform EU Cookie LAW. info

Utilizam cookie-uri pentru a face ca site-ul prodieta.ro fie mai usor de folosit si pentru a adapta informatiile la interesele dvs. Continuand navigarea in site-ul nostru si dand click mai jos pe "ACCEPT" inseamna ca va dati acordul.

INCHIDE

Toate informațiile din acest site sunt sub licența Revistei Online ProDieta.ro. Articolele Prodieta.ro NU pot fi preluate decât dacă se respectă condiția de a preciza sursa, cu link, conform Legii Drepturilor de Autor! ©2015. Toate articolele din site-ul pro dieta.ro sunt cu titlu informativ și nu trebuie tratate precum substitut al sfaturilor medicului de specialitate sau al oricărei alte forme de intervenție medicală profesională.
Informațiile au scop pur informativ. NU INTENȚIONEAZĂ SĂ OFERE SFATURI MEDICALE. Nici editorii prodieta.ro, autorii sau redactorii nu-și asumă responsabilitatea pentru niciuna dintre posibilele consecințe ale vreunui tratament, procedură, exercițiu, modificare în dietă, acțiune sau administrare a medicației ce rezultă din lectura sau aplicarea informației conținute în această informare. Publicarea acesteia nu echivalează cu practicarea medicinei, iar această informație nu înlocuiește recomandarea dată de medicul dumneavoastră sau de altă autoritate medicală. Înainte de urmarea oricărui tratament, cititorul trebuie să ceară sfatul unui medic sau al unui reprezentant medical.