Hipertensiunea arteriala

Hipertensiunea arteriala este un factor de risc major pentru un atac de cord. Hipertensiunea arteriala este in general considerata ca fiind cel mai mare factor de risc pentru un accident vascular cerebral. Hipertensiunea arteriala (tensiunea arteriala ridicata) este numita “un ucigas tacut” deoarece oamenii nu sunt de obicei constienti ca au hipertensiune arteriala pana la un eventual accident vascular cerebral sau infarct.

Tensiunea arteriala ridicata (hipertensiunea arteriala) este cercetata de mai mult de trei decenii. inimaTensiunea arteriala inseamna rezistenţa produsa de fiecare data cand inima bate şi trimite sange prin artere. Inima se relaxeaza intre batai şi tensiunea arteriala scade. Cel mai mic nivel de presiune este cunoscut sub denumirea de presiunea diastolica. Varful de presiune exercitata de aceasta contracţie este presiunea sistolica. O tensiune arteriala incadrata in valori normale pentru un adult este de: 120 (sistolica) / 80 (diastolica).

Modificarile fiziologice legate de hipertensiunea arteriala pot fi relationate în mod frecvent cu un stil de viaţa dezechilibrat dar uşor modificabil. De exemplu, daca sunteti supraponderali este posibil sa aveti hipertensiune arteriala, deoarece inima este solicitata mai mult. Este foarte important sa mancati sanatos si sa faceti alegeri echilibrate privind regimul alimentar. Studiile au aratat ca dieta si greutatea corporala joaca un rol major in declansarea si dezvoltarea bolii, iar o dieta sanatoasa si eliminarea surplusului de kilograme sunt masuri importante pentru reducerea tensiunii arteriale.

Regim alimentar pentru scaderea tensiunii arteriale:

  • Pentru scaderea tensiunii arteriale este recomandat sa mancam peste de apa rece cum ar fi somon, ton, hering sau macrou pentru aportul lor benefic de acizi grasi Omega 3
  • Regimul alimentar in caz de hipertensiune arteriala poate include in mod frecvent ceapa si usturoi.
  • Uleiul de masline folosit des in mancaruri ajuta la scaderea tensiunii arteriale. Uleiul de masline abunda in polifenoli care aduc beneficii foarte mari sanatatii si in special in probleme cardiovasculare.
  • Telina
  • Fructele şi legumele cultivate organic in special ridichii, broccoli, conopida şi varza fac parte din regimul alimentar recomandat persoanelor cu tensiunea arteriala ridicata.
  • Cereale integrale
  • Cartofii. Oamenii de ştiinta de la Institutul de Cercetare pentru Produsele alimentare din Marea Britanie au identificat anumiti compuşi numiti kukoamine în cartofi, compusi care conduc la scaderea tensiunii arteriale.
  • Evitaţi grasimile saturate, zaharul, cofeina, alcoolul, excesul de sodiu daca doriti sa urmati un regim alimentar sanatos si sa scadeti tensiunea arteriala.

Tratamente naturiste hipertensiune artriala

Printre tratamentele naturiste demonstrate prin cercetari stiintifice amintim sucul de sfecla rosie (vezi mai jos in articol) si consumul de ceapa si usturoi (chiar si suplimente alimentare). Usturoiul curata cel mai bine vasele sanguine. Cantitatea recomandata este de 1-2 catei proaspeti, zilnic.

Valori normale tensiunea arteriala

Valoarea normala a tensiunii arteriale este considerata sub 130/85. Valorile normale pentru tensiune arteriala difera in functie de sex, barbati sau femei, de varsta si altele. O tensiune arteriala incadrata in valori normale pentru un adult este de: 120 (sistolica) / 80 (diastolica). Valorile tensiunii sunt in general mai ridicate la barbati si la persoanele cu varsta peste 40-45 de ani. In cazul unor valori cuprinse iintre 140/90 si 159/99 vorbim de o hipertensiune mica. Hipertensiunea moderata are valori cuprinse intre 160/100 si 179/109, iar hipertensiunea mare intre 180/110 si 209/119 sau chiar mai mult.

Cresterea tensiunii arteriale este un factor de risc major pentru un atac de cord şi este în general considerata ca fiind cel mai mare factor de risc pentru un accident vascular cerebral.

Medicii sunt în primul rand preocupati de presiunea diastolica (cel de-al doilea numar în citirea tensiunii arteriale) dar si presiunea sistolica este, de asemenea, importanta. Persoanele cu o presiune diastolica normala (sub 82 mm Hg) dar cu presiune sistolica crescuta (peste 158 mm Hg) au dublu riscul de deces din cauza unui atac de cord sau accident vascular cerebral, comparativ cu persoanele cu presiuni sistolice normale (sub 130 mm Hg). tensiunea arteriala se duce în sus de cele mai multe ori ca urmare a stresului sau a efortului fizic marit, dar la persoana cu hipertensiune arteriala aceasta este crescuta chiar fara efort fizic atunci cand se odihneste.

Peste şaizeci de milioane de americani au tensiune arteriala ridicata. Mai mult de jumatate dintre americanii cu varste cuprinse între 65-74 de ani şi aproape trei sferturi dintre afro-americanii din aceeaşi grupa de varsta au hipertensiune arteriala. De obicei nu exista simptome ale acestei boli. Vasele de sange nu au nervi, aşa ca nu puteti simti simptome pana cand starea nu devine totusi severa.

O criza hipertensiva poate fi indicata de catre urmatoarele simptome:

  • Dureri de cap, somnolenţa, confuzie
  • Amorţeala şi furnicaturi în maini şi de picioare
  • Tuse cu sange; sangerari nazale
  • Respiraţie sacadata
  • Un sentiment intens de disconfort

Cauzele dietetice

Sodiul şi potasiul pot fi vinovati de cresterea tensiunii arteriale

Consumul excesiv de sodiu (din sarea de masa) combinat cu o dieta saraca in potasiu reprezinta o cauza comuna a aparitiei hipertensiunii arteriale. Numeroase studii au aratat ca doar restricţia de sodiu nu îmbunataţeşte controlul tensiunii arteriale si ca trebuie, de asemenea, sa avem o dieta cu un aport ridicat de potasiu.

În societatea noastra, doar 5 la suta din aportul de sodiu vine din ingrediente naturale din produsele alimentare. In general, alimentele semipreparate (in special mezelurile) contribuie cu 45 la suta la aportul nostru zilnic de sodiu, 45 la suta se adauga în bucatarie şi 5 procente se adauga ca un condiment. Recomandabil ar fi insa sa ne luam tot necesarul de sodiu din alimentele naturale, din fructe si legume. Stramosii nostri nu mancau mezeluri, nu adaugau sare in bucate, nu foloseau atat de mult sarea ca si conservant pe cat o folosim noi astazi.

Majoritatea americanilor au o rata a ingestiei sodiu-la-potasiu mai mare de 2:1, în sensul ca cei mai mulţi oameni ingera de doua ori mai mult sodiu decat potasiu. Cercetatorii recomanda un regim alimentar cu un raport sodiu-la-potasiu de mai puţin de 1:5 pentru menţinerea starii de sanatate!

Mai multe studii arata ca suplimentele de potasiu pot produce reduceri semnificative a tensiunii arteriale la subiecţii hipertensivi. suplimentele de potasiu pot fi deosebit de utile în tratamentul hipertensiunii arteriale in special la persoanele cu varsta de peste şaizeci şi cinci de ani, care deseori nu raspund în totalitate la medicamentele de scadere a presiunii sangelui.

Atenţie: Discutaţi cu medicul dumneavoastra înainte de a lua suplimente alimentare de potasiu. Persoanele cu boli de rinichi nu reactioneaza bine aportului de potasiu şi sunt susceptibile de tulburari cardiace şi alte consecinţe precum toxicitate data de potasiu.

Calciul, magneziul si vitamina C

Studiile clinice şi epidemiologice au descoperit numeroase legaturi între tensiunea arteriala crescuta si consumul inadecvat de calciu, magneziu si vitamina C.

Grasimi saturate

Un aport mare de grasimi saturate a fost in mod clar legat de nivelurile ridicate de colesterol şi ateroscleroza. Aceste grasimi rele si grele se incorporeaza în pereţii vaselor de sange care apoi isi pierd elasticitatea.

Grasimi esentiale

Studiile pe diverse populatii au demonstrat ca persoanele care consuma un regim alimentar bogat in grasimi esenţiale Omega-3 din peşte sau legume au cea mai scazuta incidenta de boli cardiovasculare. In schimb, cei care consuma foarte putine grasimi esenţiale Omega 3 au cel mai înalt grad de boli cardiovasculare. Peste 60 de studii dublu-orb au demonstrat ca suplimentele de ulei de peşte sfiind foarte bune surse de omega-3 grasimi esenţiale sunt extrem de eficiente în scaderea tensiunii arteriale.

Fibra alimentara

Consumul de fibre alimentare reprezinta un factor cheie pentru controlul nivelului de lipide din sange şi al zaharului. O dieta cu un aport scazut de fibra alimentara este din pacate asociata cu ateroscleroza (întarire a arterelor).

Cofeina şi nicotina

Cofeina (si nicotina – un alt motiv pentru a nu fuma) este un stimulent care provoaca organismului un stres eliberand rapid hormoni care ridica tensiunea arteriala.

Alcoolul trebuie evitat!

La persoanele sensibile, chiar si consumul moderat de alcool determina o creştere abrupta a zaharului în sange şi creşterea producţiei de radicali liberi care deteriorareza arterele şi pot contribui la creşterea cronica a tensiunii arteriale.

Vitaminele

Vitamina C şi flavonoidele ajuta in scaderea tensiunii arteriale si protejeaza vasele de sange. Dintre toate antioxidanţii solubili in grasime, vitamina E poate oferi cea mai mare protecţie împotriva alterarii arterelor pentru ca este uşor încorporata în moleculele de colesterol LDL si astfel impiedica producerea de daune. Vitamina E nu numai ca reduce peroxidarea LDL, dar inhiba agregarea excesiva a trombocitelor, creşterea nivelului de colesterol HDL si altele.

Deşi CoQ10 poate fi sintetizata în organism, deficitul a fost depistat la 39% dintre pacienţii cu hipertensiune arteriala. În mai multe studii s-a dovedit ca Coenzima Q10 a micsorat tensiunea arteriala cu aproximativ 10% (dupa patru pana la douasprezece saptamani de tratament). Coenzima Q10 are proprietati antioxidante care coboara tensiunea arteriala prin scaderea nivelului de colesterol şi stabilizarea sistemului vascular.

Vitamina B3 (niacin) este extrem de importanta pentru controlul nivelului lipidelor din sange, precum şi pentru buna functionare a metabolismului de glucide şi grasimi. toate vitaminele din complexul B ajuta la menţinerea normala a tensiunii arteriale. acestea sunt, de asemenea, necesare pentru corpul nostru pentru metaboliza homocisteina in compuşi utili. Acidul folic (numit şi folat) este un element esenţial care, printre altele, ajuta la elasticitatea vaselor sanguine.

Tratamentul hipertensiunii arteriale cu suc de sfecla rosie

Doar 2 pahare pe zi (16.9 oz) de suc de sfecla rosie pot contribui la scaderea semnificativa a tensiunii arteriale, arata un studiu despre hipertensiune arteriala în revista american Heart association. acest studiu ar putea avea implicaţii majore pentru tratamentul bolilor cardiovasculare. Nitraţii din sucul de sfecla de zahar sunt transformati de bacteriile de pe limba în nitriti şi înghiţiti în saliva, care, în mediul acid al stomacului, fie se transforma în oxid de azot sau reintra în circulaţie ca nitriti. Oxidul nitric scade tensiunea arteriala deoarece ii transmite endoteliumului (captuşeala din vasele sanguine) sa se relaxeze. Conform studiului amintit, efectele benefice de scadere a tensiunii arteriale au continuat pana la 24 de ore!

sfecla rosie Cercetatorii de la spitalul st. Bartholomew din Londra au recrutat mai mulţi voluntari sanatoşi. O parte dintre aceştia au fost rugaţi sa bea o jumatate de litru de apa, ceilalţi au fost rugaţi sa bea cîte o jumatate de litru de suc de sfecla roşie. La o ora dupa experiment, participanţii la studiu care au consumat suc de sfecla roşie au manifestat o scadere semnificativa a tensiunii arteriale. La doua ore şi jumatate de la experiment, tensiunea sistolica a subiecţilor care au consumat suc de sfecla era cu 10 mm Hg mai scazuta decît cea a participanţilor care au baut apa. La trei ore de la experiment, tensiunea diastolica a subiecţilor care au consumat suc era cu 8 mm Hg mai scazuta. La 24 de ore de la experiment, tensiunea sistolica a celor care au baut suc era înca mai redusa faţa de cea a participanţilor care au baut apa, cu 4 mm Hg, în timp ce la cea diastolica nu s-au înregistrat diferenţe.

Dieta pentru tratamentul hipertensiunii arteriale:

  • Mancati cat mai multe legume si fructe. In general vegetarienii au o presiune a sangelui scazuta si o incidenta mai mica a bolilor cardiovasculare. Vegetarienii si non-vegetarienii consuma in general aceeasi cantitate de sodiu dar vegetarienii consuma mai mult potasiu, carbohidrati cu eliberare lenta, acizi grasi esentiali, fibre, calciu, magneziu si vitamina C. Non-vegetarienii consuma mai mult carbohidrati ce se asimileaza foarte repede si grasimi saturate care influenteaza in mod negativ tensiunea arteriala.
  • Mancati cat mai multe cereale integrale. O dieta bogata in fibre ajuta la scaderea nivelului de colesterol ceea ce poate ajuta in scaderea hipertensiunii arteriale.
  • Consumati mai mult brocoli si mai multe citrice. Studiile clinice au aratat ca un aport crescut de vitamina C conduce la scaderea presiunii sangelui.
  • Nu va feriti ce ceapa si de ustoroi! Ba dimpotriva. Acestea contin o anumita doza de sulf care ajuta foarte mult in caz de hipertensiune. si suplimentele cu usturoi sunt de ajutor.
  • Evitati grasimile saturate care se gasesc in mare masura in margarine si in alimentele foarte procesate industrial. aceste grasimi conduc in timp la boli de inima, infarct sau cancer.
  • Mancati oua, lactate cu cat mai putin grasime, peste si carne slaba. Limitati consumul de carne rosie si de carne procesata sau tocata cu grasime pana la doua portii pe saptamana.
  • Evitati mancarea gen fast-food: ingredientele principale precum zaharul, carbohidratii rafinati sau grasimile saturate cresc nivelul colesterolului in sange ceea ce conduce la cresterea tensiunii arteriale, risc de obezitate sau diabet.
  • Consumati cat mai multe alimente care contin acizi grasi esentiali precum Omega 3. American Heart association recomanda sa mancam peşte (în special de peşte gras, cum ar fi macroul, pastrav de lac, hering, sardine, ton alb şi somon) de cel puţin 2 ori pe saptamana. Cercetarile in domeniu indica faptul ca, acizii graşi Omega 3 reduc inflamatiile şi ajuta la prevenirea unor factori de risc asociati cu boli cronice cum ar fi bolile cardiace, cancerul şi artrita.
  • Consumati pana la 4 teline zilnic. S-a dovedit experimental ca un compus gasit în ţelina (3-n-butil phthalid) a condus la scderea tensiunii arteriale. La animale, o foarte mica cantitate de 3-n-butil phthalida a redus tensiunea arteriala cu 12-14 la suta şi, de asemenea, a redus nivelul colesterolului cu aproximativ 7 procente. Patru bucati de ţelina reprezinta doza echivalenta la om. Nu va ingrijorati de continutul de sodiu din telina. 4 tulpini de ţelina contin aproximativ 200-400 miligrame în funcţie de dimensiune.




5 Raspunsuri la discutia despre “Hipertensiunea arteriala”

  1. 5
    Andra P. spune:

    infarctul e un cosmar care te pandeste fara sa stii. Fratele meu a ajuns anul trecut la urgente la clinicco brasov cu diagnosticul de infarct la care nimeni nu se astepta. se pare ca din cauza stilului de viata pe care il ducea in acea perioada si pentru ca nu a dat atentie hipertensiunii. am avut noroc ca am ajuns la timp si ca a dat de niste medici foarte buni

  2. 4
    emyne spune:

    de cateve zile am un disconfort total,mi-am controlat tensiunea arteriela si a ajuns pana la 16,darcand scade cand creste.medicul mi-a recomandat noliprel 0 pastila pe zi dar tot creste si scade.ce ma deranjeaja este ca am capul incarcat,dureros,nu pot sa-mi desfasor activitatea normal.asteptsugestii

  3. 3
    corina spune:

    e foarte adevarat ca hipertensiunea este unul dintre cele mai mari pericole pentru inima. ar fi bine sa prevenim si sa avem grija la dieta. eu am ajuns la urgente la Clinicco din Brasov aproape de atac de cord anul trecut din cauza stilului de viata pe care il duceam. am avut noroc ca am ajuns la timp si ca am dat de niste doctori extraordinari

  4. 2
    FILON VASILE spune:

    am tensinea oscilanta intre 120 si 160,urmez tratament zilnic dar tot oscileaza!Duc o viata normala.Ce trebuie sa-i fac sa maninc peste mai des?

  5. 1
    mariana spune:

    va rog sa-mi raspundeti la 50ani 168 inaltima 69 kg am o tensiune de 115 cu 70 puls 57 sau 104 cu 70 puls 62 este normala? iau zilnic o pastila de cardioaspirina multumesc

Opinia / Comentariul dvs


− 1 = 4

Powered by WordPress | Visit iCellPhoneDeals.com for Free Cell Phone Deals. | Thanks to BestInCellPhones.com, MMORPGs and Fat burning furnace| Scientia.ro
Toate articolele din acest site sunt sub licenta revistei online prodieta.ro. Articolele Prodieta.ro pot fi preluate in limita a 1000 de semne, dar nu mai mult de 1/2 din continut, obligatoriu cu link catre articolul original.Toate articolele din site-ul pro dieta.ro sunt cu titlu informativ si nu trebuie tratate precum substitut al sfaturilor medicului de specialitate sau al oricarei alte forme de interventie medicala profesionala. Pro dieta.ro nu este responsabil pentru diagnosticuri facute de vizitatori sau de consecintele interpretarii informatiilor prezente aici. Site-ul pro dieta .ro are la baza informatii furnizate de nutritionisti si articole ale universitatilor si institutelor de cercetare specializate in nutritie si sanatate. Informatiile sunt adaptate conform stilului redactional prodieta.ro.
Bibliografie generala: Ghidul sanatatii tale/Michael van Straten; 199 de retete vegetariene; Cum sa oprim imbatranirea/Jean Carper; Ghidul indicelui glicemic/Barbara Ravage; Armonia din farfurie/Maryse Wolinski si Dr. Laurent Chevallier; Ghidul caloriilor, carbohidratilor si colesterolului/Martha Schueneman; Slabim mancand normal/Melissa Hall; 101 Alimente care va pot salva viata/David Grotto; The World's Healthiest Foods/George Mateljan; Alimentatia Gravidei/Leonella Nava; Biblia Alimentatie Copilului/Eileen Behan; Alimentatia copilului de la nastere la 3 ani/Ruth Yaron; Alina-ti bebelusul in mod natural/Pamela Rhatigan; Beneficiile Nutritiei Optime/Patrick Holford; Traiesc, deci ma abtin/Mihaela Bilic; whfoods.com; Noua dieta Revolutionara/Atkins; Mananc, slabesc si ma mentin/Michel Montignac; Alimentele Adevar si Impostura/Laurent Chevallier; Sanatate prin terapii naturiste/Aurelian Cirjeu-Gogan; Mituri, fobii si adevaruri despre alimente/Dr. Joe Schwarcz; Ghidul viitoarei mame/Dr. Spock; wikipedia.org; Rina's Dieta de 90 de zile I si II/Breda Hrobat si Mojca Poljansek; Nutritie si Biotratamente/Phyllis A. Balch; Reteta Sanatatii Perfecte/Patrick Holford; 150 de alimente esentiale pentru imunitate/Kirsten Hartvig; 10001 de remedii casnice/The Reader's Digest;