Piramida Alimentelor (PA)

piramida_alimentelorPiramida alimentara implica impartirea alimentelor in mai multe categorii. Prezentand piramida alimentelor nu am dori sa se inteleaga ca trebuie sa respectam o dieta severa a piramidei alimentare in care sa mancam foarte mult dintr-o categorie si foarte putin din alta. Principiile unei diete echilibrate sunt mult mai complexe decat pot fi reprezentate intr-o piramida…

Piramida alimentara a fost creata in 1992 si a reprezentat initial o modalitate de promovare a unei diete sanatoase in cadrul americanilor. Piramida alimentara originala includea sfaturi legate de dieta zilnica recomandata (Recommended Dietary Allowances (RDA). Piramida alimentara noua are alte principii decat cele dezvoltate in 1992 si asta pentru ca cercetarile stiintifice sunt in continua evolutie. Piramida avea in 1992 patru etaje: la baza fainoase, cereale, orez – in varf zahar sau grasimi recomandate in cantitati cat mai mici. Cercetatorii si dieteticienii din Bruxelles au propus o noua varianta a piramidei alimentelor in 1998. La baza se afla apa, la nivelul doi regasim paine, cartofi, cereale, la nivelul trei fructe si legume, la nivelul patru produse lactate, carne, peste, oua, la nivelul cinci alimente grase iar la varf, grupa „diverse” (ciocolata, zahar, chipsuri, prajituri), recomandate in cantitati cat mai mici. In 2002, cercetatorii de la Harvard, au considerat unele informatii despre alimente gresite si au elaborat o noua piramida. Iata ca in 2008 Harvard-ul schimba din nou piramida alimentara. Cercetarile in dmeniul nutritiei sunt in plina dezvoltare si pe masura ce apar informatii noi sfaturile in domeniul alimentatiei se mai schimba. Sa nu credeti totusi ca s-au dat peste cap lucrurile! Este vorba despre mici scimbari (dar foarte importante) bazate pe rezultatele cercetarilor derulate in ultimii ani.

Articolele despre categoriile din piramida alimentelor din cadrul site-ului prodieta.ro au scopul de a ne forma o imagine de ansamblu asupra beneficilor si efectelor alimentelor. In plus, veti regasi recomandari despre cum sa includem mai multe legume si fructe in alimentatie si ce implica consumul de carne, lactate si uleiuri. Nu incurajam propagarea principiilor vechii piramide alimentare care punea la baza produsele bogate in amidon, cum ar fi painea, cerealele, cartofii, pastele si orezul si ca acestea trebuie consumate in cea mai mare proportie. Nutritionistii nu recomanda consumul sporit de produse bogate in amidon. Noua piramida a alimentelor pe care o puteti regasi la baza articolului nu mai promoveaza deloc produsele bogate in amidon ci, dimpotriva, recomanda consumul scazut al acestora.

Piramida alimentelor s-a schimbat mult de la crearea ei in 1992, de Departamentul de Agricultura al Statelor Unite (USDA) si Departamentul de Sănătate şi Servicii Umane (HHS). De altfel, domeniul nutritiei este in continua schimbare. Cel mai probabil, la o discutie cu prietenii ati auzit vorbindu-se astfel: “nu mai stiu ce sa mai cred; unii spun ca este bine sa consumi produsul X, altii ca nu este bine si ca ingrasa. Ce sa mai cred…”
Este adevarat ca studiile si cercetarile in acest domeniu sunt inca in derulare iar rezultatele dau peste cap lucruri ce pareau clar stabilite. Efectele alimentelor trebuie urmarite pe parcursul unor ani intelungati cu studii pe multe comunitati sau voluntari.

Legatura intre sanatate si alimentatie este demonstrata dar toate itele acesteia nu au fost inca descurcate… Cel mai probabil piramida alimentara a secolului XXII va fi diferita de cea a secolului XXI datorita evolutiei cercetarilor stiintifice.
In plus, piramida alimentara si principiile unei diete echilibrate trebuie adaptate si in functie de carcateristicile personale: sex, varsta, gradul de poluare al zonei in care locuiti, activitatea fizica derulata, constitutie genetica, preferinte culinare.

Pricipiile piramidei alimentare descrise in site-ul nostru au la baza informatii preluate din USDA Center for Nutrition Policy and Promotion (CNPP), organizatie a Departmentului de Agricultura a Statelor Unite si sunt reactualizate in urma ultimelor comunicate de presa elaborate de Universitatea Harvard.

In articolele ce rezulta din piramida alimentara vom afla:
- ce cereale trebuie sa consumam la micul dejun si in restul alimentatiei
- cum ne ajuta legumele sa slabim sanatos
- cat de mult ajuta si fructele la dieta de slabire si sfaturi practice despre cum sa introducem cat mai multe fructe in alimentatie
- care sunt principalii nutrienti din lapte si derivatele lui
- ce implica consumul de carne si legume cu teci si care sunt proteinele bune

Alimentatia zilnica si activitatea fizica ne influenteaza sanatatea si starea de spirit pentru prezent dar si in perspectiva anilor viitori. Indiciile, sfaturile si ideile din articolele asociate cu piramida alimentara au ca scop tocmai obtinerea unui tonus bun si a unei stari fizice si psihice foarte bune.

piramida_alimentara

Piramida Alimentatiei Sanatoase fost elaborata in 2008 in cadrul Universitatii Harvard. Tot acest centru de cercetare transmite si 5 sfaturi rapide pentru o dieta sanatoasa:
1. Incepeti cu exercitiul fizic. O dieta santoasa se bazeaza pe exercitii fizice regulate care ajuta la mentinerea unui echilibru al consumului de calorii si implicit al greutatii corporale.
2. Fiti atenti la calitatea mancarii, nu la cantitate. Piramida Alimentatiei Sanatoase nu mentioneaza cate grame din fiecare aliment ar trebui sa consumati. Este doar un ghid despre ce ar trebui sa mancam in general.
3. Bazati-va alimentatia pe plante. O dieta bazata pe fructe, legume, creale integrale si seminte este cea mai sanatoasa dieta posibila.
4. Nu luati de bun exemplul american. Carnea rosie, cerealele rafinate, cartofii, bauturile ce contin zahar si snaks-urile sarate fac parte din cultura americana dar sunt foarte nesanatoase. Axati-va pe legume crude, fructe proaspete si cereale integrale. Este bine sa mancati ocazional si carne de pasare si peste.
5. Luati o multivitamina si beti putin alcool. A lua multimvitamine este unul dintre cele mai bune lucruri pe care putem sa le facem daca dorim o nutritie sanatoasa. Alcoolul nu este recomandat decat ocazional in cantitati moderate.





Opinia / Comentariul dvs


8 + 8 =

Powered by WordPress | Visit iCellPhoneDeals.com for Free Cell Phone Deals. | Thanks to BestInCellPhones.com, MMORPGs and Fat burning furnace| Scientia.ro
Toate articolele din acest site sunt sub licenta revistei online prodieta.ro. Articolele Prodieta.ro pot fi preluate in limita a 1000 de semne, dar nu mai mult de 1/2 din continut, obligatoriu cu link catre articolul original.Toate articolele din site-ul pro dieta.ro sunt cu titlu informativ si nu trebuie tratate precum substitut al sfaturilor medicului de specialitate sau al oricarei alte forme de interventie medicala profesionala. Pro dieta.ro nu este responsabil pentru diagnosticuri facute de vizitatori sau de consecintele interpretarii informatiilor prezente aici. Site-ul pro dieta .ro are la baza informatii furnizate de nutritionisti si articole ale universitatilor si institutelor de cercetare specializate in nutritie si sanatate. Informatiile sunt adaptate conform stilului redactional prodieta.ro.
Bibliografie generala: Ghidul sanatatii tale/Michael van Straten; 199 de retete vegetariene; Cum sa oprim imbatranirea/Jean Carper; Ghidul indicelui glicemic/Barbara Ravage; Armonia din farfurie/Maryse Wolinski si Dr. Laurent Chevallier; Ghidul caloriilor, carbohidratilor si colesterolului/Martha Schueneman; Slabim mancand normal/Melissa Hall; 101 Alimente care va pot salva viata/David Grotto; The World's Healthiest Foods/George Mateljan; Alimentatia Gravidei/Leonella Nava; Biblia Alimentatie Copilului/Eileen Behan; Alimentatia copilului de la nastere la 3 ani/Ruth Yaron; Alina-ti bebelusul in mod natural/Pamela Rhatigan; Beneficiile Nutritiei Optime/Patrick Holford; Traiesc, deci ma abtin/Mihaela Bilic; whfoods.com; Noua dieta Revolutionara/Atkins; Mananc, slabesc si ma mentin/Michel Montignac; Alimentele Adevar si Impostura/Laurent Chevallier; Sanatate prin terapii naturiste/Aurelian Cirjeu-Gogan; Mituri, fobii si adevaruri despre alimente/Dr. Joe Schwarcz; Ghidul viitoarei mame/Dr. Spock; wikipedia.org; Rina's Dieta de 90 de zile I si II/Breda Hrobat si Mojca Poljansek; Nutritie si Biotratamente/Phyllis A. Balch; Reteta Sanatatii Perfecte/Patrick Holford; 150 de alimente esentiale pentru imunitate/Kirsten Hartvig; 10001 de remedii casnice/The Reader's Digest;