Sistemul imunitar

Sistemul imunitarIntarirea sistemului imunitar trebuie sa fie o prioritate atunci cand dorim sa avem o sanatate de fier. Intarire sistem imunitar, 3 factori sunt importanti – exercitiile fizice, starea psihica si alimentatia.

Este usor, asadar, sa avem un sistem imunitar intarit si puternic daca mancam sanatos, suntem optimisti si facem miscare.

Atentie, antrenamentele istovitoare pot, de fapt, slabi sistemul imunitar. Pentru intarirea acestuia sunt recomandate mai degraba exercitiile linistite decat formele stresante si foarte grele. Acest lucru se datoreaza faptului ca corticosteroizii, substante produse de glande suprarenale ca un raspuns la stres (si, de asemenea, administrate sub forma medicamentului cortizon) supreseaza sistemul imunitar.

Foarte multe studii au aratat ca stari psihologice de stres, depresie sau tristete afecteaza sistemul imunitar. Rezulta de aici, ca pentru intarirea sistemului imunitar sunt recomandate relaxarea, optimismul si eliminarea stresului. S-a dovedit, spre exemplu, ca meditatia creste numarul de celule T si imbunatateste raportul celule T supresoare/celule T helper. O alimentatie bazata pe cereale integrale, legume si fructe organice si proaspete, peste, ulei de masline dar si probiotice  este vitala pentru a avea un sistem imunitar de fier.

Sistemul imunitar are un rol foarte important in organism pentru ca lupta impotriva “invadatorilor” straini (cum ar fi bacterii patogene si virusi) si distruge celulele canceroase atunci cand acestea apar. Abilitatea de a interactiona cu mediul inconjurator si de a ne mentine sanatatea este strict dependenta de buna functionare a sistemului imunitar. S-a dovedit ca o nutritie axata pe alimente de proasta calitate implica un risc crescut de infectii, vindecari intarziate si creste sensibilitatea la simptomele si complicatiile de disfunctie a sistemului imunitar. Studiile stiintifice arata ca sistemul imunitar scade adesea pe masura ce imbatranim, iar cercetarile recente sugereaza ca aceasta scadere este totodata legata de nutritie si poate fi incetinita sau chiar intrerupta prin mentinerea unei alimentatii sanatoase. Stiinta medicala a stabilit ca unul dintre cele mai bune lucruri pe care le putem face pentru intarirea sistemului imunitar este sa ne asiguram o buna nutritie. Cercetarile arata ca alimentatia sanatoasa poate ajuta la mentinerea sistemului imunitar sanatos, alert si gata sa functioneze impecabil atunci cand este cazul.

Dar care sunt alimentele care intaresc sistemul imunitar slabit?

Dieta sanatoasa este in acelasi timp dieta pentru intarirea sistemului imunitar. Tot ce ati citit in site-ul nostru despre cum sa traim mancand sanatos este aplicabil si in cazul in care vrem sa stim cum sa avem un sistem imun puternic.

Alimentele bogate in inulina si probiotice (cicoarea, iaurturile, chefirul, muraturile) sustin sanatatea intestinelor si implicit a sistemului imunitar.

Acizii grasi esentiali precum cei ce pot fi asimilati din pestele de apa rece sau acizii grasi monosaturati cum sunt cei din uleiul de masline ne ajuta sa avem celule gastro-intestinale sanatoase. Nu in ultimul rand, alimentele bogate in fibre precum fructele si legumele proaspete ajuta la intarirea sistemului imunitar slabit sau la mentinerea sanatatii. Fibrele ajuta la formarea bacteriilor sanatoase din intestine si la eliminarea toxinelor. O dieta care sa intareasca sistemul imunitar trebuie sa contina si proteine complete precum cele provenite din oua, peste, crustacee si vanat. Multe legume si cereale integrale sunt, de asemenea, surse excelente de aminoacizi imunostimulanti.

Vitamina A joaca un rol foarte important in mentinerea sanatatii celulelor pielii, a tractului gastro intestinal si a plamanilor – celulele epiteliale – care se constituie ca o bariera fata de mediul exterior si ajuta la formarea mucoaselor protective. S-a scris foarte mult despre rolul vitaminei C in sprijinirea sistemului imunitar slabit. Acest lucru se datoreaza, in parte, promovarii relizate de catre omul de stiinta si laureat al Premiului Nobel, Linus Pauling. Vitamina C ajuta la scaderea timpului si severitatii simptomelor asociate cu infectii respiratorii virale, promoveaza functiile fagocitare ale celulelor si sprijina functionarea celulelor T. Vitamina C este un puternic antioxidant care ajuta la vindecarea inflamatiilor.
Cititi pe site-ul nostru mai multe informatii despre vitamina C si care sunt alimentele in care gasim aceasta vitamina in cantitati mari >>

Multe dintre vitaminele B sunt de asemenea foarte importante in sustinerea unui sistem imunitar sanatos. De exemplu, vitamina B5 (acidul pantotenic) ajuta productia si eliberarea de anticorpi din celulele B in timp ce deficienta de vitamina B5 duce la niveluri reduse de anticorpi circulanti. Deficitul de B9 (acid folic) conduce la o scadere a celulelor T. Deficitul de vitamina B6 afecteaza in mod constant functionarea celulelor T si duce la o scadere a numarului de limfocite din sange. Iar daca ne lipsesc vitaminele B1 ( tiamina ) si B2 ( riboflavina ) poate fi afectat raspunsul anticorpilor normali. Daca nivelul de vitamina B12 este scazut, celulele fagocitare nu mai functioneaza otpim. Iata cat de important este sa mancam alimente care contin multe vitamine! Aproape toate cereale integrale, legumele si fructele in starea lor naturala reprezinta surse excelente de vitamine.
Vitamina E este un antioxidant puternic si o componenta importanta a tuturor membranelor celulare si promoveaza functionarea sanatoasa a celulelor in ansamblu. Vitamina K mareste capacitatea de coagulabilitate a sangelui in corp, fiind utila pentru izolarea zonelor de infectii si ajutand in procesul de vindecare.

Cititi articolul despre vitamine si care sunt alimentele recomandate pentru a avea cat mai multe vitamine in organism >>

Si mineralele sprijina sistemul imunitar si il intaresc atunci cand acesta este slabit. Zincul este un imunostimulant puternic iar deficitul de zinc poate duce la anularea functiei celulelor T. Excesul de zinc are si el efecte nedorite asupra sistemului imunitar, respectiv poate inhiba celulele fagocitare (macrofage si de neutrofile). Pentru a avea suficient zinc in organism trebuie sa ne asiguram ca dieta noastra saptamanala include carne de miel, ficat de vitel, dovlecei sau ciuperci crimini. Fierul, cuprul, seleniul si manganul sunt si ele minerale importante in sustinerea functiei imune. Fasole Asigurati-va ca mancati tofu, peste, cereale integrale, spanac, sparanghel, fasole, mazare, ficat de vitel si condimente precum cimbru sau scortisoara. Toate acestea sunt alimente bune pentru a ne intari sistemul imunitar.

Acizii grasi Omega 3 sunt foarte importanti pentru sistemul imunitar. Dietele ce implica un nivel scazut de Omega 3 sunt asociate cu boli inflamatorii cronice si boli autoimune. Pentru a beneficia de un aport optim de acizi grasi Omega 3 in
organism, este important sa reducem cantitatea de acizi grasi Omega-6 din dieta noastra. Acest lucru poate fi realizat prin reducerea consumului de carne, produse lactate si alimentele rafinate, in timp ce crestem consumul de alimente bogate in Omega 3, cum sunt pestii salbatici de apa rece, patravul, somonul sau uleiul de seminte de in, nucile si legumele cu frunze verzi.

Proboticele sunt antibiotice naturale. Probioticele sunt substante cu rol protector pentru ca opresc procesul de dezvoltare a bacteriilor prin productia, de exemplu, de acid lactic sau peroxid de hidrogen. Probioticele tin in frau bacteriile benefice, cum sunt Esherichia coli sau Enterobacteria si creeaza conditii dificile unor microbi cum sunt Stafilococi, care provoaca inflamari ale gatului, Salmonella si Campilobacter, care sunt raspunzatoare de producerea toxiinfectiilor alimentare. In toata lumea, mai mult de un milion de persoane decedeaza anual din cauza toxiinfectiilor alimentare. Va recomandam iaurturi si muraturi.

Tratamente naturiste pentru intarirea sistemului imunitar slabit. Ceaiuri.

Tratamentele naturiste pentru intarirea sistemului imunitar mentioneaza cel mai des echinaceea. Gasim echinaceea in mai multe forme iar dozajul este trecut in prospect sau poate fi recomandat de catre doctorul specialist in tratamente naturiste. Tot intre tratamentele naturiste aminitim si extractul de samburi de grapefruit sau de samburi de struguri. Ceaiurile de gheara-matei cu ghimbir ajuta si ele la intarirea sistemului imunitar slabit. Pentru cine nu este un adept convins al tratamentelor naturiste recomandam un complex de multivitamine si minerale si vitamina C in cantitati care sa depaseasca un gram dar nu mai mult de trei grame pe zi. Alegeti suplimentele alimentare care contin extract de fructe de padure si de soc.

Ce este sistemul imunitar?

Sistemul imunitar este ca o armata bine pusa la punct al carei scop este de a apara organismul de atacuri nesanatoase din mediul inconjurator. Asa cum armata are mai multe detasamente, la fel si sistemul imunitar contine mai multe instrumente diferite care conlucreaza armonios pentru atingerea unui singur tel: sa protejeze organismul de orice intruzie straina care poate provoca daune. Principalele elemente ale sistemului imunitar sunt celulele imunitare si moleculele cu rol de mesageri care le apeleaza pe primele in ajutor.

Celulele sistemului imunitar sunt destul de variate si includcelulele T, care lupta direct cu moleculele invadatoare si limfocitele, celulele B care formeaza anticorpii ce pot ataca moleculele sau toxinele invadatoare. Anticorpii produsi de celulele B se pot lega de o molecula potential daunatoare sau de suprafata unui virus sau bacterii pentru a le elimina din organism. Sistemul imunitar include, de asemenea, celule fagocitare – precum cele macrofage si neutrofile care elimina resturile create din distrugerea celulelor si tesuturilor din locul infectiei. Celulele
sistemului imunitar circula in sange sau in ganglionii limfatici, care se afla in tot corpul; prin urmare, celulele imunitare se gasesc peste tot si pot calatori rapid atunci cand sunt solicitate. Sistemul imunitar este pozitionat astfel incat sa poata reduce la minimum intrarea in corp a cotropitorilor straini care pot provoca infectii si boli si sa poata raspunde rapid si ataca orice invadatori care reusesc sa intre in corpul nostru.

Iata structura “armatei” – adica a sistemului nostru imunitar:

Pielea, impreuna cu mucoasele reprezinta prima linie de aparare a sistemului imunitar. Calea nazala impiedica patrunderea agentilor straini in interiorul plamanilor. Mucoasele integre ale tractului digestiv si ale celui respirator constituie prima linie de aparare impotriva agentilor invadatori. Ganglionii limfatici pot fi vazuti ca fiind niste fortarete sau cetati de aparare unde se depoziteaza celulele imune dar si cele “invadatoare” pentru a fi distruse. Ganglionii limfatici localizati in zona axiala, la nivelul gatului si in zona inghinala se inflameaza in timpul unei infectii, semn ca isi fac treaba. Datorita faptului ca sistemul limfatic nu are un sistem de pompare, limfa se pune in miscare prin contractia muschilor iar exercitiile fizice sunt foarte importante pentru drenajul limfatic. Timusul, glanda ce se gaseste in partea superioara a toracelui, antreneaza celulele T si ajuta la diferentierea intre agentii benefici si cei daunatori. Exista trei tipuri de limfocite T: T-helper, T-supresoare si natural-killer(NK). Splina filtreaza sangele si distruge bacteriile. Ficatul produce limfa si celulele Kupffer care distrug bacteriile, ciupercile si toxinele. Maduva hematopoietica produce celulele stem in care isi au originea toate celulele sistemului imunitar. Intarirea sistemul imunitar inseamna sprijinirea si mentinerea sanatatii tuturor “detasamentelor”amintite.

Stiati ca:

* o persoana ingereaza in medie mai mult de 25 de tone de produse alimentare de-a lungul vietii sale?! Acum ne dam seama cat de mult are de lucru sistemul nostru imunitar localizat in tractul gastro-intestinal. Tractul gastrointestinal este ca o piele interna, doar ca are o suprafata de aproximativ 150 de ori mai mare decat cea a pielii exterioare. Acesta contine, de asemenea, cel mai mare numar de celule imune din tot corpul, care constituie aproximativ 60% din intregul sistemului imunitar. Alimentele ingerate pot ajuta aceasta bariera constituita de sistemul gastrointestinal sau, dimpotriva, o pot deteriora. Alcoolul, spre exemplu, irita mucoasa din stomac. Unele medicamente anti inflamatoare precum aspirina sau ibuprofenul pot dauna si ele mucoasei intestinale.

Anticorpii sunt parte ai familiei de molecule numite imunoglobuline. Aceştia joacă diferite roluri în organism:

  • IgG au rolul de a “îmbrăca” microbii, grăbindu-le distrugerea de către alte celule ale sistemului imunitar.
  • IgM sunt eficiente la uciderea bacteriilor.
  • IgA se găsesc în fluidele organismului, lacrimi, salivă etc.
  • IgE au rolul de a ne proteja de infecţii cu paraziţi şi sunt “responsabili” pentru alergii.
  • IgD rămân ataşaţi de celulele B şi au rolul de a iniţia un răspuns rapid de către acestea

Exista alimente care dauneaza sistemului imunitar

Rolul sistemului imunitar nu este doar acela de a lupta impotriva invadatorilor dar si acela de a rectiona atunci cand mancam alimente la care suntem alergici sau la care avem intoleranta. Anumite reactii alergice la alimente pot fi rapide, asa cum este socul anafilactic intalnit adesea la arahide sau crustacee, dar alte reactii alergice pot fi intarziate si pot cauza o serie de simptome ca dureri de cap, oboseala, dureri musculare, eruptii cutanate si altele. Alimentele care cauzeaza cele mai frecvente alergii sunt alunele, molustele si crustaceele, laptele de vaca, graul si soia. Modul de reactie la alergii este insa diferit in functie de fiecare individ in parte si de sistemul sau imun.

Alimentele preparate la scara industriala si cele produse cu pesticide sau care nu sunt cultivate ecologic pot fi, de asemenea, o problema pentru sistemul imunitar. Metalele toxice, cum ar fi cadmiul, plumbul si mercurul sunt imunosupresoare. Unele pesticide si conservanti pot afecta negativ mucoasa gastro-intestinala. Aditivii alimentari pot avea, de asemenea, efecte nedorite si pot distruge nutrientii sanatosi. De exemplu, sulfitii distrug tiamina – vitamina B1 din produsele alimentare la care acestia au fost adaugati.

Sa nu ne ingrasam prea mult si sa nu avem colesterol mare

Cercetarile si observatiile clinice sugereaza ca obezitatea este asociata cu disfunctiile sistemului imunitar. De exemplu, cresterea incidentei bolilor infectioase si mortalitatea datorata infectiilor sunt des regasite la persoanele obeze. Unele studii au aratat, de asemenea, o asociere intre valorile crescute ale colesterolului si sensibilitatea la infectii. Prin urmare, mentinerea unei greutati optime si nivelul scazut al colesterolului pot fi, de asemenea, benefice pentru functionarea sistemului imunitar.

Ce putem face pentru a intari imunitatea si pentru a mentine un sistem imunitar sanatos?

  • Pentru a ne intari sistemul imunitar trebuie in primul rand sa avem o digestie buna. Mediul acid din stomac si enzimele digestive pot distruge unele bacterii rele si virusi pe care le putem ingera in alimente si, prin urmare, ofera protectie pentru corpul nostru.
  • Sa consumam proteine complete si grasimi sanatoase.
  • Sa mentinem in balanta functiile sistemului imunitar si procesul inflamator. Studiile clinice au aratat ca mentinerea unui echilibru sanatos intre acizii grasi Omega-3 si Omega-6 reprezinta o modalitate de a sprijini echilibrul sistemului imunitar si procesul inflamator. Cercetarile indica un raport optim de 1:4 intre Omega-3 si Omega-6. Cititi articolele despre Omega 3 >> si Omega 6 >>
  • Sa asiguram suficienti micronutrienti si fitonutrienti.
  • Sa mancam alimente bogate in probiotice (iaurt, muraturi, zeama de varza acra, chefir, masline) sau sa luam capsule cu inulina si probiotice.
  • Sa nu mancam alimente care contin toxine si au caracter alergen. Pentru intarirea sistemului imunitar este recomandat consumul de cereale integrale proaspete, fructe si legume cultivate organic, peste salbatic, carne si oua provenind de la animale crescute in mod ecologic. Toate acestea ajuta sa reducem la minimum consumul de toxine si molecule nesanatoase, care pot inhiba abilitatea sistemului imunitar de a ne proteja sanatatea.
  • Sa nu fim nici prea grasi nici prea slabi. Sa nu avem colesterolul mare.

“Louis Pasteur, care a descoperit in secolul al XIX-lea ca infectiile sunt provocate de microorganisme, si-a dat seama spre sfarsitul vietii ca intarirea organismului este o tactica mult mai buna decat lupta cu microorganismele invadatoare. Cu toate acestea, in ultimele cateva sute de ani, medicina s-a concentrat pe medicamente destinate sa distruga invadatorii, si anume antibiotice, agenti antivitali, chimioterapie. Prin natura lor, aceste medicamente sunt otravitoare pentru organism. AZT, primul medicament care a fost prescris impotriva HIV, este daunator si mai putin eficient decat vitamina C. Desi pentru un timp scurt antibioticele pot lupta cu infectiile bacteriene, pe termen lung fac mai mult rau deoarece pot incuraja dezvoltarea altor tipuri de bacterii rezistente la medicamente. Chimioterapia slabeste sistemul imunitar, si chiar si in situatiile cele mai fericite, batalia este castigata cu un pret mare” spune Patrik Holford in “Cartea Nutritiei Optime”, capitolul despre intarirea sistemului imunitar.

Va recomandam Sucurile din Plante Rare precum Catina, Aronia, Goji sau Soc si Suplimente alimentare pentru Imunitate





3 Raspunsuri la discutia despre “Sistemul imunitar”

  1. 3
    AllDoc... spune:

    Un articol excelent si educativ. Ma lupt cu o candidoza (probabil sistemica) din cauza unui sistem imunitar slabit. Recent am dezvoltat probleme digestive (nu diger mancarea cum trebuie, diaree etc) asta dupa 16 ani de constipatie cronica, care trebuia sa fie un semn de alarma. Constipatiile cronice pot reprezenta un nivel crescut de fungus in organism (in special in tractul digestiv)

    Recent am cumparat enzyme (fara recomandarea medicului) sa-mi inbunatatesc putin imunitatea dar si sa aduc digestia ‘pe o linie de plutire’.

    Ce ma ingrijoreaza este faptul ca: Pe contra-indicatii scrie negru pe alb ca enzimele pancreatice NU sunt recomandate in probleme digestive, in sisteme imunitare deficiente sau compromise. Oare de ce? Cel putin asta scrie in prospect.

    Dupa o cura cu fluconazole de aproape 2 luni de zile, am facut colecistita, pancreasul a aparut inflamat la computer tomograf (CT) si echografii, iar flora mea intestinala a fost afectata sever, de aici cred ca pleaca si problemele digestive.

    Am fost in urgenta de 4 ori, si am fost trimis acasa fara nici un fel de recomandare, inafara de o colonoscopie si endoscopie. (Endoscopia arata colinii de candida in esofag, iar colonoscopia inca nu am facut-o)

    E clar ca sistemul meu imunitar e deficient. Stie cineva daca si de ce enzymele pancreatice nu sunt recomandate in probleme digestive (pancreatita, colecistita etc) sau in sisteme imunitare deficiente sau compromise?

    Email-ul meu este br0_al3x (@) yahoo.com

    Multumesc

  2. 2
    stanciu diana spune:

    multumesc,mult pentru sfaturi! o sa incerc sa fac miscare, sa nu mananc prostii cum ar fi cipsuri si sa mananc multefructe dar nici chiar sa exageres cu fructele,hai sa recunoastem,au zahar
    !multumesc mult inca o data!

  3. 1
    florea atena spune:

    dar de ingrasare nu aveti nimic?

Opinia / Comentariul dvs


9 − 5 =

Powered by WordPress | Visit iCellPhoneDeals.com for Free Cell Phone Deals. | Thanks to BestInCellPhones.com, MMORPGs and Fat burning furnace| Scientia.ro
Toate articolele din acest site sunt sub licenta revistei online prodieta.ro. Articolele Prodieta.ro pot fi preluate in limita a 1000 de semne, dar nu mai mult de 1/2 din continut, obligatoriu cu link catre articolul original.Toate articolele din site-ul pro dieta.ro sunt cu titlu informativ si nu trebuie tratate precum substitut al sfaturilor medicului de specialitate sau al oricarei alte forme de interventie medicala profesionala. Pro dieta.ro nu este responsabil pentru diagnosticuri facute de vizitatori sau de consecintele interpretarii informatiilor prezente aici. Site-ul pro dieta .ro are la baza informatii furnizate de nutritionisti si articole ale universitatilor si institutelor de cercetare specializate in nutritie si sanatate. Informatiile sunt adaptate conform stilului redactional prodieta.ro.
Bibliografie generala: Ghidul sanatatii tale/Michael van Straten; 199 de retete vegetariene; Cum sa oprim imbatranirea/Jean Carper; Ghidul indicelui glicemic/Barbara Ravage; Armonia din farfurie/Maryse Wolinski si Dr. Laurent Chevallier; Ghidul caloriilor, carbohidratilor si colesterolului/Martha Schueneman; Slabim mancand normal/Melissa Hall; 101 Alimente care va pot salva viata/David Grotto; The World's Healthiest Foods/George Mateljan; Alimentatia Gravidei/Leonella Nava; Biblia Alimentatie Copilului/Eileen Behan; Alimentatia copilului de la nastere la 3 ani/Ruth Yaron; Alina-ti bebelusul in mod natural/Pamela Rhatigan; Beneficiile Nutritiei Optime/Patrick Holford; Traiesc, deci ma abtin/Mihaela Bilic; whfoods.com; Noua dieta Revolutionara/Atkins; Mananc, slabesc si ma mentin/Michel Montignac; Alimentele Adevar si Impostura/Laurent Chevallier; Sanatate prin terapii naturiste/Aurelian Cirjeu-Gogan; Mituri, fobii si adevaruri despre alimente/Dr. Joe Schwarcz; Ghidul viitoarei mame/Dr. Spock; wikipedia.org; Rina's Dieta de 90 de zile I si II/Breda Hrobat si Mojca Poljansek; Nutritie si Biotratamente/Phyllis A. Balch; Reteta Sanatatii Perfecte/Patrick Holford; 150 de alimente esentiale pentru imunitate/Kirsten Hartvig; 10001 de remedii casnice/The Reader's Digest;